Impresia de urgență, de acum și de neapărat, e motorul Social Media. Iar asta duce, în mod previzibil, la uzură și margini tocite în ale creativității. Cum supraviețuiești? Lăsând telefonul deoparte, măcar din când în când, și dându-ți timp pentru a trăi. Nu te-ai aștepta la o astfel de filosofie din partea unui om de social media, dar asta pune prima dată pe lista ghidului ei de funcționare Alexandra Petrescu, Head of Social Media, Web Ventures.
”Ca să fii bun în orice domeniu creativ, trebuie să-ți faci timp să trăiești. Să-ți vezi de pasiunile tale, să citești (altceva decât cărți de specialitate), să experimentezi lucruri, fie ele sofisticate sau banale. Altfel n-ai nicio șansă să înțelegi omul. Pardon, consumatorul”, spune Alexandra.
Alexandra a plecat din presă în vremea în care tabloidizarea își începea domnia și a ajuns în publicitate pe când industria era mai puțin încrâncentată și avea mai mult spațiu de joacă. Ce s-a schimbat între timp, cum a tranformat Social Media domeniul creativității, care sunt sensibilitățile de comunicare în online, în 2023, povestește Alexandra Petrescu în rândurile următoare:
Cele mai importante etape care te-au adus aici
Tabloidizarea ziarului la care lucram m-a prins când încă eram foarte tânără și aveam, pe de-o parte, energie să mă răzvrătesc și, pe de alta, naivitatea de a lua lucrurile și pe mine foarte în serios. A fost un punct și de la capăt fulgerător. Presa mi se părea atât de futilă, încât mă imaginam mai degrabă la mega, oferind „punguță”, decât hărțuind vedete pe te miri unde. Așa că m-am dus acasă, ca o adevărată revoluționară, și m-am jucat Mass Effect pe Xbox multe luni în șir.
Începutul în publicitate
Am intrat în publicitate printr-o întâmplare. Supravegheam job-urile de pe IQads de ceva vreme, încercând să identific o oportunitate de reprofilare care să nu implice, preferabil, niciun efort. Cum zice filosoful meu preferat, Bruce Lee, încercam să fiu ca apa, adaptabilă. Norocul meu a fost că o agenție oferea un internship plătit, pe bază de test. Așa am reușit să mă infiltrez: livrând o compunere mai reușită, poate, decât cele ale absolvenților de SNSPA sau ai școlii ADC.
Pe vremea aia lucrurile se făceau parcă mai în tihnă decât acum, îmi amintesc că frecam la câte un headline sau script cu zilele, fără să mă deranjeze nimeni. Industria era mai puțin încrâncenată, mai puțin prudentă și aveam, parcă, mai mult loc de joacă.
Apucături din presă
Am învățat să stăpânesc limba română înainte de-a avea de a face cu limbajul marketingului, iar asta m-a ajutat, de pildă, să-mi țin copy-urile la fereală de clișeele tipice domeniului. „Bucură-te de ultimul model de”, nu zic nu, dar mai cu măsură.
Cum a schimbat Social Media fața industriei creative
Ca advertiser, nu te mai bați pentru vizibilitatea mesajelor tale doar cu alți advertiseri. Trebuie să fii mai convingător și decât Violeta din Băicoi, care și-a făcut Instagram și e influensăr. Ea nu are nicio școală de publicitate, dar vorbește pe limba audienței sale. E credibilă, pare că vinde tot ce prinde și o face fără cine știe ce resurse. În termeni mai serioși, social media a schimbat industria la nivel de eficiență și așteptări. Și unde lucrurile trebuie să se întâmple la o asemenea viteză, nu mai rămâne foarte mult loc pentru creativitate. Rareori văd câte o postare cu adevărat mișto în social media.
Cum înveți și te pregătești în acest domeniu
Mai fac câte un curs ca să-mi reîmprospătez informațiile, mai citesc câte o carte, mai urmăresc niște site-uri – toate astea, pentru a mă califica să lucrez în continuare în domeniu. Dacă vorbim despre a fi bun, aici e deja altă discuție. Ca să fii bun în orice domeniu creativ, trebuie să-ți faci timp să trăiești. Să-ți vezi de pasiunile tale, să citești (altceva decât cărți de specialitate), să experimentezi lucruri, fie ele sofisticate sau banale. Altfel n-ai nicio șansă să înțelegi omul. Pardon, consumatorul.
Cum ții pasul cu tot ce se întâmplă
Nu știu dacă țin pasul, de multe ori mă simt de parcă aș alerga, gâfâind, veșnic în urma căruței. Ce mă salvează e echipa grozavă din care fac parte, care comunică (încontinuu!) pe WhatsApp. Avem nenumărate grupuri și de multe ori toate bipăie simultan. Ne ținem la curent unii pe alții cu tot ce aflăm nou, util și interesant, dar ne trimitem și prostii.
A fost foarte interesant să îi explic lui fii-miu (9 ani) cu ce mă ocup, după ce a tras cu ochiul în telefonul meu și a conchis că mami trimite memes toată ziua, în timp ce el muncește din greu la școală. Mă bucur că n-a descoperit încă gif-ul meu preferat, cu un tip căruia i se rup pantalonii în dreptul prohabului. Îl folosesc când n-am nimic inteligent de zis, iar asta se întâmplă destul de des.
Tensiunile din online
În bula mea, lucrurile par să se mai fi potolit. Față de cum era acum câțiva ani, când toată lumea mânjea pe toată lumea cu dejecții, acum a reapărut, măcar, politețea ipocrită. Nu mai ești trimis înapoi la origini la per tu, înjurătura groasă îți e adresată alături de pluralul reverenței. Pe de altă parte, social media reflectă și ea starea de spirit a societății. Când te scot din minți o mie de lucruri în fiecare zi, când toate merg prost, defulezi unde te costă consecințele mai puțin.
Cum afectează asta comunicarea de brand
Vitriolul din social media nu ocolește pe nimeni, cu atât mai puțin pe branduri. Ăsta e și motivul pentru care, în 2023, încă avem multe companii medii și mici care nu există în online. Temerea e că, deschizând ușa spre social media, se expun comentariilor negative. Ele există cu sau fără prezența ta pe rețelele de socializare, cu sau fără voia ta; te poți trezi în mijlocul unui scandal în care zboară emoji-uri, deși tu îți vezi liniștit de treaba ta în mediile tradiționale. Dincolo de frica asta care, pe undeva, e de înțeles, realitatea e că ai doar de câștigat. Dacă reușești să comunici autentic, sincer și cu bun simț, audiența te lasă în pace. Ba s-ar putea chiar să înceapă să te simpatizeze. În plus, poți răspunde în timp real oricăror neadevăruri spuse despre tine.
Cele mai sensibile teme de conversație în 2023
Sănătatea mintală – o temă dezbătută îndelung după moartea jurnalistei Iulia Marin, a cărei memorie a fost terfelită în mod abject de o televiziune.
Suferințele psihice reprezintă în continuare un subiect tabu la noi, iar statistic România e cea mai puțin deprimată țară din UE. Te umflă și râsul, dar ce nu măsori, ce nu raportezi, nu există. Depresia e boala secolului, dar nouă ne e încă prea rușine să vorbim deschis despre asta. O soluție pentru a nu mai trata probleme atât de grave cu frica lui „Dar ce o să zică lumea?” ar fi să înțelegem că lumea suntem și noi și că e în puterea noastră să ne alegem discursul. E un proces lung și dificil de schimbare a mentalității, dar indispensabil dacă vrem să fim, pe bune, mai sănătoși.
Un fel de ghid de supraviețuire al omului de Social Media
Pasul 1: Ai terminat programul? Pune telefonul jos.
Pasul 2: Lasă vrăjeala, că nu e nicio urgență.
Pasul 3: Hai, mai rezistă măcar 5 minute.