"Manageri pe care nisa nu putea sa-i mai incapa" sau "Sunteti tatal Cleopatrei?" (ep. 1)

Pe linga copiii biologici, clientii au copiii spirituali, produsele lor. Pentru ca sunt si ei oameni si sunt manati de sentimente omenesti, clientii vor ca toata lumea sa le iubeasca odraslele. Si de aceea, atunci cand scriu un brief, clientii scriu la target/cui ne adresam: "toata lumea". Nimeni nu trebuie sa ramana indiferent sau, Doamne pazeste, sa urasca produsul clientilor nostri. Toata lumea trebuie sa il cumpere cu zambetul pe buze, sa il consume si sa aiba de spus numai vorbe bune dupa.

"De ce nu intelegeti ca vrem sa fim si noi ca..." - aici vine numele vreunei multinationale gigant cu traditie de 108 ani, zeci de milioane cheltuite pe comunicare anual, distributie si forta de vanzare cat populatia Urziceniului. "Ce e rau sa fii iubit de toata lumea, sa te vrea toata lumea?" intreaba managerul sincer uimit de incapatanarea agentiei care l-a priponit in nisa si nu-l lasa sa se avante spre succes. Ce-i rau? Nu-i nimic rau, daca ai foarte multi bani si mai ales daca ai un produs atat de plin de calitati incat sa rupa inimile tuturor consumatorilor.

Daca fetita ta e Shirley Temple, e frumoasa, canta, bate step si e ascultatoare iar tu, taticul, ai niste bani pusi deoparte ca sa-i faci un portofoliu si sa-i deschizi usile, ai dat lovitura. Daca insa ai un copil timid, speriat, care a dansat doar la o nunta si ceilalti au ras de el iar tu, chiar daca esti in top 400 oameni de afaceri, te bulucesti undeva dupa 383, nu prea ai cum sa placi la toata lumea. Sau nu inca.

Si atunci ar trebui sa te concentrezi la nisa ta, aia mica, de 40000 de oameni care insa iti iubesc copilul pentru ca stie sa joace sah si sa spuna glume deocheate. Oameni care dau bani pe produsul tau, il consuma si spun lucruri bune despre el pentru ca au fost cuceriti, nu sfatuiti. Ar trebui sa nu le dai cu piciorul acelor oameni si sa le spui "sunteti prea putini, nu contati, eu vreau sa plac la 6 milioane de oameni" macar pana cand iti inveti piticul sa danseze step ca Shirley Temple si sa cante ca Cleopatra Stratan. Pentru ca da, daca vrei sa fii "pentru toata lumea" trebuie sa investesti in produs, sa-l faci mai bun, sa bagi banul gros in cercetare, in distributie, in comunicare, in packaging.

Si aici managerul roman te priveste suspicios "cum, nu se poate numai cu comunicare?". Nu se poate taicutule, ca daca se putea nu ii trebuiau companiei aleia de 108 ani miliarde de euro ca sa ajunga sa o invidiezi tu; i-ar fi ajuns 3 ani, vreo 2 milioane si niste baieti cu vorbele la ei. Stiti ce se intampla cand le spun asta? Clientii nu ma mai plac dar, sincer, eu nu am vrut niciodata sa ma placa toata lumea. "Toata lumea" e prea aproape, filozofic vorbind, de "nimeni". Mie imi place ca sunt de nisa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune


Comentarii

David Santos
acum 9 ani
Superb! In general comentariile mele sunt acide si simt nevoia sa ma iau de ceva sau cineva insa acest articol m-a uns pe suflet. Vreau mai multe! Sunt si eu un mic nemernic din departamentul de creatie caruia i se arunca in carca ingrata sarcina de a face din nimic un love mark global. Nu vreau sa generalizez dar la client intalnesc pe post de manageri de comunicare numai ASE-isti!Ce are ASE-ul in comun cu comunicarea nu as putea sa spun. Asta e lumea in care traim din nefericire! Superb articol, ma repet!
Elena Branisteanu
acum 9 ani
si mai dragutz este cand scrie "manager de marketing " pe cartea lor de vizita si ei habar n-au cu ce se mananca marketingul... dar deh, e la moda.


Related