Constanța Logo Challenge | Felix Tătaru: Brandul de loc reactualizeaza relatiile dintre locuitori, turisti si sufletul acelui loc

Constanța Logo Challenge | Felix Tătaru: Brandul de loc reactualizeaza relatiile dintre locuitori, turisti si sufletul acelui loc

Puterea unui logo de oraș stă în capacitatea lui de a inspira, crede Felix Tătaru, Președinte Institutul pentru Orașe Vizionare, parte din juriul Constanța Logo Challenge. Dar logo-ul trebuie însoțit de o poveste coerentă, el nu poate singur să suplinească nevoile de brand ale unui oraș. 

"Logo-ul e parte dintr-o lume a brandului de loc, trait si perceput. Logo-ul ne poate introduce intr-o lume, dar nu e lumea", spune Felix Tătaru.

Sfatul lui pentru designerii care vor să participe la competiția de design Identitatea vizuală a Constanței - Orașul îmbrățișat cu marea este să exploreze Constanța fără preconcepții, să se conecteze cu locul. Povestim cu Felix Tătaru în continuare despre logo-urile de loc, identități vizuale și potențialul de dezvoltare al orașului Constanța. 

 

Cum ai descrie Constanța într-o propoziție

Cel mai mare oras de la Marea Neagra (din toate tarile riverane).

Probabil orasul cu cel mai mare potential de dezvoltare al Romaniei.

 

Relația ta cu orașul

Prima mea amintire (de la 4 ani) are legatura cu Constanta, mai exact Mamaia. Vezi foto, eu cu capul spart :)

 

Ce îți place cel mai mult aici

Diversitatea etnica si culturala. 

 

Harta personală

Gara, Casino, Acvariu, Delfinariu, Mamaia.

 

De ce are nevoie Constanța de un logo

Raspunsul e valabil pentru orice brand de loc: Un logo bine facut ajuta la constientizarea povestii brandului, are potentialul sa inspire proprii cetateni in primul rand dar si sa atraga diverse categorii de interesati in locul respectiv (turisti, investitori, studenti, viitori locuitori). Brandul de loc reactualizeaza relatiile dintre locuitori, turisti etc si sufletul acelui loc. Astfel, poate creste patriotismul local, implicarea civica, ambasadoriatul etc.

DAR, un logo oricat de genial ar fi, nu poate singur sa faca aceste lucruri. Poate doar sa atraga atentia, dar daca nu e insotit de o poveste coerenta si livrata consecvent, ramane gol de continut. Ca o casa frumoasa dar nelocuita, ne traita.

 

Nevoile de brand ale orasului Constanta

Sa raspunda la intrebarile cele mai grele: Cine suntem, de unde venim si mai ales incotro alegem sa mergem?

 

Provocări

Cea mai mare provocare vine din faptul ca de obicei exista asteptarea ca un logo sa satisfaca pe toata lumea. Solutia este o decizie strategica pe care initiatorul (de obicei primaria) trebuie sa o ia: CUI ma adresez in primul rand si ce obiective avem?

O eroare frecventa vine din faptul ca avem impresia ca brandul doar exprimat prin logo ar trebui sa targeteze publicul extern, de obicei turistii. In realitate, cel mai important public e reprezentat de proprii locuitori ai unui oras, judet, tara.

Si atunci, povestea cea mai importanta e cea pe care ne-o spunem noua insine, care ne inspira pe noi, o credem si o traim. Daca suntem un oras turistic, e important sa avem prima data in focus proprii locuitori care odata angajati in povestea locala vor deveni primii ambasadori si invata sa devina gazde pentru viitorii turisti.

Experienta cu brandul turistic al Romaniei ne arata ca romanii au crezut ca acel logo (frunza) si pozitionare (Explorati Gradina Carpatilor) este brandul tarii adresat lor. In lipsa propriei povesti, povestea spusa turistilor nu poate rezolva nevoia de baza. Scopul in sine a unui brand de loc este starea de bine a propriilor locuitori. Turismul si investitiile sunt mijloace pentru a atinge acest scop, nu scopuri in sine.

Avand aceasta prioritizare strategica intelegem ca brandul trebuie imbratisat in primul rand de locuitori si secundar de turisti. Exista si situatii cand in arhitectura unui brand de loc exista o executie special destinata turistilor, diferita de simbolul orasului.

 

Ce face un logo să fie unic și memorabil

Relevanta si surpriza.

 

Ce atribute ar trebui să aibă un logo pentru a rămâne relevant în timp

Autenticitate si Simplitate. (inspiratie: opera lui Brancusi)

 

De ce trebuie să țină cont în mod special designerii care se înscriu în concurs

Daca se pot conecta cu brieful si cu locul. Daca nu, sa nu faca exercitii rationale ca pentru asta exista AI :)

Inainte e a sti, e bine sa simti locul. Sa te conectezi la el prin experiente personale.

 

Sfaturi, idei, inspirație 

Creativitatea e o forma de exprimare de sine. Asa ca va propun sa vizitati Constanta cu curiozitate, fara preconceptii, explorati putin orasul, simtiti-l.

 

Ce speri să vezi în lucrările înscrise

Curaj, seductie, frumusete.

 

Logo-urile de oraș stârnesc în Romania reacții intense 

Este firesc sa nasca reactii. Si ce bine. Lipsa de reactie e ingrijoratoare, dar reactia, hate or love, e foarte buna. Inseamna ca ne pasa.

De la un moment dat e vorba si de gusturi, aspiratii, diferente culturale, lipsa culturii dezbaterii publice, standarde diferite.

 

Ce rol joacă un logo în modul în care un oraș este perceput 

Cred ca au rol diferit. Pentru locuitori e despre identitate si apartenenta. Pentru Vizitatori e despre distictivitate si o posibila asociere ulterioara prin recomandare/promovare. (vezi pozele pe care si le faceau turistii cu “I AMsterdam”)

 

Cum ar putea influența logo-ul câștigător identitatea vizuală a orașului

Sky is the limit. Bugete de implementare sa fie. Doar inchipuiti-va mobilierul stradal, decoarea mijloacelor de transport in comun, picturi murale inspirate de lumea brandului (nu logo-ul pus pe toate gardurile). Arhitectul orasului trebuie implicat cu siguranta.

 

Logo-uri de oraș care ți-au atras atenția

Brandul unui oras nu e despre logo. Este mult supralicitata importanta logo-ului. Imaginati-va tarile sau destinatiile favorite. Veti realiza ca nu le stiti logo-urile. Sunt multe alte elemente care influenteaza decizia de vizitare.

Logo-ul e parte dintr-o lume a brandului de loc, trait si perceput. Logo-ul ne poate introduce intr-o lume, dar nu e lumea.

Favoritele mele sunt Porto, Oslo si din Romania, Oradea si Tara Hategului.

 

Un mesaj pentru comunitatea creativă

Mergeti la Constanta, intilniti-va cu locuitorii, simtiti putin locul si apoi visati!

 

Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.

TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Oameni

Sectiune



Branded


Related