[Bloggerii si publicitatea] Cristian China Birta: Din calculele mele, exista pana in 50 de bloggeri in Romania care traiesc din blogging

[Bloggerii si publicitatea] Cristian China Birta: Din calculele mele, exista pana in 50 de bloggeri in Romania care traiesc din blogging

Printre acestia este si el.

"Mi-am facut blog in 2007. Pentru ca am simtit ca poate fi o nisa buna de business si care sa mi se potriveasca manusa. Prima etapa, una cruciala si pe care o recomand tuturor, a fost sa gandesc o strategie de dezvoltare a brandului personal, cu blogul vioara I. Asa am inceput, cu mindsetul de business despre care ziceam. Si am crescut blogul si brandul in online, dupa care l-am declinat foarte mult in offline. M-am dus la evenimente, la intalniri directe, am umblat foarte mult prin tara. Asa ca, la finalul lui 2011, eram unul dintre cei mai cunoscuti", povesteste Cristian China Birta, aka Chinezu.

In paralel a dezvoltat proiectele care acum se regasesc sub brandul Kooperativa 2.0.

In ceea ce priveste publicitatea pe blog, nu da socoteala decat cititorilor lui. Care sunt conditiile in care accepta publicitate pe blog si care e relatia cu agentiile, in textul de mai jos.

 

Publicitatea pe blog. Controverse

Nu le-as numi controverse, mai mult discutii. Tema centrala fiind nu pe ideea de a face bani din blog (caci asta inseamna, in esenta, publicitatea asta, oricum ar imbraca unii discutia), ci daca sa accepti sa promovezi branduri in care nu crezi cu adevarat sau despre care nu stii mare lucru.

Aici unii au gresit nasol. Caci au facut lucruri in care nu credeau si astea s-au intors impotriva lor. Din pacate. Pentru ca "moneda" unui blogger este credibilitatea. Si, cand se devalorizeaza, inflatia asta e greu de oprit...

Altfel, cred ca am trecut de mult de momentul in care discutam DACA e ok sa facem publicitate pe bloguri. Suntem in stadiul de CUM. Cel putin, asa sper...

 

Reguli

Mi-am facut o politica advertoriala care se bazeaza pe doua coordonate: trebuie sa am ceva in comun cu brandul respectiv si - cred ca mai importanta este asta - sa ma inspire in ce fac pe blog si in viata de zi cu zi.

Sigur ca pare teoretic ce zic si, pana la un punct este. Dar asa functionez eu.

Asa, ca exemplu, eu sunt praf la chestiunile tehnice. Nu imi plac, nu le inteleg. Asa ca nu o sa vezi la mine scriitura de genul "caracteristicile tehnice" si nustiuce.

Dar scriu despre branduri tehnice in contextul in care ele ies din "specificatii" si fac niste lucruri extra, cu care pot relationa la modul corespunzator.

 

Se marcheaza publicitatea pe blogul lui Chinezu?

Nope. Am avut o perioada in care am facut asta. Pana mi-am dat seama ca tot aia e pentru comunitatea mea. Adica ei ma citesc pe mine si au incredere in ce le zic eu, pentru ca stiu ca nu ii aburesc sau ceva. E faza cu moneda 'credibilitate' despre care ziceam mai sus.

Asa ca ei stiu deja ca, atunci cand scriu despre un brand, am motivele mele. Si ca, indiferent ca este campanie sau nu, ei se aleg cu ceva dupa fiecare scriitura. Asta este relatia mea cu ei, care nu necesita nici o chestiune de asta protocolara.

Ca sa fie si mai clara pozitia mea: singuri carora ar trebui sa le dau socoteala despre cum abordez eu ce fac pe blog sunt cititorii mei. Cu care am deja un "contract" semnat.

In rest, nu ma bag, e treaba altora cum pun problema, e decizia lor, eu spun doar ca la mine in batatura asa se intampla.

 

Colaborarea cu agentiile

De doi ani, Revista Biz realizeaza un top al bloggerilor care au colaborat cu agentiile. Si, de doi ani, eu sunt pe locul I in acest top. Deci as putea spune ca am o colaborare brici cu agentiile. Dar as minti un pic :D

Pentru ca am o colaborare buna cu 80% din agentii. Din cele 20% ramase, vreo 15% nu au de nici o culoare chimie cu mine, asa ca am renuntat reciproc la a ne mai deranja :)) Mai raman 5%, pe care pur si simplu nu le inteleg...

Absurde nu le-as zice. Pentru ca o astfel de caracterizare poti sa o faci doar cand te pui in pielea celor din agentie, cu un client foarte demanding (ca sa folosesc un termen de-al lor).

Dar au fost cereri amuzante (sa scriu 6 advertoriale intr-o saptamana pentru 100 Euro sau sa pun un comunicat de presa integral pe blog, si ala scris gresit) sau cereri care au trecut masiv de o minima limita de intelegere a faptului ca una este Chinezu bloggerul si alta este Cristian China Birta, sotul si tatal.

Adica propuneri sa imi implic familia in campanie, la un nivel de ala de sa ajunga sa filmeze in dormitor sau ceva. Nu o sa ma vedeti facand de-astea. Caci sunt lucruri total diferite in my book. Total diferite.

Nu ii judec pe cei care fac asta, desigur, e decizia lor, e strategia lor. Eu spun doar ca eu asa procedez.

 

Venituri: Se poate trai din publicitatea pe blog?

Eu, da. Oricum nu se poate raspunde asa la nivel general. Din calculele mele, exista pana in 50 de bloggeri in Romania care traiesc din blogging. Unii chiar bine.

La mine e mai complicata chestiunea, caci cristianchinabirta.ro este doar o componenta din ce facem noi la Kooperativa.ro. Deci, sandramaua este mai mare decat blogul, ca sa zic asa :))

Am eu o vorba de aur curat: nu faci bani din blog, ci din business-ul pe care il construiesti in jurul blogului. Iar aici, la partea de mindset de business, unora le da cu virgula rau...

 

Enervari

Display-ul. Ma agaseaza de foioioi miliardele de bannere. In care nu mai cred, care nu imi mai plac.

Eu inca mai am niste bannere pe blog. Pentru ca am niste contracte in derulare. Dar dupa ce se termina aceste contracte, gata, nu mai bag bannere pe blog. Tocmai pentru ca nu imi mai plac de nici o culoare. Si pentru ca impactul lor este minim. Din ce in ce mai minim, daca imi permiti fortarea graiului strabun ? :D

 

Blogosfera din Romania: un lucru bun si unul mai putin bun

Cel mai mult imi place la blogosfera din Romania ca este o nisa foarte frumoasa, dar nu o piata.
Cel mai putin imi place la blogosfera din Romania ca este o nisa, dar nu o piata inca.

Intelege cine ce vrea din ce am zis :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related