Via Moscova: Adrian Docea - Ideal e sa pleci inainte sa ai trista revelatie ca te-ai transformat intr-un zombie corporatist docil si apatic

Via Moscova: Adrian Docea - Ideal e sa pleci inainte sa ai trista revelatie ca te-ai transformat intr-un zombie corporatist docil si apatic

Pana o sa schimbe lumea de la Cluj, Adrian Docea ne scrie din Moscova concluziile dupa 3 ierni mereu mult prea lungi. 

Cateva cuvinte despre autor
Din 2010 Director de Strategie la BBDO Moscova.

Nascut-crescut in Alba Iulia. M-am apucat de meserie in 2002, in Cluj, in timpul facultatii. Un an in Lowe Bucuresti, apoi multi ani minunati in BBDO Bucuresti, apoi coordonare pe BBDO Europa Centrala, apoi BBDO Rusia.

Decizia de a pleca la o agentie din afara
Imi place meseria asta, imi place azi ca-n prima zi; nu simt ca ce fac eu e 'munca' - ce facea tata in schimbul III la uzina sau bunicul in zori de zi cu sapa-n spate pe ogoarele patriei, aia-i munca. Eu spun povesti, creez ceva din nimic si incerc sa inspir oameni care la randu-le spun povesti si creeaza ceva din nimic - iar daca n-as fi platit, de buna voie tot asta as face, pentru ca pe cand nu stiam ca asta se numeste "planning", tot asta faceam. Cum stii cand trebuie sa pleci? Cand simt prea des, tot mai des ca ma duc la 'munca' dimineata, inseamna ca nu mai sunt unde ar trebui sa fiu, e vremea sa merg mai departe; nu-mi fac nici mie, nici altora un serviciu daca raman. Cand am simtit asta, am plecat. S-a intamplat sa fie spre Moscova.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
Cand am simtit ca trebuie sa plec, am trimis +100 de CV-uri spre 8 tari; Europa era in plina criza economica, multi nu au raspuns, multi nu doar ca nu angajau, dar concediau. Mi-au raspuns cam 20, cam 5 au fost interesati, am primit in prima luna 3 invitatii la interviu din 3 tari, 2 au devenit oferte concrete de job. Am ales Moscova, un job pentru care nici nu aplicasem, o destinatie care nici nu era pe lista; a fost o coincidenta - am intalnit omul potrivit la momentul potrivit, prezentam strategia pentru un pitch international in Copenhaga, vechiul tovaras Coliban prezenta creatia, eram o echipa mixta BBDO Bucuresti - BBDO Moscova; s-a intamplat ca omul ala sa fie fondatorul BBDO Moscova. Pe cand m-am intors in Bucuresti, primisem o oferta concreta de job. Alternativa era Dusseldorf. M-am gandit ca sunt inca prea tanar pentru o viata confortabila pe malurile Rinului, Moscova era "estul salbatic". M-a ajutat Coliban sa-mi inving fricile si preconceptiile pana sa ajung, el era deja acolo de multi ani. M-am mutat in Moscova fara sa fi vazut vreodata orasul. M-am simtit ca acasa inca din a doua zi, poate "prea ca acasa"; dupa trei ani pot sa spun ca sunt si rusii tot un fel de romani de-ai nostri.

Exista un ‘cel mai bun moment’ pentru o astfel de schimbare?
Da, ideal e sa pleci macar cu cateva luni inainte sa ai trista revelatie ca te-ai transformat intr-un zombie corporatist docil si apatic, si ca ce faci nu-ti mai aduce nicio bucurie. Mi-e teama ca odata ajuns acolo, e mult, mult mai greu sa-ti revii; nu imposibil, dar greu.

Definitiv vs. temporar
Temporar. Sunt indragostit iremediabil de Cluj, acolo vreau sa traiesc. Daca nu ar fi Cluj, ar fi Berlin sau Chicago. Dar Cluj e prima dragoste. Daca Bogusky poate sa schimbe lumea din Boulder, Colorado, vreau sa cred ca pot si eu din Cluj.

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Ca esti acasa sau afara e irelevant, cat timp ceea ce faci te face fericit. Dar sunt recunoscator experientei moscovite, am cunoscut multi oameni faini si mai ales am lucrat zi de zi cu creativi din toate colturile lumii; surprinzator, experienta globala m-a vindecat in primul rand de unele complexe de inferioritate. Daca muncesti de 4 ori mai mult ca ceilalti vei fi macar de 2 ori mai bun ca ei, nu conteaza ca esti din Alba Iulia, Arkhangelsk sau Amsterdam.

Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Contrar asteptarilor, am mers acasa mult mai des decat mergeam cand locuiam in Bucuresti. Am plecat de-acasa cand aveam 19 ani - am aproape 33 si inteleg cu fiecare zi tot mai mult cat de importanta e familia pentru sanatatea mea interioara.

Lucruri nasoale si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Am descoperit autosuficienta si apatia publicitarilor rusi. Am lucrat cu creativi foarte talentati aici, dar daca trag linie cred ca am vazut mult mai multa ambitie si pasiune pentru meseria asta in Bucuresti decat am vazut in Moscova. Daca romanii se lupta cu un sentiment de inferioritate, rusii trebuie sa-si invinga unul de superioritate, sau mai degraba de autosuficienta. Ca sa parafrazez o mai veche campanie Honda, "Hate Something, Change Something" - daca esti un publicitar roman si te frustreaza sentimentul ca esti mai bun decat mediul in care te invarti, iesi din mediul ala, iesi din tara aia si dovedeste ca esti mai bun. Ce te tine acolo?

Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
McCann Bucuresti a scris istorie pentru publicitatea romaneasca la Cannes, din nou si din nou; reputatia publicitarilor romani de pretutindeni a avut de castigat. Peste noapte nu mai eram dintr-o tara oarecare, eram din tara aia care stie publicitate. Nu-mi face placere sa admit ca reputatia noastra a avut de castigat - cu totul nemeritat - de pe urma noptilor nedormite ale altora, dar pana la urma e o chestiune de 'branding de tara'; si cred ca asa se face brand de tara. Mersi McCann Bucuresti, nu va cunosc pe niciunul dintre voi personal, dar exemplul vostru e un exemplu pentru altii, ma numar printre ei.

Dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Ierni grele si mult, mult prea lungi.

Ce trebuie sa stim despre BBDO Moscova
Suntem cam 1.000 de oameni in grupul BBDO Rusia, incluzand toate diviziile. Marturisesc ca nu ii cunosc pe mai mult de 10% dintre ei. E de departe agentia care domina piata moscovita, ca cifra de afaceri. E un du-te-vino permanent aici, sunt multi expati din toate tarile. Rusia e o piata extrem de dinamica, cu siguranta cea mai dinamica de pe continent, si pe multe categorii e cea mai mare piata europeana. Clienti mari, bugete mari, campanii mari, salarii mari, costuri de zi cu zi mari, ambitii creative nu atat de mari - dar poate de asta suntem aici.

Oameni carora as vrea sa le multumesc
Sunt tare multi oameni carora as vrea sa le multumesc - am invatat de la fiecare cate ceva - in primul rand primului meu director de creatie - spasibo Colibane - apoi familia minunata de la Graffiti - mersi Gongu, Psatta, Chiritescu, Sendroiu, Simionescu, Stanescu, Prisca, Basag, Cristea, Aldea, Hurjui, Hajagos, Suman si multi, multi altii. Mersi Cernica, pentru un pariu curajos din care am castigat amandoi. Din experienta in BBDO Moscova: Vergara (Tack sa mycket!), Soniewicki (Dziękuję bardzo!), Hajagos din nou (Koszonom szepen!), Simionescu din nou, Ely, Daff, Andronescu, Yarinich, Tsyganova, Karachkova, Lander, Valencia, Lutz.

Dar in primul rand mersi Daniel Gavrila (pe atunci MD in Lowe Bucuresti) - pentru ca a angajat ca planner un copil din provincie cu zero experienta in publicitatea mare si pentru ca a avut o incredere absolut irationala in mine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related