[Creativitate & Tehnologie] Eugen Suman: Viziunea utopică e asta: roboții fac totul, oamenii au tot ce vor și timp să se bucure de viață. Utopia Star Trek, nu există bani, faci ce vrei și ce-ți place, îți găsești meaning cu adevărat

[Creativitate & Tehnologie] Eugen Suman: Viziunea utopică e asta: roboții fac totul, oamenii au tot ce vor și timp să se bucure de viață. Utopia Star Trek, nu există bani, faci ce vrei și ce-ți place, îți găsești meaning cu adevărat

Da, AI scrie, pictează, compune muzică și creează imagini, însă le face prost. Eugen Suman crede că lucrurile nu vor rămâne așa pentru mult timp - momentul în care AI-ul va reuși să facă multe alte lucruri mai bine decât un om nu e departe. Dar chiar și atunci când un AI suficient de avansat va putea să le înlocuiască pe toate ale noastre, creativitatea umană nu va dispărea. Într-un viitor în care domeniile vor fi acaparate de roboți, nouă ne vor rămâne filmele, cărțile, udatul plantelor și iubirea. Până atunci, Eugen, Creative Director la MSL The Practice, continuă să se bucure că procesul de a găsi idei care să miște oamenii încă e responsabilitatea creativilor.

Dacă un robot o să fie self-aware, atunci o să fie și creativ. Nu contează că unul e artificial și altul biologic, în definitiv, suntem toți programe mai mult sau mai puțin avansate. Și, până la urmă, ce definim noi ca fiind creativitate nu o vom putea recunoaște în altcineva / altceva decât dacă o să ne semene destul de mult. Poate creativitatea noastră nu înseamnă absolut nimic pentru niște ființe pe substrat mineral care își halucinează viețile de la Big Bang și care vor înceta să o facă atunci când universul se va fi răcit de tot.

Pe Eugen nu îl sperie gândul că ar putea veni o vreme când va lucra cot la cot cu roboții. Dacă roboții ar putea merge la petreceri și să aștepte la ghișee în locul lui, scenariul îi sună chiar bine. Mai multe despre simbioza dintre tehnologie și creativitate am povestit în rândurile de jos.

În seria editorială [Creativitate & Tehnologie], celebrăm deschiderea creatorilor de a îmbrățișa tehnologia și de a găsi în ea resurse noi de evoluție. Inteligența artificială e aici, infiltrându-se în toate domeniile. Și noi avem privilegiul de a descoperi teritorii noi alături de ea. În publicitate, design, muzică, fotografie, film, toate formele creației.

 Nu stim ce va urma, ce simbioze ale creativitatii artificiale se vor produce. Dar suntem aici, sa spunem mai departe povestile care se formeaza la granita dintre tehnologie, creativitate si umanitate. Vrem sa vorbim de Creativitate & Tehnologie, nu de Creativitate VS Tehnologie. Stim ca AI-ul si tehnologia se vor alatura creativitatii, nu vor concura.

 

Cum e să lucrezi într-un domeniu creativ în 2022

În 2022, ca în orice an din istoria umanității, e foarte mișto să lucrezi într-un domeniu creativ. Înveți o groază, nu te plictisești mai niciodată, nu ai restricțiile clasice de corporație dpdv ținută samd. Fun, fun, fun! E încă genul acela de job care te face să uiți câteodată că ești la job, ai și colegi beton. E ce trebuie.

 

Partea cea mai frumoasă

Că încă poți să te gândești la idei care să miște oamenii, să-i facă să simtă ceva, să-i distreze și să-i bucure. Și că ideile alea se și implementează. Încă nu e totul algo based, deși, dacă ai ghinionul să dai peste anumite campanii, zici că nu niște oameni le-au scris, desenat și aprobat, ci direct niște scripturi (nu din alea de tv).

 

Partea cea mai grea

Acum și pururi, munca în zadar. Bagi pe pitch-uri, dar nu ți le plătește nimeni dacă nu câștigi, bagi pe brief-uri care își iau cancel dupa ce tu ai prezentat deja ideea aia care schimbă lumea, final_final_reallyfinal_evenmorefinal_ver3_4_5_6_8.ppt, deadline urgent, dar feedback-ul vine după trei săptămâni și așa mai departe. Spun banalități pe care toți oamenii de creație le-au trăit pe pielea lor de când s-a inventat și în România publicitatea, și pe care le vor trăi și roboții care ne iau locul pe pielea lor în 2100. It’s part of the job, cine nu le poate duce nu poate duce nici job-ul de creație. Cum zicea cineva mult mai deștept decât mine, job-ul unui creativ e să reziste să i se respingă 95% din idei pentru alea 5% care văd lumina zilei. Dacă n-ai stomac pentru așa ceva, greu să răzbești.

 

Cum simți tu că s-a schimbat procesul creativ

Eu o să-ți răspund aici că nu mi se pare că s-a schimbat în esență procesul creativ. Tot în capul tău se întâmplă, tot cu art/copy-ul & strategul, tot ping-pong și aha! moments, tot cu bucurie când le vezi implementate și vezi că au succes. Ce cred eu că s-a schimbat e că acum poți să-ți exprimi creativitatea în mult mai multe feluri și medii. Și aici am ridicat mingea la fileu pentru următoarea întrebare.

 

Cum a intervenit tehnologia

Tehnologia ne-a dat tuturor super-puterea de a amplifica o idee până în cele mai îndepărtate și inaccesibile colțișoare de planetă, puterea de a lua o idee firavă și de a o băga într-un exoschelet mai șmecher decat al lui Iron-Man. Cu alte cuvinte, tehnologia e un catalizator, îți deschide cărări care până atunci erau nu doar închise, ci de neînchipuit (aici doar vreau să vă invit la domnul Google, să dați un search dupa studiile pe dream advertising, dream induction samd). Cu ajutorul tehnologiei îți augmentezi expresivitatea, îți poți exprima creativitatea în noi feluri, unele inventate chiar de tine. Lucru valabil pentru orice industrie creativă și pentru orice disciplină artistică.

 

Lupta cu rutina

Îmi mențin curiozitatea vie, citesc foarte mult din cât mai multe domenii. Știu ce se mai face pe AI, dar știu și ce s-a descoperit despre obiceiurile alimentare ale țăranilor francezi din Evul Mediu. Citesc și asimilez cât mai mult, fiction, non-fiction, professional, you name it. Și stau cât de mult pot pe lângă copiii mei. E refreshing să vezi cum pentru ei totul e nou, totul e wow. Pune lucrurile în perspectivă, încep și eu să-mi regăsesc aprecierea pentru lucrurile profund umane din noi, cele care nu se schimbă așa ușor pentru că țin de esența a ceea ce înseamnă să fii om.

 

Schimbarea cea mai mare care a influențat domeniul tău

Definește “ultimii ani”. Că, în funcție de definiție, e “internetul”, “Google”, “social media”, “criza 2008”, “covid”, “the big resignation”. Dacă aș fi obligat să aleg ceva, aș zice că fragmentarea și micro-targetarea au dat un pic peste cap barca publicității. Suddenly, nu mai era vorba despre spotul TV și bugete mari. Sadly, de multe ori prin asta s-a ales praful și de storytelling. Dar cum poveștile sunt ceea ce mișcă omul încă de când a desenat-o pe aia cu vânătoarea de mamuți în peșteră, trendul ăsta s-a inversat. Fără o poveste puternică nu ai cum să atragi atenția nimănui. O poveste puternică acum ar fi și “La noi, litrul de motorină e 5,5 lei”.

 

Cum tii pasul cu noutățile

Nu e presiune, e plăcere. Țin pasul cu ele, le testez, le adopt, le arunc când nu mai sunt relevante. Sunt un mare consumator de tehnologie.

 

AI face poezie, pictează, compune muzică. Te sperie?

Nu, pentru că era de așteptat. Și pentru că face, da, dar o face prost. Nu pentru mult timp, însă. Momentul în care AI-ul o va face mai bine decât un om e și momentul în care va face multe alte lucruri mai bine decât un om, cam pe toate. Îi zice Singularity și, în funcție de cum ne așternem până atunci, așa o să și dormim. Ce e cert e că totul se va schimba pentru omenire în acel moment, în bine absolut sau în rău absolut, și faptul că robotul care te extermină scrie și un sonet superb despre asta în același timp nu o să te încălzească prea mult. Deci, deocamdată, e o non-problemă, iar când va deveni una, vom avea altele mai mari pe cap :)

 

Este creativitatea o trăsătură specific umană?

Aș zice că e o trăsătură specifică ființelor cu conștiință de sine, capabilitatea de a crea cultură și de a conserva informații, etc. Dă-i unui delfin timp destul să evolueze și nu știi cum te surpinde. Dacă un robot o să fie self-aware, atunci o să fie și creativ. Nu contează că unul e artificial și altul biologic, în definitiv, suntem toți programe mai mult sau mai puțin avansate. Și, până la urmă, ce definim noi ca fiind creativitate nu o vom putea recunoaște în altcineva / altceva decât dacă o să ne semene destul de mult. Poate creativitatea noastră nu înseamnă absolut nimic pentru niște ființe pe substrat mineral care își halucinează viețile de la Big Bang și care vor înceta să o facă atunci când universul se va fi răcit de tot. Who knows?

 

Ce nu va putea înlocui niciodată AI?

Unul suficient de avansat va putea înlocui absolut totul. Dar asta nu înseamnă că oamenii nu vor fi mai creativi după acel moment (dacă nu ne extermină, simt nevoia să repet). Doar că o să consumi produse culturale și de la roboți. Ce mare chestie? îți alegi tu ce-ți place.

 

Influenta AI in domeniul tau

Un narrow AI avansat ar putea elimina work-ul de rutină, știm care e, n-are sens să-l enumăr aici. Asta ar elibera timp pentru creativi să facă work-ul ăla fenomenal. Un AGI avansat, very close to sau chiar post-Singularity o sa facă toată munca de creație, dacă sistemul socio-cultural va fi tot unul bazat pe consum, bani etc (mă îndoiesc). Viziunea utopică e asta: roboții fac totul, oamenii au tot ce vor și timp să se bucure de viață. Utopia Star Trek, nu există bani, faci ce vrei și ce-ți place, îți găsești meaning cu adevărat. No more bullshit jobs și no more jobs, dacă nu vrei unul.

 

Simbioza dintre creatori & tehnologie

Cea mai tare chestie ar fi ca tu să-i spui computerului ce ai în cap și el să-ți producă exact cum ai tu în cap. De la postere la case, de la mâncare la organe pentru transplant. Mai e până acolo.

 

Menținerea unui echilibru sănătos în această relație

Dar de ce sa nu îmbrățișăm dezechilibrele? Transhumaniștii vor să evolueze din om în pasul următor al evoluției prin tehnologie, chestie by default anti-echilibru. Mind upload, extreme body mods, cyborgeală, any shape and thing could be a living, thinking shape and thing. Black mirror pe pozitiv :)

 

Ai lăsa munca ta pe mâna roboților? :)

Pot să aleg să muncească robotul invitația aia la party? Și fac eu restul. Să trimit robotul în zilele în care trebuie să merg până la ANAF? Ca în comediile alea americane. Lăsând gluma la o parte, când va fi să se pună problema asta, nu va fi cu alegere. O să stăm toți pe UBI (Universal Basic Income) fie că ne place, fie că nu, că n-o să avem de ales. Asta dacă va continua trendul ăsta de tehnocapitalism pe steroizi. Vom vedea.

 

Ce ai face într-un viitor al roboților?

Păi, dacă aparține roboților înseamnă că nu mai există domenii pe care să te reprofilezi. Dar cărți și filme sigur o să mai existe. Joaca cu copiii, să uzi plantele, să iubești – astea sigur o să mai fie. O plimbare pe malul unui lac la apus, o călătorie undeva unde n-ai mai fost. Să înveți ceva nou, să te dai cu o mașină puternică. Leisure, că doar aia ne mai rămâne. Sau rămân doar roboții, împletind încet – incet întreg universul în agrafe pentru hârtie (google: AI paperclip problem). Suman out.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related