Horea Pascu (Blue Island Productions): In urma cu 7-10 ani, aproape toata muzica pe care o licentiam era pentru spoturi TV; azi, campaniile exclusiv online ocupa un loc din ce in ce mai important

Horea Pascu (Blue Island Productions): In urma cu 7-10 ani, aproape toata muzica pe care o licentiam era pentru spoturi TV; azi, campaniile exclusiv online ocupa un loc din ce in ce mai important

Ce trista ar fi viata fara muzica. Ce liniare ar fi publicitatea, filmele, productiile TV, jocurile, asa. Dar nu e cazul sa ne posomoram, dam play la ceva si citim povestea Blue Island (platforma online de muzica comerciala si de ilustratie) scrisa chiar de founderul businessului, Horea Pascu.

Primul capitol al povestii Blue Island are loc in copilaria lui Horea Pascu, cand sunetele pianului de acasa l-au facut sa-si doreasca o cariera in muzica. Cateva compozitii in adolescenta si apoi studiile de la UNATC - Multimedia l-au adus mai aproape de primul job din publicitate: Post Production Manager la Saga Film. I-a placut domeniul, asa ca n-a fost mult pana s-a apucat de compus muzica pentru reclame. Cererile au inceput sa vina in numar atat de mare incat o trecere full-time catre productia de muzica nu era deloc o idee rea. Asa ca, prin 2006, Horea porneste la drum cu un business in toata regula. Initial, produsul fiind muzica pe care o producea, insa cu timpul a venit si ideea de a gestiona cataloage internationale de muzica. Asa s-a transformat Blue Island intr-o platforma de muzica comerciala si de ilustratie care a ajuns, astazi, la 1.000 de proiecte finalizate.

Despre inceput, servicii, evolutie si planuri de dezvoltare, mai pe larg, in cele ce urmeaza. Inainte sa va apucati de citit, reamintim faptul ca Blue Island este prezent la Premiile FIBRA, in desfasurare chiar azi si maine, pe 16 si 17 noiembrie, in calitate de sustinator al industriei, fiind totodata si furnizorul atmosferei audio la eveniment. 

 

Din backgroundul lui Horea

Am fost pasionat inca de mic de muzica si de domeniul audiovizual, poate si datorita faptului ca am crescut cu un pian in casa pe care l-am avut la indemana. Apoi, de la 14 ani am trecut la sintetizatoare si am inceput sa compun muzica. Fiindca imi doream mai degraba studii de inginerie de sunet decat studii muzicale clasice, am ales sectia Multimedia din cadrul UNATC (Univ. de Arta Teatrala si Cinematografica), pe care am absolvit-o in 2003.

Datorita specificului facultatii, am ajuns sa invat pe langa sunet si montaj de imagine, un domeniu care s-a dovedit extrem de folositor in ceea ce urma sa fac. Contactul cu publicitatea l-am avut in ianuarie 2014, cand am inceput sa lucrez ca Post Production Manager la casa de productie Saga Film.

Experienta acelor ani m-a ajutat foarte mult in ceea ce fac in prezent deoarece m-a facut sa am o buna intelegere a etapelor realizarii unui spot publicitar. Toata aceasta experienta m-a facut sa ii inteleg foarte bine pe actualii nostri clienti impreuna cu nevoile lor.

Tot in acea perioada incepusem sa compun din placere si muzica pentru spoturi publicitare, avand in spate deja aproape 10 ani de cand produceam muzica pentru proiecte de-ale mele sau pentru alti artisti. La un anumit moment, ajunsesem sa primesc atat de multe cereri incat a fost nevoie sa renunt la post-productie pentru a putea scrie full-time muzica pentru spoturi publicitare.

 

La drum cu Blue Island, din 2006

Compunand muzica pentru spoturi publicitare, am ajuns sa fiu sunat din cand in cand de producatori A/V din agentii care din motive de graba ma intrebau daca nu cumva am deja ceva gata compus care sa se potriveasca briefului lor, fiindca timingul proiectului nu le permitea sa astepte compunerea unei piese de la 0.

Avand piese “la raft” ramase de la proiecte trecute, le-am licentiat cu succes insa cererile de genul asta se inmulteau, asa ca ideea cu gestionarea pe teritoriul Romaniei a unor cataloage de muzica a venit ca o evolutie fireasca.

La inceput reuseam in paralel sa mai si scriu muzica pentru unele proiecte insa pe masura ce businessul cu librarii crestea am realizat ca nu mai am timp pentru a compune muzica, asa ca am ales sa ma retrag din activitatea de compozitor pentru a ma dedica librariilor si publishingului de muzica.

 

Piata librariilor de muzica 

Concurenta noastra pe piata de sincronizari (licente de muzica) din acel moment e practic aceeasi cu cea din prezent, asa ca din punctul acesta de vedere a existat o stabilitate a jucatorilor din piata. Principala diferenta care exista acum e ca avem de facut fata unei concurente globale, care e mai mare decat cea a jucatorilor locali. Mai exact, multi producatori de spoturi publicitare, avand presiunea bugetelor, cauta solutii de muzica cat mai ieftine, apeland la diverse platforme internationale care agregheaza muzica.

Insa problema cu acel tip de platforme (pe langa faptul ca muzica pe care o contin nu e exclusiva) este ca nu sunt tocmai sigure din punctul de vedere al drepturilor oferite deoarece orice utilizator (care se presupune ca e compozitor) poate sa uploadeze muzica in ele, si nu putine librarii internationale cunoscute si-au descoperit piesele uploadate cu titlu schimbat in acele platforme online.

Mai mult decat atat, cunosc cazuri concrete de la parteneri de-ai nostri din Marea Britanie care si-au descoperit muzica in campanii TV pentru branduri importante, aparent nelicentiata, insa care s-a dovedit a fi descarcata cu buna credinta din astfel de platforme de cei care le-au produs. S-a ajuns anul acesta chiar la deschiderea unei actiuni in instanta a unei renumite librarii internationale impotriva unei platforme foarte populare de acest tip, datorita repetatelor infrigmenturi ale pieselor din catalogul acesteia.

Dincolo de toate acestea, atuurile pe care le avem noi in competitia globala sunt faptul ca avem o buna intelegere a pietei locale si incercam mereu sa ne mulam pe nevoile si cerintele ei.

Spre exemplu, sesizand o nevoie in piata pentru continut local (spre exemplu muzica populara romaneasca care e cateodata solicitata la campanii pentru anumite tipuri de produse romanesti, sau chiar colinde romanesti care ne-au fost solicitate in repetate randuri in perioada sarbatorilor de iarna), am decis sa cream un astfel de continut, astfel ca avem deja in prezent lansate 3 albume cu astfel de muzica, unele piese din ele fiind deja utilizate in cateva campanii.

 

Povestea primului proiect

Sincer nici nu-mi mai aminteam care a fost primul proiect :) Dar intrebarea asta m-a facut sa caut in arhive si am descoperit ca a fost vorba de un spot TV din anul 2007 care pregatea lansarea in Romania a bancii portugheze Millenium Bank, banca care nici nu mai activeaza in acest moment pe piata romaneasca.

A fost un proiect lucrat cu casa de productie Studioset, nou infiintata la acea vreme, cu care avem o lunga si fructoasa colaborare care se intinde pe o perioada de 10 ani (and counting).

La acel client nu am ajuns noi, ci mai degraba invers, fiindca pe 2 dintre partenerii firmei, Sorin Baican si Dan Mateescu, ii cunosteam foarte bine din perioada in care lucrasem in publicitate, ei fiind editori de spoturi publicitare pe atunci. Fusese un spot facut cu agentia GMP si filmat in Parcul Carol, in care un barbat oferea un inel de logodna prietenei sale.

 

Schimbarile pietei in cei 10 ani de existenta

Piata romaneasca de publicitate s-a schimbat mult fata de felul in care era in urma cu 10 ani. In 2007-2008, pe fondul iuresului general dinainte de criza, apareau multe agentii noi, erau din ce in ce mai multe proiecte, bugetele de muzica erau mari, insa apoi a urmat caderea dramatica din 2009, cand piata de publicitate s-a injumatatit, si odata cu ea si bugetele de muzica au inceput sa scada. Insa pana la urma lucrurile au inceput sa se aseze si probabil ca in momentul actual publicitatea romaneasca e mai stabila si mai matura decat in urma cu 10 ani.

Si pe zona noastra de licente de muzica se reflecta aceleasi schimbari care au loc in intreaga piata. Spre exemplu, in urma cu 7-10 ani, aproape toata muzica pe care o licentiam era pentru spoturi TV, insa digitalul a crescut foarte mult in ultimii ani, dupa cum se stie, astfel incat acum din totalul licentelor, campaniile exclusiv online ocupa un loc din ce in ce mai important.

Am facut o statistica bazata pe totalul licentelor pe care le-am avut anul trecut si campaniile TV au reprezentat 62% (majoritatea avand si difuzare in mediul online) iar cele facute doar pentru digital au reprezentat 19%.

 

Cresterea portofoliului de muzica

Am inceput cu o singura librarie de muzica, o librarie americana pe nume Manhattan Production Music, si pe masura pe proiectele noastre se diversificau si nevoile de muzica ale clientilor au fost din ce in ce mai mari.

A fost necesar sa adaugam noi librarii in portofoliu, care sa fie in primul rand foarte bune calitativ, dar care in acelasi timp sa acopere toate genurile si nisele posibile, astfel incat la orice gen de muzica s-ar putea gandi un creativ dintr-o agentie noi sa-l avem.

Am ajuns in prezent sa reprezentam in Romania 54 de label-uri diferite, fiecare fiind specializate pe anumite genuri de muzica. Spre exemplu unele sunt foarte bune pe zona indie pop cu voce, altele sunt specializate pe genuri curente de muzica electronica (future bass, trap, etc), altele contin muzica epica, dramatica, de trailere, si tot asa. Iar toate acestea le-am reunit intr-o singura platforma unica de cautare a muzicii.

Un alt pas spre diversificarea ofertei noastre a fost in 2013 de cand am inceput sa reprezentam in Romania pe partea de publishing si cataloage de muzica comerciala, pentru a putea oferi clientilor nostri si o astfel de muzica la proiectele in care clientii aloca un buget mai mare si isi doresc piese memorabile sau cunoscute alaturi de care sa se asocieze.

Astfel ca avem in portofoliu in acest moment o lista diversa si interesanta de piese atat de la artisti consacrati cat si de la artisti indie aflati in ascensiune, pe care le propunem pentru campanii. De la piese evergreen precum “Unchained Melody”, “Guantanamera”, “74-75”, “La Bamba”, “Que Sera Sera” sau “Forever Young” si pana la hituri actuale de la artisti precum The Weeknd, Major Laser, Skrillex & Diplo, Rihanna, Lorde, M83 si foarte multi altii.

Alte highlight-uri ar mai fi intreg catalogul lui George Harrison (incluzand hiturile The Beatles “Here Comes The Sun”, “Something” sau “While My Guitar Gently Weeps” sau cele compuse pentru super-grupul The Traveling Wilburys, din care a facut parte), o buna parte din discografia Creedence Clearwater Revival (incluzand “Have You Ever Seen The Rain” sau “Green River”), aproape toata discografia Marilyn Manson, Cypress Hill si Alanis Morisette si multe altele.

 

Cele mai bune 3 proiecte?

Din inventarierea noastra, rezulta ca am avut peste 1.000 de proiecte de cand am inceput - si e greu sa alegem 3 dintre ele. Au fost multe proiecte interesante care ne-au provocat si pentru care ne-am bucurat sa lucram.

Ne plac campaniile care incearca sa iasa din tipare, sa nu foloseasca aceleasi stereotipuri si clisee muzicale specifice multor reclame. E mult mai challenging pentru noi cand primim un brief pe care nu l-am mai avut niciodata, cu un gen de muzica foarte particular sau o combinatie de genuri muzicale mai neobisnuita.

Am fost tot timpul o echipa mica care sa ne permita sa fim dinamici si sa ne miscam rapid, externalizand anumite procese. In ultimii ani ne-am ocupat de zona creativa doar 2 persoane, insa de la inceputul acestei toamne suntem 3 persoane full time plus un colaborator.

 

Muzica de ilustratie vs. muzica comerciala

Ne plac in egala masura ambele lumi, insa zona care functioneaza cel mai bine pentru noi e cu siguranta cea a muzicii de ilustratie. Asta deoarece ea are niste avantaje inerente cum ar fi costurile de licentiere permisive si predictibile sau faptul ca e scrisa special pentru a merge mana in mana cu imaginile, si asta ne permite sa facem volume semnificativ mai mari cu ea.

Insa sunt abordari diferite si in functie de tipul proiectului se preteaza mai bine una sau cealalta. De regula clientii ne cer muzica de librarie, insa atunci cand exista proiecte cu bugete mai mari care ar permite licentierea unui hit cunoscut, ne mentioneaza lucrul asta si atunci le putem propune piese comerciale din cataloagele la care detinem drepturi de publishing. Sau cateodata mergem pe ambele variante, atat muzica comerciala cat si de librarie, si in final ramane la latitudinea clientului sa hotarasca ce piesa prefera.

Pana la urma ceea ce conteaza cel mai mult este ca melodia aleasa (de orice fel ar fi ea) sa se potriveasca pe imagine si sa traga spotul in sus, ajutand la transmiterea mesajului dorit. Daca muzica reuseste sa faca asta, nici nu mai conteaza daca e o piesa celebra sau nu, daca e comerciala sau de librarie, sau cine a compus-o. Trebuie doar sa functioneze perfect pe edit.

Referitor la cea mai profitabila categorie de productii, e in primul rand publicitatea, urmata de productiile TV, de film si apoi la o distanta mai mare sunt toate celelalte domenii (muzica de ambianta, jocuri, aplicatii multimedia, productii video non-advertising, etc).

 

Prezenta in Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania 

Membershipul Blue Island Music in Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania (la fel ca si cel de la UCMR-ADA) este pentru a permite colectarea drepturilor de autor si drepturilor conexe rezultate din difuzarile pieselor din cataloagele noastre pe televiziune, radio, cinema sau din alte surse.

Face parte din businessul nostru, cu precadere din cel cu muzica comerciala, unde e nevoie sa administram pe teritoriul Romaniei orice fel de venituri generate de acele piese, nu doar cele care ajung sa fie folosite pe coloana sonoara a spoturilor publicitare. Unele pot sa vina impreuna cu filme din afara, altele se regasesc in playlisturile radiourilor sau a televiziunilor muzicale, altele sunt vandute pe CD sau digital, etc.

 

Evolutia cifrei de afaceri

Pana in prezent, am reusit sa ne crestem cifra de afaceri de la an la an, asa ca atata vreme cat va continua sa se intample asta, vom considera ca suntem pe directia cea buna. Factorii care contribuie la asta sunt probabil multi si diversi.

Recomandarile de la clientii existenti au fost probabil unul din felurile in care ne-au gasit noi clienti. Si de asemenea faptul ca ne-am concentrat mereu pe a oferi servicii de calitate clientilor nostri si de a-i ajuta si chiar sfatui in orice problema ce tine de muzica.

 

Asocierea cu Premiile FIBRA

Asocierea cu Premiile FIBRA e meritul colegei mele, Becky Wemyss. Ea a aflat despre faptul ca urmeaza sa se organizeze in aceasta toamna a doua editie a festivalului si a venit cu ideea de a ne asocia cu el.

Fiindca activam si noi in industria comunicarii, consideram ca e important sa o sustinem in felul in care putem, pentru a incuraja creativitatea locala si dezoltarea ei pe termen lung. Iar pe de alta parte suntem incantati de ideea de a asigura intregul cadru muzical al acestui eveniment care sa creeze o atmosfera unica si proaspata, fiindca despre asta sunt Premiile FIBRA.

 

Actiuni de dezvoltare a businessului, pe mai departe

Avem multe planuri pentru viitor. Vrem sa fim mereu mai buni si sa oferim pe langa muzica de cea mai buna calitate si o experienta cat mai placuta clientilor nostri, asa ca vom continua sa ne dezvoltam in aceste directii pe piata locala. Mai mult decat atat, dorim sa ajutam si compozitorii si artistii locali sa se dezvolte, oferindu-le sansa ca muzica lor sa ajunga in retelele de distributie ale multiplilor nostri parteneri externi, astfel incat sa-si poata face un portofoliu bun dublat si de sansa de a-si castiga existenta facand ceea ce le place.

Chiar in acest moment avem in derulare un proiect in care am briefuit compozitori romani sa scrie muzica pentru sezonul 7 din reality show-ul TV CATFISH produs de VIACOM America si difuzat de reteaua globala MTV.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

GMP Advertising

GMP Advertising este una dintre cele mai premiate agenții independente din România pentru eficiență și creativitate. Este singura agenție românească deținătoare a două trofee Agenția Independentă a Anului... vezi detalii »

Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Campanii

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Related