Ciprian Susanu: E timpul pentru o școală de marketing digital

Ciprian Susanu: E timpul pentru o școală de marketing digital

Piața de marketing online din România se află într-o continuă creștere, creștere care se amplifică anual, iar business-urile din România au nevoie de strategii și planuri corecte pentru implementarea activităților de marketing online care să genereze progres, fie că se află într-o fază de start-up, fie că sunt deja consolidate.

 

Evoluția consumului de online în România

Luând în considerare faptul că ROPO (research online, purchase offline) nu mai e de demult doar un trend ci un comportament standard, atât brand-urile cât și utilizatorii devin din ce în ce mai activi în mediul online. În anul 2017, conform datelor înregistrate de Consumer Barometer, în România consumul de internet a crescut la 69%, iar în cazul persoanelor cu vârste cuprinse între 14 și 40 de ani, penetrarea internetului atinge un procent de 90% în mediul urban.

 

Publicitatea online în România

Advertising-ul tradițional nu mai generează rezultatele scontate, iar companiile și brand-urile sunt nevoite să investească în tactici care să faciliteze comunicarea bidirecțională și o interacțiune directă cu audiența, interacțiune semnificativă pentru utilizatori. Investițiile media în online continuă să crească în fiecare an cu aproximativ 20% și ajung până la 15% din bugetele integrale de media. Un exemplu extrem este CEO-ul Adidas, care a anunțat în 2017 că intenționează să crească veniturile pe care compania le obține din eCommerce și să transfere bugetul investit în publicitate TV către digital.

Cu toate acestea, acțiunile desfășurate în mediul online nu sunt mereu implementate la nivel profesionist, în contextul în care companiile și brand-urile trebuie să aducă valoare adăugată utilizatorilor pentru ca aceștia să considere cumpărarea produselor sau a serviciilor.

În același timp asistăm la o nevoie de întoarcere a brand-urilor la valori și la construirea unei abordări centrate pe utilizatori și nu pe hard-selling, tocmai pentru că mediul online oferă consumatorilor putere și plaforme prin care aceștia își pot susține punctele de vedere, pot recomanda produse și servicii acționând ca endorseri, sau pot destabiliza imaginea unor brand-uri folosind aceleași instrumente.

Mai mult, dacă nu este vorba de o decizie de cumpărare bazată pe impuls, putem vorbi despre o dificultate a consumatorilor de a lua o hotărâre, ceea ce înseamnă că brand-urile și companiile au nevoie de o serie de interacțiuni cu publicul, de mai multe touch points digitale în faza de considerație, pentru a genera o vânzare. Prin urmare, o strategie de digital concepută corect face diferența între succes și eșec.

 

Cursa către o economie digitală în România

În România, se observă cursa către o economie digitală, fapt care este vizibil în cazul tuturor industriilor. Cu toate acestea, cel mai recent studiu Roads arată că industriile care investesc bugetele cele mai mari în publicitatea online sunt Telecom, Finanțe, Cosmetice, Băuturi și Online Retail, care însumează 45% din totalul investițiilor în online.

Astfel devine evidentă necesitatea de expertiză în construirea strategiilor de comunicare și marketing adaptate acestui mediu caracterizat de dinamism și imprevizibilitate. Cu atât mai mult devine evidentă nevoia de experți care să înțeleagă importanța strategiei în acțiunile de marketing online pe care le desfășoară, precum și modul corect de implementare la nivel tactic, cu ajutorul tehnologiilor și a instrumentelor adecvate. Această nevoie imediată a pieței se observă atât la nivel de know-how avansat în toate ariile și subdomeniile marketing-ului online, de la Social Media, la creare de conținut cu valoare adăugată, la optimizare SEO sau crearea campaniilor PPC.

În România nu există o școală sau o facultate acreditată care să dezvolte experți în marketing online cu excepția unor cursuri sporadice pentru studenții în comunicare, iar dobândirea cunoștințelor de către specialiști ține mai mult de principiul trial & error și nu de urmarea unei programe specializate. Cu toate că există specialiști în domeniu, experiența acumulată îi plasează în această zonă de expertiză, și nu parcurgerea concretă a unor cursuri avansate în domeniu. Facultățile de profil oferă cursuri care insistă în principal pe marketing, comunicare și publicitate tradițională și prea puțin pe componenta de online.

Concret, cursurile teoretice din programa instituțiilor sunt insuficiente pentru crearea unei expertize în industrie. Există pe piață o serie de traineri care susțin cursuri de marketing online, însă nu acoperă intregul domeniu și nu oferă o expertiză clară, concretă, asupra acestuia. Din experiența de trainer de marketing digital a anilor trecuți, am realizat și mai în detaliu cât de importantă este transmiterea de informație teoretică printr-un model de cursuri cu aplicabilitate practică, dar mai ales cât de mult înseamnă viziunea și expertiza de ansamblu transmisă cursanților pentru a-i ajuta să devină specialiști.

 

Nevoia de experți în marketing online

Digital Marketing-ul nu se referă doar la înțelegerea instrumentelor utilizate, ci și la necesitatea unei abordări strategice, conforme tendințelor identificate și selecția unor tactici și canale potrivite strategiei de marketing a business-ului sau a brand-ului.

În România se observă că adaptarea la tendințe este una dificilă, atât prin prisma lipsei unui know-how avansat, cât și în ceea ce privește resursa umană cu experiență, care să dovedească înțelegerea concretă a industriei, atât din perspectiva optimizării comunicării online a brand-urilor cât din cea a obiceiurilor de consum a audienței și a așteptărilor față de brand-uri. Aceste așteptări includ Customer Service 24/7, generarea de conținut cu valoare adăugată, crearea unor experiențe memorabile,  afișarea reclamelor relevante, la momentul oportun și măsurarea și optimizarea campaniilor pentru a extrage noi insight-uri de utilizat în comunicarea ulterioară.

 

Nevoia unei școli de marketing online cu expertiză dovedită

În concluzie, advertising-ul digital are o nevoie acută de experți și, din păcate, dinamica și mișcările rapide ale industriei nu mai permit acumularea de experiență pe parcursul mai multor ani pe principiul trial & error, principiu care se poate dovedi a fi insuficient. Este timpul înființării unei școli de marketing online care prin programele sale reușește să transmită într-o perioadă relativ scurtă de timp informația teoretică și practică completă pentru crearea de experți.

-------------

Ciprian Susanu este consultantul în digital marketing cu expertiză în strategie online și de business dobandită prin realizarea proiectelor de succes dezvoltate atât alături de echipele pe care le-a condus, pentru multiple categorii de brand-uri și clienți, cât și din poziția de antreprenor cu Dare Digital, agenția independentă de marketing digital integrat. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dare Digital

Dare Digital este o agentie de strategie online si servicii integrate de digital marketing, care ofera solutii individualizate si performance marketing atat pentru brand-uri internationale, cat si pentru business-uri... vezi detalii »

Companii

Branduri

Pozitii

Sectiune



Related