Alexandru Paius (Senior Partner, IMAGE PR) vorbeste despre "Medicamenele nu sunt bomboane", lansarea primului raport de CSR Coca-Cola HBC Romania, "Colectezi si castigi!", "Viata mea: un 'joc' serios", "Rexona iti rasplateste fidelitatea" – cele mai importante proiecte ale agentiei in 2012, cifra de afaceri pentru anul curent si tendintele remarcate in industria romaneasca de PR in 2012.
Clienti activi in 2012
La IMAGE PR avem o serie de parteneriate de traditie cu clienti precum Unilever – categoria de ingrijire personala (brandurile Dove, Rexona, Axe, Clear, Signal, Radox), Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM), Arctic, Strauss Romania, Coca-Cola HBC Romania, Eco-Rom Ambalaje, Philip Morris Romania, Bunge Romania, Prologis Romania, Coca-Cola Romania.
Totodata, in 2012 am castigat conturi noi precum AXA Asigurari, Xella (lider in materii prime si materiale de constructii), Tasuleasa Social, The RE Concept (platforma de CSR a Coca-Cola HBC Romania), Asociatia Companiilor Farmaceutice Americane din Romania (LAWG – Local American Working Group), Abbott Romania.
Cele mai importante proiecte ale anului 2012
"Medicamentele nu sunt bomboane!" – campanie de responsabilitate sociala realizata pentru Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente; campania isi propune sa educe parintii in domeniul auto-medicatiei (strategie si concept, media & KOL relations, event management, online communication).
Lansarea primului raport de CSR al Coca-Cola HBC Romania – lansarea a marcat totodata primul raport de CSR din industria locala de FMCG care respecta standardele de raportare GRI (Global Reporting Initiative) si a inclus un eveniment de consultare cu partenerii strategic ai companiei, un eveniment de presa, bloggers relations – strategie si concept, media & KOL relations, bloggers relations, online communication, event management.
"Colectezi si castigi!" – campanie de schimbare a comportamentului publicului larg in directia colectarii selective, realizata pentru Eco-Rom Ambalaje; strategie si concept, media & KOL relations, bloggers relations and community management, BTL.
"Viata mea: un 'joc' serios" – campanie de responsabilitate sociala derulata pentru Philip Morris si British American Tobacco, ca program comun al industriei de tutun; campania consta intr-un program de parenting destinat parintilor de adolescenti si include printre altele intalniri lunare intre parinti si doamna Aurora Liiceanu, consultant in cadrul programului (strategie, KOL relations, online communication, event management).
"Rexona iti rasplateste fidelitatea" – campanie de consumatori pentru brand-ul Rexona (Unilever) cu o componenta puternica de BTL prin realizarea unui parteneriat cu RATB – strategie si concept, BTL, media relations.
Schimbari importante in agentie
Ca si in anii trecuti, strategia IMAGE PR pentru 2012 a fost aceea de a ne consolida si extinde atat echipa de consultanti, cat si portofoliul de clienti. In prezent, echipa IMAGE PR numara 32 de angajati full-time (fata de 29 de angajati la finalul lui 2011), dintre care 24 de consultanti in comunicare. Odata cu aceasta, ne-am extins capabilitatile in domeniu comunicarii pharma (inclusiv prin 2 noi clienti pe acest segment – Abbott si LAWG) si capabilitatile de comunicare online.
In concluzie, putem spune ca anul 2012 a insemnat pentru IMAGE PR consolidare si crestere.
Split-ul pe tipuri de proiecte
Cred ca astazi mai mult ca oricand exista tot mai putine proiecte "de media relations" sau "de online". Briefurile de la clienti, munca noastra de zi cu zi si discutiile in general nu se mai poarta in acesti termeni. Vorbim astazi in termeni de atingere a unor obiective de business, de gasire a unor solutii pentru o problema a unei industrii etc. Iar solutia vine de obicei sub forma unui mix de comunicare, care integreaza numeroase tipuri de servicii. Tocmai de aceea este practic imposibil sa facem un split al proiectelor sau al cifrei de afaceri pe tipuri de servicii.
Daca ar fi sa comparam ponderea programelor de comunicare corporate versus a celor de comunicare de brand din cifra de afaceri IMAGE PR, raportul dintre acestea este de aproximativ 50%-50%.
Noutati si influente in industria de PR din 2012
Industria de comunicare este strans legata de mersul economiei, de trend-urile din societate, de evolutia tehnologica s.a.m.d. Totodata relatiile publice reusesc sa ofere solutii pentru diferite probleme ale companiilor si ale industriilor – iar aici apare o nisa importanta care in 2012 ne-a adus new business la IMAGE PR, si anume issues management. Fie ca vorbim despre efectele pentru sanatate a unor categorii de produse, de tinte europene de atins de catre producatorii din Romania, de legislatia in continua schimbare care pericliteaza prezenta unor companii in tara noastra, toate acestea reprezinta oportunitati pentru consultantii in comunicare. Campanii de educare a populatiei, actiuni de sensibilizare o opiniei publice si a autoritatilor, monitorizare si consultanta in comunicare – toate raspund unor probleme sensibile ale unor industrii din Romania si contribuie la atingerea obiectivelor de business ale companiilor.
O alta tendinta pe care am observat-o in ultimii ani, in special in 2012, o reprezinta schimbarea reperelor in evaluarea programelor de comunicare – ne uitam tot mai putin la volumul de media coverage si la numarul de fani pe Facebook si tot mai mult la schimbari de comportamente, la masura in care influentam decizii. Cu alte cuvinte, focusul cade pe outcomes, nu pe outputs, evaluam calitativ si mai putin cantitativ. De altfel, putem spune ca 2012 a fost si un an al studiilor sociologice – numeroase studii disponibile cu privire la piata din Romania, de asemenea mai multe studii realizate de companii prin care am castigat insight-uri pretioase pentru campaniile noastre.
O alta lectie a anului 2012 este ca in special in social media dar nu numai, content creation and management poate fi si trebuie dublat de visual communication. Brandurile au nevoie de continut si de povesti care sa le dea consistenta si sa le diferentieze, totodata publicurile sunt tot mai receptive la vizual. Pentru a gestiona si dezvolta o comunitate in jurul unei companii, unui brand sau unei idei, investitia in generarea de continut de calitate trebuie intotdeauna dublata de investitia in vizual si multi-media.
Cerinte si bugete ale clientilor in 2012
Portofoliul IMAGE include o serie de clienti cu traditie, impreuna cu care dezvoltam anual strategiile de comunicare corporate sau de brand. De aceea nu putem spune ca s-au schimbat cerintele clientilor, ci mai degraba ca ne adaptam impreuna la cerintele pietei, la limitarile de bugete, la nevoia de a livra rezultate. Fata de alti ani, putem spune ca suntem mai puternic racordati la strategiile de marketing sau de brand ale clientilor nostri, ca trebuie sa raspundem mai des unor presiuni pe termen scurt legate de vanzari sau de schimbari de legislatie.
In ce priveste bugetele, fee-urile noastre de consultanta sunt similare cu cele de anul trecut; bugetele pe proiecte difera desigur de la un proiect la altul, in functie de strategiile de business ale clientilor. Am observat ca in special in zona de issues management si de comunicare online bugetele alocate au fost mai generoase in 2012 decat in trecut.
Per total, ne asteptam sa incheiam anul 2012 la acelasi nivel cu anul 2011 din punct de vedere al cifrei de afaceri, respectiv 1.400.000 EUR.
Premii obtinute
Anul acesta, Colegiul Farmacistilor din Romania a acordat, in cadrul Galei Farmacistilor, premiul juriului la categoria "Campanii sociale/ de informare a publicului larg sau a specialistilor" campaniei "Medicamentele nu sunt bomboane" realizata de IMAGE PR pentru Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente.
De asemenea, infograficul realizat de IMAGE PR pentru programul de Management Trainee "Destination: Management" al Coca-Cola HBC Romania a fost nominalizat la Webstock 2012 la categoria "Publishing".
Creativitatea proiectelor de PR din Romania in 2012
In opinia mea, creativitatea este unul dintre punctele forte ale industriei de comunicare din Romania – agentiile depun eforturi pentru a dezvolta solutii si idei inovatoare care genereaza campanii de comunicare memorabile. Cred ca tot creativitatea – conceptele proaspete, solutiile surprinzatoare, executiile captivante – sunt cele care au adus industriei romanesti de relatii publice un numar impresionant de distinctii la competitii internationale de comunicare.
Asteptari de la industria de PR in 2013
Industria de comunicare, ca multe alte domenii de business, depinde extrem de mult de climatul economic, de nivelul de trai si de consumul populatiei. Urmand predictiile economice pentru 2013, putem spune ca si pentru industria de comunicare va urma un an cel putin la fel de dificil ca si 2012. In continuare ne asteptam la un orizont redus de predictibilitate a strategiilor de brand si de business, care conduce la o reevaluare si regandire periodica a eforturilor noastre.
Totodata, sunt increzator in forta industriei de PR de a se adapta si de a se reinventa permanent, de a gasi solutii noi la probleme mereu noi, de a livra rezultate si de a-si dovedi valoarea. Piata de PR din Romania a dovedit in ultimii 2-3 ani ca are aceasta capacitate, iar asta se poate observa in cifrele de afaceri ale agentiilor, in portofoliile de clienti, numarul de angajati s.a.m.d.