De la AdBreak#37: de ce nu mai e creativa ca pe vremuri publicitatea romaneasca si sfaturi pentru cei demotivati

Majoritatea invitatilor din al doilea panel AdBreak #37, "Talk of the Month", au spus ca entuziasmul publicitarilor nu s-a pierdut, dar ca sunt o multime de factori care au facut ca publicitatea romaneasca sa nu mai fie creativa ca pe vremuri: faptul ca spoturile creative de altadata erau fie ghost-uri, fie pentru clienti mici, fie pentru proiecte nesemnificative ale unor branduri mari si ca acum "trebuie sa muncim pe bani, nu pe premii" (Vali Suciu, CD Odyssey). Alt factor ar fi faptul ca pe vremuri nu exista alternativa la spoturile tv pentru entertainment, dar in prezent, viralele de pe YouTube ne arata tuturor cum "realitatea e mai entertaining decat publicitatea" (Claudiu Dobrita, CD Grey), iar creativii au acum o concurenta puternica din partea userilor obisnuiti de YouTube (Catalin Dobre, GCD McCann).

Indiferent de cat de entuziasti sunt publicitarii, factorul principal de care depinde prosperitatea publicitatii este economia (Octav Gheorghe, CD Gavrila&Asociatii). In prezent, clientii cer tot mai multe promotii, vor sa vada cum o sa vanda campania inainte s-o aprobe (Adrian Botan, Creative Partner McCann). Pe de alta parte, publicitatii romanesti ii lipseste spiritul competitiei, "ura pozitiva care impingea lucrurile inainte", asa cum era pe vremuri razboiul dintre Botan si Naumovici (Adrian Preda, CD Tempo). Andrei Tripsa (CD, Propaganda) a spus ca in prezent "suntem mai aproape de entuziasmul care ii e necesar acestei industrii decat cel care era in 2004-2008. Acum suntem mai pe bune".

Totusi, pentru acei publicitari care sunt demotivati, cei 7 invitati ai acestui panel au oferit cateva sfaturi. 

Catalin Dobre: “A venit la un moment dat un val de publicitari care se iau foarte in serios. In primul rand, ar trebui sa fie preocupati sa faca lucruri creative si mai putin sa se comporte ca niste publicitari. Generatia asta noua e deja aici si noi avem in agentie foarte multi tineri foarte talentati care intr-adevar gandesc altfel si sigur o sa iasa campanii si lucruri foarte tari. 
Cred ca oamenii din publicitate au o concurenta foarte apriga din partea oricui. Un talent pe care trebuie sa-l dobandeasca oamenii din publicitate e sa manage-uiasca creativitatea celorlalti. Pentru ca acum e foarte mult content foarte inteligent si foarte creativ facut de oameni care nu lucreaza in publicitate. Daca esti un creativ bun, reusesti sa manage-uiesti contentul ala spre ceva care sa te ajute pe tine. Daca reusesti sa faci asta e excelent. Cred ca trebuie un pic regandita creativitatea asta. Cred ca cei care inteleg asta o s-o faca si o s-o puna in aplicare, iar cei care vor fi preocupati cu depresia si hai sa vedem cum indeplinim deliverables din brief, aia cred ca o sa mai supravietuiasca un pic si o sa se deprime de tot”.

Andrei Tripsa: “Cred ca trebuie sa-si reevalueze creativitatea, dar si entuziasmul. Cred in momentul asta ca suntem mai aproape de entuziasmul care ii e necesar acestei industrii decat cel care era in 2004-2008. Acum suntem mai pe bune. Sunt foarte multe lucruri de atunci (sistemele de plata) care au umflat gogoasa asta a publicitatii si care acum s-a dezumflat. Cred ca asa e in America si asa era cand nu era criza. Parea ca e pe bune”.

Claudiu Dobrita: “Cred in continuare ca entuziasmul e o chestie extrem de personala si ca nu exista un moment mai bun decat acum sa luam jobul asta foarte personal. Ce le spun colegilor mei e ca cea mai buna idee e sa fii antreprenorul propriilor tale idei. Si sa incerci sa faci ceva, sa le vinzi. It’s fucking business in momentul asta, mai mult decat oricand. Si daca esti antreprenorul propriei tale idei si o intelegi ca pe un produs, vei reusi sa o explici, sa convingi si sa vinzi si atunci ia-o personal, bate-te pentru ea si o sa iasa ceva, daca nu, you’re in a bubble. E vorba de war casualties, cine pierde, pierde, asta e. Entuziasmul nu e o chestie pe care sa ne-o regasim in grup. E fiecare pentru el, oricine e antreprenor si entuziasmul e cu atat mai puternic cu cat il duce pe el mai departe”.

Vali Suciu: “Eu cred ca e mult mai simplu. Cred ca suntem intr-un business in care work-ul vorbeste de la sine si din perspectiva mea personala, Rienergy este spotul anului, ce am facut noi (n.r. Rompetrol - Concert la Injectoare) este gestul pe online al anului, ce a facut McCann e comeback-ul anului si asa mai departe. Sunt cateva gesturi care se intampla in comntinuare, care ies, si trebuie pur si simplu sa tragi sa-ti iasa. Sa intram in discutii despre 'clientii sunt panicati' - stim, sa intram in discutii ca 'agentiile nu sunt suficient de pregatite sa negocieze cu ce se intampla astazi' - nu sunt. Sunt gesturi punctuale, dar sunt campanii care trebuie sa serveasca si agentiilor, si clientilor, drept exemplu ca se poate. Eu nu cred ca trebuie reenergizata publicitatea romaneasca, ci ca oamenii trebuie sa gaseasca solutii noi la ce se intampla astazi”.

Octav Gheorghe: “Cred ca nu trebuie sa fim mai demoralizati ca altii, cred ca publicitatea e doar un job care depinde foarte mult de economie si ca trebuie sa fim la fel de demoralizati ca oamenii din industria auto si din imobiliare, cred ca nu trebuie sa fim mai demoralizati decat ei, pentru ca e doar o meserie, ci nu o super-meserie, cred ca trebuie sa intelegem si lucrul asta si cred ca trebuie sa dam cat putem mai mult, cred ca trebuie sa impingem in continuare pentru o idee buna, cred ca trebuie sa luptam sa ne facem bine meseria, daca nu, nu. Cred ca exista si alte lucruri care pot fi facute pe lumea asta, in afara de publicitate, daca vrei sa ramai bine, daca nu, nu”.

Adrian Botan: “Sunt doua solutii: esti demoralizat de obicei cand ti se pare ca sursa problemelor tale e in afara ta si trebuie sa incerci sa intelegi ce poti sa faci tu ca sa schimbi ceva: sa fii antreprenorial cum spune Dobrita, sa te duci sa vinzi, sa inveti sa prezinti, dar sa nu mai stai sa te plangi, pentru ca avem un potential imens ca natie de plangaciosi pe coltul mesei. Oamenii care nu sunt fericiti in agentia lor - ar trebui sa plece in alte agentii, sa circule, asta face piata sa prospere. Acum, din cauza freeze-ului, nu s-au mai plimbat oamenii prin agentii si toate chestiile astea se leaga intre ele. Sa-si ia soarta in propriile maini si sa plece acolo unde agentiile pot sa fie creative si cand e criza”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Geometry

Suntem o agentie full service, parte a grupului WPP, care functioneaza pe piata romaneasca din 1992. Prietenii mai vechi ne stiu dupa numele anterioare (Grey, respectiv G2). Din iunie 2013 a luat nastere un nou grup... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Sectiune


Comentarii

Junior Copy
acum 8 ani
Pe Serban si Bogdan nu i-a invitat nimeni?
Ana Militaru
acum 8 ani
am invitat mai multi decat cei de mai sus;

referitor la cei 2:

- Bogdan nu a raspuns la nici unul dintre cele 2 mail-uri pe care i le-am trimis

- Serban a avut treaba si n-a putut veni, dar poti vedea o declaratie a lui despre problema aici: http://www.iqads.ro/tv_12411/



Related