Big Data. O revoluție care va transforma felul în care trăim, muncim și gândim - Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier | Editura ACT și Politon, 2019

Big Data. O revoluție care va transforma felul în care trăim, muncim și gândim - Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier | Editura ACT și Politon, 2019

Big Data: O revoluție care va transforma felul în care trăim, muncim și gândim / Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think de Viktor Mayer-Schönberger și Kenneth Cukier este o carte inteligentă, care, în ciuda complexității problematicii pe care o abordează, este captivantă și ușor de citit. 

Trăim în plin „potop digital”, la doar 50 de ani de când computerele au pătruns în masă în societate și am ajuns să ne mulțumim cu un simplu „ce” în loc de „de ce?”. Dihotomia trecut / prezent s-a transformat în dihotomia small data / big data, iar transformările lumii viitorului abia au început. Autorii reușesc să ne mențină interesul viu pentru lectură, în ciuda subiectului destul de „scorțos”, prin exemple extrem de interesante referitoare la modul în care big data ne simplifică existența de zi cu zi. 

Cum a apărut Google Translate, cum putem combate cancerul vizând porțiunea exactă din ADN-ul pacientului, cum a apărut PriceStats și de ce lumea afacerilor este dependentă de această companie, de ce a renunțat Jeff Bezos la criticii literari ai Amazon sau de ce iPhone-ul a fost un telefon spion, sunt doar câteva dintre provocările pe care vi le propune Big Data pe parcursul celor 320 de pagini. 

„Era big data pune sub semnul întrebării felul în care trăim și interacționăm cu lumea. Lucrul cel mai surprinzător este că societatea va trebui să renunțe la căutarea cauzalității în schimbul unor corelații simple: nu va ști de ce ci doar ce.”

„Big data se referă la lucrurile pe care le putem face la scară mare, dar nu le putem face la o scară mai mică, pentru a obține noi perspective sau a crea noi forme de valoare, într-un mod care schimbă piețele, organizațiile, relația dintre cetățeni și guverne și multe altele.” 

Cu alte cuvinte, big data înseamnă, printre altele, softul creat de Google din 450 de milioane de modele matematice pentru a prevedea răspândirea virusului H1N1 în 2009 sau compania Farecast, înființată de Oren Etzoni, care le dă utilizatorilor posibilitatea să își achiziționeze bilete de avion la cel mai convenabil preț. Etzoni a creat acest soft cu ajutorul unei baze de date de rezervări de bilete de avion care făcea estimări cu privire la evoluția prețurilor. 

„Big data marchează începutul unei transformări majore. Așa cum telescopul ne-a oferit posibilitatea să înțelegem universul, iar microscopul ne-a permis să înțelegem microbii, tehnicile noi de colectare și analizare a unui volum uriaș de date ne vor ajuta să înțelegem lumea în feluri pe care abia acum începem să le întrezărim.” 

Big data mai înseamnă un „potop digital”. Amploarea acestuia ne este înfățișată prin comparație cu exemplul Bibliotecii din Alexandria. În secolul al III-lea înainte de Hristos aceasta reprezenta întreaga cunoaștere a omenirii. „Potopul digital” care inundă acum lumea echivalează cu faptul că fiecare persoană din ziua de azi este bombardată cu de 320 de ori mai multă informație decât se estimează că a adăpostit Biblioteca din Alexandria. În 2013, întreaga cantitate a informațiilor stocate la nivel mondial era de 1,2 zetabiți (unde 1 zetabit este de 1000 de ori mai mare decât un exabit, iar un exabit este egal cu un miliard de gigabiți). 

Big data reprezintă, în esență, predicție, fiind descrise ca o latură a informaticii numită inteligență artificială (AI), mai exact, un domeniu al AI numit învățare automatizată. Această învățare nu se referă la a învăța computerele să gândească la fel ca oamenii, ci la aplicarea matematicii la o mulțime de date pentru a obține probabilități. Astfel, gândirea umană va fi înlocuită sau amplificată în numeroase domenii, mai mult decât se întâmplă acum, când Amazon îți recomandă cea mai bună carte, Facebook știe ce îți place sau LinkedIn știe pe cine cunoști, pe baza unor simpli algoritmi.

„În fiecare decadă, apar câteva cărți care schimbă felul în care privim lucrurile. Aceasta este una dintre ele. Societatea a început să recunoască schimbările pe care big data le vor aduce. Cartea de față este un început incredibil de important.” 
LAWRENCE LESSING, profesor de Drept la Harward Law School și autor al cărților Remix și Free Culture 

„Big Data explorează noi orizonturi încercând să înțeleagă în ce fel avalanșa de informații din ziua de azi ne va schimba perspectiva asupra lumii. Cu argumente îndrăznețe și bine scrisă, cartea explică în mod clar în ce fel companiile pot extrage valoare, cum decidenții politici trebuie să rămână în gardă și cum trebuie să se schimbe modelele cognitive ale tuturor.” 
JOI ITO, director, MIT Media Lab

„Big Data este o lectură obligatorie pentru oricine vrea să fie cu un pas înainte în ce privește una dintre tendințele-cheie care vor defini viitorul afacerilor.”
MARC BENIOFF, președinte și CEO, salesforce.com 

„O privire practică și optimistă asupra revoluției big data – exact ce trebuie pentru a înțelege marile schimbări care au deja loc și pe cele și mai mari care vor veni.”
CORY DOCTOROW, boingboing.com

„Așa cum apa este udă, dar moleculele individuale de apă nu sunt, big data ne pot dezvălui informații pe care fragmentele individuale de date nu pot. Autorii ne arată modurile surprinzătoare în care un ansamblu enorm, complex și dezordonat de date poate fi folosit pentru a prevedea orice, de la tiparele de cumpărare la răspândirea unei gripe.”
CLAY SHIRKY, autor al Cognitive Surpus și Here Comes Everybody

 

Cei doi autori ai cărții sunt două somități în materie de big data. Viktor Mayer-Schönberger este profesor de guvernanță și reglementare a internetului la Oxford Internet Institute, Universitatea Oxford. Schönberger este autorul a peste 100 de articole și a opt cărți, făcând parte din consiliile consultative ale mai multor companii și organizații din toată lumea, printre care Microsoft și World Economic Forum. 

Kenneth Cukier este editorul de date al ziarului Economist și un comentator de seamă în privința dezvoltării big data. Scrierile sale despre afaceri și economie au apărut în Foreign Affairs, New York Times, Financial Times și alte publicații.

 

Video: Autorii despre carte

 

Cartea a apărut în România la Editura ACT și Politon.

 

Info:

Titlul original: Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think
Ediția 2019, paperback
Dimensiuni: 130 x 200
320 pagini
ISBN: 978-606-913-401-6

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related