[Noul context] Adrian Preda: A început faimosul război de la început de secol. Nu e cum ni-l imaginam și cum ne rugam să nu se întâmple, dar e aici

[Noul context] Adrian Preda: A început faimosul război de la început de secol. Nu e cum ni-l imaginam și cum ne rugam să nu se întâmple, dar e aici

Dacă anul trecut, Adrian Preda, Creative Director Friends\TBWA, ar fi citit pe undeva un text care să conțină ”ordonanță militară”, ”aprilie 2020” și virus din China, ar fi deplâns calitatea scăzută a SF-ului contemporan. Dar iată că de câteva luni trăim cu toții într-un film prost, cu o apocalipsă domoală și un scenariu confuz, fără personaje principale, dar cu mulți figuranți care încearcă să mimeze roluri importante. Așa că vorbim cu Predu, un fan respectabil și serios de SF, despre scenarii probabile și improbabile cu Puric președinte și monștri hidoși și ideologici. Vorbim și despre izolare, supraviețuire, granițele normalului. Aducem în discuție și publicitatea și bunul simț. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

 

Izolarea

Zilele trecute mă gândeam că dacă aș fi citit în 2019 un text care să conțină cuvintele ”ordonanță militară” și ”aprilie 2020” în aceeași propoziție, l-aș fi închis compătimind calitatea scăzută a SF-ului contemporan. Și, dacă textul cu pricina ar mai fi pomenit și un virus ciudat venit din China, chiar l-aș fi mototolit și aruncat la coș. Ce naiba, a mai fost SARS-ul din 2003, tot din China, și nu s-a închis Pământul pentru asta.

După care a venit începutul anului și mi s-a părut că revăd o scenă de la tsunami-ul din 2004: turiști care stăteau pe plajă și făceau poze la valul micuț din larg, care se apropia rapid de ei. Adică obișnuiții (și nocivii) comentatori de platforme social media: e doar o simplă gripă, fumatul omoară de 100 de ori mai mulți oameni și nu interzicem fumatul, dar câți oameni mor în accidente de circulație? etc. Îi cunoașteți, idioții de rigoare, cei care scriu ”copiii” cu 2 de i și ”metri” tot cu atâția.

Și când tsunamiul viral a lovit Italia, am început să realizăm grozăvia. Mi-au dat lacrimile când am văzut șirurile de sicrie din Lombardia și piața San Marco pustie. Și am înțeles că gata, ăsta e. A început faimosul război de la începutul fiecărui secol. Nu e cum ni-l imaginam și cum ne rugam să nu se întâmple, dar e aici.

Perspectiva... Proiecțiile sociologice și economice iau în calcul trei scenarii posibile ale evoluției lumii în viitorul apropiat.

1. Scenariul V: best case scenario. Prin măsurile sociale și descoperirile științifice virusul este învins rapid, economia cade, însă își revine rapid la valorile inițiale, totul e ok, ne revenim și noi, la începutul lui 2021 s-a terminat, ne plângem morții și mergem mai departe cu optimism.

2. Scenariul U: Virusul nu este învins încă, dar distanțarea socială, protecția personală și igiena ne permit să reluăm ușor-ușor munca. Numărul de infectări și cel al deceselor scade suficient de mult încât să avem o relativă funcționare a economiei. Nimic nu va mai fi la fel, dar la un moment dat ne revenim. Societatea și relațiile inter-umane rămân cu sechele, de la o simplă călătorie cu metroul la festivalurile de muzică, de la participarea la evenimente sportive la întâlniri cu clientul. Adaptare la modificările structurale, urmată de recuperare economică lentă.

3. Scenariul L: worst case scenario. Dorința de a reveni cât mai rapid la normalitate face ca măsurile de distanțare socială să nu fie respectate. În plus, mutațiile Covid 19 fac ca imunizarea celor vindecați să nu existe și de asemenea fac imposibilă găsirea rapidă a unui vaccin. Un al doilea vârf face ca numărul de infectări și decese să crească exponențial. Pe structura asta socială slăbită imunitar (pun intended) apar monștrii ale căror căpățâni le vedem deja: naționalism exacerbat, extremism, rasism, xenofobie etc. dar la niște niveluri nemaivăzute din 1930 încoace. Uniunea Europeană se prăbușește sub presiunea socială, la fel și economia mondială. Pe plan local Dan Puric e ales președinte, iar guvernul este format de Partidul Ortodox Român în coaliție cu Partidul Dacilor Liberi. Prima măsură economică este naționalizarea companiilor străine și revenirea bogățiilor României în mâinile Poporului.

Personal, cred că varianta a doua este cea probabilă.

 

Descoperiri

La fel ca și mâinile, îmi țin bula de Facebook foarte igienizată. Motiv pentru care nu am contact direct cu idioții ”e doar o gripă”, care au mutat acum în 5g/ vaccinuri cu cipuri. Dar rămân siderat că niște oameni despre care credeam până acum că reprezintă o parte infimă din populație viralizează (din nou, pun intended) într-un mod incredibil. E și coada Sputnik băgată, clar din nou. Dar wow!

E o scenă în Men in Black, în care noul agent Jay (Will Smith) întreabă: De ce păstrăm secretă existența extratereștrilor? Oamenii sunt deștepți, pot să accepte. La care veteranul Kay (Tommy Lee Jones) răspunde calm: Individual, un om poate fi deștept. Luați împreună, oamenii sunt niște animale stupide, panicarde și periculoase. Și știi și tu asta.

 

Program de carantină

Nu m-am apucat de gătit, așa că probabil ma înscriu în cealaltă jumătate. 

 

Inspirația, creativitatea & munca de acasă

Inspirația & creativitatea sunt ok. Îmi lipsește însă contactul uman, mi-e dor de colegi, de energia lor, de glume, de discuții și brainstorming-uri.

Oricum, slavă Domnului că putem încă funcționa remote, chit că orice briefing/ interim/ prezentare durează de două ori mai mult. Nu merge accesul, stai că vorbim unul peste altul, cineva nu s-a pus pe mute și se aude de undeva un zgomot ca de iepuri care rod morcovi, undeva e o microfonie ca la nunțile pre-covid, unul dintre interlocutori are net prost și vorbește ca o Siri cu probleme logopedice etc.

Dar funcționăm, iar din unele puncte de vedere parcă mai eficient ca înainte.

 

Efectele crizei în agenție

Advertisingul este canarul de mină, primul care dă cu cracii în sus când apar scurgeri de gaze otrăvitoare. Este absolut normal ca industria să înceapă să fie afectată atunci când EKG-ul economiei, bursa, începe să intre în fibrilație. Importante acum sunt acum capacitatea de adaptare și flexibilitatea, pentru a supraviețui acestei porcării globale.

 

Cum au reacționat clienții

Cu prudență, dar fără panică. Majoritatea încearcă o adaptare a comunicării la condițiile de lockdown, rămânând pozitivi că ne vom reveni în curând. Foarte puține cazuri de întrerupere totală a comunicării, iar asta în cazuri absolut explicabile (e.g. zone din Europa de vest lovite puternic de Covid).

 

Proiecte

Un exemplu simplu este amânarea Euro 2020, ceea ce în condiții normale ar fi fost evenimentul anului din punct de vedere fotbalistic. Și din punct de vedere campanii de comunicare. Sper ca în 2021 să se țină și să ”reportăm” campaniile. Poate până atunci sunt gata și toate stadioanele pe care le-am promis UEFA (glumesc, nu vor fi).

 

Comunicarea de pandemie

Voci grave, stock footage, muzică de pian tristă, optimism moderat ”trecem împreună peste asta” etc. Seamănă toate între ele, dar asta e cumva normal când trebuie să faci ceva din prefabricate.

Mi-a plăcut mult campania comună a tuturor operatorilor de telefonie mobilă să pună hashtag-ul #stămacasă în home screen.

 

Un cod etic

Am citit și eu prezentarea BBH cu dos & don’ts pe perioada Covid 19 și, cred că poate fi sumarizată cu ”nu fi un robot încremenit în timp”. Fii deferent, adu o valoare reală în viața oamenilor, dacă vrei să ajuți fă-o discret, lucruri de bun simț.

 

Ce urmează

Depinde foarte mult de evoluția pandemiei. Din nou, mergând pe scenariul U, comunicarea va trebui să ia în considerare o nouă societate, modificată în ADN-ul ei. O comunicare fără stridențe, pozitivă, care să dea încredere și speranță oamenilor.

 

Primele campanii din izolare

Voci grave, stock footage, muzică de pian tristă... Sună cunoscut? :) Cred că am putea să încercăm să aducem și un zâmbet, cât de mic, pe fețele oamenilor. Nu hăhăială, firește. Dar, în momentul de față, avem un singur medicament care s-a dovedit eficient în lupta cu Covid 19: optimismul.

Iar optimism nu înseamnă să fii fericit tot timpul, ci să știi că, după perioade grele, vor veni și zilele bune.

#stayhome #staysafe

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Related