Gen Z e subiectul preferat de conversație zilele acestea. Ce muzică ascultă, ce citesc, cât stau în online, ce valori au, cum va arăta lumea sub influența lor? Se vorbește mult despre noile generații, dar de la distanță. O distanță care le definește lumea în funcție de opiniile celorlalți și mai puțin ale lor.
Care sunt cu adevărat preocupările Gen Z, la ce visează ei, cum își formează sistemul social? Nu poți afla asta decât din mijlocul lor. Așa a apărut ZBOR, ecosistemul creat de BCR pentru tineri. Un loc liber de intersecție, unde Gen Z se întâlnesc, vorbesc, discută, învață și formează o comunitate puternică. Un spațiu de explorat, susținut de BCR, creat de tinerii din România.
Un spațiu de conexiune și dezvoltare
Tinerii din România caută direcții de dezvoltare profesională și personală, dar nu prea le găsesc în România. 42% sunt nemulțumiți de lipsa oportunităților, arată un studiu realizat de Cult Market Research. Trei sferturi dintre tinerii români consideră dezvoltarea personală (76%) și profesională (71%) o prioritate, doar 37% identifică asemenea oportunități în România, potrivit cercetării.
Acesta este contextul în care Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, a dezvoltat ZBOR anul trecut. Din dorința de a crea un loc sigur și incluziv între școală și acasă, unde tinerii se pot conecta, colabora și accesa resurse de învățare și dezvoltare personală.
Programul creat de BCR pentru Gen Z presupune o rețea amplă de spații care include hub-uri locale, o curriculă de educație non-formală, mentorat, competiții naționale și mai ales conversații necesare, oneste, despre temele care preocupă noile generații: de la finanțe la emoții, de la mediu, tehnologie și viitor la timpul petrecut pe telefon, influenceri, faimă, succes.
Gândit de Generația Z pentru Generația Z, acest ecosistem este construit pe valori importante pentru noile generații: acceptarea, bunătatea, libertatea de exprimare și promovarea interacțiunii sociale.
„ZBOR este despre puterea tinerilor de a crea comunități în care curiozitatea, creativitatea și sprijinul reciproc sunt la ele acasă. Suntem alături de ei, îi ascultăm și le oferim resursele de care au nevoie pentru a crește frumos. Le suntem recunoscători că ne oferă încrederea lor și că ne ajută să construim împreună un sistem de suport solid. Ne bucură că acest efort este recunoscut atât internațional, cât și național, și suntem hotărâți să continuăm să amplificăm vocile tinerilor”, spune Nicoleta Deliu-Pașol, Head of Communication & CSR, BCR.
Valorile unei generații
La doar 9 luni de la lansare, ZBOR a câștigat 4 premii internaționale. Programul creat de BCR a fost premiat cu trei distincții la Davos Communications Awards, competiție organizată de World Communications Forum Association, care recunoaște excelența în domeniul comunicării din toate colțurile lumii.
ZBOR a obținut la Davos Communications Awards titlurile: Best of Education, pentru impactul său educațional prin atelierele și întâlnirile de la hub-uri, workshop-uri și proiecte de dezvoltare personală, Best of CSR/ ESG, pentru contribuția reală la binele comun și crearea unui ecosistem de sprijin pentru tineri și Best of Influencer Marketing, pentru implicarea autentică a creatorilor de conținut în generarea de conversații relevante pentru Generația Z.
Pe lângă ZBOR, au fost premiate la Davos campanii internaționale din Germania, India, Ucraina, Africa de Sud, Marea Britanie și Emiratele Arabe Unite.
ZBOR a fost premiat cu Corporate Responsibility la IPRA Golden World Awards, pentru grija față de comunitate și categorii subreprezentate – tinerii. IPRA Golden World Awards sunt acordate de Asociația Internațională a Relațiilor Publice, cea mai mare comunitate a profesioniștilor în Relații Publice, cu un istoric de peste 70 de ani.
Programul susținut de BCR a obținut un premiu și la Romanian Sustainability & CSR Awards, pentru contribuția la încurajarea educației informale în rândul tinerilor.
Un ecosistem care dă speranță
ZBOR este locul în care orice tânăr poate accesa în mod gratuit și liber resurse de educație informală și dezvoltare personală, de mentorat și coaching, indiferent de pasiunile, școala și parcursul educațional pe care îl urmează. Mai mult, este spațiul în care Gen Z se întâlnesc și discută sincer despre ceea ce îi preocupă. Pentru că hub-urile au fost gândite și construite alături de tinerii din România.
În primele luni, ZBOR a deschis 7 hub-uri în Constanța, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Ploiești, Târgu Jiu și Baia Mare, unde mii de tineri au participat la ateliere, întâlniri cu mentori, evenimente culturale și proiecte de implicare civică. Investiția în dezvoltarea hub-urilor se ridică la peste 2 milioane de euro, realizată împreună cu o rețea extinsă de ONG-uri din domeniul tineretului și inovării sociale.
Programul este în continuă dezvoltare: în acest an vor fi deschise alte 4 hub-uri ZBOR în Timișoara, București (Academia de Studii Economice și Universitatea Politehnică din București), Vaslui și Bacău.
Pentru ca această comunitate a tinerilor să crească și să se dezvolte, a fost nevoie de susținerea unei alte comunități extinse de oameni implicați: de la echipele BCR de Comunicare și Marketing din București și din teritoriu, până la Community Managers din fiecare hub, care transformă zi de zi spațiile în locuri vii, relevante și incluzive pentru tineri.
Brandul ZBOR a fost creat cu sprijinul agenției Cohn & Jansen, care a reușit să transpună în identitate vizuală energia generației tinere, iar agenția GRF+ a dus mai departe viziunea, transformând programul într-o conversație națională despre încredere, sprijin și viitor.
Toate aceste echipe s-au reunit într-un ecosistem care dă speranță. ZBOR devine, astfel, o mișcare de sprijin și încredere în potențialul unei generații.




















