[Noul context] Irina Pencea: Brandurile au nevoie de un filtru anti bullshit mult mai fin decat pana acum

[Noul context] Irina Pencea: Brandurile au nevoie de un filtru anti bullshit mult mai fin decat pana acum

Aceasta este o criza temporara doar la nivel sanitar, spune Irina Pencea, Partner Jazz Communication. Din toate celelalte puncte de vedere, crede ea, este o perioada de transformare radicala, care ne va transporta pe toti intr-o alta dimensiune, in care vom avea alte valori, alte comportamente, alte nevoi, alte resurse interioare si exterioare. Cum trecem de ea? Cu putina coerenta si directie.

Cand te gandesti la oameni inainte de business, ti se arata calea buna care musai trece prin empatie, respect, modestie, solidaritate, moderatie dar si adaptabilitate si curaj.

Vorbim cu managerii agențiilor despre impactul pandemiei asupra businessului, cum se face comunicarea în această situație specială, care sunt inițiativele industriei și cum se adaptează din mers companiile la noua stare de fapt.  

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei tale in situatia declansata de pandemie. 

 

Impactul în business

In saptamana cu 9 martie noi ne impachetam lucrurile in sediul vechi ca sa ne mutam din 15 martie in noul sediu pe care il amenajasem cu drag si grija si abia asteptam prima zi de lucru din casa noua pe 16 martie. Marti, pe 10 martie, am realizat ca in loc de inaugurarea noului sediu vom inaugura WFH. Tehnic eram pregatiti, nu am avut intreruperi, doar emotional ne-a parut rau ca inca nu am ajuns in spatiul la care visam de cateva luni incoace.

De pe 12 martie lucram de acasa, incercand sa pastram conexiunea umana si emotionala dintre noi si cu clientii, prin intermediul multiplelor solutii de video calls pe care le folosim, si sustinandu-ne reciproc in starile prin care trecem toti in aceste zile.

Dupa ce ne-am pus masca de oxigen si am inceput sa functionam in conditii sigure, am trecut la a descoperi mai multe despre ce ne-a lovit pe toti, mai multe despre impactul asupra oamenilor in general, asupra modului in care consuma, ce comportamente au, ce stari de spirit, ce motivatii, ce asteptari au de la branduri.

Sursele au fost globale, locale, personale, din familie, de la parteneri. Ne place munca antropologica, chiar daca acum o facem de la biroul de acasa. Ne-am uitat cu atentie la putinele exemple similare ale epidemiilor din Asia din trecut, si la observatiile pe care le-au facut ei. Ne-am uitat la tarile care au fost afectate inaintea noastra. Ne-am uitat cu empatie la oameni, si am incercat sa intelegem atat emotiile lor cat si pe ale noastre.

Astfel am reusit sa desenam o harta dinamica pentru aceste noi teritorii in care ne miscam, o harta in care proiectam cum vedem ca vor evolua lucrurile. Credem ca asta este primul lucru de care are nevoie un brand in aceste momente de incertitudine si confuzie: putina coerenta si directie. Cu alte cuvinte, am inceput cu strategia, cu insighturile si pe baza lor facem simultan planuri pentru orizonturi de timp multiple: ce facem in criza, ce facem dupa criza. Lucram cu scenarii multiple si activam fiecare pas in functie de cum evolueaza contextul.

Creativ vorbind, avem nevoie de idei rapide, laterale si executii simple, dar slava domnului avem practica asta dinainte de momentele astea si grupuri de lucru autonome si agile si mai ales oameni care cauta sa se exprime si sa contribuie.

 

Cum au reactionat clientii 

Unii sunt preocupati sa ajute, unii sunt preocupati sa sa fie prezenti si relevanti, sa tina aproape de consumatorii lor, unii inca analizeaza, unii intrerup comunicarea daca nu mai sunt viabile proiectele dpdv supply chain sau relevanta, unii sunt confuzi. Dar toti au nevoie de harta si de solutii creative pentru a naviga prin aceste vremuri nemaintalnite.

 

Ghid etic de comunicare

Etica este despre respectul pentru oameni. Oamenii angajati, oamenii bolnavi si cei care lupta in linia intai cu boala, oamenii in segment de risc, oamenii care platesc pentru produsul sau serviciul tau, oamenii care ar putea avea nevoie de produsul sau serviciul tau,

Cand te gandesti la oameni inainte de business, ti se arata calea buna care musai trece prin empatie, respect, modestie, solidaritate, moderatie dar si adaptabilitate si curaj.

 

Brandurile & companiile

M-a impresionat nivelul de raspuns din mediul privat, practic o mare parte din necesarul de materiale medicale este asigurata din resurse private: donatii in bani, produse si energie ale brandurilor, oamenilor, ONG-urilor. M-a impresionat sa vad (inca o data) ca, cei care pana acum au adus valoare in micile sau mai marile lor bule, acum ies si se unesc intr-o patura care sa amortizeze socul. Realizam cu totii ca adevarata infrastructura a Romaniei nu este cea de stat, ci cea creata de oameni si companii care stiu ce fac si cum sa obtina rezultate.

 

Comunicarea pe timp de pandemie

Nu putem vorbi de amorteala, putem vorbi de panica, confuzie, limitari, dar nu amorteala. In perioade ca aceasta, daca ai amortit, nu te mai trezesti. Fie te adaptezi la limitarile exterioare, fie iti depasesti limitarile interioare si te transformi.

Brandurile au nevoie de un filtru anti bullshit mult mai fin decat pana acum.

Ar fi nevoie sa se intrebe daca au produse si servicii adaptate realitatii din criza: izolarea ne forteaza sa folosim mai putine produse, mai putine canale de aprovizionare si comunicare: home delivery pt produse fizice & online delivery pt produse virtuale si continut utilitar, informatic, cultural sau de entertainment. Daca nu au astfel de produse, servicii sau canale de livrare, brandurile au nevoie sa se adapteze ultra rapid la noua realitate.

Pe termen scurt, dar cu efecte pe termen mediu, ar fi nevoie sa realizam ca asta nu este o criza temporara decat la nivel sanitar (speram cat mai scurta), dar ca din toate celelalte puncte de vedere, este un fel de gaura neagra, prin care trecem cu viteza luminii si care ne va transporta pe toti intr-o noua dimensiune, in care vom avea alte valori, alte comportamente, alte nevoi, alte resurse interioare si exterioare. Aceasta consecinta poate fi vestea buna din tot ce se intampla si depinde de noi sa o transformam dintr-o frana intr-un accelerator de progres.

 

Primele campanii #wfh

Mai empatice, mai putin bullshit, vor fi un collab cu oamenii. De cand ne doream sa avem mai mult Consumer Generated Content, ei bine, acum se intampla fara sa ceara brandurile asta. Oamenii au ceva de zis, ceva de aratat, ceva de militat, ceva de ajutat, iar mediul digital, social media sunt canalele perfecte pentru asta.

Grija brandurilor ar trebui sa fie sa prinda valul, si sa creeze un canvas relevant de exprimare pentru oameni, sa potenteze acest demers natural. Acum e vremea in care comunicarea se transforma din advertising in continut cu sens pentru oameni.

 

Initiative comune la nivel de industrie  

Nu ma pot pronunta pentru ceilalti, dar ce stiu ca e valabil pentru noi este ca va fi si mai importanta valoarea pe care o putem crea: incepand cu capacitatea de a intelege si empatiza cu oamenii care trec prin schimbari radicale si rapide, trecand prin capacitatea de a genera idei rapid si a gasi solutii de implementare rapide si adaptative.

As zice ca ecuatia este empatie + creativitate + agilitate, doar ca in aceasta perioada viteza de rotatie este mult mai mare decat de obicei.

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei tale in situatia declansata de pandemie. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related