Cât de importantă este gramatica pentru succesul unei companii? Studiu de caz: McDonald's vs. KFC

Cât de importantă este gramatica pentru succesul unei companii? Studiu de caz: McDonald's vs. KFC

Numele o spune clar: mergi la fast-food ca să primești ceva bun de mâncare rapid. În contrast, materialele de promovare ale acestor companii sunt rezultatele unui proces lung, complex și costisitor: pitch, strategie, creație, producție, publicare – o întreagă industrie lucrează pentru apariția unui text care să te aducă lângă un anumit brand. Totuși, ceva lipsește din acest proces: validarea gramaticală.

Brad Hoover, CEO Grammarly, citat într-un articol din Forbes, spune că „scrierea corectă este o bună metodă prin care brandurile pot influența percepția publică. Scrierea corectă este o dovadă de profesionalism și credibilitate, iar clienții sunt înclinați să cumpere un produs sau un serviciu de la o companie în care au încredere.”

Am realizat un studiu cu liderii pieței de fast-food din România, McDonald's și KFC, în care am verificat câte greșeli gramaticale sunt în două texte cu valoare simbolică mare – poveștile fondatorilor celor două companii, Ray Kroc și, respectiv, Colonelul Sanders – și în spoturile TV ale celor două companii.

Am descoperit că liderul, McDonald's, face mai puține greșeli de scriere.

 

Textele simbolice și grija pentru scrierea corectă

Poveștile fondatorilor celor două companii, care, cel puțin în cazul KFC, stau la baza identității brandului, nu au primit atenția necesară înainte să fie publicate.

Povestea lui Ray Kroc are 12 greșeli, dintre care 1 pasaj incomplet, 1 exprimare improprie și 6 greșeli de tipar.

Istoria Colonelului Sanders are 14 greșeli, dintre care 5 greșeli de punctuație, 3 greșeli de tipar și 1 inconsecvență privind scrierea cu majuscule (Colonel / colonel).

Avem, așadar, două greșeli legate de simbolul central al brandului KFC, Colonelul, într-un text care ar fi meritat să fie perfect.

 

Greșeli în spoturile TV ale McDonald's

Dintre cele mai vizionate clipuri de pe contul de YouTube al McDonald's, două au greșeli de scriere. Dintre ele, în spotul cu cele mai multe vizualizări, aproximativ 860.000, lipsește o virgulă:

Apoi, McDonald's folosește în toate materialele sale un cuvânt impropriu: „sandviș” – corect, „sendviș” sau „sandvici”. Forma greșită apare și într-un clip cu peste 600.000 de vizualizări: 

 

Greșeli în spoturile TV ale KFC

Un spot TV cu aproape 700.000 de vizualizări al KFC are un spațiu dublu (două space-uri / blancuri) între cuvinte:

Apoi, într-un spot cu peste 440.000 de vizualizări, diacriticele lipsesc cu totul dintr-un pasaj, fiind prezente însă în restul clipului:

Cum ar fi putut scăpa de greșeli acest text și toate celelalte scrise de cele două companii?
Onorând munca unei întregi industrii de comunicare prin adăugarea în proces a unei etape ce se dovedește necesară: validarea gramaticală.
Acest lucru se poate realiza atât in-house, folosind o persoană cu competențe lingvistice și străină de procesul de creare a textului respectiv, cât și prin externalizare.

-------------------------------------
Radu Vasile este corector și fondator Anonimov

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related