S-a format ca arhitect, a profesat în România și China o vreme, apoi a revenit pe tărâm românesc. Ioana Dodan este de 6 ani un antreprenor care militează pentru ”self love” și îmbină meseria sa cu fotografia, creativitatea, graphic designul și gândirea strategică pentru a crea rețete unice de brand personal. Alături de echipa sa, transformă imperfectul clienților săi în perfect, dar asta numai după ce subiectul fotografiei se destinde. Uneori este nevoie de o armă secretă pentru relaxare și magie: prosecco.
"Când ne-am intors în România am știut că The FAB Squad e viitorul meu. Am început doar cu fotografia și make-up-ul, dar cu același concept de experiență de asumare, redescoperire personală cu un pahar de prosecco în mână. Nici eu nu știam exact cum să îmbin ce știam din arhitectura cu ce făceam acum, dar identificasem o nevoie în piață".
Povestim cu Ioana Dodan despre antreprenoriat și conceptul The FAB Squad și recapitulăm despre cât de sănătoasă este stima de sine în viața oricui.
Bio pe scurt
Sunt Ioana Dodan si de 6 ani sunt arhitect si fotograf de brand personal. De cand eram in liceu in Bacau ma pasiona desenul, dansul, teatrul. Le faceam pe toate cu usurinta si tot de atunci am realizat ce importanti sunt oamenii, echipa, squadul meu. Am studiat arhitectura la Ion Mincu in Bucuresti și am profesat în România și China – Shanghai unde am locuit 4 ani. Cand ne-am intors, in 2015 am facut reconversia profesionala, iar de 6 ani sunt antreprenor și fondator The FAB Squad, studioul meu din București. Profesia de acum îmbină fotografia, gândirea structurată și creativă de arhitect, graphic designul si make-up-ul. La FAB ma lupt cu imaginile pe care ni le-a întipărit societatea în minte și scoat la iveală ceea ce ne face unici și ne ajută să obținem cea mai frumoasa “casa online”.
Drumul profesional și învățăturile
In 2007 si 2010 am lucrat in Statele Unite ale Americii cate o vara cu Work and Travel. Eram in facultate – boema si confuza, iar experientele astea m-au ajutat enorm sa inteleg ca banii nu se fac usor. Mai ales intr-o societate ca SUA unde era foarte clar – erai platit la ora, deci cu cat munceai mai mult, cu atat faceai mai multi bani. Am facut cafele, am vandut colace, am condus oameni la mesele lor, am servit si facut cocktailuri intr-un sports bar si am discutat cu mii de oameni care erau in vacanta. Am trecut prin momente de panica dar si euforie – atunci m-am indragostit de New York, de calatorit si iremediabil de sotul meu actual, Vlad.
In 2011 am decis sa plec impreuna cu el in China – Shanghai. Aveam un chef nebun de ALTCEVA. Romania era inca puternic lovita de criza, asa ca stiam ca nu ne asteapta ani cu super experiente profesionale. Shaghaiul m-a format. M-a facut sa ma intreb cine sunt si sa imi asum asta acum. Experianta de arhitect intr-o firma cu inca 200 de arhitecti din care 5 poate vorbeau Engleza, a fost geniala si in acelasi timp distructiva pentru profesia clasica de arhitect. M-am specializat pe conceptualizare si prezentare de solutii catre client. Pentru ca imi placea sa inteleg cum este clientul, sa ii patrund in minte si sa construiesc pentru EL, nu pentru mine. Dar de multe ori se adeverea ca in China nu exista alt interes decat eficienta bugetelor, creativitatea fiind pusa pe locul 2, intr-un caz fericit.
Am cunoscut oameni foarte diversi acolo. Fiecare venit cu un scop sau un vis. Partea cu VIS-ul m-a atras. Am inceput sa ma intreb care e menirea mea profesionala. Am gasit mult sprijin de la Vlad si de la prietenii mei care m-au ajutat sa inteleg ca super puterea mea era sa VAD UN OM cu un ochi creativ si sa il ajut sa iasa din carapace. China a fost locul perfect in care sa exersez asta. Am deschis in 2015 in Shanghai – The FAB Squad – la noi acasa in una din camere. Femeile din Shanghai, o societate concentrata pe aparente, imagine si „frumusete” a venit manusa serviciilor mele. Asa ca in weekend eram fericita sa fiu the FAB Ioana. In timpul saptamanii eram obosita sa fiu the architect Ioana.
Apariția The FAB Squad
Cand ne-am intors in Romania am stiut ca The FAB Squad e viitorul meu. Am inceput doar cu fotografia si make-up-ul, dar cu acelasi concept de experienta de asumare, redescoperire personala cu un pahar de prosecco in mana. Nici eu nu stiam exact cum sa imbin ce stiam din arhitectura cu ce faceam acum, dar identificasem o nevoie in piata. Oamenii, si mai ales femeile in Romania erau mult mai pregatite sa ISI OFERE MOMENTE, sa fie REALE si era si o nevoie noua de a avea fotografii profesionale in care sa te simti TU. Practic, am demistificat si democratizat fotografia si prosecco. Am creat studioul ca si cadru perfect in care sa te deschizi catre mine.
Uitandu-ma inapoi imi dau seama ca flerul meu de a analiza si intelege clientul vine din arhitectura.
Mai tarziu am ascultat tot nevoile lui – al clientului. Si am inteles ca fotografia e doar o parte din proces. Ca multi vor o strategie vizuala – un ABECEDAR VIZUAL al stilului lor in online. Arhitectul este un strateg vizual, iar eu asta fac - pun claritate si structura in planul tau vizual, ca el sa vorbeasca publicului tau tinta. CASELE ONLINE pe care le fac pleaca de la o analiza profunda a clientului si a pietei lui si dupa ce stim care este conceptul si structura, punem peretii (conturile de social media), si acoperisul (website) si apoi populam impreuna casa. J E foarte similar cu arhitectura clasica. Doar ca am realizat că sunt mult mai motivată să ajut oamenii să își construiască o casă online decât una pe pământ.
Cum vă diferențiați în piață
Eu si The FAB Squad suntem unici ca „one stop shop” pentru Brand Personal Vizual. Suntem o agentie pentru branduri personale - adica lucram cu oameni, nu cu branduri mari – asta ne ajuta sa fim specifici si implicati in fiecare proiect cu trup si suflet.
Serviciile
Iar serviciile noastre sunt integrate - se întâmpla in același loc si cu același concept in spate, salvând astfel timp si bani si avem ca obiectiv sa construim viziunea completa a brandului personal – foto, grafica, styling si webdesign. – ceea ce numim noi - ALL INCLUSIVE start pack VISUAL.
Ce mai este diferit – EU – Ioana – persoana care crede ca nu exista super putere mai mare decat sa iti placa de tine. Imi spun „activist self-love” pentru ca lupt zilnic cu mine, cu oamenii care vin la mine, cu squadul meu, ca stima de sine sa fie un lucru sanatos si natural. Nu cred ca pot iesi branduri autentice daca nu exista self love. De aceea avem si proiectul manifest si primul atlas de frumusețe diversa si autentica din Romania SELF LOVE ATLAS pe care il puteti gasi pe site.
Clienții
Lucrez atât cu indivizi cât și cu grupuri. Clientii nostrii sunt preponderent antreprenori, soloprenori sau profesionisti, dar pe partea foto lucram si cu echipe sau companii – squadul tau.
Individual clienții mei sunt în special femei, antreprenoare care își doresc “o față” pentru businessul lor și vor să își atașeze brandul personal afacerii. Cu ele intram in paine – analiza, foto, grafica, website. Unii nu stiu ce vor – stiu ca vor sa descopere cui se adreseaza si cum sa o faca strategic si vizual.
Companiile cu care lucrez au nevoie de o imagine unitară și coerentă a angajaților lor, pe site sau oriunde în online și vor să creeze un spirit mai puternic de apartenență la echipă.
Toti cauta si omul cu care sa rezoneze. Oamenii care vin la FAB au aceleasi valori cu mine si au nevoie de cineva care sa vorbeasca aceeasi limba cu ei, sa intre in mintea lor si sa scoata de acolo esenta.
Cei care vin doar pentru partea de fotografie sunt oameni care imi acorda multa incredere. Nu sunt modele. Foarte rar mi se intampla sa pozez oameni care au mai fost la o sedinta foto. Sunt oameni normali ca mine, cu vulnerabilitato si nesigurante. Ce fac eu e ca ii studiez si inainte de sedinta, si in timpul make-up-ului, am si prosecco ca arma secreta, si PUF! Fotografii FAB!.
Provocarile antreprenoriatului
Sunt un om cu o minte creativa si cu un instinct bun. Dar sunt speriata si coplesita de partea de cifre, contabilitate. Acolo am mult ajutor. Si gestionarea timpului meu si al colaboratorilor sau angajatilor a fost o provocare majora. Inca este, dar am mai avansat. Caut ajutor si resurse intre prietenii mei coach, sau in carti, la Vlad J E work in progres.
Oameni de la care inveti
De la Vlad am invatat importanta unui contract bine facut, a unei gestiuni de facturi, a organizarii in general. De la Ana, colega mea care e strateg de comunicare am invatat sa am incredere si sa deleg, sa ascult, sa fiu concentrata pe misiunea FAB. De la clientii mei invat zilnic ce important este sa fii vulnerabil. Sa te lasi vazut. Sa ai curajul asta.
Strategia de promovare a brandului
Eu cred ca social media trebuie sa devina parte din business-ul nostru. Brandurile personale se recunosc si se recunosc insa prin munca lor. Cred ca eu si the FAB SQUAD aparem in social media cu munca si misiunea comuna. Un client multumit care scrie despre exeprienta cu mine este cea mnai buna carte de vizita. Imi place sa scrie ei intai si apoi, cu acordul lor sa postez si eu despre proiectul cu fiecare.
O alta regula a mea este sa nu pun doar o fotografie cu care sa ma mandresc. Ci sa spun ceva despre OMUL din fotografie, sa explic ceva despre brandul lui, despre procesul prin care a trecut si mai ales despre ce am invatat eu din proces.
Si nu in ultimul rand cred ca viitorul in social media este al creatorilor de continut care ofera informatii valoroase prezentate frumos vizual. De asta de multe ori cand punem ceva know-how din industrie, e bine primit.
Comunitatea
In echipa suntem eu, Ana, conectate mereu la Squad si Vlad care ne sprijina pe zona de webdesign. Ana este strateg in comunicare si creator de vizual FAB, iar eu sunt omul orchestra. Si eu si ana suntem si makeup-artisti cu toate patalamalele, avem vizualul, geomtria si umanul in sange. Totti vrem sa ajutam oamenii cu care lucram sa se regaseasca in casele lor online. Sa le foloseasca cu drag si sa le luam din presiune.
Eu si Ana impartim si dragostea pentru dans si muzica hip hop si r&b. Eu si Vlad impartim o casnicie, o familie perfect imperfecta si pe Toma, baiatul nostru de 3 ani.
Ne vedem zilnic la studioul nostru din centru de langa Universitate. Avem saptamani de pozat si saptamani de desen si creatie. Bem cafea de specialitate si prosecco si incercam sa comandam mai putina mancare si sa fim sanatosi :)
Squadul FAB este format din toti oamenii care vin la noi. Peste 3000 de oameni cu care am lucrat, care sunt fericiti posesori ai unui portret marca fab, oameni diversi, cu „defecte perfecte” cum le zic eu, care vor sa schimbe lumea cu ceva, sa o imbunatateasca.
Din pandemie
Intai a fost cu panica si cu multe dezamagiri. Am oprit proiectul self love club, pe care sper sa il reluam in 2021, am anulat toate sedintele foto, am trecut de la cineva care se vedea zilnic cu multi oameni, la un ecran si un copil mereu in casa. Prima luna a fost cumplita. Frica si nesiguranta aproape m-au doborat mental.
Apoi ne-am relocat la Bacau la parintii mei si mi-am schimbat complet mindset-ul.l am luat-o ca pe gura de aer si timp de care aveam nevoie ca sa evoluam. Ana a fost alaturi de mine prin zoom-uri si multa reorganizare online. Am intrat in comunitati de antreprenori, am cunoscut online mai multi oameni de cat puteam gandi vreodata si mi-am deschis apetitul pentru comunicare strategica cu scop si misiune. Era deja pregatita strategia de la inceputul anului, dar am folosit momentumul si aam plusat cu live-uri, workshop-uri, masterclass-uri, tot ce se putea ca sa aflu unde suntem.
Plus, am avut spatiul mental sa reorganizez serviciile pe care le oferim, sa rescriu oferta si sa refacem site-ul. Ne-am repozitionat mai clar in online. Ceea ce trebuia facut de mult, dar tot amanam.
In final am inchis un 2020 cu o cifra de afaceri dubla fata de 2019 si cu un nou suflu.
Singura chestie la care nu ma pot adapta este lipsa oamenilor, a iesirilor, a vacantelor. Energia mea e si din prietenii mei, din oameni. Avem mare grija sa nu punem insa multi oameni la un loc, asa ca sufletul meu tanjeste dupa asta.
Cele mai importante proiecte
Cel mai important proiect a fost Self Love Club in 2020 – clubul oamenilor diversi cu defecte perfecte. Într-o vreme in care cu toții vorbim despre iubirea de sine sau SELF LOVE, de multe ori cuvintele par să nu aibă niciun sens. Suntem cu toții bombardați de imagini perfecte. Mergând pe străzile României, femeile vor crede că frumusețea este un machiaj complet și un păr perfect făcut, în mare parte blond, cu un corp subțire și dinți mult prea albi, iar bărbații vor asocia frumusețea adevărată cu un păr extrem de bogat și pectorali imenși. Atlasul SELF LOVE este un atlas al frumuseții diverse care îsi propune să schimbe percepția noastră despre frumusețea adevărată.
În cadrul proiectului SELF LOVE CLUB, pe care il vom relua, vom fotografia cat mai mulți oameni curajoși împreuna cu detaliul nostru de care ne este frică și pe care vrem să îl celebrăm și să îl transformăm in detaliul care ne face unici. Pentru că ne vedem diferit față de cum ne văd ceilalți. Totul se rezuma la curajul de a te vedea pe TINE cu adevărat. Până la urmă suntem oglinda tuturor gândurilor noaste.
#MIMESIS este celalat proiect care ma pasioneaza – un proiect despre brandul de creator si creatia lui – cum se suprapun ele. Am gandit acest proiect pentru oameni si produsele lor. Si brandul lor.
Ca sa arat ca fie daca e vorba de un covor sau de un pahar de vin, fie ca e vorba de un vis sau de felul in care zambim, toti, absolut toti avem un brand. Dar stii care e cel mai tare brand? Cel mai fabulous produs? Tu.
Exact. Tu!
Misiunea proiectului MIMESIS este aceea de a portretiza 2 fațete ale relatiei creator / creatie:
- "Independență" - designerul şi produsul său într-un mod clasic
- "Simbioza" - modul în care creatorul şi produsul sunt interconectate, legatura aceasta dând viaţă şi fiind o sursă de inspiraţie reciprocă. Ambele elemente fuzionează într-o singură imagine care contureaza sufletul acestei idei.
Proiectul MIMESIS îsi propune să prezinte relațiile de "cupluri" dintre designer și obiect folosind combinaţii de mijloace artistice precum design grafic, colaj, make-up si iluminare specială, gif. Unul dintre cele mai cool momente a fost the <<LIVE Performance Art: THE HUMAN GIF>>, probabil in premiera mondiala, dupa o idee The FAB Squad.
Cum îți pastrezi vibe-ul bun în perioada asta
Cel mai important lucru pe care l-am invatat in 2020 este sa nu ma mai compar si sa nu ma mai concentrez pe ce NU este, pe ce NU am facut, sau ce batalii nu am castigat. Mi-a dat o senzatie de libertate infinita acest sentiment de a fi DE AJUNS.
Cred ca atunci cand ne comparam pornim o competitie care nu ne ajuta cu nimic. Mai bine sa apelam la oamenii cu care ne comparam pentru colaborari, sa invatam de la ei cu putina modestie si cu mai putin ego. E foarte posibil sa observi ca si ei abia astepta sa te cunoasca, sa invete ceva de la tine si sa fiti mai buni impreuna. Distantarea asta fizica in pandemie nu trebuie sa rezulte in izolare, ba mai mult, trebuie sa ne dea un motiv in plus sa ne gasim SQUAD-ul.






























