Cezara Grama & Maria Cezar: Democrația există atâta timp cât cetățenii știu să o ceară și înțeleg să o protejeze

Cezara Grama & Maria Cezar: Democrația există atâta timp cât cetățenii știu să o ceară și înțeleg să o protejeze

Școala pentru Democrație împlinește zilele acestea 10 ani. În 2015, EFOR organiza prima ediție dedicată profesorilor, pentru formarea tinerelor generații despre mecanismele democrației, la orele de curs. Multe s-au întâmplat în ultimul deceniu, în toată lumea, și sigur că România n-a făcut excepție, iar acest program este unul dintre demersurile bune pentru societatea noastră, creat la „firul ierbii”.

Impactul Școalii pentru Democrație arată o comunitate de peste 250 de profesori din România și Republica Moldova implicați în program, peste 6.000 de elevi care au beneficiat direct sau indirect de activitățile gândite în program, 2 tabere civice dedicate tinerilor, unde aceștia au lucrat în echipe cu experți în politici publice și au dezvoltat planuri de acțiune pentru comunitățile lor.

Școala pentru Democrație va rămâne alături de profesori și elevi cu sprijin și instrumente eficiente pentru predarea și învățarea valorilor democratice în școli. Coordonatoarele programului, Cezara Grama și Maria Cezar, vorbesc în continuare despre primii 10 ani de proiect.

 

Drumul alături de EFOR

Maria: Salut! Lucrez cu EFOR din 2019, când am intrat ca internă în programul Școala pentru Democrație. Eram atunci studentă în anul 3 la Facultatea de Științe Politice a Universității București și eram fascinată de toate programele EFOR, și, cel mai mult, de Școala pentru Democrație. Este o super onoare să fiu astăzi parte din echipa care coordonează acest program. Spre educație pentru democrație am gravitat încă din liceu, când făceam foarte mult voluntariat. Cel mai mult mi-am petrecut timpul în European Youth Parliament, în care am învățat multe din lucrurile pe care le folosesc și azi: lucru în echipă, educație non-formală, valori și concepte democratice. Simt că toate m-au pregătit pentru munca pe care o fac azi, în care lucrez cu elevi și cu profesori ca să aducem democrația mai aproape de școală.

Cezara: Eu lucrez alături de Expert Forum de mai bine de 10 ani, din 2014. Am absolvit Facultatea de Drept în 2013 și îmi căutam locul pentru că nu simțeam că mi se potrivesc profesiile clasice din domeniul juridic. Am început cu un internship în vara anului 2014 și apoi am început să lucrez alături de Expert Forum pe proiecte legate de justiţie și anticorupție. Echipa Expert Forum este extraordinară, este un mediu foarte fain în care să lucrezi și să înveți. Poate lucrul care îmi place cel mai mult e faptul ca e foarte multă diversitate în ceea ce facem. Eu lucrez în zona de justiţie și stat de drept, dar am fost implicată și în proiectele pe alegeri, energie și combaterea dezinformării în acești 10 ani. Și eu am făcut voluntariat din liceu și apoi în facultate, așa că m-a pasionat mereu zona de educație și nevoia de a oferi tinerilor instrumente reale de implicare. Așa am ajuns să mă implic în programele EFOR care presupuneau lucru la firul ierbii, în special cu profesori și cu elevii lor.

 

Cum v-a schimbat experienta de lucru in proiectele organizației

Maria: Învăț din ce în ce mai mult de la an la an - de la cum să construiești experiențe cât mai interactive și eficiente pentru elevi, la cum să sprijini profesorii la clasă. Cred că din ce în ce mai mult îmi dau seama că este nevoie de multă răbdare în munca asta și deși răbdarea nu e punctul meu forte, învăț să îi creez un spațiu în mintea mea. Deși uneori durează un an, doi sau trei să vezi rezultatele pe care le ai lucrând cu profesorii și impactul asupra elevilor cu care lucrezi, atunci când îl vezi te umple de energie pentru încă niște ani.

Cezara: Fiind implicată în proiecte foarte diverse ale organizației, am învățat să fiu curioasă și să mă bucur că am ocazia să învăț lucruri noi an de an. Cred că cea mai importantă lecție pe care am învățat-o lucrând la firul ierbii, cu profesori și elevi, a fost că dacă vrei sa ai impact, să contribui cu adevărat la dezvoltarea unei școli sau a unei comunități, trebuie să fii flexibil și să le oferi ce au ei nevoie, nu ce crezi tu ca au nevoie.

 

Evoluția organizației în ultimii 10 ani

Cezara: Organizația a crescut foarte mult în ultimii 10 ani și am fost foarte prezenți în spațiul public cu privire la temele care sunt cele mai importante pentru noi - buna guvernare și statul de drept, în special în perioadele de criză, care nu au fost puține în anii recenți. Echipa noastră s-a mărit și am reușit împreuna să consolidăm relația cu oamenii care ne urmăresc și cu oamenii cu care lucrăm la firul ierbii.

Programul Școala pentru Democrație a crescut foarte mult în acești 10 ani. Am devenit un partener de încredere pentru profesorii și școlile cu care lucrăm tocmai pentru că am răspuns nevoilor lor în special în perioadele de criză. De exemplu, programul nostru dedicat tinerilor, Să vorbim despre TINE(ri)! a început în perioada stării de urgență din 2020 ca răspuns la nevoia profesorilor noștri de a găsi instrumente care să le permită sa construiască relații cu elevii în mediul online. 

 

Cum este acum: care e cea mai frumoasa parte, cea mai grea

Maria: Cea mai frumoasă parte este să mergem în școli. Fie că mergem la competițiile din programul nostru pentru tineri, fie că mergem la ateliere ținute de profesori sau să vedem cum arată orele profesorilor care integrează exercițiile noastre la clasă, este mereu o plăcere să vezi cum se întâmplă magia în școală. Nu mai zic că mereu suntem primite în școli cu foarte multă căldură atât din partea profesorilor, cât și din partea elevilor.

Cel mai dificil cred că este lipsa de predictibilitate financiară specifică sectorului ONG. și este cu atât mai impresionant că programul Școala pentru Democrație a crescut atât de mult în acești ani, în contextul în care resursele disponibile nu au fost pe măsura activităților pe care le-am desfășurat. Am continuat să fim disponibli pentru profesorii din program și să găsim resurse sa îi sprijinim. Ne-am dori foarte mult sa putem avea resursele necesare care să ne permită să ajungem în și mai multe școli.

În perioada asta reflectăm împreună la ultimii 10 ani de Școala pentru Democrație și la cum putem să continuăm programul încă alți 10 ani. Ne dorim să construim o comunitate în jurul programului Școala pentru Democrație care să creadă, ca și noi, că democrația trebuie să prindă viață în școlile din România. Așa că orice sprijin contează, cat de mic ar fi. Cei care își doresc să ne sprijine în munca pe care o facem ca să putem ajunge în mai multe școli, la  mai mulți profesori și elevii, pot să o facă printr-o donație mică recurentă. Donația poate să fie orice sumă, de la 100 de lei la 25 de lei, fiecare donație este o cărămidă pusă la următorii 10 ani din program. Iar dacă o fac chiar acum, convinși de acest articol, le mulțumim anticipat și lor, și vouă, IQADS că ați dat spațiu acestui subiect important pentru toți: democrația.

 

Înapoi în timp. Cum a apărut programul

Cezara: Programul Școala pentru Democrație este un program inovator pentru profesorii de liceu și gimnaziu, care le oferă sesiuni de pregătire și instrumente eficiente pentru a aborda concepte democratice în școli. Ideea programului Școala pentru Democrație a apărut din dorința noastră de a încuraja tinerii, dar și cetățenii în general, să se implice activ în procesele democratice din comunitățile lor. Dar pentru asta, este nevoie ca ei să își cunoască drepturile, să înțeleagă cum funcționează instituțiile publice din Romania și care sunt instrumentele de participare publică pe care le au la dispoziție.

În 2015 am organizat prima ediție a Școlii pentru Democrație dedicată profesorilor pentru că ei interacționează cu generații de copii și tineri cărora le pot crea cadrul să învețe și să experimenteze toate aceste lucruri, în cadrul orelor de curs, dar și prin activități extrașcolare.

Școala pentru Democrație a început deci ca o școală de vară pentru profesorii care doreau sa învețe mai multe despre democrație și bună guvernare, dar și despre cum pot aduce aceste concepte la clasa într-un mod interesant și relevant pentru elevii lor. Am început în 2015 cu profesorii care predau istorie și/sau educație civică, dar în timp am început să lucrăm cu profesori care predau materii diverse - limba romană, limba engleză, geografie etc - pentru că de fapt poți aduce aceste concepte la orice materie.

În acești 10 ani, am construit o comunitate puternică de peste 250 de profesori din întreaga țară. Sentimentul de încredere pe care profesorii îl au lucrând cu noi îi menține implicați pe termen lung.

 

Comunitățile cărora v-ați adresat în primii 10 ani

Cezara: În primul rând, în cadrul școlilor de vară, am creat un cadru pentru profesori să învețe lucruri noi despre democrație, despre cum funcționează în România, dar și despre rolul lor ca cetățeni în tot acest proces. Și i-am sprijinit apoi în a implementa mici proiecte la nivel local care să aducă aceste concepte mai aproape de elevii lor. Lucrăm cu profesori din orașe mari precum Constanța, Buzău, Sibiu, Timișoara, dar și orașe mici precum Tecuci, Mizil, Hârșova, Reșita sau Bălan (județul Harghita).

Școala pentru Democrație fost o ocazie extraordinară pentru noi să ajungem în comunități de peste tot din țară și să înțelegem cum funcționează democrația la firul ierbii în diferite contexte. De exemplu, unii dintre profesori au organizat întâlniri între elevii lor de gimnaziu și consilieri locali în care elevii puneau întrebări și prezentau ce cred ei că au nevoie copiii și tinerii din comunitate, ceea ce e extrem de important pentru că schimbă paradigma relației dintre cetățean-ales local, în sensul că înțeleg devreme că alesul local prestează un serviciu public și că trebuie să fie disponibil pentru a interacționa cu cetățenii și nevoile lor.

 

 În cifre, cum arată cei 10 ani de impact al proiectului

  • o comunitate de peste 250 de profesori din România și Republica Moldova care au fost implicați în program
  • peste 6.000 de elevi care au beneficiat direct sau indirect de activitățile programului.
  • 1.000 de elevi care au participat la programul "Let’s Talk About YOU(th)!" și au susținut discursuri publice despre problemele importante lor și comunităților lor
  • 4.000 de elevi care au participat la activități organizate de profesorii lor pe baza materialelor dezvoltate de EFOR.
  • Peste 300 de ore de ateliere pentru elevi și 260 de ore de formare pentru profesori.
  • 2 tabere civice dedicate tinerilor, unde aceștia au lucrat în echipe cu experți în politici publice și stat de drept și au dezvoltat planuri de acțiune pentru comunitățile lor. Mai departe, au organizat 30 de activități locale, implicând alți 700 de tineri.

 

Ce spun beneficiarii

Profesorii din program au reușit să creeze contexte autentice pentru elevi, făcând educația civică mai relevantă și aplicată. Ei au reușit să aducă oportunități de implicare civică pentru elevii lor în școală. De la integrarea conceptelor democratice la orele de istorie, română, engleză sau geografie, la organizarea de expoziții pe tematici democratice, biblioteci vii sau construirea unor programe sustenabile pentru elevi, profesorii au adus un suflu nou de motivație și entuziasm în comunitățile lor.

  • Liliana, directoare a școlii din Bălan, județul Harghita, a implementat programul pentru a crea empatie și a îngloba diversitatea etnică din comunitate. Liliana ne-a povestit cum elevii au devenit mai implicați, iar bullying-ul a scăzut considerabil.
  • Denisa, o elevă din Roman, a folosit discursul său pentru a milita pentru un spațiu destinat tinerilor în orașul său. A mers la audiențe cu primarul și continuă să lupte pentru cauza sa.

Din perspectiva elevilor, programul este un pas important pentru conștientizarea dificultăților lor individuale și comune și le oferă instrumentele și competențele necesare pentru a acționa în fața nedreptății. În timpul programului, școala lor devine un spațiu în care toți lucrează împreună și se încurajează reciproc.

Participanții din trecut și-au folosit discursurile pentru a merge la audierile consiliilor locale și a milita pentru crearea de spații pentru tineri în orașele lor sau au invitat poliția locală pentru discuții privind hărțuirea stradală. De asemenea, au folosit acest context pentru a sensibiliza opinia colegilor cu privire la o varietate de probleme. Într-un caz, elevii au colectat experiențele colegilor lor cu privire la bullying și au produs o piesă de teatru pe care intenționează să o prezinte în continuare. Alți elevi au creat cluburi de inteligență emoțională în școlile lor, care au oferit un spațiu pentru și cu tineri pentru a se aduna, a discuta și a crea o comunitate.

 

Cum afla oamenii despre ceea ce faceti

Maria: Postăm despre proiectele noastre pe platformele noastre de social media - paginile Expert Forum de pe Facebook și Instagram, dar și paginile dedicate programelor de educație - Școala pentru Democrație pe Facebook și @lty.program pe Instagram. Pe lângă povești din comunitate sau rezultate, mai postăm și apeluri de înscriere în proiecte noi, deci vă invităm să ne urmăriți  acolo. De asemenea, dacă sunt profesori sau voluntari interesați de program și care vor să afle cum putem să lucrăm împreună - îi încurajăm să ne scrie un e-mail la [email protected]!

 

Strategia de comunicare

Cezara: Este o provocare, să fiu sinceră. Cred însă că esențial pentru noi este să facem cunoscute poveștile despre schimbările mici care se întâmplă la firul ierbii în multe din comunitățile în care noi lucrăm. De exemplu, faptul că elevii și profesorii dintr-o comunitate mică au curajul să ceară aleșilor locali lucrurile de care au nevoie in comunitatea lor.  Sunt pași mici care se fac la firul ierbii, dar care sunt esențiali pentru a avea o societate democratică așa cum ne-o dorim cu toții. 

Maria: Încercăm să facem poveștile profesorilor și ale elevilor cât mai cunoscute prin canalele noastre de social media, dar încă explorăm modalități prin care putem să facem asta din ce în ce mai bine. În ultimii ani am lucrat să actualizăm identitatea vizuală a programului, să simplificăm site-ul nostru scoalapentrudemocratie.ro ca să fie mai ușor vizitatorilor să urmărească programele noastre și încercăm tot felul de tipuri de postări. Mergem și spre mass media și sperăm să găsim interes pentru subiecte legate de educația democratică. Ne-am dori, de asemenea, ca liderii de opinie să considere informațiile despre program demne de împărtășit.

 

De ce este nevoie pentru ca tinerele generații să înțeleagă ce este democrația

Maria: Cred că cel mai important nu e doar să învețe ce este democrația, dar și să afle că pot să fie cetățeni activi de la orice vârstă. Uneori vorbim despre instituții publice fără să vorbim despre relația noastră cu ele care este foarte importantă. Simt că există această imagine a cetățeanului activ care are + 18 ani și votează, dar cetățenia activă este mai mult decât un vot. Este despre a rămâne informat, despre a îți face vocea auzită, despre a folosi instrumente de implicare civică precum cererile de acces la informație publică sau petițiile. Toate aceste lucruri pot să fie folosite atât la 15 ani, cât și la 65 de ani.

Cezara: Cred că tinerii au nevoie sa învețe despre cum funcționează democrația în Romania și despre cum să își ceară drepturile cât mai devreme tocmai pentru a putea înțelege că democrația nu e un dat, nu există într-un vid și că problemele care ne afectează nu se rezolvă peste noapte, cu soluții magice. Democrația există atâta timp cât cetățenii știu să o ceară și înțeleg să o protejeze. Atunci când au aceste experiențe foarte devreme în școală, tinerii pot dezvolta reziliență în fața valurilor de extremism și nu sunt păcăliți de cei care vin să ofere soluții magice la probleme complicate, dar care de fapt nu sunt deloc interesați să ajute comunitatea. E o schimbare de paradigmă în viața celor mai mulți cetățeni obișnuiți  fără care nu vom putea niciodată să avem o democrație sănătoasă în Romania.

 

Provocările perioadei pe care o traversăm cu toții

Cezara: E o perioadă plină de schimbări și provocări. Cea mai mare provocare cu care ne confruntăm în prezent cred că este viteza cu care se răspândesc informațiile false în mediul online. Oamenii au acces instant la informație, dar nu au neapărat și instrumentele necesare să filtreze conținutul greșit răspândit în mod intenționat în spațiul public.

E o provocare în munca noastră cu elevii și profesorii pentru că eforturile noastre de a îi învăța despre cum funcționează democrația și rolul lor ca cetățeni trebuie ancorate în aceasta realitate în care trăim. Percepțiile lor sunt profund influențate de informațiile care ajung la ei în mediul online care, de cele mai multe ori, au scopul de a-i îndepărta de valorile democratice și de-ai face să se simtă ca nu au niciun fel de putere. Tocmai de aceea programul Școala pentru Democrație are o componentă despre dezinformare în care încercăm să îi învățăm cum își creeze filtre pentru cum consumă conținut online și să nu contribuie la fenomenul dezinformării. Recunosc însă ca nu e deloc ușor.

 

Lecțiile pe care le luați cu voi din Școala pentru Democrație

Maria: Cu fiecare an în program înțelegem mai bine nevoile profesorilor și ale elevilor și descoperim mai multe modalități prin care putem să fim acolo pentru ei. Dacă la începutul programului ofeream profesorilor instrumente de folosit după ore, într-un spațiu non-formal, în ultimii ani am început să construim instrumente care pot să fie folosite direct la clasă, pentru predare. Am introdus în acțiunile noastre la clasă elemente de educație non-formală și exerciții care le permit elevilor să descopere concepte, să gândească critic și să colaboreze. Dar toate aceste lucruri au fost posibile pentru că profesorii noștri cred în noi și au mereu o ușă deschisă pentru noi. Fără ei nu aveam spațiu să experimentăm, să învățăm și să creștem. Cred că lecția cea mai importantă pe care o iau cu mine după acești ani de Școala pentru Democrație este cât de importantă este comunitatea și cât de recunoscătoare sunt acestei comunități de profesori.

Cezara: Eu am învățat foarte multe de la profesori și elevii lor în acești 10 ani. Recunosc sincer ca atunci când am început să lucrez în programul Școala pentru Democrație acum 10 ani aveam propriile mele convingeri despre cum aduci aceste concepte la clasă, convingeri care s-au schimbat foarte mult. Am învățat foarte multe de la profesorii cu care lucrăm, care trebuie să jongleze foarte multe provocări în această profesie și care își fac treaba cu mult devotament și grijă față de elevii lor. Dar cred că cea mai importantă lecție pe care am învățat-o lucrând la firul ierbii, cu profesori și elevi, a fost că daca vrei sa ai impact, să contribui cu adevărat la dezvoltarea unei școli sau a unei comunități, trebuie să fii flexibil și să le oferi ce au ei nevoie, nu ce crezi tu ca au nevoie.

 

Ce urmează pentru Școala pentru Democrație

Maria: Programul continuă! Ne bucurăm că în ultimii 10 ani am cunoscut mai mulți parteneri care ne sprijină să continuăm. Așadar, anul viitor vom lansa un curs online pentru profesori dedicat predării conceptelor democratice, dar vom lansa și noi resurse didactice accesibile, vom organiza întâlniri regionale și naționale pentru consolidarea comunității de profesori și elevi și ne dorim să extindem activitățile în mai multe școli și comunități.

Ne dorim să strângem o comunitate de susținători ai programului Școala pentru Democrație care cred, ca și noi, că democrația începe din școală. Așa că dacă și voi credeți la fel, orice donație ne ajută să ajungem în mai multe școli, să călătorim în comunități noi și să aducem valorile democratice mai aproape de tineri. Mulțumim!

Mulțumim IQads pentru ca ne-ați dat ocazia să povestim mai în detaliu despre acest program drag nouă, Școala pentru Democrație, și mulțumim tuturor celor care ne sprijină.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related