Monica Jitariuc despre sabotajul intern din agentiile de comunicare

Monica Jitariuc despre sabotajul intern din agentiile de comunicare

La Brand Activation Strategy 2013, Monica Jitariuc (Co-managing Director, THE PRACTICE) a vorbit despre sabotajul intern din industria de comunicare. Suna greu. Si cam si e. Mai ales cand e asociat cu online-ul si cu retelele sociale, cu conturile personale ale angajatilor si cu ce spun ei acolo. Mai exact, despre  modul in care comunicatorii din agentiile de publicitate, media si PR din Romania se raporteaza la Social Media si riscurile pe care le implica asta. Monica a venit si cu niste solutii, desigur.

Context
Un studiu pe acest subiect realizat de Monica pe conturile a 30 de agentii de comunicare de la noi a relevat urmatoarele informatii, mai mult sau mai putin surprinzatoare:

100% dintre agentii le permit angajatilor sa acceseze retelele sociale in timpul programului.

97% dintre publicitari au cont pe Facebook sau pe alte retele sociale, iar restul de 3% sunt prea cool pentru asa ceva.

53% dintre publicitari au specificat in profil locul de munca.

Facebook-ul e noul iesit la bere. Inainte de popularizarea masiva a retelelor sociale, publicitarii obisnuiau sa se vada la bere si sa vorbeasca despre munca, despre cat stau la munca, despre cat de stresati sunt si despre ce branduri nu le prea plac. De ce? Pentru ca publicitarii sunt sociabili, extroverti, interesanti si fac lucruri misto. Iar mai nou, se lauda cu toate asta in Social Media. Conversatia s-a mutat pe Facebook, cu tot cu subiecte: munca, stresul, brandurile care-i enerveaza. Diferenta e ca aici ii aude si ii vede toata lumea. Si cateodata mai spun si lucruri rele la adresa clientilor.

Toate aceste informatii au dus prezentarea Monicai la urmatoarele rezultate ale cercetarii:

90% dintre agentiile de comunicare de la noi nu au un cod de conduita in Social Media.

60% dintre publicitarii din agentii care au discutat despre un astfel de cod, au vorbit despre asta doar ca o reactie cand s-a intamplat ceva rau. Adica cand cineva din agentie a spus ce nu trebuia sa spuna pe Facebook.

90% din cei care au spus ceva ce nu trebuia spus au sustinut ca inainte sa comita fapta s-au gandit ca nu o sa fie ceva important.

60% dintre publicitari spun ca pe profilul personal de Facebook pot face orice pentru ca e personal, nu ar trebui sa aiba legatura cu agentia pentru care lucreaza.

Consecintele unui astfel de caz de criza interna in Social Media sunt diverse: clientul se poate enerva si poate renunta la serviciile agentiei sau agentia il poate da afara pe omul care a gresit sau nu se intampla nimic sau clientul introduce un nou paragraf in contract legat de ce au voie publicitarii sa spuna despre el in online.

Cum facem sa nu se ajunga la asa ceva
Comunicatorii le spun clientilor cum sa-si gestioneze prezenta in Social Media, asa ca, in mod normal, ar trebui sa stie cu ce se mananca asta. Si agentiile, ca sa se asigure ca angajatii stiu ce inseamna, au urmatoarele variante:

Sa tina traininguri interne scurte de Social Media, in care sa explice care sunt riscurile si ce subiecte sunt de evitat. De exemplu, in Marea Britanie, un studiu arata ca 57% dintre agentii au tinut macar un training de genul asta in 2012.

Sa informeze angajatii despre aceste recomandari inca din prima zi de lucru, ca parte din procesul de induction.

Sa introduca un set de recomandari in regulamentul de ordine interioara, care permite astfel de adaugiri. Asa, angajatul semneaza si compania sta mai linistita. Nu suna deloc atragator, dar uite ca niste super creativi, oamenii de la Wieden + Kennedy, au un astfel de cod de conduita si se pare ca functioneaza.

Ar mai fi si varianta unor discutii interne despre asta, relaxate, cam ca la un brainstorming. Nu e prea sigur, dar ar putea functiona. In schimb, sa te bazezi pe bunul simt al angajatilor e destul de riscant.

O solutie foarte buna s-ar gasi in leadership, in valorile companiei. Angajatii ar trebui sa inteleaga de ce vin la birou si cum contribuie, prin bucatica lor, la misiunea companiei. Aici, Monica a dat un exemplu care mi s-a parut foarte frumos si relevant: intr-o zi, mai demult, JFK facea o vizita la NASA. Acolo, pe un coridor, s-a intalnit la un moment dat cu un ingrijitor, un om de serviciu, care spala pe jos. JFK, politicos, l-a intrebat ce face, iar acesta i-a spus ca isi aduce contributia la ducerea unui om pe luna. Adevarat.

Brand Activation Strategy 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow si s-a desfasurat pe 27 si 28 noiembrie la Hotel Ramada Majestic. Evenimentul a fost activat de VERLA, furnizori de incredere au fost ODS, iar strategi ai datelor au fost Spoon Media. Transportatorul oficial a fost Air France, iar creative food partner a fost frufru. Evenimentul a fost sustinut de 360 Revolution, Trade MediaCasa de Traduceri si Agrafa.

Despre partenerii conferintei
ODS furnizeaza incredere brandurilor. Optical Disc Solutions se remarca in piata multiplicarii industriale a discurilor optice, CD si DVD ca fiind singurul producator pe plan local si unul din cei mai mari din Europa de Est. Avand licente in domeniul productiei si securitatii informatiilor de la majoritatea autoritatilor in domeniu (Philips, CDSA, SRAC, MPEGLA, Disney, Universal etc.), ODS si-a extins domeniul de activitate si in furnizarea de servicii de print management, depozitare si expeditii, ajungand sa livreze nu doar discuri, ci incredere.

VERLA activeaza la eveniment prezentand marketerilor o selectie din solutiile sale de materiale pentru productia publicitara, pentru a le strani curiozitatea si a-i invita sa descopere solutiile de care se folosesc multe din ideile prezentate in conferinta.

Spoon, agentia de media cu 10 ani de expertiza in analiza datelor si strategie de media, prezinta cateva studii de caz despre rezultatele obtinute din optimizari in campanii de activare pe medii digitale.

Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Catavencii, Zumzi, IAA, UAPR, Wall Street, Best Jobs, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine si Radio Guerrilla.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related