[IQ-ul creativ din publicitate] Iulian Padurariu: Clientii manifesta o sfiala exagerata cand vine vorba de a judeca propunerile creative iar, ca reflex, creativii manifesta o timiditate si o temere de a nu supara si mai exagerate

[IQ-ul creativ din publicitate] Iulian Padurariu: Clientii manifesta o sfiala exagerata cand vine vorba de a judeca propunerile creative iar, ca reflex, creativii manifesta o timiditate si o temere de a nu supara si mai exagerate

Iulian Padurariu (Managing Partner & Founder, Marks) vorbeste despre factorul WOW din briefuri si cum afecteaza asta clientii, agentiile si rezultatele comune. Fondatorul Marks crede ca, mult mai important ca o campanie WOW, este coerenta in comunicare. 

Premiile FIBRA le cauta pe amandoua. Asa ca cei care au gasit factorul X, Y, Z, WOW, Alfa si Omega sau secretul lui Zohar, sunt asteptati aici. In acelasi loc sa vina si cei care, fara astfel de epifanii, au facut campanii misto, intr-un fel sau altul curajoase. E loc pentru ambele categorii, doar sa nu va uitati case-urile cand dati fuga pe usa.

 

Status. Mindset

In opinia mea, industria de comunicare din Romania reflecta cumva statusul societatii in general. Avem boicoturi, avem timide exercitii de a adauga un hashtag in fata unor cuvinte sau expresii fara a intelege exact #wtf putem face mai departe, avem 2-3 super agentii care culeg chipurile super premii pentru super campanii pe la super festivaluri, dupa care urmeaza un hau urias pentru ca apoi sa avem o pleiada de agentii, cele mai multe la limita mediocritatii, care se lupta cu zecile pe cate un brief trist scos la pitch.

Avem oameni inteligenti care isi pierd viata la propriu in cluburi sau la figurat in intalniri fara sens care dureaza cu orele si nu se finalizeaza cu nimic altceva decat cu celebrul “la noi nu cred ca ar merge asta”.

Nu stiu exact ce sa zic de mindset-ul altor agentii, pot spune ceva de mindset-ul nostru, de la Marks, si de cel al clientilor pentru care lucram.

Anul 2015 a fost unul al curateniei, am renuntat la multe relatii toxice, cu riscul de a atinge fundul sacului si am incercat sa ramanem un grup compact de oameni dornici sa faca minuni si atunci cand clientul nu e cel mai dispus la a face pasi curajosi.

De partea clientilor curenti, chiar nu avem de ce ne plange, avem relatii de business ce tin de ani de zile, exista un respect reciproc pe care nu-l dobandesti decat in timp, iar asta ne da curaj sa venim cu propuneri pe care le-am considera mult peste media industriei. In schimb, clientii potentiali parca sunt din ce in ce mai mult orbiti de “avantajele” pitch-urilor.

Suntem chemati aproape saptamanal la “selectii de oferte”, care mai de care mai elaborate, caiete de sarcini extrem de precise, detalii pe care noi nu prea le gustam. Probabil ca acesti clienti nu fac altceva decat sa caute un furnizor de servicii ieftin si bun iar puterea de decizie sta la directorul de achizitii, nu stiu ce sa zic.

Povestea asta mi se pare din ce in ce mai peniliba, apar noi directori de marketing insa parca mai obtuzi decat cei de dinainte, apar micro-agentii parca din ce in ce mai flamande si mai dispuse sa faca compromisuri. Cu ingredientele astea la indemana, nu prea stiu cum poti face o tarta plina de creativitate.

 

Specificul marcomm-ului romanesc

Pudicitatea. In general vorbind, clientii manifesta o sfiala exagerata atunci cand vine vorba de a judeca propunerile creative iar, ca reflex, creativii manifesta o timiditate si o temere de a nu supara si mai exagerate.

 

Greseli de ambele parti

Prima greseala cred ca e atunci cand apare cuvantul “wow” in brief. Cu MAJUSCULE: “We intend to run a very strong, effective, WOW, with full of engagement “ - suna cunoscut? parca abia astepti sa te asezi la masa de lucru, sa nu mai zic sa te prezinti in fata a cel putin 8 decidenti care isi vor da cu parerea la ceea ce le vei prezenta.

De partea agentiei, cea mai mare greseala cred ca e atunci cand te iei in serios atunci cand citesti un astfel de brief.

 

Curajul in advertising

As defini curajul nu doar la nivel de a avea o idee WOW (ha), ci si de a da dovada de coerenta in comunicare pe termen lung. Zanul de la BT de exemplu s-a nascut din curajul unui creativ de a-l prezenta si din curajul unui presedinte de banca de a-l accepta, insa curajul de a-l avea prezent in mod coerent in toate mediile de comunicare pe durata a zece ani cred ca e mult mai important decat de a spune “da, ce tare, hai sa facem o campanie cu un zan”, iar peste doua luni sa faci pitch pentru o gasi “adevarata campanie WOW”.

 

Campanii extraordinare

Mai intai am trecut peste intrebarea asta, m-am facut ca nu o vad. Tot ce facem noi poate fi etichetat ca fiind extraordinar.

In primul rand, pentru ca experimentul e parte din munca noastra de zi cu zi. In al doilea rand, pentru ca am reusit sa contruim relatii de incredere cu clientii nostri care ne permit sa incercam abordari extraordinare si, impreuna, sa ne dam seama repede daca ruta cu pricina are potential sau nu.

Creativitatea si risk management-ul par termeni ai unor lumi diferite, insa odata ce intelegi cum sa le mixezi, e posibil sa ai simultan treaba bine facuta si campanii extraordinare.

 

De ce are nevoie industria pentru a progresa

Industria are nevoie sa realizeze ca in timp ce noi scriem sau citim articole despre publicitate, niste domni lucreaza la niste concepte de asistenta virtuala care ne vor ajuta in deciziile de cumparare mult mai putin intruziv decat a facut-o si o face publicitatea ultimului secol.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related