[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de branding] Irinel Ionescu: Vad multi dintre oamenii cu care lucrez ca se "imprietenesc" pe Facebook cu oameni de la client

[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de branding] Irinel Ionescu: Vad multi dintre oamenii cu care lucrez ca se "imprietenesc" pe Facebook cu oameni de la client

Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.

Despre evolutia business-ului de branding si al agentiei AMPRO Design ne vorbeste Irinel Ionescu (Owner):

Tendinte in business-ul de branding & relatia client – agentie
In 2007, aveam aproape 2 ani de antreprenoriat si eram pe cai mari :) Imi aduc aminte ca tot ce imi doream era sa fim invitati la pitch-uri. Stiam ca daca luam un pitch, aveam mari sanse sa lucram cu acel client pe intreg portofoliul de brand-uri si pentru o perioada de cel putin 2 ani. Constat ca s-au schimbat multe de atunci si relatia client – agentie cred ca nu mai e la fel de solida. Daca atunci se faceau pitch-uri pe intreg portofoliul unui client, acum se fac pitch-uri si pe adaptari punctuale de design.

Acum apar din ce in ce mai multe platforme de brief-ing, de pitch si asa mai departe, iar relatiile devin din ce in ce mai mult impersonale pe de-o parte, pe de alta parte vad multi dintre oamenii cu care lucrez ca se "imprietenesc" pe Facebook cu oameni de la client. Nu stiu daca e bine sau nu :)

Din punct de vedere comercial, lucrurile sunt orientate catre eficientizare, cu presiuni din ce in ce mai mari pe timing, pe buget si pe termene de plata.

Evolutia cerintelor de branding ale clientilor
Noi am cam facut mai mereu branding de produs, sau packaging design; insa, in ultimii ani, unii dintre clientii nostri ne-au solicitat si servicii de branding sau rebranding corporate in momentul in care le-am comunicat ca avem si aceste servicii in portofoliu.

In acesti 7 ani lucrurile au evoluat mult la nivel de formulare a cerintelor mai degraba: daca in primii ani, multi dintre clienti nici macar nu completau un brief (vorbesc de clienti locali), acum avem brief-uri din ce in ce mai clare si mai complete.

Daca atunci intalneam foarte des exprimarea de genul "Vrem si noi o eticheta", sau vrem si noi o sigla, acum o intalnim mai rar - dar tot o intalnim :) 

Acum, mai toate companiile dau din ce in ce mai multa importanta si notiunilor de research, audit si strategie.

Evolutia modelelor de plata client - agentie
Ca economia Romaniei: Nu mai merg cu 130 la ora, merg cu 100 :)

Modelele de plata client-agentie, din pacate, se extind destul de mult ca termen si, fara un factoring sau un alt produs bancar, este greu spre imposibil sa iti sustii cheltuielile operationale.

Pentru a fi mai clar, trebuie sa luam in calcul ca o agentie de branding incepe sa crediteze un proiect inca de cand se semneaza contractul si nu de cand se emite factura finala.

In ultima vreme, din ce in ce mai putine companii sunt de accord cu plata unui avans, sau cu plata unui rejection fee in cazul pitch-urilor.

Workflow-ul in agentii
In mare, flow-ul este cam acelasi; ce s-a schimbat, insa, este o crestere a ponderii de lucru cu freelanceri si participarea in pitch-uri cu subcontractati (de multe ori, agentii full-service sunt invitate in pitch, iar acestea apeleaza la agentii mai mici, specializate).

Evident ca in acesti 7 ani - de voie, de nevoie - multe agentii s-au specializat intr-o anumita zona: De exemplu, noi in 2007 inca incercam sa fim un soi de ACME (a company that makes everything) si faceam de toate. In 2008 am luat decizia de a face numai brand & packaging design si, astfel, am evoluat si ne-am specializat in aceasta zona.

Cred ca treaba asta cu specializarea iarasi va incepe sa se dilueze: urmeaza vremuri grele si iarasi multi vor tinde sa ia tot ce prind, indiferent daca o fac bine sau nu.

In ultimii ani, pe fondul situatiei economice destul de neprietenoase, tot mai multi sunt preocupati de eficienta: de aici si multe softuri integrate de management al agentiei.

Evolutia business-ului AMPRO Design
La nivel de cifre, cu exceptia lui 2009, cand am avut o scadere destul de importanta, am avut in fiecare an o crestere. Uneori mai mica, alteori mai mare, dar crestere.

In 2007 nu aveam niciun premiu, iar acum avem 33 de premii internationale.

In 2007 nu aveam in portofoliu niciun client multinational, acum avem 6.

In 2007 nu lucram pentru nicio companie din afara tarii, iar acum avem proiecte pentru companii din Germania, Cehia, Italia, Ungaria, Bulgaria, Grecia si Austria.

In ultima vreme am fost si eu foarte preocupat de eficientizare, asadar de anul acesta am implementat un soft de management al agentiei si am schimbat structura.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


AMPRO

Infiintata in 2005, AMPRO este cea mai premiata agentie de strategie si design de brand din Romania, care ofera o gama completa de servicii de branding. Obiectivul AMPRO este sa ajute produsele clientilor sa fie... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related