Julien Britnic despre creativitate și ce ne mai menține fresh în perioada asta

Julien Britnic despre creativitate și ce ne mai menține fresh în perioada asta

Julien Britnic este copywriter la atelierul de creație Gavrilă & Asociații și remixer cultural (orice ar însemna acest lucru) situat fizic în București dar, mental, peste tot. Este cunoscut pentru remixurile pop ale coperților unor cărți reprezentative pentru literatura clasică despre care au scris Huffington Post, El Mundo, Digital Arts, pentru colecțiile de tricouri în colaborare cu designerul Lana Dumitru, pentru textele sau citatele de pe Instagram, pentru colaborările cu revista obsedată de cromatică Sindroms și pentru instalațiile/intervențiile din cadrul unor expoziții de amploare ca ARTDOOR (Awake Festival), BINAR, Romanian Design Week, Bucharest Art Week.

Cel mai recent proiect semnat de el este parteneriatul cu IQOS, pentru care a dezvoltat o serie de texte menite să aducă o doză de umor și optimism, atât de necesare în această perioadă. Proiectul cuprinde o serie de postări săptămânale pe pagina de Instagram IQOS, cu teme diverse, dar atât de familiare celor care le citesc.

Julien „a dat din casă” , ne-a vorbit despre rolul creativității în perioada aceasta, despre cum se menține fresh psihic și fizic, dar și despre ce ne poate face să zâmbim sub masca obligatorie.

 

Cum vezi creativitatea? Ce înseamnă pentru tine „a fi creativ în 2020”?

Mai precis, în perioada aparte pe care o trăim acum live, a fi creativ înseamnă nu doar să „spargi al patrulea zid”, ca în cinema, atunci când personajul din cadru vorbește către public/spectatori, destrămând bariera ficțiune-realitate, ci prin intermediul imaginației, să încerci să dinamitezi toți cei patru pereți în care ești constrâns de situație să stai.
Nu e ceva nou, Xavier de Maistre scria acum 200 de ani: „O călătorie în jurul camerei” sale, iar pentru așa ceva nu ai nevoie de nicio declarație.

Dar, odată cu acest context al pandemiei, realizezi că sunt lucruri de importanță publică mult mai necesare decât doza zilnică de entertainment digital, ca #StauAcasă și popularizarea metodelor de a ține în botniță acest coronabalaur cu șapte capete.

 

Ce te menține pe tine fresh în perioada asta?

Fizic, chiar fresh-urile de portocale și lămâie. Nu orele de yogilates de pe Youtube, ci peripatetizând prin curtea casei, vorbind la telefon cu cei apropiați.

Psihic, mă mobilizează zilnic dialogul aproape Zen din Winnie the Pooh:

- What day is it? asked Pooh.
- It 's today, squeaked Piglet.
- My favorite day, said Pooh.

 

De unde te inspiri în proiectele tale personale?

Mă uit ca un outsider la ce postează lumea de obicei pe Insta și, din acest peep show mai mult sau mai puțin inocent, trag niște concluzii. Spun ca un outsider pentru că rețeaua e un caleidoscop de filtre eminamente vizual așa că postările mele de nano-texte cu un font basic nu prea fac parte din pedigree-ul ei.

Așa că, trecând în revistă comportamentul online al influencerilor și modul cum își regizează tragedia zilnică a existenței astfel încât să pară căptușită în vată de zahăr, trendurile de moment despre care postează majoritatea, „face filter”-urile suprarealiste care dau un nou sens expresiei „societatea spectacolului”, toate acestea trec prin filtrul meu mental și ce iese de aici ajunge scris într-un pătrat.

Textele de pe pagina ta de Instagram au notă de umor, completate de o ușoară ironie și prind foarte bine la public. Care e procesul din spate?

Personal nu mă consider un umorist. E doar o direcție automată pe care scrisul meu o ia atunci când mă gândesc la unele lucruri. Aristotel considera umorul ca fiind în principal un gen care jignește o persoană, în puține cazuri fiind inofensiv. Dacă unii pot numi umor ceea ce fac, sper să fiu unul din acele puține cazuri.

De altfel, una din satisfacțiile personale e să văd că postările mele sunt share-uite pe Story de persoane care, prin ceea ce postează de obicei, fac obiectul chiar acelei observații ironice din textul meu. Well, dacă aceasta nu e autocritica în capitalismul târziu, nu știu ce altceva e.

 

Care e „rețeta” ca un text/ copy scris de tine să devină „viral”?
Care sunt postările care au cea mai mare priză la comunitatea ta?

Ca orice lucru memorabil, e ceva pe care l-ar gândi oricine, dar pe care doar câțiva apucă să-l scrie într-un anumit fel.
Nu țin atât de mult la copyright-ul acestor texte, în sensul că le văd mai mult ca un exercițiu stilistic decât o opinie personală, de aceea majoritatea le scriu în ghilimele ca un overheard pe care l-aș fi auzit la un party, în Uber, pe stradă, la un vernisaj sau de la una dintre vocile din capul meu.

Topicul-rege este absurditatea vieții digitale în care oricine se poate recunoaște ca subiect sau ca obiect, iar de aici au ieșit multe postări cu o anumită doză de viralitate, un termen pe care sper să nu-l mai folosim după ce ieșim din acest coșmar medical.

 

Ce forme crezi că va prinde creativitatea, după ce ieșim din pandemie?

Suntem consumatori de dramă non-stop acum, iar sănătatea mentală e afectată, pentru mulți dintre noi, mai mult ca niciodată. Creativitatea poate fi o rețetă care să ne echilibreze psihicul și să ne țină pe o linie de plutire stabilă acum când pare că exersăm un număr dificil la trapez, pe care nu ni l-a cerut nimeni.

Să ne regândim joburile, viața personală și prioritățile astfel încât să nu cădem brusc, fără o plasă de susținere dedesubt. Creativitatea poate să ne dea asemenea soluții de salvare și e clar, că după ce contextul se va mai relaxa, nu vom uita anumite lecții pe care le-am învățat acum. Sau așa sper.

 

Despre colaboararea cu IQOS.
Cum ai gândit textele pentru proiectul IQOS?
Ce te-a inspirat în procesul de creație și selecție a textelor?

M-am gândit că provocarea IQOS e să încerci, pe cât posibil, să îți menții tonusul și neastâmpărul creative, în timp ce muncești de acasă sau încerci să te relaxezi citind o carte sau văzând un serial stând în living-ul din apartamentul tău.

Cum să-ți faci carantina mai ușoară în ciuda realității și să nu-ți pierzi optimismul și starea fresh sub maldărul de provizii, acesta e experimentul pe care l-am trasat în propunerile mele. Niște texte care să te facă să surâzi puțin sub masca obligatorie.

Material susținut de IQOS.
IQOS este un produs destinat fumătorilor adulți, care altfel ar continua să fumeze. IQOS nu este lipsit de riscuri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Branded


Related