Acesta este raspunsul lui Codin Caradimu, director de creatie Cap, in dezbaterea noastra: Care este responsabilitatea brandurilor fata de mediile in care se promoveaza?
Codin isi explica aceasta opinie, spunand o poveste din viitor cu soareci si oameni, ulii si porumbei. Propune, la finalul acestui text si un experiment cu zid, daca tot e la moda. Un zid de carton intre cele doua Romanii.
Urmarim evolutia experimentului cat dureaza un mandat de parlamentar, apoi tragem concluziile in ceea ce priveste evolutia economica in fiecare Romanie si la nivel de fericire per capita.
Sunt curios care Romanie o sa strige prima piua.
Exista un risc pentru brandurile care se promoveaza pe aceste canale?
Daca privesti proportional, cateva zeci de mii de revoltati, plus guralivii de pe retelele sociale care nu ies in strada, sunt frectie la picior de lemn vs uriasa meduza infometata formata din romanii care voteaza doar cu cei in care isi recunosc neamurile de la tara care au reusit la oras, ca sunt mai descurcareti.
Cum sa le ignori nevoile si veniturile pregatite sa le hacuiesti? In fond, nimic nou sub soare, asa se scrie istoria. Peste vreo suta de ani, bunicii o sa le citeasca nepotilor pilde cu uliul care a venit cu burta goala la oras, a aruncat firimituri de pensie virtuale porumbeilor imbatati de nostalgie si a ajuns dregator peste visteria tarii, iar soriceii afland asta s-au revoltat ca firimiturile alea erau agoniseala lor samd.
Dar daca stai putin sa te gandesti, imaginea asta de brand pentru cine conteaza? Pentru cei atenti la ea, aia care se spala mai des de o data pe luna pe dinti si la subrat sau pentru cei care spun dero la orice detergent, vinarom la orice vopsea lavabila sau adidas la orice pantof sport?
Niciun brand sanatos nu poate sa ramana mut (si cu reclama pe posturi TV care mint ca sa isi apere stapanii) in fata celor putini, dar care consuma constient si mai mult. Raspuns corect: da, exista.
Brandurile va cer asfel de analize?
In general brandurile nu ne cer analize decat la nivel informal si nu pe tema asta. Analize oficiale cer agentiilor de media sau cercetare si poate ca o sa inceapa sa le ceara asa ceva incepand cu iarna asta.
Daca o s-o faca sau nu, conteaza mai putin, deciziile morale si de responsabilitate sociala se iau pornind de la valorile organizatiei si ale brandului, nu de la obiceiurile de consum ale publicului tinta.
Ati avut discutii cu clientii pe aceasta tema?
Clientii nostri daca au fost sau daca o sa revina pe anumite statii, e doar o chestiune de viziune peste care nu putem trece cu senilele crezurilor noastre inocente.
Pozitia noastra o cunosc, daca isi asuma compromisul de a lucra cu o agentie care le inghite asemenea "capricii" doar de "dragul" contractului, e decizia lor, dar probabil nu e cea mai fericita.
Iar asta nu e o amenintare, maxim o remarca cu valoare psihologica.
Cred ca ar fi totul mult mai simplu daca intr-un viitor apropiat utopic am face un experiment. Tragem un zid ca in Mexic sau Berlin, dar de carton sau musama, ca n-avem nici portofelul, nici cheful lor de munca. Apoi parintii iubitori de mustati trec intr-o parte, iar copiii lor iubitori de clotilde in cealalta si asa mai departe, de la firme de salubritate la agentii de publicitate, banci, fotbalisti, artisti samd. Doua tari intr-una singura, fiecare cu presedintele, premierul, guvernul, parlamentul, sanatatea, educatia, politia si armata ei.
Singura diferenta sa fie ca jumatate au voie sa fure pana la 200.000 lei, iar cealalta jumatate nu, in rest totul ramane la fel.
Urmarim evolutia experimentului cat dureaza un mandat de parlamentar, apoi tragem concluziile in ceea ce priveste evolutia economica in fiecare Romanie si la nivel de fericire per capita.
Sunt curios care Romanie o sa strige prima piua.





















