[Inceputuri #denepretuit] 10 ani de luxury fashion si niciun regret. Andra Ergen (Solmar Trading Group): "Ma surprinde ca inca imi place ce fac si asta e mare lucru"

[Inceputuri #denepretuit] 10 ani de luxury fashion si niciun regret. Andra Ergen (Solmar Trading Group): "Ma surprinde ca inca imi place ce fac si asta e mare lucru"

Cate rute profesionale, tot atatea inceputuri. Asa ai zice. Iar pentru Andra Ergen (Brand Manager Luxury Division, Solmar Trading Group) ar fi 3: primul a fost in media si comunicare, studiate la Lyon. La revenirea in tara, s-a intalnit cu al doilea: content, multimedia si comunicare in regnul telecom. Dupa intalnirea cu mediul corporate, a devenit clar ca nu s-ar vedea tot acolo in 5 ani (nici 10, nici 15) asa ca, intreband in stanga si-n dreapta, Andra a aflat de un job de brand manager in cadrul Solmar Trading Group.

Cu interviul brici si senzatia ca nu va pleca din nou prea curand, acum 10 ani si-a inceput traseul in fashion, segmentul luxury, cu gestionarea a doua noi magazine Weekend Max Mara si Marina Rinaldi.

Ulterior, in portofoliul Andrei au ajuns si brandurile Karen Millen si Pinko; pentru primul, Andra a gestionat construirea si lansarea e-commerce-ului local Karen Millen, iar anul trecut, s-a ocupat de lansarea primului magazin din Romania al aceluiasi brand. 

Apropo, daca nu stiati, munca din spatele unei lansari de magazin nu e deloc putina si are norme proprii: e imposibil sa ai, cu o seara inainte, un magazin pus la punct de la A la Z , totul se impinge pana in dimineata dinaintea deschiderii. 

Cu bucurii si greutati, succese si esecuri, lucrand cu companii de familie cu viziune in moda, intr-o atmosfera similara, Andra spune astazi ca nu vede noi inceputuri in cariera ei, ci doar continuari ale eforturilor de pana acum. Asa ca de la inceputurile pe orizontala, ne mutam pe verticala si continuam cu un nou indemn de a #IncepeCevaDeNepretuitparte dintr-o serie editoriala inspirata de Mastercard.

 

Start #1. Media si comunicare la Lyon

Am ales stiintele comunicarii in 2000 intr-o perioada in care PR-ul si comunicarea (politica sau comerciala) luasera avant in Romania si toate companiile recrutau manageri in PR si comunicare. Nu pot sa zic ca stiam 100% ce inseamna sau ce oportunitati imi va deschide ulterior. Imi placea sa discut cu oamenii, imi placeau limbile straine, participasem la diverse concursuri in liceu pe baza de argumentare.

Am ales Lyon fiindca eram fascinata de Franta si de limba franceza, o studiam de mica si visul meu era sa studiez in Franta. Si asta am si facut. Atat experienta educationala, cat si cea sociala au fost cat se poate de interesante, faceam parte dintr-o universitate deschisa studentilor straini, am invatat de la oameni mari in domeniul lor si stagiile profesionale din timpul facultatii mi-au dat perspective noi in domeniu.

 

Start #2. Telecom si mediul corporate

Primele joburi au fost inca din timpul facultatii (am fost traducator, hostesa la diferite expozitii), apoi la intoarcerea in tara am optat pentru un departament de comunicare intr-o companie de telefonie mobila.

Era un job foarte futurist la vremea aceea, testam ceea ce se numea content si multimedia, adica ce astazi reprezinta serviciul de date si internetul pe telefon. Atunci testam niste jocuri si aplicatii extrem de simple; era un fel de pionierat si nu cred ca vreunul dintre noi intelegea foarte bine ce face si unde vom ajunge in acest sens peste 10-15 ani.

Experienta de corporate nu mi-a placut neaparat, ca univers si posibilitati de dezvoltare. Ca sa va raspund si la intrebarea unde m-as fi vazut in urmatorii 5 ani, nu ma vedeam in nicio alta corporatie in urmatorii 5-10-15 ani; si nici domeniul nu era neaparat vreo pasiune.

 

Start #3. Din greseala, in fashion

Cum intrebarea moarte nu are, am inceput sa ma interesez in stanga si in dreapta de oportunitati de joburi mai altfel, fiind sigura atunci ca ceea ce imi doream nu era o alta firma mare.

O prietena care lucra pentru Solmar Trading Grup ca brand manager s-a gandit ca as fi potrivita pentru un job la ei si m-a recomandat pentru un interviu cu managerul general din acea perioada. Am luat interviul si urma sa intru tot pe post de brand manager in Solmar, pentru doua noi magazine Weekend Max Mara si Marina Rinaldi, branduri care apartin aceleiasi case renumite Max Mara.

Din ziua unu am avut de invatat multe de la ei. Apreciez cum isi conduc businessul, viziunea lor in moda si in companie si, mai ales, organizarea extrem de bine pusa la punct. Compania este condusa si azi de aceeasi familie Maramoti care si-a dezvoltat un imperiu imbatabil in fashion, nu au fost cumparati de vreun grup mare si sunt in top.

Iar eu am stiut de la inceput ca voi sta mai mult in Solmar. Nu sunt genul de om care alearga dupa oportunitati si, sincer, de fiecare data cand am avut ocazia sa plec, mi-am dat seama ca unde sunt e mai bine. Mi-a placut totul la jobul acesta.

 

Proiecte majore

Primul proiect mai de anvergura cred ca a fost lansarea e-commerce-ului karenmillen.ro. In 2017, am decis sa cerem domeniul pe Romania karenmillen.ro. Am discutat cu brandul, au fost de acord si am inceput sa cautam firme dezvoltatoare de web. Nu stiam mai nimic.

Am gasit vreo 3 si am ales-o pe cea care a inteles cel mai bine nevoile noastre. Proiectul a fost creat de la zero, cu ghidare si sustinere de la brand, si asa ne-am lansat in aventura online. Am invatat apoi despre SEO, Google Ads, remarketing si altele.

Mai invatam si astazi, dar suntem multumimti de cum merge site-ul si dorim chiar sa deschidem un multibrand Solmar online in curand.

Apoi a fost deschiderea magazinului Pinko de la preluarea spatiului pana la ziua D cand a trebuit sa deschidem cu magazinul aranjat frumos in partea din fata si in vitrina si cu un munte de cutii in spate din care inca scoteam produse le scanam si le puneam etichete.


Sanziana Negru la magazinul Pinko din Baneasa Shopping City

Se munceste mult la o deschidere de magazin si, in general, suntem implicati toti: si staff de magazin, si de birou. Nu ai cum sa fii gata cu un magazin pus la punct cu o seara inainte de deschidere. Efectiv nu are cum sa se intample asta; se intarzie in diferite moduri, astfel ca toata aranjarea marfii se face in dimineata dinaintea deschiderii.

 

Fashion luxury: particularitati

Segmentul acesta este unul aparte in retail si se bazeaza in principal pe serviciul oferit clientului. Ne spuneau la un moment dat la un workshop ca, din pretul final, clientul plateste 70% serviciul si 30% produsul.

Clientul de luxury cauta o experienta, un mediu dedicat lui si axat pe nevoile sale. Ca este vorba de un serviciu de customer service personalizat, de un sfat de styling pe care il primeste sau un serviciu post-vanzare impecabil, clientul intelege ca in pretul pe care il plateste nu se regaseste doar calitatea produsului (de inteles ca trebuie sa fie una superioara oricarui brand de masa), ci si aceste "beneficii".

Provocarea este sa-i facem pe angajati sa inteleaga acest lucru. E greu sa iei un om care nu a beneficiat niciodata de un serviciu personalizat si sa-i spui ca trebuie sa se comporte intr-un anumit fel. Provocarea mare in momentul actual este sa gasesti oameni dornici sa lucreze.

 

Succese si esecuri

Depinde ce intelegem in succes. Campania de lansare a magazinului Pinko pe piata, petrecuta anul trecut, pot sa zic ca a fost un succes din punct de vedere al imaginii. Brandurile pe care le gestionez de 10 ani si pe care le vad crescand pentru mine sunt un succes si cu rezultate financiare.

Cand mergi la Max Mara si in showroom te felicita fiindca esti unul magazinele din grupul de francize cu rezultatele cele mai bune este un succes. Fiindca in retail acum esti, maine poti sa nu mai fii. Sunt atatea exemple. Iar sistemul de franciza este unul complicat; pana la urma, esti dependent de viziunea unor oameni care nici macar nu iti cunosc piata. Tot efortul local face diferenta de multe ori.

Au fost si esecuri in acesti 10 ani, mai ales prin faptul ca unele branduri nu au avut succes. Am fost nevoiti sa inchidem magazine, sa restructuram, sa scadem salarii si sa facem economii la sange. In domeniul acesta, ca in oricare altul, un brand poate fi top o perioada, apoi sa scada. Este parcursul oricarui produs comercial, pana la urma.

Am invatat sa fim precauti, ne dezvoltam incet, dar sigur, cu branduri pe care le cunoastem si le studiem in amanunt, am invatat sa negociem cu brandurile, sa cerem lucruri pentru faptul ca le reprezentam in piata. Asa am deschis Pinko anul trecut. Dupa lungi tatonari si negocieri.

 

Surprize

Ma surprinde ca sunt tot aici :) Sunt recunoscatoare ca mi-au oferit oportunitati noi fara sa merg sa le caut in alta parte. Si, fiind o firma mica, nu resimt presiunea de corporatie. Suntem ca intr-o familie.

Am plecat de la doua magazine si acum ma ocup de 5, plus unul online. Ma implic si in "hunting" de noi branduri si negocieri pentru magazine noi. Am un cuvant de spus in zona comerciala a businessului si discut cu directori comerciali de la branduri mari si le pot da un feedback realist despre piata si oportunitati .

Ma surprinde ca inca imi place ce fac si asta e mare lucru.

 

Potential de cotitura?

Au fost cateva momente cand am fost pe punctul sa schimb macazul. Fie ca am fost abordata de alte firme tot din industrie, fie ca m-am gandit serios la o afacere a mea, am fost tentata sa vad cum este si in afara zonei mele :)

Dar am si o familie si nu pot sa zic ca o pun pe locul 2 sau 3 sau 5. Trebuie sa ma pot imparti egal pentru ambele lucruri din viata mea. Nu pot sa imi asum responsabilitatea de a calatori enorm sau de a lucra 12-14 ore pe zi. Echilibrul este foarte important in viata. Nu am simtit ca imi puteam pastra echilibrul daca faceam schimbari in cariera si, atunci, am preferat sa merg pe acelasi drum drept.

 

Inceputurile care urmeaza

Provocarea nr. 1 acum este online-ul (si ca domeniu de exploatat pentru noi, si ca o concurenta acerba din partea marilor site-uri internationale) si gasirea de noi metode de a ramane in jocul acesta.

A doua ar fi sa gasim oameni care sa-si doreasca macar o cariera pe termen mediu in acest domeniu ca sa ii putem forma in customer service. Altfel investim in oameni care, dupa cateva luni, se plictisesc si schimba jobul, iar noi pierdem enorm in fata clientilor. Iar in al treilea rand, provocarea este sa ne extindem constant, sa nu stagnam, sa gasim noi oportunitati de business, noi locatii si noi branduri.

In cariera mea nu vad alte inceputuri, vad doar o continuare a eforturilor de pana acum.

 

Uneori, un inceput e atat de potrivit incat toate celelalte vor decurge sub umbrela lui. Asa descriem parcursul Andrei Ergen, pentru care raspunsul la #IncepeCevaDeNepretuit a venit dupa o experienta nu prea entuziasmanta in mediul corporate. Iar de acolo inainte, au urmat proiecte, succese, esecuri si replieri, intr-o sumedenie de inceputuri tintite nu pe lungime, ci in profunzime.

Intr-o serie de materiale inspirate de Mastercard, ne-am propus sa vedem in ce fel increderea in micile inceputuri de ici, de colo, poate conduce spre mari realizari. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Related