Via Praga: Eugen Suman - Am aflat ca oamenii sunt, in esenta, la fel si ca lucrurile gen "tara", "granite" si "specific local" nu conteaza deloc

Via Praga: Eugen Suman - Am aflat ca oamenii sunt, in esenta, la fel si ca lucrurile gen "tara", "granite" si "specific local" nu conteaza deloc

Dupa doi ani la JANDL Bratislava, unde a devenit Associate Creative Director, Eugen Suman a acceptat, impreuna cu Pavel Fuksa,  sa fie Creative Director al echipei care lanseaza in Cehia agentia Labstore, parte din Y & R Praga. 

Cateva cuvinte despre autor
Sunt in publicitate de aproape 8 ani, am lucrat si la agentii mici, si la agentii mari, am luat si effies si premii de creatie de toate felurile. Cel mai mult sunt mandru de ce am reusit sa fac la JANDL, pe care, impreuna cu Pavel Fuksa, am transformat-o dintr-o agentie care nu spunea prea multe in agentia anului in Slovacia. Si-am scos si o echipa de romani echipa anului in Slovacia. Agentia anului acolo se da calculand un punctaj care ia in considerare new business castigat, cifra de afaceri, premii locale si internationale + effies castigate. Adica si creativitate, dar si eficienta.

Decizia de a pleca la o agentie din afara
Nu era planul meu de cand eram in fasa, iti dai seama, dar a aparut pe parcurs. Din frustrarea ca lucrurile se misca prea incet, ca nu se intampla cum vreau eu de fiecare data, ca lumea nu mai vrea sa faca lucruri frumoase.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
Acum trei ani, si a fost foarte greu, cred ca am trimis sute de mailuri. Asta pentru ca n-aveam premii internationale, doar locale. Dar aveam (inca mai am) ambitie, lucru care s-a dovedit a fi foarte folositor.  Am avut cateva interviuri si pana la urma s-a legat treaba cu JANDL Bratislava. Cand am plecat, lumea radea pe la colturi, vai, pleci in Bratislava, vai, ce agentie e asta. Dupa un an n-a mai fost cazul. Chestie amuzanta, in prima zi la JANDL primesc un telefon de la BBDO Dusseldorf: ce faci, nu vii la noi? Asta in conditiile in care imi zisesera cu vreo 2 luni inainte ca “te sunam saptamana viitoare, suntem interesati” si apoi n-au mai raspuns la mailuri. Stii cum e, nu exista o reteta, pentru unii functioneaza un lucru, pentru altii altul. Pentru mine a fost combinatia fatala ambitie + perseverenta.

Exista un ‘cel mai bun moment’ pentru o astfel de schimbare?
Nu cred ca are importanta, pentru ca jobul e acelasi indiferent de agentie. Ai lucrat in una, ai lucrat in toate.

Definitiv vs. temporar
Planuiesc sa nu fac pasi inapoi in cariera. Nu exclud intoarcerea in tara, ba dimpotriva, dar doar daca asta e un lucru bun pentru cariera mea.

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Ca oamenii sunt, in esenta, la fel si ca lucrurile gen “tara”, “granite” si “specific local” nu conteaza absolut deloc.

Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Mi-am umplut portofoliul cu lucrari de care sunt mandru, am cunoscut o multime de oameni misto, am dat cu nasul si de festivaluri internationale, am invatat o meserie noua (am plecat din tara copywriter), am invatat sa nu ma mai enervez atat de usor.

Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Nu pot sa vorbesc despre toate agentiile din lume. In cazul meu a fost vorba de mai multa deschidere fata de idei interesante, mai multa putere de productie. In ceea ce priveste Y&R, network power cum n-am vazut in Romania la agentiile pe la care am fost. Ajuta si ca CCO-ul nostru e si CCO pe Europa Centrala si de Est.

Dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Limba. Mai ales cand in meetinguri se incepe in engleza si se cade incet incet in ceha.

Cateva cuvinte despre Labstore |Y & R Praga
Agentia la care sunt Creative Director impreuna cu Pavel e aproape la fel de mare ca JANDL (fosta noastra agentie din Slovacia). Dar face parte din grupul Y&R Praga, care are cam 200 - 300 de angajati (poate mai multi, poate mai putini, nu stiu exact). Labstore si-a inceput activitatea anul asta, odata cu venirea noastra. Echipa e completa acum, nu mai cautam oameni, dar la inceput am facut oferte prin toata Europa, inclusiv unor creativi romani. Nu se stie niciodata ce se intampla in viitor, asa ca daca vrea cineva sa trimita un portofoliu, noi nu ne suparam.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related