Lucrul împreună cu AI nu mai este opțional, ci necesar, crede Andrei Tiu, fondator Marketiu. 2024 a fost un an de tranzitie, în care Andrei și colegii au testat mult instrumentele AI, iar anul acesta au facut implementari, au restructurat si optimizat procese în agentie. În contextul în care așteptările sunt din ce în ce mai mari, iar comportamentul consumatorilor se schimbă continuu, adaptarea la noile tehnologii este esențială. Totul trebuie luat cu un gram de sare însă.
"In mod sigur, continutul generat sau editat cu ajutorul AI va fi o parte din ce in ce mai mare din ce vom vedea online. Îmi este teama însă de “zgomot”, continutul generat la un volum foarte mare, cu valoare intriseca sau strategica scazuta", spune Andrei.
Vorbim în continuare cu Andrei Tiu despre cum a schimbat inteligența artificială munca în agenție, care sunt beneficiile, unde sunt riscurile, cum vede el pe viitor influenta AI si capacitatea oamenilor de a distinge intre ceea ce e real si ce a fost generat de AI.
Când ai început să testezi AI
Depinde destul de mult de cum definim IA in acest caz - daca ne referim la moduri mai timpurii de integrare a IA in marketing - spre exemplu algoritmi ai platformelor de ads - de ani buni. Probabil am “crescut impreuna”.
Daca ne referim insa la tool-urile specifice AI precum ChatGPT, Jasper, Runway sau altele de generative AI, cred ca de aproximativ 3 ani.
Primele impresii
In prima faza, mi s-a parut fascinant, si am vazut imediat oportunitatea de a le folosi mai ales in zona de eficientizare a task-urilor si de research. Primele instrumente au fost Dall-E, Jasper si ChatGPT, daca imi amintesc bine.
Cum a evoluat relația ta cu AI
Suntem “more than friends” acum, ca sa spun asa :)) Anul trecut a fost un an de tranzitie, am testat mult, am incercat sa gasim cele mai bune use cases si oportunitati de inovare folosind IA, insa anul acesta este cel in care am facut implementari, am restructurat si optimizat procese, si chiar am facut un refresh pe anumite servicii din cadrul agentiei, pentru a imbunatati si actualiza ceea ce livram la ceea ce este necesar cu adevarat business-urilor in noul context de “online”.
Investim activ in research si testare, avem ceva planuri si pentru dezvoltare a unor solutii proprii, si credem ca o astfel de abordare, de lucru impreuna cu IA, nu mai este optionala, ci cu adevarat necesara, pentru a mentine si a creste nivelul si calitatea serviciilor oferite de o agentie - mai ales in contextul in care atat asteptarile cat si comportamentul consumatorilor sunt intr-o continua schimbare si adoptia este mai rapida ca niciodata.
Ce instrumente folosești acum
Pe plan personal, ChatGPT este cea de care ma folosesc cel mai mult acum - insa am in vizor Claude si Gemini ca si tool’s pe care mi-am propus sa le testez mai mult lunile acestea.
Realist, folosesc IA pe fiecare plan la acest moment - chiar mi-as dori sa integrez mai mult in viata profesionala - mai ales pe zona de business admin & sales. Cred ca aici mai sunt multe oportunitati de adoptie in ceea ce ma priveste.
Colegii și AI-ul
Cred ca toti folosim IA zilnic la job - din ce am mai povestit, si ei folosesc instrumente precum ChatGPT la ordinea zilei, chiar si in afara vietii profesionale, dar multe tool-uri cu care interactionam zilnic au inceput sa integreze componente de IA - Photoshop, Canva, CapCut, Ahrefs sunt doar primele care imi vin in minte - dar sunt multe, majoritatea.
Guideline-uri
Am inceput sa conturam practici si sa ne ajustam procesele pentru a avea in vedere folosirea IA acolo unde isi are locul, si unde aduce cu adevarat beneficii fata de “metodele traditionale”. Mai este insa de lucru, pentru ca lucrurile, functionalitatile si calitatea IA se schimba de la o luna la alta - si noi ne propunem sa tinem pasul.
Cursuri, întâlniri de învățare
Categoric - prima a fost la inceputul anului trecut, iar de atunci au devenit din ce in ce mai dese.
Cum folosiți AI-ul în agenție
Research, mult research - la fiecare punct important. Apoi, pe zona de brainstorming poate fi deseori util. La fel si in organizare, iar in viitor speram si la automatizarea anumitor procese.
Beneficii
Rapiditate, structura, research eficient in locuri pe care poate nu le-am fi accesat din start intr-un proces traditional.
Dezavantaje
Totul trebuie luat cu un gram de sare. A invata cum sa manipulam eficient IA, pe ce criterii - si ce - sa filtram din ceea ce ne furnizeaza + cum sa integram in folosul real al clientilor oportunitățile pe care le deschide sunt in continuare subiecte recurente de discutie. Sunt desigur si dezavantaje - inacuratete in ceea ce priveste output-ul si datele, surse uneori necalitative din care se furnizeaza raspunsuri, calitate slaba a anumitor materiale livrate. Totul trebuie trecut printr-o mana experimentata si manipulat in cunostinta de cauza.
Cum a schimbat AI munca
Ne mentine curiosi si cu ochii-n 4 pentru ce mai e nou :) Nu au fost schimbari extreme - si inainte incercam sa ne mentinem mereu procesele de lucru cat mai actualizate, insa acum tehnologia evolueaza literalmente de la o luna la alta. Lucram cot la cot pentru a inova si optimiza eficient, ordonat si “smart”.
Dezvoltarea AI
Principalele schimbari (in bine) sunt cele legate de calitatea si acuratetea datelor/materialelor furnizate de IA. Totusi, contextul furnizat, prompting-ul si calitatea acestuia raman componente esentiale pentru a obtine rezultate bune, cand vine vorba de tool-uri precum ChatGPT.
Altfel, zi de zi vin pe piata tools noi ce folosesc IA pentru generare continut - am vazut in mod special un volum mare de promovare pentru aplicatii Generative AI din zona de video. Prevad o continuare a acestui trend, si schimbari majore in industrie, ca si rezultat, pe segmentul de Content Marketing.
Influenta AI in comunicare
In mod sigur continutul generat sau editat cu ajutorul AI va fi o parte din ce in ce mai mare din ce vom vedea online. Îmi este teama însă de “zgomot”, continutul generat la un volum foarte mare, cu valoare intriseca sau strategica scazuta.
Mai mult, vedem cum cu noile versiuni generative AI lansate anul acesta va deveni din ce in ce mai greu ca publicul larg sa diferentieze intre continut real si generat cu AI. Acest lucru poate contribui negativ la propagarea fake news, si poate astfel impacta negativ comunicarea din online - atat la nivel social, cat si din partea brandurilor.
Ca si rezultat, este posibil sa vedem un trend orientat catre a scoate in evidenta din ce in ce mai mult partea reala din spatele fiecarui brand, echipa, evenimentele organizate si “realitatea” din spatele acestora.
Granitele etice
Sunt aspecte inca greu de definit - insa legat de ce mentionam si mai sus, cred ca unul dintre cele mai importante este acela ca realitatea si autenticitatea trebuiesc definite, nu presupuse “by default” cum era mai des cazul, in trecut.
De asemenea, procesarea datelor publice din online ale utilizatorilor si in general confidentialitatea in online cred ca are de suferit si este supusa unui risc major pe masura ce puterea de procesare a IA creste. Aici inca se lucreaza la reglementari, insa trebuie sa fie un exercitiu complex, comun si coordonat din partea tuturor marilor companii care dezvolta IA pentru a avea succes. Iar in acest sens, luand in considerare ca ele sunt intr-o “cursa” pentru a domina acest spatiu, international, si provin din mediul privat (nu apartin statului), va fi o lupta interesanta.
Mai este ceva ce am observat in unele cazuri - si anume ca relatia om-tehnologie evolueaza, si uneori se poate crea atasament fata de IA. Aici ca si componenta etica ne putem gandi la: este OK ca IA sa imite empatia?
Dacă AI-ul ar fi un coleg: cum l-ai descrie?
Colegul mai tanar care se descurca super bine cu tehnologia, e enturismat si saritor, dar mai are de acumulat putina experienta :)
Ce evaluare de final de an ar primi
Overall, as spune ca una foarte buna - daca verifica pentru a evita greseli si cere sfaturi la colegi inainte sa trimita livrabilele mai departe.























