[Case Study] YOXO Chrome Extension. De la un produs sustenabil prin design, la un produs sustenabil prin comunitate. YOXO, alături de MicroAnalytics și Digitas face digitalul mai ECO și mai conștient de impactul acțiunilor online

[Case Study] YOXO Chrome Extension. De la un produs sustenabil prin design, la un produs sustenabil prin comunitate. YOXO, alături de MicroAnalytics și Digitas face digitalul mai ECO și mai conștient de impactul acțiunilor online

YOXO, abonamentul de telefonie mobilă 100% digital, susține reducerea consumului de hârtie, a deplasărilor în scopuri birocratice prin oraș sau a consumului de plastic. Alegând YOXO, un utilizator nu mai primește o cartelă SIM de plastic, ci poate folosi un e-sim, iar gestionarea opțiunilor, a plății și a modificărilor de abonament se efectuează integral din aplicația de pe telefon. Structura sa a fost gândită pentru a fi sustenabilă iar comunitatea din jurul YOXO a înțeles și a adoptat valorile unui serviciu flexibil care respectă, prin design, mediul înconjurător.

Digitas și MicroAnalytics au propus pentru YOXO o activare cu impact direct și benefic pentru mediu și valoare educativă adăugată.

 

De la sustainable by design la sustainable by community. Cercetare, informație, cunoaștere

Din cercetări a reieșit că rareori se vorbește despre poluarea survenită din risipa de resurse digitale. Studii efectuate de autori, instituții și universități de renume arată că nivelul de poluare cauzat de risipa din online devine semnificativă. MIT, împreună cu University of Maryland, Yale și Imperial College of London vorbesc despre amprenta de carbon pe care o lăsăm cu toții, utilizatori de internet. Greenspector măsoară și analizează impactul aplicațiilor web și mobile asupra naturii. Global Web Index, World Economic Forum, theshiftproject.com, toate vorbesc despre nevoia urgentă de evoluție către o economie cu amprentă de carbon 0 și ținerea sub control a tuturor surselor care emit CO2, inclusiv internetul. 

Majoritatea companiilor compensează emisiile de CO2, însă foarte puține sunt cele care le diminuează, indiferent de calea prin care aleg să facă asta. Digitalul este o sursă de poluare, iar cifrele scot asta în evidență.

 

Ce înseamnă “risipa de resurse digitale?”

De fiecare dată când căutăm pe Web, petrecem timp în Social Media, avem apeluri și întâlniri video, emitem CO2. Activitățile pe care le vedem firești pe web sunt surse de poluare notabile, pe care le putem diminua. Există valori de consum setate global, pentru fiecare acțiune online, conform cercetărilor conduse de Digitas:

CALL-URI
o oră într-un video call = 157,3g CO2 —>>> o oră într-un video call cu camera închisă =
6.2g CO2 (25 X mai puțin)

SOCIAL MEDIA
1 minut pe TikTok – 4.93g CO2
1 minut  pe Pinterest – 3.53g CO2
1 minut pe Facebook – 0.73g CO2
1 minut  pe YouTube – 0.66g CO2

SEARCH
o căutare pe  Google - 0,8g CO2

STREAMING:
1 minut de HD streaming – 7,34gr CO2 -> vs. 1 minut de SD Streaming – 1,05gr CO2

EMAIL:
1 email fără un fișier atașat – 4gr CO2
1 email cu fișier atașat de 1MB – 11gr CO2
1 email cu poză atașată sau un fișier mai mare – 50gr CO2

 

FAZA I: Informare, Educare

Ce facem cu cifrele?! Sustenabilitate digitală

YOXO, împreună cu Digitas, echipa de cercetare și dezvoltare concept și MicroAnalytics, echipa de programare, dezvoltare algoritm și implementare, a lansat YOXO Chrome Extension.

Extensia de browser Chrome este prima aplicație în spatele căreia un algoritm este programat să transforme valorile de CO2 emise prin activități digitale, în statistici ușor de comunicat și înțeles de oricine, pentru a genera dialog în comunitate despre risipa din online, modul în care poate fi combătută și despre felul în care afectează mediul. 

În faza I, extensia Chrome a fost integrată într-o campanie de informare și educare a consumatorilor, încurajând economia de resurse digitale și oferind alternative de consum online care diminuează amprenta de carbon a fiecăruia dintre noi. La downloadarea extensiei, utilizatorii primeau notificări legate de consumul de resurse digitale și alternative sustenabile.

Prin intermediul algoritmului dezvoltat de MicroAnalytics, ce presupune scraping de date, selectare a indicatorilor de consum și integrarea acestora în interfața aplicației, gramele de CO2 au fost traduse în noțiuni palpabile - pungi de plastic, Km parcurși cu mașina sau electricitate, oferind o scară a impactului utilizării fără discernământ a mediului digital.

Extensia a pornit de la un MVP care îngloba calculele statistice menționate mai sus și a ajuns să reprezinte un catalizator al economiei de resurse digitale.

“Să pui bazele sustenabilității digitale într-o piață în care nu există informații despre consumul în digital e un challenge foarte important  și onorant pentru echipa Digitas. Orice om de DATA și-ar dori să inoveze în felul acesta. Apoi, să ai și echipa care să înțeleagă și să transforme valorile obținute din research, dintr-o informație statică într-un algoritm, aceasta este inovația pe care o căutăm în orice proiect. Mergând și mai departe, să poți transforma un set de date, aparent complicate, într-o poveste tradusă pe limbajul tuturor și care sa fie adoptată de comunitatea YOXO (prin instalarea calculatorului din extensie) în timp real, e magie.”, Alexandra Caciur, YOXO Chrome Extension user,  Head of Data & Business Intelligence Digitas.

 

Faza II: Încurajare, Gestionare a resurselor, Comunicare rezultate: Upgrade de algoritm

Echipa YOXO / Digitas / MicroAnalytics, a lansat primul calculator de sustenabilitate digitală.

Ca primă motivație, prin instalarea extensiei de Chrome în faza II, utilizatorul plantează un copac alături de Plantăm Fapte Bune și face primul pas pentru a măsura și a deveni mai atent la de ce, cum și cât consumă online și care este impactul acțiunilor sale asupra mediului.

Performanța avansată a extensiei de browser Chrome stă în capacitatea de a genera statistici personalizate, care oferă o scară a consumului individual de resurse online.

Algoritmul din spatele aplicației calculează cât CO2 a fost consumat în funcție de acțiunea userului: timp petrecut în Social Media, în apeluri video sau număr de căutări web.

Dincolo de cifre, economia se calculează în copaci salvați. La fiecare cotă de consum de 1800g CO2 economisite, utilizatorul salvează, simbolic, un copac.

Pentru a susține motivația utilizatorului, în funcție de activitatea online, YOXO Chrome Extension este programată să afișeze notificări care încurajează economia de resurse digitale. App-ul este non invaziv by design , așa încât există un interval de 21 de zile la care fiecare utilizator primește o notificare în privința consumului de resurse - fie în timpul apelurilor video, a timpilor de Social Media sau a căutărilor direct în browser.

Mai mult, extensia de browser Chrome este un produs gândit să fie deschis la actualizări, îmbunătățiri și ajustări pe măsură ce interacțiunea cu utilizatorii și feedbackul primit devin relevante.

Direct în extensie, orice utilizator își poate verifica atât consumul cât și economiile realizate pe 7 zile, 14 zile sau o lună întreagă. Pe măsură ce avansează în economie, fiecare utilizator poate salva echivalentul unei mici păduri. Plantează simbolic copaci, consumă mai puține resurse digitale, este mai grijuliu cu mediul și co-creează, alături de YOXO, o comunitate care contribuie activ la protejarea mediului.

Creșterea consumului sau a economiei se face raportat la o perioadă anterioară, conform algoritmului. T0 este momentul de timp în care userul și-a instalat extensia, iar din momentul T0 sunt făcute toate calculele statistice.

 

Algoritmul din spatele YOXO Chrome Extension 2.0 calculează consumul, dar respectă dreptul la intimitate

AI-ul nu identifică indivizi sau conținut consumat, ci locuri și volume de consum, astfel încât dreptul la intimitate este permanent protejat, iar datele colectate nu au valoare calitativă, ci cantitativă. Algoritmul calculează UNDE și CÂT s-a consumat, fără a asocia o identitate utilizatorului care folosește extensia de browser Chrome.

Comunitatea împreună cu brandul contribuie la evoluția unui produs care nu este doar definit ca prietenos cu mediul, ci acționează permanent pentru a rămâne și a seta un exemplu de bune practici pentru diminuarea amprentei de carbon, deja o nevoie imediată și nu o perspectivă aspirațională. MicroAnalytics și Digitas au reușit pentru YOXO performanța de a lansa o premieră absolută. O aplicație prietenoasă, în spatele căreia stă un algoritm pus la treabă să traducă risipa în termeni și limbaj comune și să ajute utilizatorul să-și vadă propria activitate și să ia inițiativă pentru o mai bună gestionare și utilizare a mediului digital.

"YOXO Chrome Extension este un exercițiu de design, lucru cu date, programare si muncă extinsă de echipă care aduce satisfacții tuturor celor implicați - pe de-o parte nouă, ca profesioniști, pentru că rezultatul a ceea ce gândim și facem ajunge în mâinile cuiva care găsește o utilitate și un beneficiu imediate, iar pe de altă parte utilizatorului, care învață ceva, dezvoltă un fel de a vedea lucrurile și vede o poveste în cifre, în date, în acțiuni cu efecte directe. Practic, contribuim și evoluăm împreună.", Tibi Baga, YOXO Chrome Extension user, CTO MicroAnalytics.

 

Echipa:

  • YOXO Client Briefing: Denisa Spinu, Liviu Moroianu, Alina Stan, Roxana Zaharia, Alex Volocaru.
  • Digitas: Alexandra Caciur, Ana Blas, Mădălina Tătaru, Călin Buzea, Sebastian Mogos
  • MicroAnalytics: Tibi Baga, Silviu Toma, Miruna Gheorghiță
  • Publicis: Sebastian Mogoș, Cătălin Grigore, Mihaela Neatu, Vlăduț Tănase
Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Digitas

Digitas este agentia de Connected Marketing, construita pe principiul ca exista modalitati mai bune pentru ca brandurile sa se conecteze cu oamenii. Valorificam capabilitati complete de date, tehnologie,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related