[People of the Samsungverse] Sara Elsheikh: Cred că un bun profesionist în comunicare excelează tocmai prin faptul că reușește să identifice și să se folosească de multitudinea de nuanțe de gri ale lucrurilor

[People of the Samsungverse] Sara Elsheikh: Cred că un bun profesionist în comunicare excelează tocmai prin faptul că reușește să identifice și să se folosească de multitudinea de nuanțe de gri ale lucrurilor

Dihori, bullet journal, Final Fantasy, manga. Desen, scris, voluntariat, comunicare, PR. Freelancer, agenție, companie de tehnologie. Siria, România. Sara Elsheikh, PR Specialist Samsung România, a trebuit să se adapteze la contexte noi, de când era mică. A fost atrasă întodeauna de dedesubturile lucrurilor, de ceea ce se ascunde dincolo de opțiunile clasice. În domeniul în care lucrează și-a păstrat aceeași filosofie și crede că un bun profesionist în comunicare excelează tocmai prin faptul că reușește să identifice și să se folosească de multitudinea de nuanțe de gri ale lucrurilor. 

Domeniul creativ poate să îți și „răpească sufletul” dacă nu ești atent. Îți hrănește ego-ul creativ și te amăgește să pui mai multă valoare pe cum ARATĂ lucrurile (adică cum le faci tu să arate), nu pe cum sunt ele de fapt. Dacă am învățat ceva din PR, acela este că orice-ar fi, la finalul zilei vei ieși întotdeauna mai câștigat when you #KeepItReal. Cu tine, în primul rând, spune Sara. 

Sara s-a născut în Siria și a trăit acolo până la 7 ani. S-a mutat apoi în România, unde a învățat o nouă limbă, s-a adaptat la obiceiuri noi și un nou context cultural. A terminat Relații Publice, la FJSC, a lucrat în agenție și ca freelancer, iar de anul acesta face parte din echipa Samsung.

În seria editorială "People of the Samsungverse", realizată în parteneriat cu Samsung, cunoaștem oamenii companiei, dincolo de orele de program. De la momentele care i-au influențat în dezvoltarea lor, începutul la Samsung, sursele de motivație și inspirație și pasiunile lor, până la felul în care privesc relația dintre muncă și viață, rolul lor în echipă, proiectele în care se implică și perspectiva lor asupra domeniului pe care l-au ales.  

Povestim cu Sara, în rândurile de mai jos, despre mutarea în România, dihori, desen și jocuri video și despre toate gri-urile care trebuie înțelese și gestionate în domeniul comunicării. 

 

Cei 7 ani de acasă, din Siria

Sunt Sara, am 26 de ani, m-am născut în Rakka, Siria, unde am copilărit până la 7 ani, iar apoi m-am stabilit în România. Nu prea țin minte ce voiam să mă fac când eram mică, am fost mereu foarte curioasă să aflu cât mai multe despre tot felul de meserii, iar pe măsură ce creșteam deveneam tot mai entuziasmată să descopăr că lumea este de fapt plină de numeroase meserii și ocupații interesante, nu doar de opțiunile „clasice” pe care le învățam la grădiniță - avocat, medic, profesor, balerină etc.

În adolescență toată lumea din jurul meu știa ce vrea să devină, ba chiar aveam unii colegi care veneau din generații întregi de medici și erau setați de mici să urmeze parcursul părinților – lucru care nu a făcut decât să îmi accentueze mie sentimentul de „eu nu știu ce vreau să fiu”. Știam însă că îmi place să scriu, îmi place să vorbesc cu oamenii și îmi place să aflu lucruri noi – așa că după liceu am dat admiterea la Relații Publice, la FJSC, fără să am neapărat idee dacă e alegerea cea mai bună, ci doar pentru că părea să bifeze lucrurile care îmi plăceau. Și uite că s-a dovedit a fi exact ce îmi doream să fac :)

 

Momente esențiale de formare

Cred că mutarea în România a fost prima etapă, când a trebuit să învăț un nou alfabet și o nouă limbă într-un mediu diferit de cel în care crescusem până atunci, să mă adaptez la un nou context cultural în primii ani de școală. În clasa I nu înțelegeam de ce trebuie să scriu de la stânga spre dreapta pe caiet sau să mă ridic în picioare la începutul orelor să cânt imnul României (pe care doar mă prefăceam că îl cânt oricum). Pe măsură ce creșteam însă, fără să mai am pe nimeni cu care să conversez în arabă în jurul meu, și pe măsură ce am deprins mai bine limba română, am ajuns să uit complet araba – nu mai recunosc nici sunetele dacă le aud acum.

După asta a urmat mutarea la București în clasa a 7-a, care a fost destul de complicată fiind venită „din provincie” și nu în cele din urmă, liceul de mate-info care a însemnat pentru mine 4 ani de chin și ceva traume cauzate de profesori și sistemul de la vremea respectivă. Toate astea m-au ajutat să devin un om super adaptabil, pregătit să facă rapid față schimbărilor și m-au învățat cât de important este să ai oameni faini alături. Prietenii din acea perioadă și timpul investit în activități extra-curriculare (voluntariat) au fost neprețuite în dezvoltarea mea personală - m-au învățat că poți să fii un om mișto indiferent de mediul în care te afli.

 

Pasiunile tale (dincolo de muncă)

Cea mai consecventă pasiune pe care am avut-o a fost bullet journalingul, pentru că îmbină foarte bine doza aia de efort, învățare & investiție de timp cu reward-ul și plăcerea de la final. Mi-a plăcut de mică să desenez, chiar dacă nu aș putea spune că sunt neapărat talentată la desen și ilustrație, dar și să planific – orice, de la vacanțe și petreceri surpriză pentru prieteni până la meniul de mâncare de zi cu zi. Așa că am combinat cele două skill-uri într-o singură activitate.

În afară de asta, îmi place să joc jocuri video casual (Risk of Rain 2, Muse Dash etc.) sau de tip roleplay (Final Fantasy XIV), să citesc manga sau cărți de ficțiune (încă mă chinui cu non-ficțiunea oricât aș încerca).

 

Resursele de motivație & inspirație

În pauzele de joacă, somn sau relaxare cu dihorii mei și în general în timpul pe care îl petrec cu familia și prietenii. Am acasă trei dihorițe foarte simpatice (Sami, Tika și Miso) care se asigură că nicio zi nu este boring, dar și că îmi iau doza de cuteness și restart de care am nevoie. Din când în când, le mai shareuiesc și pe contul de Instagram @samiiisalami – cu disclaimer-ul că majoritatea pozelor sunt cu ele dormind pentru că asta e activitatea lor principală 18h/zi și cam singurul moment când „stau” la poză... în rest, se transformă în niște pete blurate și indescifrabile.

 

Relația dintre job & timp liber

Îmi iau foarte multă energie din muncă, chiar îmi place ceea ce fac și îmi vine natural să mă implic 100%. Așa că munca tinde să mai acapareze din timpul meu personal – în mod complet asumat. În ultimii ani am învățat totuși să stabilesc mult mai clar când este cazul să las asta să se întâmple și când trebuie să îmi prioritizez viața personală, așa că nu s-a întâmplat niciodată să ratez zile de naștere sau alte momente speciale din cauza muncii.

Cred că acum trec prin cea mai echilibrată perioadă la capitolul ăsta, pentru că am învățat să fiu mai asumată și să iau deciziile de genul acesta pentru că eu îmi doresc asta, nu pentru că așa îmi impune mediul de lucru. Relația mea work-life a avut cel mai mult de câștigat, paradoxal, pe vremea când eram freelancer. Deși ai crede că atunci e momentul în care cele două se confundă cel mai des, pentru mine s-a întâmplat contrariul. Atunci când am fost pusă în situația de a-mi organiza singură timpul, a-mi învăța și gestiona tabieturile și perioadele de productivitate suficient de bine, dar mai ales de a vedea cât de mult depinde calitatea vieții after-work de timpul depus at work, am avut o schimbare de mindset.

 

Filosofia ta de viață & de muncă

Să te asiguri mereu că ai făcut lucrurile cât de bine ai putut în condițiile date la momentul respectiv. Iar asta implică și cine ești tu în momentul acela, nu doar ce resurse externe ai la dispoziție (timp, buget etc.), și totodată implică și o dorință permanentă de perfecționare. Să dau tot ce am mai bun în momentul respectiv presupune și că vreau mereu să am ceva tot mai bun de dat.

 

Cum s-ar traduce ea într-un motto de pus pe un tricou :)

Make the best lemonade with the lemons you have!

Poate sună puțin cinic, dar cred că o doză de „atât am putut acum” exersată în moderație este sănătoasă și naște ambiție și perseverență. În comunicare, avem tendința să vrem să fim (sau părem) perfecți în toate – noi, echipa, brandul, campania –, iar experiența de până acum m-a învățat că e o greșeală. Nu există perfect, există the best you could do, și orice căutare disperată de perfecțiune e o iluzie care se plătește cu timp și resurse irosite.

 

Povestea ta la Samsung

Lucrez aici de 4 luni și deja mi se pare că a trecut o viață. Mi se pare că o lună la Samsung echivalează 1 an la orice alt job. Ai parte de un ritm intens de lucru, proiecte de dimensiuni uriașe, volum mare de muncă, situații dificile și neașteptate, multe dintre ele demne de studiu de caz în manualele de comunicare – rețeta perfectă să nu te plictisești și să dobândești super experiențe atât profesional, cât și personal.

 

Atmosfera de început

Prima mea impresie a fost că e un loc de muncă foarte business, formal. Veneam din agenție la primul meu job în corporație, așa că am simțit schimbarea din plin. Dar apoi, după ce am început să îmi cunosc încet-încet colegii și să interacționez mai mult cu brandul, să văd proiectele și evenimentele pe care le realizează și toată mobilizarea din spatele lor, lucrurile au căpătat un alt sens pentru mine.

Mediul formal s-a transformat brusc într-unul inspirațional, fiindcă am realizat că lucrez cu niște profesioniști foarte buni, care mă ambiționează să fiu și mai bună, să nu mă mulțumesc cu puțin și să „aim high”. Acum, mi se pare că atmosfera e faină, glumim și ne amuzăm de diverse inside jokes împreună, mergem la muncă împreună, luăm prânzul afară sau ieșim la cocktailuri seara după evenimente.

 

Temeri și așteptări

Cum spuneam, înainte de a veni la Samsung lucram într-o agenție de PR. Atmosfera era foarte faină, relaxată și prietenoasă, chiar și în ciuda volumului mare de muncă (sau poate că tocmai asta ne apropia). Așa că prima mea temere a fost că pășesc într-un mediu rigid și rece, unde nu eram sigură dacă o să întâlnesc oameni pe stilul meu. Temerea asta a trecut repede după prima zi de muncă – toată lumea era foarte prietenoasă și super entuziasmată să trecem la treabă, să facem lucruri mișto, să venim cu idei fresh. Senzația generală chiar din prima zi a fost că am pășit într-un loc „next level” față de experiența de agenție, din toate punctele de vedere și că tocmai începe o perioadă mișto în viața mea profesională.

 

Experiența primelor proiecte

Printre primele proiecte în Samsung în care am fost implicată a fost lansarea de Foldables din august 2022. A fost o oportunitate foarte bună de învățare și un fel de noroc chior să mă implic încă din prima lună de angajare într-o lansare de asemenea anvergură (Samsung are două lansări mari pe an). Am intrat din plin în pregătiri, am învățat totul din mers... sau mai bine spus, din fugă, pentru că în Samsung totul se petrece într-un ritm extrem de alert.

O lună mai târziu m-am trezit la Londra în prima mea delegație de presă ever, „înarmată” cu o foiță cu nume & bios (la care Miranda Priestly probabil că ar fi schițat un zâmbet ironic, ridicând dintr-o sprânceană) ale jurnaliștilor de tech (un domeniu care îmi era aproape complet necunoscut până atunci) și schimbând impresii cu reprezentanți de marketing din toate colțurile Europei. A fost intens și mi-a plăcut la nebunie.

 

Ce a urmat

La fel cum a început – totul se petrece într-un ritm accelerat aici. Azi lucrezi la lansarea unui proiect, mâine trimiți răspuns într-o situație cu potențial de criză, următoarea zi mergi la un eveniment cu presa și influencerii, în altă zi stai în call-uri cu HQ-ul toată ziua și tot așa, nimic previzibil și nicio șansă să te plictisești... și undeva printre toate astea, poate apuci să mai glumești cu un coleg despre deadline-uri și administrative sau, doamne-ajută, să organizezi o ieșire cu fetele seara – la vin, clar, deja știu.

 

Învățături

Am învățat sau, mai bine spus, înțeles ce capacitate enormă de adaptare am. Tot ce am întâlnit la Samsung a fost next level față de ce experimentasem până atunci, din toate punctele de vedere – abilități profesionale, anvergura proiectelor, responsabilitate etc. Așa că am trecut încă de la început prin situații dificile, din care am învățat foarte multe, iar asta într-un timp extrem de scurt.

O frază care sumarizează tot parcursul și care m-a încurajat mult în perioada de acomodare a fost un citat din „Becoming”, de Michelle Obama: „The fact is that you wouldn’t be in that room if you didn’t belong there.”

 

Sarcinile și responsabilitățile tale 

Ca PR Specialist, eu reprezint legătura dintre companie/brand, media și public, fiind omul care se asigură că toate materialele noastre oficiale de comunicare și parteneriatele pe care le dezvoltăm cu presa sau liderii de opinie se aliniază cu valorile și obiectivele Samsung - în teorie.

În practică, această legătură este mijlocită de agenția noastră de PR, MSL The Practice, o echipă de fete minunate și foarte muncitoare fără de care nimic din activitatea mea și acțiunile de PR ale companiei în general nu ar putea să „iasă la lumină”. Toate ideile și proiectele noastre ar rămâne niște rânduri uitate pe undeva prin agende și inbox-uri dacă nu ar fi ele. Împreună ne asigurăm că toate comunicatele de presă sunt complete, clare și ajung rapid la jurnaliștii interesați, că toți influencerii își cunosc briefurile și sunt puși la punct cu detaliile campaniilor în care îi implicăm, că #TeamGalaxy ne este mereu alături și că persoanele-cheie sau diverse comunicări oficiale ale companiei sunt cât mai vizibile.

 

Partea cea mai frumoasă în munca ta

Faptul că sunt permanent expusă la idei creative și strategii de marketing în jurul meu, lucru care mă antrenează și mă inspiră să îmi depășesc limitele. Iar partea cea mai tare este că nu este vorba doar despre România, ci am ocazia să descopăr idei și campanii Samsung de peste tot din lume. Pot să văd ce fac alți profesioniști de marketing din alte țări pentru o lansare de produs, de exemplu - cum își adaptează cultural mesajele sau pur și simplu cum aleg ei să abordeze o campanie. Am ocazia să schimb impresii cu profesioniști din toate colțurile lumii și să înțeleg mai bine marketingul de produs, la un nivel macro.

 

Și cea mai grea

Cred că responsabilitatea și presiunea enormă din spatele proiectelor pe care le derulăm poate deveni copleșitoare uneori. Faptul că o neatenție sau eroare umană în România poate avea repercursiuni la nivel de regiune, continent sau (God forbid) chiar global, să îți afecteze businessul sau reputația. În agenție presiunea era mai mică pentru că lanțul de aprobări includea mai multe perechi de ochi și multe dintre proiecte aveau riscuri minime la nivel de implementare. Aici, în schimb, ajungi să previi crize de comunicare odată la 2 săptămâni și fiecare dintre ele vine cu propriul ei mini atac de cord. Deci pe scurt, cea mai grea parte a jobului e să ai grijă că nu mori de inimă prea curând, ca să ajungi măcar la vinul de seară cu fetele.

 

Echipa Samsung 

Fac parte din echipa de Corporate Marketing, ghidată de Ioana Sigarteu, care este o șefă genială, și mă bucur tare mult de alegerea făcută la angajare. Suntem o mână de oameni cu atitudine de doers, responsabili și hiper-specializați, așa că de multe ori am senzația că proiectele se așează foarte frumos chiar și fără să fie nevoie să discutăm prea mult între noi. Nu e nici chiar hive-mind ca-n Stranger Things, dar lucrăm foarte bine împreună și, chiar dacă avem niște personalități extrem de diferite între noi, reușim să ne completăm foarte bine.

A fost o gură de aer proaspăt pentru mine, să fiu sinceră, și nu pentru că nu aș fi avut o echipă faină și înainte, ci pentru că modul de lucru în echipă s-a schimbat radical. Dacă până acum eram obișnuită să trec câte 10 de oameni în Cc-uri la toate proiectele și să fac 100 de follow-up-uri în stânga și în dreapta ca lucrurile să se întâmple, la Samsung am fost plăcut surprinsă să constat că nu mai e nevoie să fac asta pentru că toată lumea știe care îi este rolul și lucrează la unison, sincronizat, fiecare în propriul său echilibru.

     

O zi obișnuită de muncă

Fiecare zi este extrem de diferită, nu ai timp să te plictisești nicio secundă și tocmai ăsta e farmecul meseriei mele. Într-o zi mai „boring” verific un comunicat de presă și revizuiesc cu toți colegii din divizii informațiile tehnice pe care le conține, transmit către colaboratori sau alți colegi un statement despre poziția oficială a companiei pe un subiect delicat, planific un interviu la TV pentru unul dintre purtătorii noștri de cuvânt sau stabilesc detaliile pentru o activare de retail cu influenceri. Așa ar arăta o zi liniștită în Samsung pentru mine. Pentru că într-o zi nu-tocmai-liniștită aș face toate cele de mai sus în ultima oră de muncă, iar în restul programului... it’s a rollercoaster ride!

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra domeniului în care lucrezi

În urmă cu vreo 7 ani, debutul meu în industria de comunicare a început cu un internship chiar la MSL The Practice, unde am avut contact cu bugete mari, clienți mari, brainstorminguri wow și extrem de creative. Acolo am văzut pentru prima dată ce presupune un proces creativ, de la concept la implementare și, fiind în primul an de facultate, la doar 18 ani, am simțit că intram cu adevărat într-o lume cool și plină de posibilități. Pe parcursul anilor entuziasmul ăsta s-a mai potolit, dar a rămas mereu prezent.

Faptul că sunt astăzi aici, chiar și din postura de „client”, mi se pare foarte tare și oricât de cheesy ar suna, cred că lucrurile se așează frumos și nimic nu e întâmplător. Acum lucrez mai mult sau mai puțin cu aceiași oameni de la care am învățat meserie când eram mică și care m-au inspirat să fac o carieră în acest domeniu, așa că nivelul de respect și dorința de a face lucruri tot mai mișto împreună e la cote foarte mari, cel puțin pentru mine. :D

Privesc domeniul cu mai multă modestie și temperare. La început eram over-excited să fac lucruri cool, dar nu mă gândeam prea mult la ce presupune asta. În timp, am început să înțeleg mai bine dedesubturile lucrurilor, să deprind niște abilități de comunicare, empatie și analiză care să mă ajute să gândesc lucrurile mai strategic și mai în profunzime, dar și să învăț să mă adaptez la clienți din domenii diverse (munca în agenție te forțează să faci asta de cele mai multe ori) și să le înțeleg nevoile.

 

Rolul tău

Comunicarea și PR-ul mi se par domeniul ideal pentru mine fiindcă îmbină foarte bine project managementul și zona rațională a minții mele cu nevoia mea de creativitate și liberă exprimare. Am nevoie ca lucrurile să fie organizate, clare, ușor de înțeles și cât de cât măsurabile, dar totodată, știu că  m-aș plictisi într-un ritm atât de previzibil și monoton, iar în comunicare de foarte multe ori lucrurile nu sunt alb sau negru. Cred că un bun profesionist în comunicare excelează tocmai prin faptul că reușește să identifice și să se folosească de multitudinea de nuanțe de gri ale lucrurilor.

Pe de altă parte, domeniul creativ poate să îți și „răpească sufletul” dacă nu ești atent. Îți hrănește ego-ul creativ și te amăgește să pui mai multă valoare pe cum ARATĂ lucrurile (adică cum le faci tu să arate), nu pe cum sunt ele de fapt. Dacă am învățat ceva din PR, acela este că orice-ar fi, la finalul zilei vei ieși întotdeauna mai câștigat when you #KeepItReal. Cu tine, în primul rând.

 

O rutină de început de zi 

Rutina mea de dimineață începe cu un mic dejun raw but-not-so-vegan pentru dihori și cu un playlist care să mă facă să îmi încep ziua cu multă energie.

Vă las aici o melodie mișto:  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related