Alexe Popescu: Exercițiul creativității poate fi considerat o formă de terapie în contextul diverselor crize prin care trecem

Alexe Popescu: Exercițiul creativității poate fi considerat o formă de terapie în contextul diverselor crize prin care trecem

Procesul său creativ pleacă de la o idee pentru rezolvarea unui probleme. Urmează apoi schițe de mână, machete, prototipare și, în cele din urmă, producția de serie. Designerul Alexe Popescu experimentează și improvizează în creațiile sale, care sunt influențate de Origami și Upcycling.

Sustenabilitatea a devenit obligatorie în designul de produs, în aceste vremuri în care suntem tot mai mulți, consumerismul a crescut și, odată cu el, poluarea. Limitarea deșeurilor și asigurarea circularității produselor nu mai sunt opționale, ci musai de pus în practică.

Recent, Alexe a creat trei obiecte - portofel, suport de creioane și suport de telefon - prin reutilizarea mesh-urilor publicitare.

„M-am concentrat pe refuncționalizarea unor deșeuri comune provenite din zona ambalajelor. Proiectele rezultate acoperă zone diferite ale designului de produs: accesorii personale, suporturi de telefon, mobilier, accesorii de bucătarie, recipiente pentru streetfood, obiecte de birou”, spune Alexe. 

Alexe Popescu explică în continuare ce este upcyclingul, care este diferența dintre el și recycling. Și vorbește despre produsele pe care și le imaginează și le creează.

 

Parcursul către design și upcycling

Am pendulat mereu între lucrurile serioase, riguroase, tehnologice, pe de o parte și jocul, improvizația, experimentul ca metode creative, pe de alta. De altfel, parcursul meu academic (inginerie și apoi arte) confirmă aceasta structură duală. La UNARTE - Design am ajuns fiind un student politehnist francofon pasionat de fotografie, căruia îi placea mult să deseneze. Cariera mea a început cu un an în publicitate și a continuat într-o companie unde am avut șansa să îmbin designul grafic cu cel de produs.

În paralel, am lucrat și diverse proiecte artistice experimentale – video, stencil, sticker sau fanzin. Experiența designului de produs (începută cu packaging, bagajerie și mobilier) continuă până astăzi, fiind influențată în ultimii ani de Origami și Upcycling. Sunt designer la editura Publica din 2007 iar din 2020 predau Basic Design studenților de anul 1 si 2 - design de produs și ambiental la UNARTE, unde am obținut și titlul de doctor, cu teza “Pliere și funcție - Origami în educație și upcycling”.

 

Amprenta ta 

Obținerea unui maxim de funcționalitate folosind un minim de material și de tehnologie, reprezintă principiul pe care mi-am concentrat atenția în calitate de designer de produs. Descoperirea lumii Origami din această perspectivă a constituit o revelație, principiile sale fiind în perfect acord cu conceptul: folosirea unui singur material, omniprezent, modelat prin interacțiune directă, fără unelte, pentru obținerea unor structuri geometrice tridimensionale cu proprietăți fizice și estetice remarcabile. Tehnicile de pliere pot fi aplicate unei game largi de materiale de tip coală, foarte bine reprezentate și în categoria ambalajelor.

În contextul schimbărilor climatice și al consumerismului care caracterizează societatea actuală, gestionarea deșeurilor prin upcycling și proiectarea produselor și ambalajelor pentru a avea un impact minim asupra mediului reprezintă domenii în care componenta etică a designului contemporan devine foarte importantă.

 

Înfluențele care au lasat urme asupra ta

Studiile de inginerie m-au ajutat în profesia de designer, printr-un tip de structurare a gândirii, utilă, cred, în orice meserie. M-au “modelat” multe proiecte la care am lucrat și, desigur, mulți designeri pe care ii apreciez (pentru a mentiona doar câțiva – Sori Yanagi, Naoto Fukasawa, Victor Papanek, Peter Opsvik, Paul Cocksedge, Olafur Eliasson). Observarea atentă a tot ce se întamplă în jurul nostru, interacțiunea directă cu materialele m-au inspirat întotdeauna în încercarea de a face lucrurile mai bine.

 

Prima ta creație

Cand eram copil am facut un cuțit de lemn, pe care l-am modelat și șlefuit folosind doar suprafețele unei bordure :). Iarna, aveam un ritual cu verii mei: într-un morman mare de zăpadă tasată de înălțimea unui copil, modelam multiple piste și tuneluri intercalate pe care le parcurgea o mica șalupă galbenă de plastic pe post de mini-bob. Rezolvam, fără să știm, multe probleme de fizică prin ajustarea continuă a formei și a suprafețelor traseelor. Din epoca adult, un prim produs notabil a fost Grafica Chair, proiectat în 2007 împreună cu Radu Manelici. Este un scaun cu structură modulară, realizat dintr-o singură foaie de placaj multistratificat de mesteacan debitată CNC. Alăturarea modulelor creeaza un grafism unic fiecărui scaun. Un canal liniar în spătar, vizibil doar din spate, permite deplasarea scaunului de 7 kg cu o singură mână. În serie cu acesta am proiectat și o masă de cafea, realizată pe aceleași principii.

 

Dintre proiectele tale

Un proiect memorabil a fost acela în care am realizat o serie de stenciluri tematice în pavilionul României la Bienala de Arhitectură de la Veneția din 2006, la invitația lui Constantin Goagea. Un alt moment special a fost participarea, prin ICR Tel Aviv, cu trei piese de mobilier (Grafica Chair & Coffee Table, Cookie Table) la expoziția Common Roots, de la Holon Design Museum in 2011, dedicată designului din Europa de Est. Un moment emoționant a fost cel în care am primit de la un tânăr din Belgia portofelul de hârtie plastifiată P-2 (lansat în 2012) care fusese purtat zilnic timp de 4.5 ani!! Dintr-o perioadă mai recentă, am avut o mare satisfacție ca designer la workshopurile de Origami și Upcycling susținute împreună cu doi dintre studenții mei (Mihail Sibiceanu și Andrei Crângău) la standul ASAP Recycling Park de la Electric Castle 2023. Am ajutat sute de vizitatori să realizeze 5 dintre produsele create de mine: suport de telefon, portofel de carduri, poliedre și minge din plastic PET și șapcă origami de hârtie din poster A3.

Un proiect la care am lucrat cu mare plăcere de curând propune un kit de module de fetru debitate laser cu care utilizatorul își asamblează un covoraș hexagonal și opțional un coș, cutie sau chiar un frisbee. El a fost folosit de participanții la tururile ghidate De-a arhitectura x ASAP la RDW2025.

 

Procesul creativ prin care treci de la o idee către obiectul final

Scenariul pleacă în general de la o idee pentru rezolvarea unei probleme. Urmează apoi schițe de mână, o serie de machete de studiu la scară, prototipare și în final producția de serie. Fiecare etapă are durate variabile, în funcție de proiect. Totul poate porni de asemenea de la lucrul direct cu materialul, care poate declanșa o idee de produs. Redescoperirea Origamiului ca adult a dus la declanșarea unei pasiuni pentru explorarea acestui domeniu fascinant. El își găsește în prezent aplicabilitate în domenii din ce în ce mai diverse, cum ar fi ingineria aerospatială, robotica, arhitectura, nanotehnologia, medicina, designul de produs, moda, educatia sau terapia.

 

Tabieturi și rutine de creație

Apropierea mea mai serioasă de lumea Origami a avut loc prin 2017, din motive logistice :-) Începusem să călătoresc mai mult cu metroul și am descoperit că banala cartelă de metrou (care are formatul standard al cardului bancar) reprezintă un teren excelent pentru Origami. Divizarea ei în rețele de pliere geometrice (ortogonale sau la 60 de grade) cu infinite posibilități de configurare a rezultatului final, precum și dimensiunea formatului care permite plierea chiar și în lipsa unui suport rigid de tip masă, au transformat-o într-un mediu de creație extrem de versatil. Această cartelă poate fi pliată chiar și în mers. Aveam un fel de slogan la vremea respectivă: „Origami on the go, din cartela de metrou”.

De la forme figurative (portrete, animale, nave spațiale), jucării modulare, inele, studii de mobilier sau packaging, până la studii geometrice abstracte de tip tesselation (teselații) sau structuri dinamice (titirez) sau elastice (resorturi) toate au găsit acest mediu de modelare 2D-3D foarte expresiv și stimulant. Îmi place să îl numesc atelier de machetare portabil. Am creat chiar și un suport de telefon mobil funcțional, dintr-o singură cartelă de metrou. Ultimul meu produs din zona #creditcardsizeorigami este un embosser printat 3D cu care obțin prin presare liniile de pliere, foarte utile pentru realizarea mai rapidă a unui inel origami creat acum doi ani.

 

Importanța sustenabilității în creația de produs

În condițiile consumerismului și a nivelurilor la care a ajuns poluarea, limitarea deșeurilor și circularitatea produselor nu mai este o opțiune, ci o obligație în design. Toate acestea vor fi reglementate, de altfel, prin legislatie, în viitorul apropiat.

Eu, personal, m-am concentrat pe refuncționalizarea unor deșeuri comune provenite din zona ambalajelor: hârtie/carton, tetrapak (celuloză + polietilenă + aluminiu) și plastic PET. Proiectele rezultate acoperă zone diferite ale designului de produs: accesorii personale (șapcă, portofele, port carduri, inele, masti), suporturi de telefon, mobilier – taburet, masă de cafea, jucării (minge, kendama, mașinute), accesorii de bucătarie, recipiente pentru streetfood, obiecte de birou, structuri elastice, conectori pentru structuri, brațe robotice biomimetice.

Am realizat, în urmă cu mai mulți ani, un proiect de genți din bannere publicitare, care a fost produs în serie. Recent, am creat trei obiecte (portofel, suport de creioane și suport de telefon) prin reutilizarea mesh-urilor publicitare.

 

Pentru cine nu este familiarizat cu noțiunea de upcycling: ce este și ce presupune acest proces

Termenul upcycling, care combină termenii upgrading (modernizare, adăugare de valoare) și recycling (reciclare, reutilizare), definește practica de a reevalua deșeurile și de a le transforma, în starea în care se află, în obiecte cu valoare mai mare. Acest proces este cunoscut de asemenea și sub numele de refolosire creativă (eng. creative reuse). Diferența dintre recycling și upcycling poate fi ilustrată printr-un exemplu simplu: „Dacă luăm o sticlă de sticlă uzată, o topim și din sticla topită facem un abajur, aceasta înseamnă recycling (reciclare). Dacă, în schimb, luăm aceeași sticlă, o curățăm și o folosim direct ca abajur pentru noua noastră lampă, aceasta este upcycling (valorificare).”

În raport cu tehnologia clasică de reciclare, care presupune descompunerea materialului în părți mici (prin mijloace termice, poluante) pentru a putea fi ulterior turnat în altă formă, tot prin tehnologii poluante, upcyclingul folosește tehnologii simple nepoluante de tip tăiere, pliere, coasere pentru refuncționalizarea materialului (eng. repurposing), folosind cât mai mult din calitățile sale fizico-mecanice și estetice inițiale.

 

Lucrarea de care ești cel mai mândru până acum

Un exemplu de produs de care sunt foarte mandru este portofelul P-2, pentru care am creat în jur de 20 de machete de studiu. Este un longseller, fiind încă de vanzare în librăriile Cărturești, la 13 ani de la lansare. Fiind un produs 100% personalizabil, a fost vândut și în sistem B2B în peste 6000 de exemplare, ultima identitate aplicată fiind cea a festivalului Diploma 2024, împreună cu The Institute. Pentru acest produs am creat și o varianta 100% upcycled, folosind o singură cutie de lapte tetrapak pentru un portofel, asamblat în manieră origami, fără lipire. De asemenea, am testat și reciclarea portofelelor prin separarea în mediu lichid a materialelor, transformând celuloza într-o minge și polietilena într-un suport de pahar prin presare la cald.

Un alt proiect de care sunt foarte încântat este o minge airless funcțională, pe care am realizat-o dintr-o singură sticlă PET de 0,5l prin asamblare modulară. Am dezvoltat și testat cu succes multiple variante ale acestui produs.

Modelarea geometrică a unei sticle de 0.5l de Aqua Carpatica a rezultat într-o formă inspirată de Coloana Infinită a lui Brâncuși. Volumul sculptural rezultat prin pliere este de asemenea ergonomic și oferă în extremitățile sticlei zone bilaterale de prindere (mânere), utile în special la transportul sticlei de 2 litri din aceeași serie.

Sunt foarte mandru și de o serie de taburete funcționale, fiecare realizat dintr-un singur material, provenit din ambalaje: carton ondulat, tetrapak si plastic PET.

Sunt de asemenea foarte mândru de versiunea printată 3D cu filament flexibil a unui suport de carduri dezvoltat inițial din plastic PET, în care cardurile sunt protejate dar și protejează.

 

Povestea brandului tău

„Brandul” meu este compus din două prezențe online: site-ul alexe.ro dedicat portofoliului general de design și contul de instagram instagram.com/alexe_27 dedicat proiectelor „fold &function”, upcycling și educație , unde postez proiecte și studii săptămanal.

 

Designeri care fac upcycling și te inspiră

Creativitatea umană, fie că e artistică sau tehnică, academică sau non-academică, mă impresionează zilnic pe canalele SM. Câteva din numele consacrate în zona upcycling pe care le apreciez mult ar fi Shigeru Ban, Micaella Pedros, Guilme Cameron, Atelier de Ratons, Karen Wicks, Freitag, Gabarage.

 

Cine sunt clienții tăi 

Am primit multe feedback-uri pozitive de-a lungul timpului de la oamenii care au folosit produsele mele. În ultimul timp m-am dedicat în principal cercetării în design relaționat cu origami (cu peste 300 de proiecte prezentate online) și mai puțin procesului de finalizare în producție de serie al unor produse, deși îmi doresc asta pentru multe din studiile realizate. Sunt onorat sa primesc la fiecare postare multe aprecieri de la persoane de pe toate continentele. De asemenea, prin numeroasele workshopuri de upcycling pe care le-am susținut împreună cu ASAP România, am reușit să transmit noțiuni de design și sustenabilitate unui public young, foarte entuziast.

 

Unde cauți tu frumusețea

Cum le spun și studenților mei, exercițiul creativității poate fi considerat o formă de terapie în contextul diverselor crize prin care trecem. Alocând timp pentru a ne gândi la un proiect sau pentru a lucra concret la el contribuim la echilibrul mental de care avem nevoie zilnic. În plus, toți ne vom bucura de frumusețea proiectelor care au beneficiat de acest timp. Să adăugăm în meniul fiecărei zile o mică porție de creație!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related