[Convinge România] Liviu David: Printre înscrieri vreau să găsesc insighturi care motivează. În fața adevărului ești fără apărare

[Convinge România] Liviu David: Printre înscrieri vreau să găsesc insighturi care motivează. În fața adevărului ești fără apărare

Millennialii sunt generația eului, iar milioane de euri care vor să schimbe lumea o pot face. Pe un alt plan stau alegătorii români, milioane a căror deviză, convingere ori justificare este "eu nu contez". Plecați din punctul ăsta, dacă vreți; sau nu. Dar musai bazați-vă propunerile pe insight (a se citi adevăr profund incontestabil), vorbiți mai specific decât mai general (nu poți fi eficient împăcând pe toată lumea), lăsați în urmă artificiile istețe de design sau copy, atenție la cum integrați educația în schemă. Pentru că "oamenii nu vor să fie educați de nimeni și nu au răbdare când li se dau lecții".

Ați citit un fragment din micul îndreptar de abordare a competiției Convinge România Că Fiecare Vot Contează!, categoria alegători, semnat Liviu David (Creative Partner, Next Advertising).

Forma extinsă e cea care va interesează; nu de alta, dar problema e complexă și contextul trebuie foarte bine înțeles-asta pe lângă că secțiile de vot n-au nevoie doar de alegători, ci și de observatori (țineți brieful la îndemână, deadline-ul e 31 martie).

În plus, aveți de-a face cu un juriu cu vechime în publicitate. Cu alte cuvinte: "suntem foarte cinici, critici și plictisiți de banalități. Glumesc, dar așa este". 

 

Cand ai mers să votezi, de ce ai mers? 

Pentru că fiecare vot e important, mai ales când știm cum se manipulează și se șantajează în provincie. Pentru că fiecare vot al oamenilor care gândesc cât de cât e de zece ori mai important decât al celor care nu gândesc deloc (da, democrația are o problemă). Pentru că avem țara pe care o merităm, iar dacă nu votăm nu avem dreptul să ne plângem.

 

Când/dacă ai lipsi, de ce ai face-o? 

N-am lipsit de la vot decât când am plecat în altă localitate sau când am fost bolnav. Aș lipsi dacă aș simți că nu am nicio opțiune corectă. Nu e cazul acum, din fericire.

 

Ai fost până acum observator la vot?

Nu am fost, pentru că nu cred că sunt înzestrat cu calitățile necesare. Nu mă simt bine în preajma oamenilor necunoscuți, nu sunt diplomat, răbdător și meticulos.

 

Implicarea civică în România. Cum o poți potența, ce o inhibă?

Tinerii, educați în era responsabilității sociale, par a fi mult mai implicați social decât cei mai în vârstă. Am văzut foarte multe CV-uri pline de voluntariate și foarte mulți tineri care cred într-o lume mai bună. Lumea asta rea nu i-a dezamăgit încă. ÎNCĂ.

Poate nepăsarea conducerii țării față de cetățeni e un factor inhibator. Încerci să salvezi două hectare de pădure și apar legi care scot de sub protecție ecologică un munte întreg. E ca și cum tu aduni gunoiul pe o parte și alții îl împrăștie foarte eficient în urma ta. După ce că facem de multe ori treaba managerilor noștri de țară, ne mai pun și bețe în roate.

Un altul este indolența copleșitoare a semenilor. Tu colectezi selectiv și ceilalți aruncă pet-uri în pădure. Tu reciclezi hârtia și ceilalți o aruncă la gunoi. Tu plantezi cinci copaci și alții taie o sută. Pare o muncă de Sisif.

 

Millennialii cu drept de vot

Poate diferența cea mai importantă e faptul că au trăit toată perioada lucidă din viața lor în democrație, nu în dictatură. Nu mai spun că acum au și libertatea să plece oriunde. Deci nu au nici o vagă idee despre cât de rău poate fi atunci când nu ai opțiuni și când alții decid pentru tine. Orice referire la epoca de tristă amintire nu va funcționa.

Millenialii au o deschidere mult mai largă a minții, nu au răbdare și nu înghit bullshit. Preferă să fie liberi de constrângeri de orice fel: venitul la birou, bunuri materiale, norme și reguli bătrânești. Profesorul lor e Google, mașina lor e Uber, țara lor e planeta Pământ. Sunt cetățeni liberi ai lumii.

Din acest motiv nu cred că millenialii sunt foarte patrioți. Viitorul îi interesează în măsura în care le respectă libertatea. Dacă aceasta e îngrădită în țara lor, pot alege să trăiască acolo unde le e mai bine. Cei mai mulți dintre cei mai în vârstă care aleg să rămână în România o fac mai degrabă pentru lucruri care îi leagă de trecut, ori noua generație internațională de români nu e dispusă să facă compromisuri pentru atâta lucru. Părerea mea.

Millenialii sunt generația ”eu”. Milioane de ”eu” care cred că pot schimba lumea chiar vor schimba lumea. Cât mai sunt în România, pot schimba această țară. Dacă îi putem convinge de asta, bingo.

 

Abordarea unei probleme sociale printr-o campanie creativă

Mai bine vorbești cu puțini cunoscuți, decât cu mulți necunoscuți. De aceea nu funcționează niciodată campaniile călduțe, care să împace pe toată lumea.

Oamenii nu vor să fie educați de nimeni și nu au răbdare când li se dau lecții. Vorbim cu ei împotriva voinței lor, deci atenție cum livrăm educația.

Blabla-ul și exagerările fără insight, oricât de creative ar fi, nu ating în profunzime coarda sensibilă. Insighturile sunt, însă, cârlige din care inima scapă foarte greu.

 

Ce ar trebui să știe participanții înainte de formularea primei idei?

Înainte de formularea primei idei, înainte să deschidă gura cum ar veni, participanții ar trebui să știe că suntem foarte cinici, critici și plictisiți de banalități. Glumesc, dar așa este.

 

Ce îți dorești și ce nu-ți dorești sa găsești printre ideile propuse?

Vreau să găsesc insighturi care motivează. În fața adevărului ești fără apărare.

Nu jocuri de cuvinte. Nu glumițe vizuale. Nu artificii de design sau copy. Nu ad-uri ”deștepte” pe care doar unii le înțeleg.

 

Observații ca punct de plecare: alegători și observatori

Alegătorii trebuie să înțeleagă că votul fiecăruia dintre ei contează, că o direcție greșită le va influența inevitabil viața, iar când se va întâmpla asta, va fi mult mai greu să facă schimbări. Dacă toată lumea spune ”eu nu contez”, ajungem să nu mai conteze nimeni. Iar somnul națiunii știm ce naște.

Observatorii din secțiile de votare trebuie să fie oameni dispuși să se lupte pentru corectitudine la modul concret. Corp la corp cu persoane potențial ostile, adică. Gestul lor e mai greu și mai important decât al alegătorilor. Campania trebuie să îi convingă să facă un gest deloc ușor. Floare la ureche. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Next Advertising

Suntem o agentie de publicitate independenta full-service, oferind consultanta de marketing, creatie, media, productie si BTL. Facem tot ce face orice multinationala, doar ca nu exista Next New York care sa ne... vezi detalii »

Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related