[PR 2022] Alexandra Diniță: Dacă aș putea, aș înlocui în vocabularul industriei termenul ăsta, “consumatorii”. Mi se pare depășit pentru lumea de azi, depersonalizant

[PR 2022] Alexandra Diniță: Dacă aș putea, aș înlocui în vocabularul industriei termenul ăsta, “consumatorii”. Mi se pare depășit pentru lumea de azi, depersonalizant

Alexandrei Diniță îi place să meargă pe munte. Acolo, ca să te poți orienta, ai nevoie să știi unde e nordul. E lecția cea mai importantă pe care a învățat-o din anul precedent, aceea de a căuta și în viața profesională nordul alcătuit din valorile ei de bază. Pentru Alexandra, 2021 a însemnat un an-strecurătoare din care a păstrat lucrurile în care vrea să continue să investească și a renunțat la cele care nu o ajutau să crească. Tot în 2021 a preluat președinția PRGN, rețeaua globală de comunicare din care face parte agenția Free Communication unde Alexandra este General Manager.

Comunicarea s-a schimbat radical atunci când ne-am trezit cu totii, brusc, în izolare. Nu s-a schimbat doar forma, s-au schimbat și funcțiile comunicării. A fost instrumentul prin care am gestionat totul, de la criza globală la tratarea alienării la nivel de individ. Într-o lume care s-a dovedit brusc a fi mult mai fragilă decât oricare dintre noi ar fi crezut vreodată, organizațiile si brandurile au fost nevoie să arate că se implică, că se adaptează, că fac diferența.

În anul precedent a lucrat alături de oameni care au devenit mai mult decât clienții agenției și împreună au reușit să gândească proiecte autentice și de impact. Despre câteva dintre ele ne-a povestit Alexandra mai jos, alături de planurile pentru 2022, bilanțul anului trecut și trendurile care pot apărea în PR.

 

Cum ai început 2022 față de cum intrai in 2021

Nu mai stiu cum am intrat in 2021, dar stiu cum am iesit - cam de la bal la spital. De fapt, invers - întâi internată în spital, cu Covid - surpriză, că eram în formă, sănătoasă și vaccinată, apoi m-am dus în cea mai lungă vacanță din viața mea, într-un loc cu soare și căldură, să mă refac, mai ales la cap. Așa am încheiat anul, care a fost cu susuri si josuri mai tot timpul. Și văd că, deocamdată, la fel e și 2022. A început cu o mare gaură neagră, pentru că tocmai mi-am pierdut o bună prietenă, de-o viață. Dar rămân optimistă și nu, nu sunt obosită. Privesc cu curiozitate înainte.

 

Ce te-a încântat în 2021

M-au încântat lucrurile noi pe care le-am încercat, profesionale și personale - destul de multe, în ciuda limitărilor. Tot astea m-au bulversat și m-au enervat, mai ales alea care n-au ieșit, deși am investit timp, suflet și muncă. Dar am înteles niste lucruri în plus. 2021 a fost anul-strecurătoare pentru mine, a cernut destul de bine valorile, prioritățile, oamenii. Cel mai important proiect, profesional și personal, a fost preluarea presedinției PRGN (rețeaua globală de comunicare din care FreeComm face parte), mandatul 2021-2022. Asta m-a încântat din multe motive. Pentru că este un an special în PRGN, simbolic – aniversarea de 30 de ani - și nu mă așteptam să fiu tocmai eu aleasă să reprezint rețeaua și nu cineva dintr-o agenție cu istoric mai lung, dintr-o piață mai cu greutate. Apoi, pentru că am putut (și pot în continuare) să contribui la niște schimbări interesante, care sunt inițiate acum și care duc organizatia asta mai departe, la un nou nivel.

 

Rezoluții, dacă a mai fost cazul

Nu înțeleg asta cu rezoluția de început de an, nu văd de ce aș avea nevoie să se schimbe anul ca să-mi propun să fiu mai bună, mai sănătoasă, să am un business mai mare etc. Îmi propun lucrurile astea în fiecare zi, nu sunt cine știe ce obiective grandioase, sunt doar importante pentru mine. De exemplu, mi-am propus în 2021 să nu mă mai enervez când mă calcă pe nervi fii-miu, care e în preadolescență și care a învătat prea bine de la mine anumite lucruri :) ). N-a prea ieșit, așa că îmi propun și în 2022, sper să-mi iasă până prin 2025. Cred că proprii copii sunt cei mai buni și mai duri “life coach” (pun în ghilimele, pentru că am o problemă cu termenul ăsta, în general), dacă avem ochii căscați să vedem și mintea deschisă să înțelegem.

Mi-am mai propus pentru anul ăsta să duc la final cu bine mandatul PRGN, să las ceva acolo, despre care să se poată spune că s-a întâmplat și datorită mie. Și să reiau cursele Spartan, la care începusem să merg si care au fost puse pe hold din motive de Covid. Am și ceva puțin mai dement în cap pentru vârsta mea, dar nu neapărat pentru anul ăsta, ci pentru când o ieși. Vreau să urc un munte mai înalt, 6000-7000m, pentru că-mi place mult muntele.

 

Planurile profesionale pentru 2022

2022 este simbolic și pentru Free Communication, împlinim 20 de ani, așa că trecem într-o noua etapă, pregătim următorii 20. În sensul ăsta, anul trecut am facut și niște schimbări în acționariat și în echipa de management. Am introdus un program de loializare de tip Stock Option Plan, de care beneficiază pentru moment trei dintre cei mai valoroși oameni din echipa noastră. Tot ei se vor implica pe viitor, din ce în ce mai mult, în managementul companiei. Operațional, ne propunem să construim mai departe pe zone complementare de servicii și, astfel, să facem mai mult pentru clienți, să integrăm cât mai multe dintre nevoile de comunicare pe care le au. Viziunea (care nu este nouă) este să fim acel partener în care au totală încredere pentru orice înseamnă consultanță în comunicare.

 

Ce s-a întâmplat cu PR-ul în 2021

Comunicarea s-a schimbat radical atunci când ne-am trezit cu totii, brusc, în izolare. Nu s-a schimbat doar forma, s-au schimbat și funcțiile comunicării. A fost instrumentul prin care am gestionat totul, de la criza globală la tratarea alienării la nivel de individ. Într-o lume care s-a dovedit brusc a fi mult mai fragilă decât oricare dintre noi ar fi crezut vreodată, organizațiile si brandurile au fost nevoie să arate că se implică, că se adaptează, că fac diferența. 2021 a fost un an bun pentru PR în general, care a confirmat extraordinara capacitate a industriei noastre de a se adapta contextului. A fost un an în care ne-am perfecționat principalele atuuri – viteza de reacție și adaptare la schimbarea perpetuă, pe de o parte, și navigarea între nevoile, ambițiile și limitările clienților, pe de alta.

 

Evoluția pieței de PR în 2022

Companiile și brandurile trebuie să iasă în față și să-și asume lucruri. Dacă vrei să faci ceva, să schimbi ceva, să contribui la ceva e nevoie să-ți asumi asta în fața celor care sunt importanți pentru tine – clienți, parteneri, publicuri, cei pe care nu vrei să îi dezamăgești. Toate astea vor trebui comunicate – iată, așadar, o gramadă de oportunități pentru noi. Treaba noastră e să ne ajutăm clienții să ajungă mai aproape de un fel de a comunica bazat pe lucruri reale și nu pe ceea ce le-ar plăcea lor să fie.

 

Trenduri noi & trenduri care trebuie să rămână în urmă

Un trend puternic, care s-a afirmat și care va continua să câștige teren este comunicarea ESG (Environment, Social & Governance). Va conta din ce în ce mai mult ce valori și comportamente are la bază un brand și nu ce vinde brandul. Raportările ESG vor deveni obligatorii în curând, pentru toată lumea.

Ce vreau să rămână în 2021? Dacă aș putea, aș înlocui în vocabularul industriei termenul ăsta, “consumatorii”. Mi se pare depășit pentru lumea de azi, depersonalizant cumva, pentru că nu mai privim individul prioritar după ceea ce consumă, ci după cine este, ce face, de ce face, cum este. “Consumatorii” au cam obosit. Ce se întâmplă când obosești? Nu mai ai aceeași răbdare, toleranță, rezistență - ai nevoie de lucruri clare, care să-ți facă viața mai ușoară. Ai nevoie să fii înțeles, tratat corect, ai nevoie să ți se respecte timpul, opiniile, dorințele. Nu mai vrei povești aiurea, vrei să primești informații folositoare și la obiect. Provocarea pentru oamenii din comunicare cred că va fi să știe să asculte, să observe, să intuiască toate astea și să se adapteze din mers, pentru ca nu mai avem niste repere standard la care să ne raportăm. Și pentru că perioada prin care am trecut a produs un salt accelerat în exigențele și așteptările tuturor.

 

2021 pentru Free Communication

A fost un an foarte bun pentru noi. Strategia a fost să diversificăm serviciile, să mărim echipa și în zonele astea s-au întâmplat niște schimbări. Financiar am închis foarte bine, poate cel mai bine, dar nu asta consider că a fost câștigul major. Realizarea mare este că am înteles că putem mai mult decât credeam că putem, că suntem mai uniți decât știam că suntem (iar noi chiar eram o echipă unită și înainte), că putem avea încredere unii în alții, în orice situație. Sunt recunoscătoare echipei noastre pentru tot ce a fost și cum a fost anul trecut. S-au întâmplat lucruri bune, pentru care ne-am bucurat și care ne-au ținut pe direcție, s-au întâmplat și mai puțin bune, care ne-au dezamăgit, dar ne-au făcut să înțelegem ce valororos e ceea ce am construit noi în ultimii 20 de ani.

 

Cele mai speciale proiecte la care ați lucrat in 2021

Poate campaniile derulate pentru SanoVita, unde am colaborat cu Federațiile Române de Canotaj și Scrimă, chiar în an olimpic (fiind și singurele discipline cu medalii), sau faptul că am contribuit la constructia ambitioasa a clientului La Fantana, care a pornit ireversibil pe calea unui viitor mai verde și care în prezent revoluționează felul în care lumea bea apă acasă. Ori, poate, cele trei premii primite de campaniile dezvoltate pentru Eisberg, care ne confirmă faptul că, atunci când ajungi să ai o relație profundă cu un client, orice proiect pe care-l faci e interesant, mare și special. Ar mai fi proiectele pe partea de branding, unde am consolidat echipa și competențele, sau cele de team coaching, team enjoyment, team purpose, team improvement.

 

Campanii care ți-au atras atenția în anul precedent

„Malnutrution facts” e o campanie care m-a impresionat, mai ales pentru că vine pe fondul unei dezbateri globale despre discrepanța revoltătoare dintre risipa alimentară a unei părți a lumii și penuria acută din zone afectate de schimbări climatice, conflicte sau sărăcie endemică. Mi-au mai plăcut campania internațională (prezentă și la noi) pentru brandul Hornbach, dar și cea pentru Fashion Days, „Iubește-te”.

 

Cea mai importantă lecție învățată

Mie-mi place să merg pe munte și acolo, pe munte, este vital să te orientezi, iar ca să poți să te orientezi, trebuie să știi unde-i nordul. În viața profesionala, nordul este acolo unde sunt valorile tale de bază; acele principii care, atunci când e ceață, nu mai înțelegi

și nu mai vezi nimic, continuă să îți ghideze pasii. Am învățat (încă o dată) că valorile astea sună la fel în multe guri, dar sunt diferite în fiecare minte. Tu și cu mine putem vorbi despre un anume lucru, ne putem promite că este valoarea noastră comună, călăuzitoare, manifestă, dar când vine furtuna, unul dintre noi și-a lăsat de fapt busola acasă, a pierdut nordul, a schimbat direcția și l-a lasat pe celălalt în bălării, cu valorile lui cu tot.

 

Un citat cu care să pornim anul 2022

Am să-l citez pe Joe de Sena, care pe mine mă inspiră (creatorul curselor Spartan). Să fie anul lui “whatever happens, we’ll FFIO”. Vă las să descoperiți voi ce e cu acronimul, ca dacă scriu eu veți tăia oricum :)

 

2022 SIGUR va fi anul...

Dacă 2021 a fost anul-strecurătoare, 2022 să fie anul-busolă. Să ne găsim mereu nordul, să ne păstram valorile și o direcție sănătoasă. Să fie un an mai bun, pentru toată lumea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related