Matei Branea: Acum tocmai ce sunt in depresie post orgasmica. Am terminat lucrul la cel mai recent film al meu de scurt metraj, "OMULAN"

Matei Branea: Acum tocmai ce sunt in depresie post orgasmica. Am terminat lucrul la cel mai recent film al meu de scurt metraj, "OMULAN"
Matei Branea - Autoportret

Matei Branea un mozaic uman de capacitati creative. A facut Scenografie in liceu, la Tonitza, le stie cu decorurile. A facut Scenaristica, spune povesti frumos si creeaza personaje in stanga si-n dreapta. A combinat desenul cu povestile si-a trecut pe benzi desenate. Dupa aia, a virat inspre animatie. In toamna, primul lui scurtmetraj, "OMULAN!" [mic update: e musai cu semnul exclamarii ], ne va relaxa creierele prea bruiate de realitate.

Intre timp, vine editia 2015 a Festivalului de Film NexT, intre 15 si 19 aprilie, pentru care Matei deseneaza, scrie si "animeaza" de 9 ani incoace. Afisele si spoturile oficiale NexT povestesc traseul unui regizor creator care-si gaseste jumatatea, la fel de creatoare. Anul asta, cuplul asteapta un copil. Cine o fi rodul iubirii dintre ei? Rabdare, c-o aflam si pe asta.

Nu in ultimul rand, va amintesc ca prin 2010 Matei ne spunea ca publicitatea romaneasca e intr-un fel de criza identitara, prinsa intre noi formule de adresare si conceptii invechite. Nu puteam sa nu intrebam cum se prezinta ea 5 ani mai tarziu. 

L-am mai intrebat de Omulan si de animatie in general, apoi l-am chinuit rugandu-l sa ne ofere [numai] cateva recomandari (filme, ilustratori, autori de benzi desenate etc).

 


Matei Branea, ilustratorul

Liceul Nicolae Tonitza a fost "cursul" pe care l-am urmat in desen grafic si ilustratie. Aici am primit bazele: linie, culoare, volum, perspectiva, anatomie si animatie (!!!).

Orientarea catre zona in care evoluez acum tine de afinitatea mea nativa pentru acest tip de exprimare grafica. Descopar cu surprindere in ceea ce desenez influente din cartile de BD incomplete lasate de verisori pe la bunica, icoanele pe sticla, albume descoperite in adolescenta si cine mai stie ce...

Principiul imitatiei e, asa cum o spunea Thomas Mann, esential procesului de creatie. Admiri, imiti, asimilezi, transformi, exprimi original. E ca dupa un film cu karate vazut in copilarie. La final iesi in curte / in spatele blocului si esti Bruce Lee: Ha-Iaaa!


Inceputul colaborarii cu NexT

Din pacate, aceasta colaborare e legata de un eveniment deosebit de trist, moartea lui Andrei Toncu, sound designer-ul si colegul meu de an din facultate (UNATC) ce a decedat intr-un accident de masina impreuna cu regizorul Cristian Nemescu. E, asadar, in primul rand un proiect de suflet.


Evolutia graficii de la NexT IFF

Conceptul care a stat la baza graficii NexT are ca element central autorul. Imaginea initiala a fost cea a regizorului total, ca in primul afis. Cu timpul, modelul a evoluat si in prezent este creatia in echipa. Camera de fimat si microfonul au fost mereu elemente de baza, deoarece NexT e unul din putinele festivaluri unde exista un premiu pentru sunet de film.

Am cautat mereu noi moduri de exprimare grafica, dar in principal m-a interesat povestea din spatele imaginii. Ca regula generala, posterul a derivat mereu din spotul animat, Bucurestiul este mereu locul in care se intampla actiunea si profit de momente din viata personala pentru a le folosi ca inspiratie.

Uneori se intampla invers, cum a fost cazul spotului de la editia a 3-a cand am fost muscat de un caine dupa ce am facut spotul. Pe scurt, cele doua personaje El (creatorul) si Ea (creatoarea) sunt doua jumatati care se completeaza, la fel cum sunetul intregeste imaginea.


Impreuna se joaca cu si in filme: Se cunosc in parc, trec prin Locotenentul Bullit in stil Superfly la volanul unei Dacia, se dueleaza High Noon ca doi cowboy, se casatoresc sub caderea unui meteorit, se sicaneaza gratios ca in momentul de fata, in 2015 la editia a 9-a, cuplul sa fie inzestrat cu un nou-nascut ce anunta reinnoirea ciclului o data cu editia 10 ce va urma.


Pe langa a spune o poveste, mi-am dorit sa ma joc cu asteptarile spectatorilor si am cautat sa il surprind mereu si sa ii fac sa rada, totul in 20 de secunde. Am cautat sa existe multe detalii pe care spectatorul sa le poata observa in vizionarile obsedant repetitive ale spotului in timpul festivalului.


Timeline-ul lui Omulan

Omulan e personajul meu de suflet. El nu are ochi, nu are nas, dar totusi exista, vede si respira. El s-a nascut in 2000 ca personaj de film de animatie pentru saitul animation.ro, primul sait de fun de la noi, initiat de Radu Nicoara care m-a angajat in facultate la firma lui.

A urmat o expozitie la Galeria Noua prin sprijinul Gabrielei Tudor de la Pro-Helvetia unde a venit Mircea Staiculescu de la Headvertising caruia i-a placut ce fac - primul meu colectionar :)  - si mi-a zis ca trebuie sa il cunosc pe Milos Jovanovic (Hardisco, Hardcomics) cu care m-am imprietenit si care mi-a propus sa fac un comic cu personajul meu.

Asa a aparut Omulan la editura Hardcomics, apoi am devenit membru contribuitor si m-am implicat mai departe in zona de banda desenata alternativa.


Recomandari

Animatii de cand erai mic
Am preferat mereu scurtmetrajele. Gopo cand prindeam la cinema, Disney cand era difuzat la Albumul Duminical, animatile de pe bulgari de la "Noapte buna copii!" (fonetic: lecanosti deta). Pantera Roz era beton!

Filme de animatie de vazut neaparat
Oh, grea intrebare. Hai sa zicem lungmetrajul corean "Aachi & Shipak" si mediumetrajul lui Silvian Chomet "La vieille damme et les piegeons". Ca scurtmetraj recomand "OMULAN!".

Benzi desenate
Hai ma... Of! Aaa... Pinocchio-ul lui Winschluss si normal, Omulan :) 

3 ilustratori de urmarit (sau 4)
Sorina Vazelina, Noper, Para, McBess.

3 autori de banda desenata (sau 5)
Massimo Mattioli, Dave Coper, Robert Crumb, Bastian Vives, Ruppert et Mulot.

 
De unde porneste un tanar interesat sa faca animatie?

Exista o baza, sectia de animatie din cadrul Liceului de Arte Plastice Nicolae Tonitza, unde actualmente este profesor domnul Dan Chishovsky. Si la UNATC exista un curs de animatie pentru sectia de multimedia, dar mai ales un master in animatie sub coordonarea domnului profesor Radu Igazsag si unde eu sunt asistent universitar.

In ce priveste o licenta de animatie la UNATC, dosarul exista, dar este foarte dificil drumul catre minister. In plus, viitoarea sectie este afectata de lipsa resurselor financiare necesare echiparii tehnice si de legislatia anchilozata ce nu permite antrenarea specialistilor autohtoni in procesul pedagogic. 


CGI vs. animatie traditionala?

Nah, nu exista o concurenta intre CGI si animatie traditionala. Animatia se poate face in foarte multe tehnici, CGI-ul e doar una dintre ele. La ora actuala animatia e pe val si asta e tot ce conteaza. Sper ca si in Romania CNC-ul sa realizeze asta si sa acorde finantare proiectelor de animatie pentru a sustine productia.

Deocamdata e necesar sa acumulam experienta in a face film cu echipe si a avea posibilitatea de a lucra in domeniu, in Romania. La fel, in domeniul universitar e necesar sa avem o sectie de animatie. Cu cat mai repede, cu atat mai bine.

 
Advertising-ul, 5 ani mai tarziu
(Mateiul din 2010 e aici)

E cam la fel. Exista o componenta noua, cea a comunicarii interactivo-interneto-social networking.

Mda. Rar ceva demn de luat in seama. La capitolul originalitate, nu am vazut decat rar lucruri care sa ma impresioneze sau frapeze. Dar e foarte greu sa fii funky-fresh pe 2 lei. Bugetele au scazut in publicitate, clientul vrea ieftin si bun. Creativii fac si ei ce pot, din turkish delight - bici.

Pot sa spun, in schimb, ca nivelul la ilustratie creste. Am vazut lucruri foarte faine in ultimii 3 ani si tin sa salut cu acesta ocazie ilustratoarele care sunt din ce in ce mai multe, mai versatile si mai sexy :) 


Proiecte din advertising care ti-au placut in mod special

Marca Inregistrata si Festivalul International de Film NexT.

 
Matei: ce faci acum si ce urmeaza

Acum tocmai ce sunt in depresie post orgasmica. Am terminat.

Am terminat lucrul la cel mai recent film al meu de scurt metraj, "OMULAN!", produs de N-Graphix cu Helga Fodorean si Paul Negoescu, cu finantare CNC, unde am avut deosebita placere sa colaborez pe partea de decoruri cu Noper, cu Tudor Petre si Vlaicu Golcea la sound design si muzica, cu Tudor Calnegru si Tudor Om la animatie si cu Ana Branea care a fost editorul filmului. O echipa beton cu multi Tudori.


Filmul e in momentul de fata online parolat deoarece se afla in auditii pentru festivalurile internationale, dar se pare ca a fost deja piratat de un hack-crew Berlinez care l-a pus ca videoclip pentru un artist de origine germana. La naiba! [ N.R. Intre timp, videoclipul a fost sters de pe YouTube. ] Pentru Ro o sa fie cel mai probabil proiectat la Animest in octombrie, so stay Tuned !

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Related