[Grand Spoof by Ardealul] Mihai Fetcu: Cred ca s-a cam terminat epoca reclamelor "cu glumita"

[Grand Spoof by Ardealul] Mihai Fetcu: Cred ca s-a cam terminat epoca reclamelor "cu glumita"

Mihai Fetcu (Creative Director, Geometry Global Bucharest) crede ca „glumita” semnalizata de hohote puse cu mana ar putea fi inlocuita cu autoironia. Iar „calupul publicitar ar trebui sa fie la fel de entertaining ca playlist-ul tau preferat”.

Noi propunem un playlist alternativ cu spoofuri. Anul acesta inscrierile in competitia Grand Spoof by Ardealul, au fost prelungite pana pe 7 septembrie. Creatia castigatoare va fi incoronata Grand Spoof 2015 la ADfel #10, la Fabrica, care are loc intre 21 si 27 septembrie.

Intre timp, am intrebat creativii de ce umorul s-a retras pe internet, cat de usor accepta clientii reclamele amuzante si ce inseamna cand ti se spoofuieste un spot.

 

Ce ii misca pe romani

Dupa cum am vazut de curand, Robbie Williams. Nu numai ca ne-a miscat, ne-a scos chiar in strada.

Glumesc. Sau nu. Noi, romanii, suntem mai greu de miscat in opinia mea. Ne "miscam" doar daca suntem observati, aplaudati pentru asta. Nu suntem curiosi, nu prea experimentam.

Avem un cult al imaginii proprii, al impresiei pe care o lasam si atunci ne e frica sa iesim din zona de confort, sa participam. Nu prea avem incredere in noi. Din cauza asta cred ca singurul umor care nu o sa dea niciodata gres la noi este cel in care radem... de noi. De "noi romanii", nu noi cei din canapea.

Ne e frica sa fim autoironici din pacate. Cel autoironic este vazut ca un curajos, apreciat pentru asta. Daca as fi un brand, as incerca putina autoironie. Ar fi consumata pe nerasuflate de catre public.

 

Umorul in reclame

Cred ca reclamele se straduiesc prea mult sa fie amuzante. Si ca sa nu dea gres, pe la secunda 26 apare glumita. Urmeaza packshot-ul, dupa care toata lumea din reclama rade la glumita de mai devreme - semn ca e ok sa razi si tu.

Personal cred ca s-a cam terminat epoca reclamelor "cu glumita". Nu e gresit daca zambesti la sfarsitul unei reclame, insa pentru asta nu e nevoie de un intreg lant cauzal care se termina intr-o poanta pe care oricum o stiai.

Si ai sa o mai auzi ce putin doua luni de acum incolo. Poate asta e unul din motivele pentru care oamenii schimba canalul atunci cand incepe publicitatea. Calupul publicitar ar trebui sa fie la fel de entertaining ca playlist-ul tau preferat. Si acolo se repeta lucrurile, dar iti plac.

 

Cat de usor accepta clientul o reclama amuzanta

Pentru a accepta o reclama amuzanta trebuie mai intai sa-i vinzi o reclama amuzanta. Ca sa clarific, reclama pentru mine inseamna un spot difuzat la TV.

Nu spun ca e rau sa radem la glumite, spun ca trebuie sa facem asta in social media, pe strada etc. Acolo unde ele se consuma organic si apoi mergi mai departe.

 

E bine sau e rau cand e spoof-uit un spot de-al tau?

Depinde din ce motiv e spoof-uit. Pentru mine a fost un semnal ca trebuie sa-mi fac treaba mai bine data viitoare.

 

Un spoof care ti-a placut din Romania si din afara

De la noi, ar fi Sector 7 si minunatul lor Cahfu. 


De afara mi-a placut Wonderbra care a avut curajul sa spoof-uiasca fix una din cele mai tari reclame (Cadbury gorilla) si sa-i dea un twist smart: "two cups full of joy". 

 

Exercitiu: portretul tau in reclame

Uitandu-ma la calup, am o personalitate nedefinita: Ba port camasa cu pulover pe deasupra si ma bucur ca un copil pentru ca sotiei i-a iesit ciorba (cred ca are un ingredient secret, nu stiu), ba ma dau cu parfumul succesului.

Dar cel mai bine ma simt cand beau bere cu prietenii si radem excesiv la sfarsit.

 

Un spot care te-a facut sa razi pe bune

Daca tot vorbim de spoof, urmatorul spot face misto de toate cliseele din filmele politiste americane. Imi place. Am ras la el.

 Am mai ras si de urmatorul. Din pacate este si in limba romana. Enjoy:

 

Poate umorul sa imbunatateasca publicitatea?

Umorul este ceva natural, nu trebuie considerat ca un ingredient fara de care nu ai un spot bun. Nu trebuie fortat, cautat. Daca insa brandul tau are in ADN umorul, atunci ar fi bine ca el sa existe si sa fie smart. Altfel ar fi un Frank Caliendo care a fumat Bacovia.

 

"Cliseele sunt la TV, creativitatea si umorul sunt intr-o bula a online-ului"

Din pacate, cliseele si creativitatea merg ca o maicuta pe o motocicleta.

Stai, uite o reclama cu o maicuta si o motocicleta:

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Frank Group

Frank Group este un grup de agentii independente, care ofera servicii integrate si complete de comunicare. Din Grupul Frank fac parte companiile Frank (ATL, BTL, digital), Oxygen (PR), MSPS Marketing and... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related