Of Corso ca esti INVIDIOSO, Lazare! Atitudine PREVIZIBILA si FALIMENTARA la CD-ul Headvertising!

Of Corso ca esti INVIDIOSO, Lazare! Atitudine PREVIZIBILA si FALIMENTARA la CD-ul Headvertising!

Ce am avut pana acum a fost pistol cu apa. Toate mostrele de invidie, toate micile excese de mandrie si pufnituri acre din industria publicitatii sunt eclipsate de ceea ce avem pentru voi ACUM, AICI. Vedeti, in general, invidia vizeaza oameni si campanii; insa unii chiar n-au niciun DRAM de jena. Vlad Lazar, de exemplu, Creative Director la Headvertising, nu-si seteaza limite: el e invidios si pe agentii, si pe clienti si pe TOATA lumea. Iar ca sa-si justifice sentimentele amestecate (DURERE + FURIE in directia publicitarilor buni), o da in sentimentalisme:

Nimeni n-o sa zica pe-aici ca e invidios pe oamenii de la DTP care au stat sa bibileasca OOH-ul ala misto sau pe project managerii care au stat o jumatate de ora in plus la telefon cu un client, sa ii explice de ce e mai bine asa si nu altfel. 

Il enerveaza, de asemenea, atunci cand constata ca in spotul cuiva care nu poarta numele Vlad Lazar a iesit perfect aproape totul - casting, costume, scenografie, felul in care o raza de soare cade pe obrazul unui personaj. Am zis "enerveaza"? Il SEACA, mai degraba. Incearca sa dreaga busuoicul pe final ("Nu vreau sa invidiez si nu vreau sa fiu invidiat."), dar e prea tarziu. Ridica-te si umbla, Lazare, ca noi nu te mai credem!

Ce credem insa, este ca nu trebuie sa lipsiti de la Premiile FIBRA, din 16 si 17 noiembrie. Inscrierile curg valuri, ca lacrimile publicitarilor cand vad campanii bune la altii.

 

Prima oara, invidios

Era putin dupa anul 2000, prin perioada in care reclamele proaste erau foarte proaste si reclamele "bune" erau bancuri slabute adaptate la retete publicitare previzibile si semnate la final de un brand. Se zicea ca e "cool" in publicitate, dar lucrurile alea cool le vedeau altii pe la festivaluri, nu le vedeam noi la TV.

Brusc, de sarbatori, printre oferte si urari de bine, apare in calup un spot super-sec si super-cool la o super-oferta pentru cartele Connex. Era cu un chel care astepta colindatori ascultand "Devil's Haircut" de la Beck. De Sfantul Craciun. La noi in Romania. Sec. Beck. Fuck. Pana atunci nu stiam ca "e voie" sa faci asa ceva.

 

Care-s campaniile alea nesuferite?

In anii urmatori am admirat (si de dragul conceptului vostru pot sa spun si ca am invidiat) orice pereche agentie-client care a avut inspiratia si curajul sa iasa in lume cu un "Devil's Haircut", adica o reclama "altfel" pe care n-o vezi venind, imposibil de testat in focus group-uri. Genul de reclama pe care de obicei nici nu-ti vine sa o prezinti, pentru ca stii din start ca n-are cum sa treaca.  

Un exemplu relativ recent e Corso-ul de anul trecut cu pasarelele din copac.

Exista un premiu pentru cea mai buna muzica originala intr-un spot romanesc? Daca nu, ar trebui sa se faca unul si sa-i spuna "Premiul Electric Brother pentru ce a mai compus Electric Brother anul asta cand nu i-a cerut agentia un sound-alike si l-a lasat sa fie Electric Brother". 

Dincolo de muzica asta enervant de catchy, mi se pare la fel de enervant (in sensul bun) cand vad ca intr-un spot a iesit excelent aproape totul, de la casting pana la costume si scenografie sau pana la micile artificii inventate (de regizor, presupun) pentru momentul in care intra premiul in cadru. Cum e aici:

De obicei, ma impresioneaza mai putin ideile "mari" construite dupa noile retete publicitare si gandite sa dea bine in primul rand intr-un case study. Ma bucur mult mai mult cand vad reclame adevarate in care poti sa descoperi putina pasiune pentru meseria asta si putin mai multa inventivitate decat cere in mod normal un brief.

 

Faci urat? Cum iti canalizezi invidia?

Sincer, nu prea cred in invidie. Cand vine, daca vine, incerc sa o transform cat mai rapid in admiratie si eventual incerc sa aflu cine e responsabil pentru lucrurile care au iesit bine. Daca e un regizor sau un compozitor sau un scenograf bun, intreb de el/ea data viitoare cand am un proiect potrivit.

Nu cred ca exista un numar finit de idei bune pe care le putem avea si, deci, n-am cum sa cred ca orice campanie buna facuta de altii e o sansa in minus pentru noi.  E ca si cum un doctor ar invidia alt doctor pentru modul in care a vindecat un pacient.

Pana la urma, fiecare cauta tratamentul cel mai bun pentru necazul omului care i-a intrat in cabinet. Nu e un concurs, chiar daca unii cred ca este si isi inventeaza singuri boli pe care sa le vindece intr-un mod cat mai spectaculos spre invidia celorlalti.

 

Multumiri publicitarilor care mi-au sustinut invidia!

Din fericire, am norocul sa lucrez cu si pentru oamenii care m-au inspirat si pe care i-am invidiat. Si ma bucur sa descopar la mine in echipa idei surprinzatoare la care, uneori, mi-e ciuda ca nu m-am gandit eu. Deci nu trebuie sa ma uit prea mult peste gard la altii.

Dar stiu si prin TBWA, Rusu+Bortun, Jazz, Propaganda, BBDO si inca vreo doua-trei agentii niste oameni care pot oricand sa scoata campanii enervant de bune.

Prefer sa vorbesc despre agentii, nu despre oameni, pentru ca stiu din experienta noastra ca o campanie iese bine doar daca vrea toata lumea sa iasa bine.

Nimeni n-o sa zica pe-aici ca e invidios pe oamenii de la DTP care au stat sa bibileasca OOH-ul ala misto sau pe project managerii care au stat o jumatate de ora in plus la telefon cu un client sa ii explice de ce e mai bine asa si nu altfel.

Oamenii de la care vine ideea sunt demni de admiratie. Dar daca vrei sa invidiezi pe cineva, invidiaza agentia care are priceperea si energia sa o transforme intr-o campanie in toata regula. Si invidiaza clientul care vrea, cere si aproba mai mult decat alti clienti.

 

De acum incolo

Nu vreau sa invidiez si nu vreau sa fiu invidiat. Vreau doar sa ma bucur de lucrurile bune pe care le fac altii si sa fac tot posibilul sa-i ajut pe oamenii mei sa faca altele mai bune decat ei.

Am zis ca nu e un concurs, stiu. Dar tot imi place sa cred ca ai mei sunt mai buni.

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Rusu+Bortun Brand Growers

Rusu+Bortun Brand Growers este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Din 2008,  integreaza servicii de branding, advertising si digital (prin Rusu+Bortun Cyber Growers) pentru a sustine... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Oameni

Festivaluri

Sectiune



Related