Adriana Liute si Vlad Sulea despre primele 6 luni ale agentiei Storience

In iulie 2012, dupa plecarea din Grapefruit, Adriana si Stefan Liute au infiintat agentia de branding Storience propunandu-si sa castige pana la sfarsitul anului 10 clienti. Adriana Liute (Managing Partner) si Vlad Sulea (Senior Designer) povestesc despre proiectele dezvoltate in aceste 6 luni de activitate, trend-urile observate la nivel national si international in design si asteptarile de la industria de branding locala pentru 2013. 

Branduri si clienti ai agentiei activi in 2012
De la 1 iulie 2012, de cand am inceput Storience, am lucrat pentru 14 clienti – companii multinationale, companii locale cu vizibilitate, si altele mici, dar dinamice. Numele multora dintre ele nu pot fi inca mentionate pentru ca proiectele nu au fost lansate, dar putem mentiona centrul de invatare al limbii engleze Shakespeare School (pentru care am facut un rebranding complet si noul site), retailerul online Zorile Store (pentru care am facut rebranding, designul noului site si campania Black Friday), producatorul de suplimente alimentare Alevia (pentru care am facut cateva proiecte de naming de produs si comunicare de marketing) si Asociatia React (pentru care am facut strategie si naming de serviciu).

Cele mai importante proiecte ale agentiei in 2012

Cele doua proiecte de rebranding complet mentionate mai sus si alte cateva proiecte de rebranding la care lucram inca si despre care vom spune mai multe anul viitor, cand le finalizam. Mai lucram la un proiect de comunicare interna pentru o multinationala, inca nefinalizat, dar si el foarte important. De asemenea, un proiect important a fost chiar lansarea agentiei Storience.

Bugete investite anul acesta clientii in proiecte de branding si evolutia lor fata de anul trecut 

Bugetele de rebranding trec de 10.000 de EUR, dar putine trec de 50-100.000 EUR, iar atunci o fac doar ingloband bugete de cercetare consistente, bugete de media, productie publicitara sau evenimente. Bugetele au scazut in comparatie cu nivelul lor dinainte de recesiune, dar nu ne asteptam ca ele sa mai scada, pentru ca ar face activitatea de consultanta de brand nesustenabila. In plus, exista o cerere solida pentru astfel de servicii, cel putin in cazul Storience.

Solutii propuse pentru cerintele si nevoile clientilor

Toti antreprenorii locali stiu sau intuiesc ca trebuie sa scoata in evidenta lucrurile care ii diferentiaza, dar nu toti isi dau seama ca e nevoie de un efort sustinut si specializat pentru asta. Cu alte cuvinte, succesul in afaceri nu garanteaza in mod universal si competenta in constructia unui brand.
Clientii ne-au solicitat servicii de rebranding, branding, naming, analiza si strategie de brand, design de ambalaj, comunicare interna si comunicare de marketing – atat digitala cat si non-digitala.

Cele mai importante schimbari in agentie

Infiintarea agentiei :-) si definirea unui mod de lucru.

Trenduri nationale si internationale la nivel de design

Observam o tendinta de a eficientiza designul, generata pe de o parte de recesiune, pe de alta parte de nevoia de a citi si a intelege cat mai repede orice material de comunicare. Primul factor determinant – recesiunea – a "atins" in mai mare masura companiile mari, cu bugete consistente de marketing, care au redus costurile facand tot mai multe materiale de marketing cu resurse proprii (in-house). Astfel, consultantii externi au fost cooptati mai mult pentru a genera sabloane generice pentru diverse categorii de materiale, iar companiile si-au dezvoltat pe baza lor materialele necesare. Acest lucru a dus spre un design mai degraba structurat decat estetizat, un design minimalist, simplificat, care sa permita "declinari" ulterioare de catre designerii mai putin experimentati din companii.

Al doilea factor determinant – nevoia de a observa, citi si intelege cat mai repede si mai usor un material – vine din consumul in crestere de continut digital. Noile identitati vizuale sunt construite si cu gandul la mediul digital, nu doar la semnificatie si asocieri de brand. Logourile sunt simplificate, pentru a putea fi folosite ca icon-uri pentru mediile sociale si pentru a fi inteligibile pe ecranele telefoanelor mobile.

Pentru a contra-balansa tot acest curent minimalist, anumite branduri (in special ale unor companii mici) scot in fata ideea de personalizare, de "custom", adoptand curentul vintage. Acest curent se remarca atat in designul de interior, cat si in designul grafic. E foarte vizibil de vreo doi ani, motiv pentru care credem ca nu va mai dura foarte mult. Pe fondul curentului vintage s-a remarcat in acest an si campania lui Obama de pe Facebook, care a creat singura un mini-subcurent vintage american. Chiar si in Romania am observat campanii inspirate de stilul celei a lui Obama, cu fonturi americane vernaculare, raspandite acum in toata lumea.

Cifra de afaceri a agentiei in 2012

In momentul in care raspundem, nu am pus inca punct anului 2012, dar estimam o cifra de afaceri in jurul a 80.000 de euro, o cifra buna dat fiind ca ne raportam doar la 6 luni de activitate, primele din viata agentiei Storience.

Premii obtinute si o scurta descriere a proiectelor castigatoare

Am inceput activitatea de foarte de curand si momentan ne concentram pe dezvoltarea proiectelor cu care, de ce nu, ne vom prezenta in viitor si la concursuri.

Lucruri care au infiintat branding-ul din Romania in 2012

In 2012, brandingul a fost influentat de teama de a investi si de exploatarea oportunitatilor pe termen scurt.

Cea mai importanta lectie despre branding invatata anul acesta

Brandul inseamna ce stii sa faci si cat de mult poti sa-i ajuti pe altii. Brandul depinde de oameni mai mult decat de nume sau materialele de comunicare. Daca oamenii nu sunt o constanta a brandului, nu poti avea un brand consecvent.

Asteptarile despre evolutia pietei de branding in 2013

Nu asteptam de la piata sa ne aduca ceva, au trecut demult vremurile in care firmele "cresteau cu piata". Asteptarile sunt de la noi, de la Storience: sa continuam sa actionam ca un start-up (cu agilitate, energie si entuziasm), sa fim receptivi la nevoile clientilor si indragiti de acestia (relationarea cu ei, apropierea - conteaza foarte mult). Credem ca piata va semana cu cea de anul acesta: o nevoie de branding in crestere in randul companiilor mici si mijlocii, dar retinuta in randul companiilor mari.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Related