Vasile Alboiu (SENIORHYPER): Inca mai e posibil sa creezi ceva nou, insa la fel de posibil e si sa castigi la 6 din 49

Vasile Alboiu (SENIORHYPER): Inca mai e posibil sa creezi ceva nou, insa la fel de posibil e si sa castigi la 6 din 49

Pe orice site de publicitate te-ai uita, putine campanii mai scapa comentariilor cu “s-a mai facut”. Dar cand putem spune fara nicio retinere despre o campanie care seamana cu o alta ca e o copie? Conteaza pentru cineva daca a fost cu intentie sau e doar o coincidenta? Cum ar trebui sa reactioneze o agentie atunci cand are o campanie acuzata de lipsa de orginalitate? Ce impact are o astfel de eticheta asupra evolutiei campaniei? Am vorbit cu oamenii din creatie despre ce inseamna pentru ei ca o campanie s-a mai facut. Vedeti mai jos raspunsurile primite de la Vasile Alboiu (Creative Director, SENIORHYPER)

Teama de “s-a mai facut” inainte de lansarea unei campanii
N-as zice ca e neaparat o teama insa da, inainte de lansarea unei campanii la care am lucrat mult ne punem problema daca “s-a mai facut”. Oricum, inca din faza de concept cautam pe net daca s-a mai facut ceva asemanator si daca gasim dam la o parte totul si o luam de la capat. Nu e teama, cat mai degraba ingrijorare. Pe de alta parte, daca noi nu gasim nicio referinta despre o campanie asemanatoare cu cea la care am lucrat, asta nu inseamna ca nu exista totusi ceva la fel.

Inca mai e posibil sa creezi ceva absolut nou vs. totul s-a mai facut intr-o forma sau alta in trecut
Inca mai e posibil sa creezi ceva nou, insa la fel de posibil e si sa castigi la 6 din 49… Cred ca, intr-o masura mai mica sau mai mare, majoritatea ideilor bune “s-au mai facut” – conteaza insa si in ce context.

Cand o campanie seamana cu o alta: atragem atentia vs. ignoram subiectul
Raspunsul nu e chiar simplu… Stiu cat se lucreaza la o campanie mare, cati oameni sunt implicati, cate mii de ore de munca. E foarte probabil ca toti acesti oameni sa fi lucrat cu buna credinta fara sa stie ca poate, undeva in Barbados, a existat ceva la fel. Se intampla… Iar munca lor nu e cu nimic mai prejos. Pe de alta parte stiu ca unii “se inspira” prea mult din campanii de succes trecute. Asa ca ne implicam cand stim mai multe si putem sa spunem daca e vorba de o intamplare sau de ceva…”inspirat”.

V-au atras atentia colegii din industrie ca o campanie creata de voi s-a mai facut?
Da. Cand faci multe campanii e posibil sa ti se spuna “s-a mai facut” sau “seamana cam mult cu asta”. Unele comentarii au fost destul de rautacioase si nefondate, insa altele ne-au aratat ca existau diverse bucati din campania noastra care fusesera facute si in alte campanii. Nu ni s-a intamplat insa niciodata pana acum, din fericire, sa facem o copie fidela a unei alte campanii…

Cum sa reactioneze o agentie cand e acuzata de lipsa de originalitate in cazul unei campanii
Cred ca e important cat de “lipsita de originalitate” e respectiva campanie. E extrem de greu sa fii 100% original. Daca e o copie a unei alte campanii – din aceeasi zona de interes – atunci e destul de trist din toate punctele de vedere. As vrea sa zic ca respectiva campanie trebuie oprita… insa sunt implicati foarte multi bani, munca si timp ca sa dai totul deoparte. Pana la urma consumatorul o sa aiba ultimul cuvant. El o sa zica “dar parca am mai vazut undeva reclama asta la o cu totul alta ciocolata sau cafea… ”.

Efectele comentariilor cu “s-a mai facut” asupra campaniei
Depinde care e “punctul de observatie”. Daca lucrezi in advertising s-ar putea sa iti scada increderea in agentia care a facut campania. Daca esti client s-ar putea sa-ti vezi numele tarat intr-un mic scandal total nedorit. Daca esti consumator s-ar putea sa nu-ti prea pese… sau din contra. Pe termen lung insa cred ca nu are cum sa aduca nimic bun.

Cand se poate afirma despre o campanie ca s-a mai facut
Cand exista o alta foarte asemanatoare.  Sigur ca pot exista unele nuante aici: daca e recenta, daca e tot din Romania etc. E usor sa pui eticheta “s-a mai facut” mai ales cand nu esti implicat in intregul proces. Nu incerc sa gasesc circumstante atenuante, mai ales pentru copiile voite, insa nu sunt singurele cazuri.

Conteaza ca se aseamana mai degraba adevarul exploatat, conceptul creativ sau executiile campaniei?
Cred ca e important sa “rupem” respectiva campanie in concept si executie. Se poate ca originalitatea conceptului sa fie discutabila, insa executiile sa fie extrem de bune si oamenii aflati in spatele lor foarte talentati. Sigur ca asta nu-i schimba lipsa de originalitate, insa nici n-o face o campanie “slaba”.

Conteaza ca o campanie despre care se spune ca “s-a mai facut” e mai bine executata decat campania considerata originala?
Conteaza, insa asta nu ii aduce cu mult in plus. Exista si unele motive obiective pentru care o campanie “copie” iese mai buna decat originalul: agentia e mai buna, are oameni mai buni, resurse mai multe etc. Sigur ca toate aceste atu-uri ar fi fost mai bine directionate inspre o idee originala…

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Profero Bucuresti

Profero Bucuresti, afiliata la reteaua internationala MullenLowe Profero, este o agentie de digital advertising cu o experienta de peste 10 ani pe piata din Romania, atat cu branduri locale, cat si... vezi detalii »

Companii

Branduri

Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related