Gene bune în blugi scandaloși

Gene bune în blugi scandaloși

De la frumusețea clasică americană la propaganda nazistă nu e decât un pas mic, aproape invizibil. Cei de la American Eagle au făcut acest pas, spun criticii vigilenți ai internetului, prin campania în care apare actrița Sydney Sweeney cu sloganul "Sydney Sweeney Has Great Jeans".

Controversa care a fiert tastaturile este jocul de cuvinte "jeans" (blugi) / "genes" (gene). "Genele sunt transmise de la părinți la urmași, determinând adesea trăsături precum culoarea părului, personalitatea și chiar culoarea ochilor. Blugii mei/ (genele mele?) sunt albaștri", spune Sydney Sweeney într-o reclamă. 

Internetul s-a supărat pentru că expresia "good genes" are conotații istorice negative, fiind asociată cu eugenismul și cu ideologia de supremație albă.

Argumentele sunt susținute și de faptul că Sydney Sweeney este o actriță blondă cu ochi albaștri, o "frumusețe clasică americană". Imaginea ei, în combinația "gene bune", a stârnit reacții aprige pe pe TikTok, Instagram și X, unde comentatorii au acuzat compania că folosește mesaje cu subînțeles pentru un public conservator și promovează idei rasiste.

„Pare desprins din Germania anilor ’30, dar subtil” a scris un comentator pe Instagram.

„Ar fi cazul să înțelegeți contextul și climatul politic actual” a spus un utilizator TikTok. 

Potrivit ABC News, Marcus Collins, profesor de marketing în cadrul Universității Michigan, a declarat că aceste critici ar fi putut fi evitate dacă în reclame ar fi apărut modele de rase diferite.

„Poți spune că a fost ignoranță, sau că a fost superficialitate, sau că a fost intenționat. Oricare dintre cele trei variante nu e deloc bună”, a spus Collins.

Cealaltă tabără a reacționat la aceste reacții, în bunul mers al indignării online, și a spus că acuzațiile sunt exagerate și ideea de "good genes" este un compliment comun folosit în limbajul de zi cu zi, fără conotații rasiste. Au existat și voci care susțin că reclama este o formă de "revenge of the normies".

Mai multe personalități conservatoare din SUA au susținut campania și au folosit ocazia pentru a ataca stânga americană. 

Managerul de comunicare de la Casa Albă, Steven Cheung, a criticat reacția stângii față de campania American Eagle.

"Cancel culture scăpată de sub control,” a scris Cheung pe X. „Această gândire liberală distorsionată, stupidă și obtuză este unul dintre principalele motive pentru care americanii au votat așa cum au făcut-o în 2024. S-au săturat de prostiile astea.”

Elon Musk a avut și el ceva de zis

Cea mai surprinzătoare reacție a venit însă de la Stephen Colbert, critic cunoscut al conservatorilor, care a comentat situația ca fiind exagerată:

„Nu vreau să vă alarmez, dar internetul e supărat din nou. De data asta, e vorba despre o reclamă de la American Eagle Outfitters cu Sydney Sweeney. La fel ca Sydney Sweeney, și eu port gena pentru voce sexy și răgușită de reclamă. O moștenesc de la unchiul meu din partea mamei... Acum, unii oameni se uită la asta și văd ceva sinistru, spunând că jocul de cuvinte dintre ‘genes’ (gene) și ‘jeans’ (blugi) într-o reclamă cu o femeie albă și blondă înseamnă că American Eagle ar putea promova eugenia, supremația albă și propaganda nazistă. Asta s-ar putea să fie o reacție puțin exagerată — deși, ce-i drept, Hitler a fost pentru scurt timp model pentru blugii Mein Kampfort Fit”, a spus Colbert în emisiunea lui.

Reacția lui Colbert a stârnit alte reacții și tot așa, scandalul despre frumusețe, gene și blugi continuă. 

Concluzii nu avem, că sunt periculoase. Spunem doar că în 2025, când extremismul își diversifica formele și tentațiile peste tot în lume, e nevoie de multă atenție și considerație la contextul mesajului promovat. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related