Marta Usurelu, redactor-sef Biz, povesteste despre desfasurarea proiectului Biz Japonia, cea mai recenta editie internationala a revistei dezvoltata in cadrul proiectului Biz World, lansat in prima faza in anul 2011. Proiectul editorial implica mutarea redactiei Biz la fiecare inceput de an intr-o alta tara, in ideea de a surprinde contextele si actualitatile politico-economice locale, analizand totodata si relevanta acestora in raport cu Romania.
Astfel, la inceput de 2018, jurnalistii Biz au lucrat din Japonia timp de o saptamana. Despre costurile, dar si despre beneficiile acestor editii internationale pentru brandul Biz, in continuare. Pana anul acesta, proiectul Biz World s-a plimbat in Belgia, Marea Britanie, Statele Unite, Germania, Austria, Singapore sau Franta.
Editiile speciale Biz. Costuri si finantare
Toata lumea se mira ca reusim sa implementam cu succes editiile internationale. Sa fii antreprenor inseamna eficienta, multa organizare si dramuire atenta a resurselor. Ani buni, cand am preluat revista, nici n-am visat ca este posibil sa facem asa ceva, dar n-am incetat sa vrem sa facem proiecte puternice si sa visam.
Cu timpul, cand am reusit sa stabilizez afacerea, am inceput sa punem in practica idei care aduc continut relevant. Asta inseamna intalniri cu interlocutori straini, deci buget pentru bilete de avion si cazare in alte tari, buget pentru studii de piata, ca sa avem topuri relevante si sa descoperim tendinte, sau participari la evenimente internationale.
Nu este usor, dar daca intelegi cat sunt de importante incepi sa investesti ca publisher in astfel de proiecte. Iar cand crezi cu tarie in ele si reusesti sa demonstrezi ce valoare aduc, gasesti si partenerii potriviti. Da, acum 7 ani nu as fi visat ca putem face Biz Japonia, dar, iata, am reusit!
Pe langa echipa Biz, care a stabilit intalniri cu o serie dintre cei mai puternici top manageri din Japonia, in ciuda pragului dificil pe care il reprezinta limba, in ciuda reticientei japonezilor de a se intalni cu jurnalisti europeni, am avut alaturi parteneri care au inteles demersul nostru si care ne-au sprijinit: Air France, IQOS, UniCredit Bank, JETRO, Nespresso si Level Tour.
Datorita lor, editia dedicata Japoniei s-a transformat dintr-un vis, unul care a parut multa vreme imposibil, intr-o editie speciala de exceptie!
Perspectiva globala vs. subiecte locale
Nu este vorba ca am fi epuizat toate subiectele din tara, ca nu mai avem despre ce scrie si cu cine vorbi aici, ci dorim sa deschidem perpective si, mai ales, mintile oamenilor care ne citesc. Dorim sa aflam cum functioneaza mediul de business in alta parte si sa prezentam asta mai departe cititorilor. Este in fond un proces de educare in toata povestea Biz World.
Ne educa pe noi, sa fim jurnalisti mai buni, fiind expusi la alte medii, ne ajuta sa gandim si sa punem lucrurile intr-o perspectiva mai larga. In ziua de azi, lumea este atat de interconectata incat nu mai poti trai doar in carapacea ta, izolat. Nu in ultimul rand e un demers educational pe care-l propunem celor care vor sa invete ceva din cultura, contextul economic si povestile pe care le prezentam.
De ce nu, poate sunt antreprenori romani care vor sa se extinda pe o piata straina sau manageri romani care ar pleca sa lucreze ca expati? Pentru ei un astfel de proiect poate fi o buna sursa de inspiratie.
Prezentam o alta lume, din care unii poate invata ceva, iar pe altii poate ii ajutam sa viseze.
De ce Japonia
Este o tara-fenomen. Un taram complet diferit, in care noul se impleteste armonios cu traditia si valoarea, in care inovatia reuseste sa fie la ea acasa intr-un sistem simplu, dar extrem de eficient si de organizat. Motive sunt multe. Iata 10:
- Este a treia mare economie a lumii
- Este o insula a tehnologiei si un loc in care poti vedea astazi cum va evolua lumea maine
- Are unele dintre cele mai eficiente sisteme de leadership si management – Kaizen este unul dintre ele
- Robotica este la ea acasa
- Continua sa pastreze traditiile, in ciuda avansului tehnologic
- Este tara cu cele mai multe restaurante cu stele Michelin
- Are un numar impresionant de companii cu succes global
- Cultura ei fascinanta are succes peste tot in lume – filme, anime, jocuri si nu numai
- Va gazdui Olimpiada din 2020
- Are cel mai rapid si eficient sistem de transport din lume
Planul editorial al editiilor speciale
Incepem pe structura revistei si, fireste, in functie de noutatile de moment si de importanta lor. Scriem mult despre inovatie, de aceea cautam oriunde mergem interlocutori si subiecte pe inovatie. Scriem pe management si leadership, cautam cei mai performanti CEO.
Avem sectiuni de antreprenoriat si CSR, cautam aceste subiecte, iar Japonia este tara in care sustenabilitatea este la ea acasa. Cat despre marketing, am intalnit aici primul director de creatie robot si am scris despre cele mai puternice 30 de branduri japoneze in lume.
Dificultati
Sa gasesti interlocutorii doriti si sa ajungi la ei. Ca sa ai intalniri cu CEOs, mari antreprenori si oameni din top managementul companiilor importante, ai nevoie de credentials foarte bune. Acesti oameni nu dau interviuri oricui si foarte greu acepta sa se vada fata in fata cu jurnalisti.
Mai mult, trebuie sa le soliciti interviuri cu foarte mult timp inainte, pentru ca agenda lor este foarte incarcata. Noi incepem sa solicitam intalniri si interviuri cu 6-9 luni inainte de intalnirile propriu-zise.
Tot la capitolul dificultati as pune si faptul ca trebuie sa intelegi si sa inveti, in functie de tara in care mergi, sa ai un comportament impecabil, raportat la cultura si filosofia tarii si companiilor respective.
Ce aduce un astfel de proiect echipei Biz
In primul rand, atesta valoarea echipei si evidentiaza conceptul unic al brandului. Biz aduce in fata, astazi, afaceri, tendinte si oameni despre care se va vorbi maine. Ca sa raspund concret, editiile internationale aduc si bani, si awareness, dar si ceva in plus: sunt un team building fara egal pentru echipa. Multi jurnalisti din piata ne invidiaza si ne spun, mai in gluma, mai in serios, ca si-ar dori sa lucreze la Biz.

























