[IQads Kadett] Adrian Mutescu (Leo Burnett): cum demonstrezi ca publicitatea e eficienta si cum te angajezi in publicitate

[IQads Kadett] Adrian Mutescu (Leo Burnett): cum demonstrezi ca publicitatea e eficienta si cum te angajezi in publicitate

Adrian Mutescu (Strategic Planner) a intrat in echipa Leo Burnett acum doi ani, dupa mai multe participari la concursuri care l-au ajutat sa-si consolideze portofoliul si cunostintele despre advertising. Adrian a vorbit participantilor la IQads Kadett despre lucrurile pe care un candidat la un job in publicitate trebuie sa le bifeze pentru a putea intra in industrie si a prezentat cel mai eficient mod de a explica aportul agentiei la obtinerea rezultatelor campaniei, pornind de la obiectivele din brief si piata.

Cum te angajezi in publicitate

Ca mai toti speakerii care prezinta la IQads Kadett, Adrian a venit cu o serie de sfaturi pentru cei care doresc sa intre in industria de publicitate. Toti cei care aspira la un job intr-o agentie trebuie sa fie constant la curent cu tot ce se intampla in piata locala si in acelasi timp sa fie "enciclopedie de campanii" in ceea ce priveste industria de publicitate de dincolo de granite.

Participarea la concursuri si proiecte este importanta pentru toti cei care vor sa-si creeze un portofoliu. In plus, Adrian i-a sfatuit pe cadeti sa tina o legatura apropiata cu oamenii din industrie pe care ii admira. Un alt lucru esential este sa citeasca "bibliile" advertising-ului, dar sa fie la curent si cu toate blogurile si website-urile importante care scriu despre industria de publicitate.

Adrian i-a mai sfatuit pe cadeti sa inceapa sa observe si sa inteleaga consumatorii, sa fie la curent cu ce se intampla in segmentul mobile care este in continua crestere in prezent, sa aduca la interviuri multe exemple de campanii cat mai diferite care sa compenseze pentru lipsa de experienta, dar sa stie toate campaniile agentiei la al carui job aspira. Viitorii canditati nu trebuie sa porneasca la drum cu false asteptari legate de job-ul in publicitate, ci sa inteleaga ca o pozitie in agentie inseamna multa munca si mai putina boemie.

Tipuri de obiective prezente in brief-uri

Un bun strateg trebuie sa inteleaga bine contextul lansarii unei campanii; daca nu ai o radiografie completa a pietei, stii prea putin. Pe plan intern, un strateg trebuie sa cunoasca bine portofoliul de produse, pretul, distributia, cultura interna si toate aspectele legate de latura financiara. La nivel extern, strategul trebuie sa stie contextul economic, trendurile in categorie si in societate si perceptia consumatorilor.

Sunt o varietate de motive care determina directia unei campanii. In ceea ce priveste obiectivele de brand, brieful poate cere pozitionarea unui brand (identificarea si comunicarea lucrurilor care sunt specifice brandului respectiv) sau intarirea acestei pozitiei. Pe de alta parte, brieful poate cere ca publicul sa aiba un anumit brand in considerare (consumatorul simplifica procesul de cumparare/consum reducand la un numar mai mic brandurile dintre care isi face alegerea) sau ca un anumit brand sa devina top of mind (sa devina primul brand la care consumatorul se gandeste raportat la o anumita categorie). De asemenea, cererile din brief se pot axa pe intarirea atributelor de brand (spre exemplu, un anumit brand de bere sa fie asociat mai puternic cu prietenia sau fotbalul), image drivers (comunicarea acelor elemente care ar creste indicele de imagine al brandului), engagement (generarea de interactiune intre brand si consumator) sau brand advocates (fidelizarea consumatorilor astfel incat sa devina purtatori de cuvant ai brandului).

Alte obiective incluse in brief sunt cele de vanzari.  Briefurile pot cere cresterea volumului de vanzari, cresterea valorii produsului la raft si, de multe ori, "oprirea hemoragiei" sau impiedicarea pierderilor de vanzari, mentinerea cotei de piata, extinderea target-ului (aducerea de noi consumatori ai produsului, in afara de cei din target-ul principal) si crearea unui nou segment (prin introducerea pe piata a unui nou spatiu in care nici un alt brand n-a mai comunicat).

Rezultatele si aportul agentiei la obtinerea lor trebuie dovedite pornind de la descrierea pietei si explicarea contextului in care a fost lansata campania. Astfel, factorii care trebuie luati in considerare sunt pretul, activitatile promotionale, sezonalitatea (fluctuatiile de temperatura pot influenta si ele performantele campaniilor pentru produse sezoniere). Iar evaluarea lor se face prin intermediul cercetarilor cantitative si calitative.

Pentru a ilustra si mai bine pasii prin care se trece in evaluarea rezultatelor, Adrian a prezentat studiul de caz Bergenbier Nefiltrat, campanie care a castigat un Bronze Effie la editia din 2012 a festivalului.

La sfarsitul training-ului, Adrian a recomandat o serie de site-uri pe care le urmareste si cateva documentare inspirationale.

Website-uri: davetrott.campaignlive.co.uk, www.wklondon.typepad.com, russelldavies.typepad.com/planning,youarenotsosmart.com, bbh-labs.com, saladonions.tumblr.com, www.joelapompe.net, creativereview.co.uk, www.baubauhaus.com, www.welovead.com/en.

Documentare: Art & copy, Status anxiety, Objectified, Helvetica, A century of self, Moog, The greatest movie ever sold, Waiting for Superman, Exit Through the Gift Shop: A Banksy Film.

Training-ul sustinut de Adrian Mutescu este parte din IQads Kadett, program de talent scouting organizat de IQads. Cadetii admisi in program participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii. Participantii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare. Inscrierea se face pe IQadsKadett.ro.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Companii

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related