Constanța Logo Challenge | Alex Icodin: Fiecare loc își caută identitatea. Oamenii au nevoie de un semn sub care să adune emoțiile și apartenența față de acest oraș

Constanța Logo Challenge | Alex Icodin: Fiecare loc își caută identitatea. Oamenii au nevoie de un semn sub care să adune emoțiile și apartenența față de acest oraș
Credit Foto: Alex Busuioceanu

Frumusețe și simplitate. Curajul de a lăsa detalii în urmă, de a rafina. Aceștia sunt primii pași pentru un logo memorabil, crede Alex Icodin, Profesor design la SNSPA și parte din juriul Constanța Logo Challenge. Când vine vorba de logo-ul pentru Contanța, Alex are un sfat pentru creatorii care vor să participe: înainte de a începe să deseneze, să se gândească la harta posibilităților, la reperele emoționale, elementele cheie care definesc locul. Deci, înainte de inspirație, e nevoie de observație și atenție. 

"Un logo bun nu expira rapid. Te uiți la el și descoperi lucruri noi, nu te plictisești. Formal - echilibrul intre plin și gol, valoarea lui atunci când îl reduci la Alb și Negru sau micșorarea iți arata consistența logoului. E particular și relevant pentru acest loc, nu one-size-fits-all sau pe vreo rețetă", spune Alex.

Vorbim cu Alex în continuare despre cum poate fi cuprins un oraș într-un logo, care sunt sensibilitățile și provocările competiției de design Identitatea vizuală a Constanței - Orașul îmbrățișat cu marea, ce mesaj are pentru comunitatea creativă. 

Răbdarea și documentarea sunt etape esențiale în procesul de creație, insistă Alex. Așa că luați-vă timp, călătoriți cu mintea prin Constanța și creați un logo care să reprezinte orașul, dar și viziunea proprie până pe 15 martie.

  

Ce îți vine prima dată în minte când te gândești la Constanța

Casa mea de vară din copilărie. Cu familia dar și cu artiștii și copii lor cazați vara la Casa de Creație UAP (de lângă Casa Căsătoriilor). Alaturi de tatăl meu pictor sau mătușă mea tot artistă în portul Tomis desenând și pictând bărci și oameni. Sunt locuri fotografiate de mine cu aparatul pe film lat din orașul vechi care nu mai arata deloc așa. Altele care mă așteaptă că niste prieteni vechi să le revăd, schimbate dar totuși familiare. Verile la Plaja 2 Papuci, la baza unei coborâri abrupte neamenajate printre pietre, lut și castraveți sălbatici. Nu exista vacanță să nu vedem o dată sau chiar de două ori Acvariul, Portul Tomis, Casa cu Lei, Muzeul de istorie cu mozaicul imens, Piața cu pește, să ne plimbam cât ne permitea accesul până în portul mare.

Constanța are un farmec aparte și iarna, când marea își merita numele de neagra și vântul cu valurile fac atmosferă.


Credit foto: Andrei Marghescu

 

Cum ai descrie orașul într-o propoziție

Locul care m-a împrietenit cu apa, cu stavrizii, cu bărcile.

 

Relația ta cu orașul

Mă întorc mereu cu placere că la o prietenă din copilărie, din păcate în vizite scurte în ultimii ani. Am acolo ancorele personale în imagini care mă conectează cu mine la vârstele mici și adolescență. Îmi place că încă sunt repere de care s-au ocupat în ultimii ani și arata foarte bine. Vorbesc de Cazino și m-a suprins plăcut arta pe digul portului Tomis unde am recunoscut mana și paleta unor artiști foarte buni.


Credit foto: Andrei Marghescu

Pentru mine nucleul este zona Ovidiu, unde am stat multe zile și am desenat străzile în pantă către mare. Am făcut asta și înainte de 89 dar și după, în primii doi ani de facultate. Lumina specială și culorile caselor m-au adus aproape de pictorii români care iubeau Marea Neagră și oamenii locului.

 

De ce are nevoie Constanța de un logo

Fiecare loc își caută identitatea. Oamenii au nevoie de un semn sub care să adune emoțiile și apartenența față de acest oraș. Nu este o temă ușoară, pentru un constănțean sau pentru un vizitator constant lucrurile pot fi diferite. Totuși comunitatea trebuie sprijinită cu un Logo care să exprime esența acestui loc. Constanța poate deveni nu doar o destinație de vacanță estivală ci și un loc de city break, un magnet de evenimente culturale sau de afaceri care să permanentizeze activitatea turistica pe durata întregului an.

 

Nevoile de brand ale orașului

Constanța daca reușește să își creeze un brand consecvent va aduce plus valoare tuturor activităților pe care le găzduiește. Constanța nu este doar un port de intrare al mărfurilor în țară și către exterior. Este un oraș mare care pulsează economic, social, cultural și nu numai. Brandul va atrage prin comunicare vizitatori noi, va rechema prieteni mai vechi și va construi relații pe termen mediu și lung. Avem experiență heirupistă a showurilor de-o vară și am văzut că nu e sustenabilă. Are efect pe termen scurt, are farmec dar trebuie mai mult.


Credit foto: Andrei Marghescu

 

Ce presupune în mod special un logo pentru un oraș

Valorile pe care le reprezintă acest oraș trebuie exprimate vizual. Logoul e doar o parte din acest proces dar brieful acestui logo iți pune niste întrebări serioase despre atributele pe care le poate susține acest loc. Locul și Logoul sunt conectate prin multe fire pe care un designer ar trebui să și le deseneze înainte să se apuce să creeze semne sau litere. Care sunt elementele cheie, reperele fizice caracteristice? Le poți schiță sau vizualiza într-o hartă a posibilităților? Dar reperele emoționale?

Noi, designerii de logo și identitate lucram cu idea/mind mapping. Acest mod iți permite o cercetare care permite asocieri creative în profunzime pe baza similarității formale. Aș insista pe o prima etapa de observație și atenție. Un brief scris de un expert în marketing iți oferă detalii care favorizează pistele creative.

 

Provocări, sensibilități

Prima provocare ar fi să nu te arunci în ce știai deja, cu execuțiile grafice. Stiu că e contraintuitiv să îi spui unui designer să nu deseneze din prima, dar experiența îmi arata că mai bine înainte iți scrii și schițezi ideile și organizezi gândirea. Alta greutate este că trebuie să te pui în pielea altora și să iți evaluezi singur opțiunile selectând cea mai buna varianta. Tentația mare este să te joci cu trendurile și să faci ceva smeker pe val. Asta ar fi o greșeală pentru că valurile dispar destul de repede și un logo trebuie să fie viabil pe o perioada cât mai lungă.

Nici stresul că ar trebui să îi placă clientului nu e constructiv. În cazul acesta Logoul va trece printr-o sită cu mai multe straturi. Public, designeri, oameni de marketing... care se vor centra până la urma pe soluția grafică ce raspunde criteriilor enunțate în brief.

Să nu plece de la idei preconcepute. Sunt multe mituri referitoare la logo design. Și la concursuri de acest tip. Aici ating acele sensibilități la care nu prea se adresează designerii că să nu supere comunitatea. Unul ar fi că designerul nu trebuie să știe neapărat să deseneze. Că are unelte cu care poate face asta. Altul ar fi că doar agențiile specializate au șansă să facă ceva profi pe acest subiect. Ei bine, daca scoți etichetele și faima, un logo bun poate să iasă din laboratorul oricărui loc. Asta e de fapt frumusețea unui Logo Challange. Se caută un David care are praștia bine țintită.

 

Ce face un logo să fie unic și memorabil

Pentru că sunt designer o să încep cu frumusețea și simplitatea lui. Daca eram strateg aș fi zis relevanța, dar aceea nu strigă la tine, e acolo în proces. Curajul autorului de a lasă detalii la o parte, de a rafina până are o forma la care greu mai adaugi sau scoți elemente. Farmecul local îl face original și particular acelui loc. Daca îl poți pune și sub alta umbrelă atunci nu e ce trebuie. E foarte greu să vii cu ceva nou, poți spune că le-ai văzut deja pe toate. Și totuși asta este special la mintea creativilor, că reușesc să combine diferit, de fiecare dată ideile și tehnicile într-un concept nou.

Pe mine un logo bun făcut de altcineva mă face invidios. E un obiectiv important ca profesionist să urmăresc ce fac ceilalți și să am repere cât mai sus.

 

Ce atribute ar trebui să aibă un logo pentru a rămâne relevant în timp

Un logo bun nu expira rapid. Te uiți la el și descoperi lucruri noi, nu te plictisești. Formal - echilibrul intre plin și gol, valoarea lui atunci când îl reduci la Alb și Negru sau micșorarea iți arata consistența logoului.

E particular și relevant pentru acest loc, nu one-size-fits-all sau pe vreo rețetă.

 

De ce trebuie să țină cont în mod special designerii care se înscriu în concurs

Pentru că mă cunosc și îi cunosc pe mulți care fac asta aș insista să își ia TIMP. Două luni e timp suficient să faci un logo bun. Am primit mărturii la concursul anterior de la designeri titrați că au lucrat în câteva ore. Mi-a părut și mie și lor rău pentru că știam ce și cât pot, dar au ratat ocazia. În designul de logo trebuie să fii țestoasă nu iepure. O campanie o mai iepurești de pe o zi pe alta, ea vine și pleacă. La logo azi faci idei și schițezi, peste două zile te uiți la ele și nu iți mai plac sau găsești o soluție mai bună. Ideile la prima mana au picioare scurte.

În al doilea rand aș pune accent pe observație și cercetare. Brieful e primul pas. Pe urmă documentarea. Ce s-a mai făcut în legătură cu Constanța, cu alte orașe destinație din România, dar în cele mai frumoase destinații de vacanta pe litoral din alte țări? Care au fost soluțiile preferate de acei designeri și ce poți învața din asta?

Și foarte important este că acest Logo să te reprezinte și pe tine. Pentru că daca îl faci bine va fi o lucrare de portfolio consistentă, iți va aduce lucrări de la clienți, notorietate între colegi de breaslă. Știu pentru că am văzut deja acest lucru urmărind parcursul designerilor talentați și cum funcționează.

Să mai zic de premiu? Asta mă face invidios că nu pot participa și eu.

 

Înainte de a se apuca de lucru

Le recomand să ia trenul până la Constanța. O vizită de o zi sau poate de un weekend alături de prieteni sau cineva apropiat. Să creeze o conexiune cu Locul înainte de orice. Pentru că dacă muncești pentru o cauza dragă întotdeauna ai rezultate mai bune.

 

Sfaturi, idei, inspirație 

Inspirația vine mâncând. Foi, creioane, linere, poze, filme, înșirate pe masa de creație. Să fie pasionați de ce fac, fară frici, că alea mănâncă resurse. Pasiune, dopamină, râsul iți dau energie să pornești la treabă și odată rostogolit talentul pe foaie și digital, lucrurile încep să se lege. Toate astea cu un plan, talentul tău are nevoie de o ordine să producă rezultate.

Când nu ai inspirație nu uita că asta este o meserie. De multe ori cheful vine lucrând și fară cantitate nu iese la suprafață ceva de calitate. Adu-ți aminte de ce ești bun la asta și ce iți place să faci cel mai mult.

 

Ce sperați să vezi în lucrările înscrise

Eu sper să mă oprească din scroll în primul rând. Să văd craft în execuție și să îi descopăr valorile în spate. Caut un challenger creativ care vrea să iasă în față.

 

Logo-urile de oraș stârnesc în Romania reacții intense 

Simplu, designul este subiectiv și pare că se pricep toți la asta. Daca te operează prost un medic, poate nu apuci săptămână viitoare. Aici nu e chiar așa de grav.

Se activează multe prejudecăți și emoții iar discuția ajunge să nu mai fie pe criterii profesionale. Nivelul de încredere este mic. Are un rol important și agresivitatea din social media unde orice cont cu sau fără identitate poate arunca bălării. Daar mi se pare o oportunitate buna să vorbim despre meseria asta de logo designer, de creator de identități, de susținător al brandurilor. Suntem o industrie tânără, cea de comunicare. Daca ne aducem aminte că acum 35 ani cea mai vizibilă reclamă pe care o vedeai din tren în drumul spre mare era: Nicio masă fară pește... cred că am ajuns destul de departe.

 

Ce rol joacă un logo în modul în care un oraș este perceput 

Noi am vrea să fie unul cât mai mare. Cred că semnătura unui oraș susține o comunicare pe mai multe planuri. Mă aștept să fie o provocare și pentru client, să pună resurse în spatele identității pentru implementare. Locuitorii au nevoie de multe lucruri. Pentru ei Constanța este acasă, loc de muncă, de educație, de relaxare... Aș vrea să îi facem mândri cu acest logo, să îl adopte și transmită mai departe.

Constanța are nevoie de un interpret. Are toate datele și potențial mare pentru o destinație atractivă la Marea Neagră. Trebuie comunicate beneficiile și structurate valorile în spatele unui brand atractiv. Logoul este un far care arata direcția brandului și centrează atenția. Cu o lupă specială și o lumină care bate la distanțe mari.

 

Logo-uri de oraș care ți-au atras atenția

Pentru că tot suntem aici și vorbim de litoralul românesc, mă bucur că putem merge mai departe după procesul creativ de anul trecut de la Mamaia. A fost un challenge care a întors atenția romanilor asupra orașelor și a designului de brand. După un parcurs cu mult interes arătat de artiștii participanți, Mamaia a câștigat un logo relevant, atractiv, diferit. A și început din vara să îl implementeze și comunice, ceea ce mă bucura că rezultat. Mai sunt multe de făcut, e drept, însă au fost puse pe o linie buna și mă bucur că am putut participa la acest proces în faza a doua de concurs pe jurizare dar și pe coordonare manual de brand.

Din afara urmăresc cu placere ce fac vecinii noștri turci pentru Istanbul, reușesc să îl facă destinație pentru orice anotimp și îmi fură constant prietenii în vacanțe de weekend sau de Sărbători. Orașe ca Barcelona, Porto, Lisabona sunt locuri în care am fost și pot să spun că logoul lor este relevant și atractiv pentru ce reprezintă.

 

Un mesaj pentru comunitatea creativă

Caut un/o David cu praștie lungă bine țintită, să ne lovească cu un logo frumos pentru Constanța. Răspunsul poate veni de oriunde, nu contează vârsta sau palmaresul, nu ne uitam la asta. Este o ocazie bună să iți forjezi talentul pe un subiect frumos, generos și cu drag.

 

Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.

TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Branded


Related