[Conferintele FIBRA #2] Diferente de gen in publicitate. Creativii barbati, protejati de intrebarea "Ce faci cu copiii cand pleci din oras la o intalnire?"

[Conferintele FIBRA #2] Diferente de gen in publicitate. Creativii barbati, protejati de intrebarea "Ce faci cu copiii cand pleci din oras la o intalnire?"

Cele mai multe reclame din Romania continua sa arate imaginea traditionala a femeii: mama si gospodina. Celelalte roluri ale femeii se intrevad cu greu. Asa a inceput discutia despre gen in publicitate Gabriela Lungu (Founder, WINGS Creative Leadership Lab), moderator in cadrul panelului "Female Gender Stereotypes in Ads and Agencies", din ziua 1 de FIBRA #2. Au vorbit despre barierele pe care le intampina femeile in aceasta industrie, indiferent de granitele ei geografice, Casey Bird (Freelance Creative Writer & President She Says London), Soomean Chang (Freelance Creative Director) si Casey Rand (Group Creative Director, Droga5 New York). Au propus si cateva moduri de a le depasi.

 

Cum scapam de stereotipuri

"Nu am simtit stereotipuride de gen in campaniile inscrise la FIBRA. Am vazut, in schimb, tendinte de supra-sexualizare, pe care nu le-ai vedea in SUA, de exemplu. Dar stereotipurile traditionale, nu. Chiar m-a surprins progresismul", a spus Casey Rand.

"Nu cred ca ar trebui sa intarim stereotipurile traditionale de gen. Iar publicitatea are un rol foarte important in asta", a adaugat ea. Un exemplu despre cat de importanta este portretizarea reala a minoritatilor este Will & Grace, spune Casey, serialul care a jucat un rol foarte important in schimbarea perceptiei asupra homosexualitatii in Statele Unite. A fost prima portretizare normala a acestei minoritati.

"Trecem printr-o perioada a autenticitatii, care e un lucru foarte important in industria publicitatii. Brandurile devin responsabile social", a fost raspunsul lui Soomean Chang. "Trebuie sa incepi de undeva, sunt buni si pasii mici, cum ar fi campaniile Dove", a adaugat ea.

Casey Bird a povestit despre o situatie in care brieful unei campanii cerea niste femei care sa arate foarte bine si atat - iar cel care insista pe aceasta idee era un barbat.

"E nevoie ca femeile si barbatii sa fie in aceeasi camera cand se hotarasc lucruri in publicitate, pentru a putea spune versiunea lor", crede Casey Bird, care a luptat, in situatia respectiva, a insistat si pana la urma a gasit o alta idee de campanie.

Tot ea mentioneaza femeile astronaut care incep sa apara in campanii, femei in roluri care schimba perspective. Rolul brandurilor in acest tip de inspiratie e esential, spune Casey Bird.

Cat din demersurile pozitive ale brandurilor sunt si sincere?, a intrebat Gabriela Lungu. Si cat e parte din acest trend, al campaniilor sociale? "E si sinceritate, e si oportunism. Dar cui ii pasa? Pana la urma, rezultatul e imaginea unor femei reale. Daca un brand de hartie igienica portretizeaza femeile intr-un mod nemaipomenit, e foarte bine", crede Casey Rand.

 

E publicitatea o industrie a barbatilor?

Ce se intampla in interiorul industriei, insa? Aceste stereotipuri din campanii nu reflecta si o realitate a publicitatii? Ba da, spun cele patru invitate FIBRA.

"Felul in care sunt tratate femeile in agentii e un motiv pentru procentul mic al femeilor directori de creatie. Pentru ca multe renunta pe parcurs. Fac copii. Si apoi e greu sa se intoarca. Ar trebui sa gasim o solutie pentru asta.

O colega care are copii trebuia sa se duca in alt oras, la o intalnire. A fost intrebata: Cu cine lasi copiii? Ceea ce spune totul despre diferentele de gen din aceasta industrie. Nimeni nu intreaba barbatii din publicitate: ce faci cu copiii, cand pleci din oras, la o intalnire?", explica Casey Rand.

Soomean Chang are o poveste asemanatoare: "Am o prietena cu doi copii care nu voia sa fie promovata ca CD, pentru ca avea nevoie de timp pentru viata personala. Am avut multe discutii cu ea pe aceasta tema. Trebuie ca ceva sa se schimbe".

Cum? Femeile sa fie ferme pe pozitii, sa spuna lucrurilor pe nume, arata Casey Rand. Iar cele din pozitii de conducere sa schimbe mediul ori atmosfera caracterizata de frica, destul de comuna in agentii. Munca in weekend, dupa ora 18.00 sau in vacanta nu e ok.

 

Feminismul

Si asa ajungem la feminism. Un termen privit cu scepticism chiar de femei, in Romania. "Discutia despre feminism e ciudata pentru mine. Daca nu esti feminist, asta spune ceva despre tine, nu despre cuvant. Unii spun ca termenul trebuie rebranduit, dar eu nu cred asta. El inseamna drepturi egale, punct", spune Casey Rand.

"Suntem prea ocupati sa discutam termenul, in loc sa facem ceea ce presupune el", completeaza Casey Bird: "Unii spun chiar ca miscarea e demodata. Daca vrei sa vezi ca sexismul si rasismul sunt inca aici, puteti sa parcurgeti comentariile de pe internet".

"Oricare ar fi aspectele negative ale acestui termen, trebuie sa ne concentram pe aspectele pozitive", adauga Soomean Chang.

Ca un sfat pentru femeile din publicitate, cele patru de pe scena FIBRA #2 sunt sigure ca a tacea nu este o optiune: nu stati deoparte. Nu va fie frica sa cereti. Sau sa negociati.

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune



Branded


Related