[IQads Kadett] Ioana Hreninciuc despre dilema absolventului din marcomm: spre client sau spre agentie?

[IQads Kadett] Ioana Hreninciuc despre dilema absolventului din marcomm: spre client sau spre agentie?

Aseara la IQads Kadett am avut-o invitata pe Ioana Hreninciuc (Marketing Manager, Hostway) despre unde e mai bine - la client sau in agentie? Ca sa ne lamurim cum a ajuns Marketing Manager la 22 de ani, incep prin a va spune ca Ioana a avut primul job la 16 ani intr-o mica agentie de publicitate din Campina, in care scria copy pentru hoteluri, chiuvete de lux si mobila. Ajunsa la Bucuresti, a lucrat tot pe copy si apoi a trecut pe Project Management BTL la Pastel Group. Dupa cativa ani in agentii  ales sa lucreze la client, mai exact in echipa Hostway Romania.

Pentru ca a fost si in agentie si la client, Ioana ne-a prezentat cu obiectivitate avantajele si dezavantajele lucrului in ambele medii. Am inceput cu stereotipurile existente deja pentru noi. Cum credem ca e la agentie si cum e la client? Evident, multi dintre noi credeam ca la client sunt oameni mai seriosi si mai scortosi, iar in agentie e mai fun, mai relaxat.

Trecand peste prejudecati, Ioana ne-a spus si de ce nu plac oamenii din agentie clientul.

- Pentru ca vor intotdeauna logo-ul mai mare, desi au manual de brand in care se specifica marimea logo-ului, niciodata nu va fi destul de mare pentru ei.

- Pentru ca cer multe modificari care de multe ori nu sunt argumentate. Vor si pe roz si pe albastru. Iar cel mai dureros feedback este "de ce nu mai lucrati voi un pic?". De aici rezulta si problemele de tarifare pentru ca orele de munca si fee-urile discutate initial ajung sa fie depasite la final, iar clientul nu accepta usor asta. "Chiar si o modificare mica iti ia o jumatate de ora. Si nu sunt multe jumatati de ora intr-o zi", spune Ioana.

- Pentru ca dau feedback vag de tipul "simt ca nu e ceea ce trebuie, ca nu e apropiat spiritului nostru".

- Pentru ca au termene foarte stranse – creativii sunt anuntati vineri ca marti clientul vrea sa lanseze o campanie. "Si atunci trebuie sa decizi: e un client important pentru agentie si lucrezi in weekend? Da. Pe de alta parte vrei sa-i dai de inteles ca esti intotdeauna disponibil sa lucrezi pentru el oricand are nevoie de termene nerezonabile? Nu", spune Ioana.

- Pentru ca se intampla  uneori ca ideile sa fie respinse la pitch, dar implementate apoi in-house de catre client. Iar asta e foarte frustrant.

Dar nici clientii nu se impaca prea bine cu agentia. De ce?

- Pentru ca in general ii percepe ca pe oamenii care prefera sa faca lucruri creative decat campanii care chiar vand

- Pentru ca agentia nu-si asuma responsabilitatea finaciara. Aproape nimeni nu garanteaza rezultatele campaniilor.

- Agentia nu cunoaste piata cum o cunoaste clientul si nu intelege diferentele foarte fine pe care un client le-a invatat de-a lungul timpului.

- Clientii au nevoie sa lucreze uneori cu termene foarte stranse pentru ca sunt intr-o piata in care sunt in permanenta amenintati de competitori. Agentiile de multe ori accepta astfel de termene pentru a castiga un proiect insa apoi depasesc deadline-ul.

- Agentiile lucreaza cu tarife mai mari pe ora decat ar costa realizarea unei lucrari in-house, de aceea clientul le percepe ca fiind foarte mari si se asteapta sa obtina rezultate maxime din timpul respectiv.

Concluzia partiala este ca, fie ca suntem la client sau la agentie, vor exista intotdeauna probleme. Si pentru ca, asa cum v-a mai spus, Ioana a trecut si prin experienta de client si prin cea de agentie, am luat pe rand si am demitizat stereotipurile cele mai intalnite despre ambele job-uri.

Prejudecati vs. realitate in agentii:

- Sunt  creative, dar am vazut cu totii reclamele la detergenti.

- Mediul de lucru e relaxat, dar se munceste enorm intr-o agentie.

- Se zice ca nu e corporate, dar in agentiile multinationale nu e chiar asa. Exista si acolo birocratie, proceduri care trebuie respectate si oameni care trebuie sa aprobe.

- Se zice ca oamenii sunt cool. "Dar pot fi si foarte superficiali. E un loc foarte axat pe imagine si presiunea de a te integra poate fi foarte mare", ne-a avertizat Ioana.

Despre client multi oameni cred ca:

- e vazut de catre creativi ca un om cu multe frustrari care omoara femei in subsol, dupa tiparul American Psycho.

- Are salariu mai bun – ceea ce e partial adevarat. Pentru ca joburile sunt mai stabile la client, oamenii ajung sa aiba salarii mai bune intr-un final. Diferenta e cam de 10-20%.

- Se lucreaza "9 to 5". Dar multi lucreaza pana la 11 noaptea sau 5 dimineata. Daca esti un client caruia ii pasa, stai foarte mult, si consumi mult timp ca sa faci advocacy intern.

- E foarte multa mancatorie, dar asta exista peste tot. Chiar si in agentii. Aici conteaza mult mai mult compania in sine decat daca este agentie sau client.

- Fac exceluri si poarta cravata - da, ai partea de raportari interne, dar depinde de companie. Statistic, sunt mai multe companii la client la care te imbraci la costum.

Dar hai sa punem in balanta. Ce e misto si ce nu e in a lucra in agentie?

De ce misto sa lucrezi in agentie?

- E frumos pentru ca e mai divers; lucrand pentru un singur client te poti plictisi. In agentie ai si chestii serioase si chestii fun.

- Inveti cum se fac lucruri, nu doar cum sa dai altora sa faca. Stii sa faci executii si apoi poti aprecia executia atunci cand iti este propusa de o alta agentie sau chiar atunci cand o faci in-house.

- Oamenii din agentie au pretentia de la ei sa fie mai cool. Si da, e un mediu in care te poti considera mai libertin iar asta poate crea o atmosfera mai relaxata.

- Sediile de agentii arata foarte misto. E important sa te duci la lucru intr-un loc de care esti mandru, te ajuta moral ca nu esti intr-o cladire de birouri sau o firma de apartament.

- Cateodata te simti ca un Dumnezeu lucrand in publicitate – stii ca oamenii au cumparat ceva pentru ca tu ti-ai facut treaba: "Au cumparat detergentul meu. Gospodinele sunt la mila mea!" :)

Pe de alta parte,

- Pierzi proiecte care iti plac si nu poti sa faci nimic ca sa opresti asta. Iar asta poate fi greu de indurat, mai ales in cazul in care tu ai contribuit la succesul anterior al produsului. Tot din categoria durerilor emotionale, trebuie sa compromiti calitatea muncii tale pentru a fi pe plac clientului.

- Munca pe care o faci e foarte efemera. Sunt foarte putine campanii care raman si inseamna ceva in timp, dar asta riscul industriei.

- Pierderea unui pitch poate inseamna riscarea job-ului. Migrarea rapida a oamenilor din agentii inseamna ca va trebui sa te adaptezi la lucrul cu oameni noi destul de repede.

Care sunt partile proaste in a lucra la client?

-Poate sa devina plictisitor, ajungi sa cunosti toti oamenii din industrie, te duci la aceleasi evenimente, cu aceleasi persoane.

-Ai mereu presiunea rezultatelor financiare. Esti responsabil fata de oameni si trebuie sa te asiguri ca ai cheltuit banii cu un motiv bine intemeiat si ca vei avea ROI. Esti perceput ca omul care cheltuie banii pe care celelalte departamente se chinuie sa ii faca.

-Pentru ca toata lumea are o opinie, trebuie sa strangi foarte multe semnaturi inainte de a face ceva.

 Dar exista si parti bune atunci cand esti la client:

-Poti sa inveti business. Ioana a invatat sa faca cashflow si business plans, si sa inteleaga cat poate sa cheltuie ca sa se promoveze. "Inveti cum se misca banii si asta e util inclusiv pentru finantele tale personale. Nu de la inceput, dar daca ai acces la datele financiare ale companiei poti sa inveti foarte mult. Afli ce salarii poti sa dai si de ce. Intelegi de ce se fac ambalaje in China si nu aici."

- Desi agentia e cea care iti da propunerile, pana la urma tu decizi pentru brand sau pentru produs. "Il vezi cum creste, it’s your baby!", crede Ioana.

- Devii expert – Daca te nisezi ajungi sa ai o valoare mare pe piata si poti sa ajungi mai usor o autoritate decat in advertising.

- Construiesti ceva ce oamenii folosesc – nu doar promovezi ceva. Asa cum exista o diferenta intre cei care au inventat iPhone-ul si cei care il promoveaza. Pentru ca time to market a scazut foarte mult, trebuie sa lansezi lucruri noi foarte repede. Evident, timpul scurt nu-ti va permite sa il faci perfect, dar trebuie sa te lupti cat mai mult ca produsul sa fie extraordinar.

- Si nu in ultimul rand, te simti ca facand parte din ceva mai mare. La Hostway de exemplu, unde toata echipa numara putin peste 30 de oameni, atunci cand se face ceva bine, beneficiile sunt vizibile – de la cresterea salariilor pana la schimbarea sediului. "E frumos sa vezi ca poti aduce un beneficiu in viata oamenilor apropiati", mai spune Ioana.

In final, Ioana a recomandat cu obiectivitate cadetilor sa isi puna alte intrebari inainte de a se angaja. Dincolo de clasica "vreau la agentie sau la client?", ar trebui sa ne intrebam daca vrem online sau offline, B2B sau B2C, o echipa mare sau o echipa mica. Si, pana la urma, sa ne intrebam ce ne place. Cosmeticele, cartile, roboteii? Pentru ca e foarte important sa ajungi undeva unde sa simti ca ceea ce faci tu afecteaza benefic o categorie de care iti pasa.

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads cu sprijinul agentiei-partener Mercury360. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Campanii

Sectiune


Comentarii

Silvia Dumitru
acum 12 ani
foarte obiectiv!


Branded


Related