Forumul n-a murit

Eu sunt din generatia de bloggeri rasariti acum vreo 2 ani, care erau la cutite cu forumistii neobrazati, care dupa ce ca erau batrani si o ardeau pe forum, mai aveau si tupeul sa deschida topic-uri in care luau la misto post-urile noastre scrise din suflet (se anunta de pe atunci curentul emo). Intr-o discutie "Zoso vs. Naumovici", sunt tentata sa le iau apararea bloggerilor, desi ii apreciez mai mult pe oamenii de publicitate decat pe bloggeri in general si sunt constienta ca pustii cu blog sunt de cele mai multe ori extrem de limitati in gandire. De fapt, mai important decat sa ai preferinte personale pentru un blogger sau altul, e sa apreciezi blogosfera in ansamblu, pentru ca ea inseamna, in ultima instanta, libertate de expresie.

Nu ma dau prea des pe Forumul IQads, pentru ca forumurile sunt totally uncool. Inainte eram prea ocupata cu blogul meu personal, iar acum sunt prea ocupata cu Twitter. In viitor, poate ca o sa fiu ocupata cu 100eyes.ro, coolio.ro, globspotter.com sau ce trasnai o sa-i mai treaca lui Novac prin cap. Am toate sansele ca toate formele de web 2.0 care mi se par azi misto sa mi se para lame in viitor, mai precis in momentul in care o sa devina mainstream.

Saptamana trecuta insa s-a intamplat un lucru extrem de rar in ultima vreme. S-au umplut 9 pagini de forum despre campania Qfort. Tocmai cand ma pregateam sa scriu cu amicul Textier.ro o analiza de pomina (ca toate celelalte, de altfel), a inceput sa creasca numarul comentariilor la stirea care anunta campania si mesajele au inceput sa curga pe forum.

Pentru ca opinia consumatorului e esentiala in publicitate, am obiceiul sa citesc comentariile de pe net (oriunde apare spotul: pe bloguri, site-uri de video sharing), inainte de a scrie o analiza, pentru ca pana la urma si eu scriu tot din postura de consumator. Sigur ca important e sa stii sa filtrezi comentariile de la consumatorii relevanti si de la cei care sunt capabili sa formuleze o opinie pertinenta, uitand putin de ei si gandindu-se la cum va reactiona targetul la reclama in discutie. Cu toate ca se scriu multe prostii despre publicitate pe net si cu toate ca uneori pustii isi dau cu parerea despre reclamele la Dero, cand mamele lor spala intotdeauna cu Ariel, iar ei nu pun niciodata piciorul in hypermarket, e important sa citesti ce opineaza consumatorul online.

Asa ca am inceput sa citesc ce s-a discutat pe forum despre campania pentru ferestrele Qfort. In primele pagini doi utilizatori isi confruntau nu numai cunostintele in domeniu, ci si orgoliile (cum se intampla adesea in discutiile publice), iar apoi altii s-au alaturat conversatiei, pentru ca mai erau lucruri de spus si explicatii de inventat. In timp ce ma gandeam ca pe Twitter campania asta nici macar n-a fost mentionata, dar toata lumea facea glume cu replici din Cava d'Oro, si cand tocmai ma pregateam sa-mi fac in minte o scala a succesului unei campanii in functie de mediumul in care ajunge sa fie dezbatuta, mi-am adus aminte de propria mea analiza despre o campanie (video, print: 1, 2, 3) foarte simpatica de acum un an si ceva, pentru Muzeul Taranului Roman. Senior Copywriter-ul care a lucrat la campania aceea, Bogdan Muresanu, are acum propria agentie si a lansat de curand campania (tv: 1, 2; radio:1, 2; print:1, 2, 3) pentru Business Standard. Ambele campanii sunt tangente cu pragul dintre generatii si stim cu totii ca la baza conflictului dintre ele a stat dintotdeauna factorul "coolness". Consideram ca fiind depasit tot ce le place acelora mai in varsta ca noi, nu avem rabdare sa exploram esenta lucrurilor si suferim de tendinta de a acorda calificative in functie de noutatea si de popularitatea lor. Cu atat mai mult cand e vorba de locurile in care conversam cu prietenii nostri.

Ideea care se regasea si in articolul "Tantza_1940 has joined the conference" era ca, pana la urma, chiar daca unii suntem mai in pas cu timpurile ca altii si facem abuz constant de social media, calitatea conversatiei e tot ce conteaza, indiferent de locul in care se desfasoara ea. Forumistii si cei care nu stiu ce inseamna "social media", au pareri de impartit si nu le pasa cum arata locul in care discuta...sau pur si simplu s-au obisnuit sa converseze acolo si sunt reticenti fata de noile instrumente de comunicare. Daca pana acum mi se parea ca discutiile de pe forum nu pot fi atat de spectaculoase doar pentru ca sunt acolo, acum ma gandesc ca n-ar trebui sa fiu atat de superficiala si ca ar fi corect sa le acord o sansa si celor care prefera in continuare forumul pentru schimbul de pareri. Publicitatea va oferi intotdeauna subiecte de conversatie, iar forumul IQads se va tine departe de agonie inca o buna bucata de vreme.

Cu toate astea, refuzul de a experimenta un nou mijloc de comunicare, venind din partea unui publicitar, ma face sa ma gandesc la cat de interesant e el pana la urma. Ne place publicitatea si avem un cult pentru oamenii care lucreaza in agentii tocmai pentru ca sunt cool, pentru ca sunt creativi, indiferent care e departamentul in care lucreaza si mai ales pentru ca ii percepem ca pe niste trendsetteri. Numai ca atunci cand ei nu reusesc sa se adapteze lucrurilor cool care se petrec online si nu sunt deschisi la asimilarea noilor instrumente de comunicare, cand ei lucreaza intr-o industrie a comunicarii, nu stiu cat de cool ni se mai par. Stiu foarte putini oameni din publicitate care au blog si stiu si mai putini care au cont pe Twitter. Enthusiast Evangelist-ul de la Microsoft EMEA imi spunea intr-un interviu ca blogurile sunt pentru oameni care au ceva de spus, iar daca esti copywriter, ai tot timpul ceva de spus. Daca scuza publicitarilor era ca nu tin un blog pentru ca nu au timp, pentru micro-blogging nu stiu ce scuza ar mai putea sa aiba. Un mesaj pe Twitter nu poate avea oricum mai mult de 140 de caractere si exista o gramada de aplicatii care le prompteaza pe monitor, fara sa mai fie nevoie sa te loghezi pe site ca sa vezi ce face restul lumii. Sigur ca in momentul in care ajungi sa ai cont de Twitter si spui numai platitudini, nu mai conteaza in ce agentie lucrezi. La fel cum blogul te arata exact cum esti, si Twitter iti tradeaza personalitatea independent de vointa ta. Cred ca intotdeauna vor exista oameni interesanti cu adevarat si oameni interesanti doar prin eticheta pe care o poarta, adica prin numele agentiei trecute pe cartea de vizita. Si asa cum un blog te poate ajuta sa-ti cresti cota intr-un mod uimitor, in foarte scurt timp, la fel te poate ajuta sa te compromiti daca nu esti atent la ce scrii pe el.

In concluzie, forumul n-a murit, dar daca tii la standardul de coolness impus de industria in care lucrezi, arunca un ochi pe wikipedia si vezi ce e ala micro-blogging sau pur si simplu da un click aici. A cam sosit timpul, batrane!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

Dragos nume
acum 15 ani
Ce am inteles eu:

1. daca nu ai glume cu replici din Cava D'Oro nu ai tuiter

2, daca nu esti pe tuiter iti lipseste culnesu'

3. novac ruleaza

4. noroc cu tine ca mai afla si "forumistii si cei care nu stiu ce inseamna" despre "social media"

Mai era ceva?

burebista dacu
acum 15 ani
...cel mai mult comenateaza cei care se dau cel mai putin pe forumuri...

este simptomatic deja

adrian lupu
acum 15 ani
Mai deschide si alte reviste (celelalte) si o sa vezi unde s-a ajuns cu mistoul de publicitari.
jean gros-bart
acum 15 ani
Doamne, as vrea sa fiu la fel de cool ca ana militaru.

...alta morala n-am prins...

marinela diana dominte
acum 15 ani
imi place ana militaru pt ca citeste opinii;e tuturor ,Numai asa iti poti face o parere de ansamblu si poti extrage esenta
Ana Militaru
acum 15 ani
sa observe ca e vorba despre conflictul dintre generatii reflectat in mijloacele de comunicare online, conflict despre care uite ca a facut Muresanu doua campanii frumoase; apoi, ar mai fi o doza sanatoasa de auto-ironie (m-am declarat "superficiala", nu stiu daca a sesizat cineva) si revelatia brusca a lucrurilor cu adevarat importante intr-o lume a coolnessului exacerbat, cum ar fi de exemplu calitatea discutiei; de final, am precizat totusi ca desi mai important e CE vorbim, nu UNDE, pentru voi, oamenii din publicitate supertari, ar cam fi vremea sa va urniti din Poiana lui Iocan si sa explorati si alte meleaguri pe lumea asta fascinanta a internetului.
alex coanda
acum 15 ani
ce e gunoiul asta?
Ana Militaru
acum 15 ani
mersi. esti o dulceata.
Mihai Mihai
acum 15 ani
dap...un gunoi.
Ana Militaru
acum 15 ani
m-a pus dracu' sa ma iau de forumisti. si eu care credeam ca o sa primesc numai ovatii pentru articolul asta. "ccl" (pour les connaisseurs)
Mihai Mihai
acum 15 ani
"Ne place publicitatea si avem un cult pentru oamenii care lucreaza in agentii tocmai pentru ca [blah blah blah] nu stiu cat de cool ni se mai par."

in primul rand vorbeste pt tine. eu unul n-am nici un cult pt acei oameni. in al doilea rand, tu chiar crezi ca lor le pasa ce standarde de coolness ai tu, persoana indobitocita, in cap atunci cand faci referire la oamenii din industrie? iar pe mine, ca simplu cititor ocazional de iqads.ro, chiar ma doare-n paispe de revelatii de acest gen.

Ana Militaru
acum 15 ani
"indobitocita, in cap", zici. in ce limba stii tu sa scrii, puisor? incearca una in care te descurci mai bine.
Mihai Mihai
acum 15 ani
din pacate, n-am timp sa dau lectii de sintaxa.

am zis ce aveam de zis legat de articol.

e problema ta daca ai inteles sau nu.

Dragos nume
acum 15 ani
Deh, dreaq te-a pus... :))
Sorin Papacu
acum 15 ani
Cine-i Zoso? Ce-i aia "analiza de pomina"?

forumurile sunt totally uncool? Da' ce e cool? sau cine e cool? "avem un cult pentru oamenii care lucreaza in agentii" - cum se numeste cultul asta? Am inteles ca e cool sa vorbesti singur pe blog si nu e cool sa intri in forum...Nu prea intzeleg care-i logica..Sau e cool sa nu existe logica?

"daca esti copywriter, ai tot timpul ceva de spus"-aia se numeste logoree sau , daca e de scris, grafomanie.

Si, de fapt, ce naiba vrei? Baga si tu la o agentie si ...sa vezi ce cool si trendy si etc e...Te bagi? Sau iti trebuie acordul parintilor?

Sorin Papacu
acum 15 ani
la revelatia lu' falafel!
Ana Militaru
acum 15 ani
"baga si tu la o agentie" zici.

Tu baga putina gramatica in tine si apoi poate ne intelegem.

Eduard Gherasim
acum 15 ani
Imi aduc aminte de o replica dintr-o carte de mult uitataÂ… Men adapt to the society in order to prosper, but men who change the society are those who don't adapt.

Daca nu am blog si nu pierd vremea pe Twitter sunt un tzaran cu gandire limitata?

Daca intru pe forum si comentez o reclama la Dero in timp ce mama spala cu Ariel sunt un noob in advertising?

Sincer prefer comentarii de genul asta, decat comentariile unor personae care presupun ca lucreaza in domeniu si analizeaza dpdv managerial/marketing pentru a etala cartile citite de acolo din fotoliul agentieiÂ… si uita sa priveasca reclama prin ochii unui consummator.

SFAT:In momentul in care vorbesti si indemni oamenii la treburi doar pentru ca sunt COOL si la moda dai impresia ca faci parte din turma de consumatori de publicitate nu din creatoriÂ… Un om din advertising stie ca defapt termenul cool e o inventie sociala care exploateaza nesiguranta si frustrarea consumatorului si dorinta de apartenenta la grup

Eduard Gherasim
acum 15 ani
Legat de refuzul de a experimenta Twitter si Zoso vsNaumoviciÂ… poate ca el vine din considerente practiceÂ… cat efort depui si cat primesti din astaÂ… poate ca omul prefera sa citeasca o carte bunaÂ… apropos, momentul in care iti dai seama ca un om e realizat e atunci cand are success si fara sa urmeze toate tendintele cool pe care societatea le impune.

Forumul e bun pentru ca: deobicei e specializat pe un domeniuÂ… deci daca eu sunt pasionat de "pitici de gradina" pot sa intru sis a discut cu alti pasionati, pot afla lucruri pe care vreau sa le stiu, pot gasii oameni cu aceleasi interese si schimba informatii pe acelasi subiectÂ… Forumul iti da directie, e clar, e structurat, are un scop si un subiectÂ….

BlogulÂ… web 2.0 multa multa libertate.. si totusi? Ce scrii pe el? Cine esti, ce vrei, ce iti trece prin capÂ… scrii si speri ca lumea o s ail citeasac si o sa ajungi cool? Probabil ca 2 sau 3 prieteni il citescÂ… sunt vorbe aruncate fara directie si fara ascultatoriÂ… asta e problemaÂ… daca nu esti deja vedeta sau persoana publican u vad la ce foloseste (eu personal il folosesc drept CV, pentru ca e mai usor sa trimiti un link decat multe fisiere, postere)

PS: stiu forumuri cu 6-7 mii de vizializari zilniceÂ… de exemplu un forum romanesc, al unui MMORPG piratatÂ… cate are Zoso? Forumul ala e un centru de informare pentru oameni cu aceleasi interese, adica ai discutii de calitate cu oameni care stiu despre ce vorbesc. Blogul lui Zoso cum e? un fel de OTV online, unde un tip isi da cu parerea legat de orice de la politica, stiri mondene, pana la sport si economie, adica unul care crede ca le stie pe toate (ca baiatul de comenta la Dero, nu Ana?)

Â… e parca regula aiaÂ… cu cat mai puternica segmentarea publicului tinta cu atat mai bine.



Branded


Related