Revolutics: agentia aia care trebuia sa apara

Revolutics: agentia aia care trebuia sa apara

De cel putin 10 ani vorbim despre cum ar trebui schimbat modelul traditional al agentiei, inventat de parintii publicitatii acum un secol. Vorbim despre cat de irelevant a devenit pentru economia actuala, despre cat de putina inovatie vedem intr-o o industrie de publicitate a carei rol principal este sa livreze servicii creative clientilor ei. Si totusi, de ce apare atat de rar ceva nou?

 

Agentie + Fabrica de branduri

Acum 10 ani, Bartle Bogle Hegarty, una dintre cele mai respectate agentii londoneze, lansa Zag. O adevarata ‘fabrica de branduri’, Zag era construita in jurul unui om de marketing care venea de la Unilever cu o tona de experienta in lansat produse si branduri noi pe piata. BBH urma sa produca in atelierul Zag branduri construite de la zero impreuna cu clientii agentiei.

BBH venea cu o expertiza creativa dovedita iar clientii veneau cu expertiza in industria respectiva: “o idee cu adevarat puternica este poate ultimul mare avantaj in business” spunea atunci Nigel Bogle. Si era cu adevarat o idee revolutionara in industria britanica a publicitatii. Cine mai vazuse pe atunci o agentie de publicitate care isi lansa propriile branduri?

 

Agentie + Scoala digitala

3 ani mai tarziu, legendara agentie americana Crispin Porter + Boguski, care isi incepuse activitatea in anii ’80 in Boulder, Colorado - pe atunci un ’no man’s land’ al vestului american - deschidea primul birou european in Gothenburg, o alegere cel putin la fel de neobisnuita ca Boulder.

Orasul suedez cu 500.000 de locuitori nu era vreo mare piata pentru o agentie americana. Era nefiresc ca primul tau birou european sa fie localizat acolo si nu in Londra sau Amsterdam, orase care-ti dau un acces mult mai facil la nucleul economic principal al continentului.

CP+B era insa prima agentie de peste ocean care observa faptul ca ceva neobisnuit se intampla in nordul Europei: universitatile suedeze produceau deja pe banda rulanta oameni de digital super-bine pregatiti, pe care nu ii puteai gasi in nicio alta regiune din Europa. Era totodata pentru prima data cand o agentie mare deschidea un business intr-un oras nou, atrasa nu atat de oportunitatile de business ci in primul rand de scolile din acea regiune.

 

Agentie + Colectie de vedete

In vara lui 2013, David Droga uimea industria publicitatii anuntand un maritis cel putin neobisnuit cu WME - William Morris Endeavor, companie care urma sa devina actionar minoritar in super-premiata agentie independenta Droga5.

WME era un nume complet necunoscut in publicitate. Asta pentru ca nu era o companie de publicitate. Era una dintre cele mai mari agentii de management al vedetelor, cu un portofoliu impresionant de vedete din film, muzica si sport.

Superstarurile creative de la Droga5 nu se vandusera nici lui Omnicom, nici lui Publicis, WPP sau Interpublic, gigantii industriei globale de publicitate care aveau si banii si tot interesul sa isi adauge in colectie cea mai dorita piesa in acel moment; ci unei companii care punea pe tava micului butic de creatie cele mai mari vedete din lumea showbiz-ului. Cat de important era sa ai acces facil la cele mai faimoase vedete ale planetei? Droga5 urma sa ne demonstreze in anii urmatori.

 

Made in Cluj

Ideea unei platforme de inovatie creativo-antreprenoriale s-a nascut la Berlin in 2014, insa proiectul Heraldist & Wondermarks a prins aripi la Cluj in anul urmator. Un ‘second-city’ din ‘no man’s land’-ul est-european, Clujul era pe val de cativa ani, cu festivalurile lui, cu colectivele lui de artisti, cu efervescenta industrie IT.

In antreprenoriatul tech insa, cu exceptia succesului - remarcabil dar din pacate singular - al lui Liverail, orasul inca nu avea o voce. Cele doua jumatati ale unei industrii creative sanatoase, comunicarea si tehnologia, nu se intalneau. Ba mai mult, in zona de comunicare trecuse cel putin un deceniu de cand nu se mai auzise de o campanie creativa ‘Made in Cluj’ despre care sa se vorbeasca macar la Bucuresti, daca nu afara.

In zona de tehnologie, marile companii de IT flirtau timid cu zona antreprenoriala, insa cu o stangacie vizibila - si fireasca - atunci cand trebuia creat concept original de produs si un marketing mai indraznet.

 

Revolutics by Heraldist & Wondermarks and Fortech

Americanii numesc evenimentele astea ‘serendipity’, adica o intamplare fericita. Asa s-a nascut si ‘Revolutics’, o companie creata in co-ownership de Fortech si Heraldist, si care a aparut dintr-un ‘serendipity’.

Fortech era o poveste de succes clujeana, un colectiv de ingineri IT care lucrau impreuna inca din 1998 si care devenise un gigant tech cu peste 500 de programatori, una dintre cele mai mari companii est-europene de tehnologie.

Heraldist, la randu-i, era un colectiv cel putin neobisnuit de oameni de creatie, strategie, inovatie, digital, care se intorceau acasa dupa multi ani in corporatii, agentii si cu experienta internationala, cu gandul de a forma la Cluj cel mai tare nucleu de inovatie din Romania. Si care reusisera in 2016 sa iasa in doar 6 luni cu 3 proiecte care ajungeau la stirile televiziunilor nationale si chiar in media internationala, semn ca ceva interesant se intampla in Transilvania.

Ca orice lucru bun, Revolutics a plecat de la o observatie simpla: programatorii nu prea sunt antrenati sa gandeasca creativi, creativii nu sunt prea tehnici. Iar agentiile de publicitate au rareori cate 2-3 programatori in divizia digitala, cu care insa nu prea se pot crea proiecte digitale complexe si cu adevarat creative, motiv pentru care raspunsul la aproape orice brief digital al unui brand este ‘pai sa facem un site’.

Revolutics aparea ca o anomalie: un nucleu dur de oameni de inovatie, avand in spate o adevarata ‘uzina’ de tehnologie. Posibilitatile de creatie digitala deveneau, pentru prima data, virtual nelimitate.

In mai putin de 3 luni ieseau deja de pe linia de productie doua app-uri pentru Untold Festival, dintre care unul care sa incurajeze Echipa Nationala la Euro dar si un prim proiect antreprenorial numit Imerando, un concept original lansat in beta inainte de lansarea pe piata globala de dating apps.

 

Agentie + Fabrica de tehnologie

Se nascuse in premiera un nou tip de companie: un powerhouse creativo-tehnologic care poate sa serveasca atat branduri care isi doresc un produs sau o campanie digitala la un alt nivel de complexitate si inovatie dar si sa creeze produs digital original ‘Made in Cluj’ pentru pietele globale. Sfarsitul lui ‘nu se poate face’ in digital.

Totul se poate face.

 

Echipa Revolutics

Calin Vaduva, Marius Vanca, Laszlo Lukacs - de la Fortech
Adrian Docea, Elena Hurjui, Dany Serrano - de la Heraldist

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related