[Design Freelancers] Vlad Mihai (Cutarica): Daca tragi tare, intr-o luna poti scoate de 3 ori salariul pe care il aveai la agentie

[Design Freelancers] Vlad Mihai (Cutarica): Daca tragi tare, intr-o luna poti scoate de 3 ori salariul pe care il aveai la agentie

Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantajele acestui tip de job. Vlad Mihai (Cutarica) e cunoscut pentru proiecte cum ar fi Manele served, Rezumate romanesti sau Plaiurile. A fost Art Director la Lowe&Partners, dar a renuntat. Dupa o perioada in care s-a concentrat pe freelancing, s-a reintors la Art Direction la agentia de marketing de film The Drum, fara sa renunte insa la proiectele freelance. Astazi ne povesteste ce a invatat din experienta de design freelancer si ce asteptari are de la proiectele creative independente. 

Short Bio: Vlad Mihai, zis Cutarica. Fac ilustratie si graphic design. Imi place ce fac - cred ca e foarte important sa realizezi ca trebuie sa faci ce iti place ca sa fii productiv si fericit pe termen lung.

Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
Odata cu inceperea facultatii am simtit nevoia sa fac si altceva pe langa si asa au inceput proiectele personale de ilustratie si graphic design. Trebuia sa ma si angajez si m-au ajutat sa imi construiesc portofoliul. Am inceput sa primesc si job-uri pe ilustratie, apoi m-am angajat la agentie si proiectele s-au cam pus pe pauza. Dupa un an si ceva am plecat de la agentie si am revenit la freelancing.

Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
Imi directionez cea mai mare parte din atentie spre proiectele personale, pentru ca acolo am libertate deplina de creatie. Astfel timpul imi este in mare parte ocupat si nu caut eu joburi. Asa ca majoritatea proiectelor contractate vin din partea clientului, el ma gaseste pe mine.

Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
In agentie inveti multe despre industrie, despre client, despre tine si workflow. Asta te formeaza, cel putin pe mine asta m-a format. Ca principii personale, cred ca e absolut necesar sa te increzi in acel gut feeling cand vine vorba de relationarea cu clientul. Daca nu e vibe-ul bun intre voi de la inceput, nu o sa mearga. Neaparat sa iti placa ce faci, atat in general, cat si in ceea ce priveste un anume job. Nu face compromisuri pentru bani, decat daca e grava treaba; dar cand iti poti alege clientii si cand poti refuza cativa, eu zic ca e cel mai bine sa mergi pe ce iti face placere; pentru ca daca se strang in portofoliu lucrari facute din compromisuri, o sa fii contractat pentru si mai multe, dar daca se strang lucrari care iti plac, you can't go wrong.

Si inca o chestie, daca se lungeste si se amana treaba constant cu un client, mai bine lasa-l si lucreaza la ideea aia pe care o aveai de mai mult timp si nu ai avut cand sa o faci, sau baga pentru alt client, pentru ca e ineficient ce se intampla acolo. E ca bancul ala cu tipul si tipa la restaurant, iar tipul, dupa ce au mancat si au baut, o intreaba daca intalnirea are o finalizare, pentru ca la momentul respectiv ar fi fost mai ieftin sa mearga la o prostituata.

Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Momentan fac asta din placere si ca o sursa in plus de venit, plus ca nu ma promovez atat de pushy spre noi clienti. Sursa principala de venit este din job-ul de Art Director la o agentie de marketing de film, The Drum. Pana va veni vremea ratelor la casa si la masina, sunt ok.

Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
Am lucrat pentru reviste (editorial illustration), postere de evenimente, postere de film, coperta de carte, design de tricouri, murale, logo-uri in general (pentru fashion designeri, bloguri, publicatii media, studio-uri, fotografi, reviste), si clasicul "frate, am si io un party, imi faci si mie un poster? Dau o bere!".

Tipuri de proiecte
Daca vorbim de proiecte personale, majoritatea le-am creat ca un exercitiu.
Ca sa ma joc cu typography am facut Manele Served, pentru poster design, minimalism si ca o declinare din logo design a aparut Rezumate Romanesti, am scos si o revista despre creativii polivalenti, dar care acum e pe pauza, am strans o colectie de bibelouri si am inceput sa le pictez si am vrut sa fac si un blog despre reviewuri de cartofi prajiti. Plaiurile a aparut din dorinta de a crea un logo pentru fiecare oras din Romania, dar apoi l-am extins spre o platforma deschisa unde subiectul poate fi orice loc, sat, zona sau parc.

Freelancer vs. Art Director
Ca freelancer te reprezinti pe tine, nu o companie. Ai contact direct cu clientul, care poate fi si un lucru rau, cat si unul bun (nu mai e Client Service-ul sa ia injuraturile in locul tau, dar ideile ajung direct la client, nefiltrate si nealterate). Workflow-ul difera de la cer la pamant, lucrezi cand vrei, unde vrei - aici depinde de om, pentru ca unora le e mai bine sub un program stabilit si sub autoritate care genereaza directii creative). Cashflow-ul nu e constant, insa e atat cat lucrezi. Daca tragi tare, intr-o luna poti scoate de 3 ori salariul pe care il aveai la agentie. Dar daca nu...

Ce te-ar determina sa renuntati la job-ul de zi pentru a te concentra numai pe freelancing
Siguranta unor clienti misto cu brand-uri cu potential, care platesc la timp si pe merit si care au incredere in tine.

Cum te promovezi ca freelancer
Mi-am construit un brand, mi-am urcat lucrarile online pe un site si mi-am facut cont pe retelele sociale, unde sunt somewhat activ.

Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer
Primul meu poster de film, pentru ca e primul si am primit feedback 100% pozitiv pe el.

Plaiurile, pentru ca e despre Romania, subiectivism si comunitate.

Rezumate Romanesti pentru ca e undeva la granita intre poster si logo design si ca a placut.

Logo-ul pentru Cold Boned Mafia, fiindca au avut incredere in ce le-am propus si am fost pe aceeasi lungime de unda.

Si revopsirea unei biciclete pentru ca e misto si imi place.

Proiectul care a necesitat cea mai multa munca/skills/creativitate + bani la sfarsit
Cea mai multa munca a fost pirogravarea panoului asta din lemn pentru Absolut Vodka – aproximativ 5 zile de lucru de dimineata pana seara.


Dar pe toate la un loc - munca, skills, creativitate si payoff - le intalnesc la lucrul pentru posterele de film.

Asteptari de la sectorul de freelancing creativ din Romania in urmatorii ani
Nu stiu daca mi se pare mie sau daca e o tendinta generala, insa am observat ca multi pleaca de la firmele mari si isi fac start-up-uri personale, studio-uri sau se duc pe freelancing. Oamenii vor sa aiba acolo chestia lor in care sa inveasca energie, timp si resurse.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related