[AIdea] Manuela Gogu: Indiferent de ego-uri sau de modul în care definim fiecare valoarea muncii noastre, AI-ul este aici pentru a rămâne, iar prima noastră datorie, ca inovatori, este să facem echipă cu el

[AIdea] Manuela Gogu: Indiferent de ego-uri sau de modul în care definim fiecare valoarea muncii noastre, AI-ul este aici pentru a rămâne, iar prima noastră datorie, ca inovatori, este să facem echipă cu el

E o lume nouă și nu ne putem igonora semnele ei. AI-ul a devenit coleg de job, asistent personal, partener de discuții filosofice. E necesar să învățăm să lucrăm cu inteligența artificială, chiar dacă e un proces serios, care presupune timp și resurse, spune Manuela Gogu, Executive Creative Director – Line Agency. 

"Se vorbește în piață despre faptul că AI-ul va frâna formarea de noi generații de creativi & oameni de agentie – că nu îi va mai „crește” nimeni dacă munca devine mai autonoma. Aici am niște dubii privind luciditatea noastră în a evalua azi cum ar trebui să fie profilul creativului din viitor", spune Manuela. 

Cum e relația ei cu AI, care sunt beneficiile pe care le aduc platformele de inteligență artificială, unde sunt riscurile, explică Manuela în rândurile de mai jos: 

 

Când ai început să testezi AI

Cred că sunt în jur de doi ani de când am început să ne jucăm cu Midjourney. Când au început să circule în social media primele artwork-uri făcute cu Midjourney, s-a declanșat un hype și printre noi, mai ales pe partea de visuals.

 

Primele încercări, impresii

Prima reacție a fost să ne îndoim că se poate, a doua – și aproape instantă – a fost „oau!”, a treia: „păi și noi ce mai facem?”. După ce ne-am expus câteva săptămâni la fenomen, am început să-i vedem și minusurile.

Chiar făceam scouting pe paginile brandurilor să vedem care își generează în AI conținutul – se vedea de la o poștă. Unele nu erau tocmai ce trebuie, dar între timp am început să ne sofisticăm și să mergem mai departe de nivelul superficial, să colaborăm cu AI-ul în loc să ne propunem să generăm în AI produsul final.

 

Cum a evoluat relația ta cu AI

Dacă ar fi să fac o paralelă cu etapele de formare a unei echipe – storming, forming și norming, aș spune că astăzi mă aflu undeva între forming și norming.

Am depășit storming-ul :) Cred că, indiferent de ego-uri sau de modul în care definim fiecare valoarea muncii noastre, AI-ul este aici pentru a rămâne, iar prima noastră datorie, ca inovatori, este să facem echipă cu el.

As we speak, lucrăm la o nouă „organigramă”, la niște procese care să integreze munca cu AI în dinamica zilnică a proiectelor, mai asumat și mai procedural.

Cred că va fi un aflux imens de tooluri și o muncă de curatoriere și selectare a celor mai bune – optimizate și eficiente. E un proces în sine, care ia timp și resurse.

 

Instrumente pe care le folosești

În ce mă privește, folosesc zilnic ChatGPT.
Midjourney și Canvas – ocazional.
ChatGPT e „my go-to place” pentru research și întrebări de orice fel. Uneori brainstormez cu el.

Am testat și generare de idei. N-aș spune că am mers mai departe cu vreo propunere :) – mi se par light, commodity products, și n-are cum să fie altfel.
Dar ca partener de research si brainstorming, pentru starters, îmi place.

 

Colegii & AI-ul

Midjourney pentru design, Runway și Sora pentru video, Suno pentru sound design. Am început să explorăm Lovable pentru tooluri interne, ChatGPT pentru research, retușări texte, prezentări, traduceri. Ocazional Canvas, deși suntem based in PPT.

 

AI în agenție

Ne-am creat un task force și ne-am împărțit toolurile AI pentru aprofundare și induction în echipă.
E un proces care necesită timp și resursă. Fiind atât de multe, munca de curatoriere implică ceva efort.

Altfel, sunt sigură că vor exista tot mai multe programe de „formare” în piață, cam cum erau cândva cursurile de SEO sau despre cum să faci business în dropshipping :)

E o lume nouă care vine, evident, cu nevoia de simplificare și toolkits.

 

Beneficii

Toate instrumentele astea mi se par foarte utile ca parteneri – fiecare pe zona sa de expertiză. Însă e nevoie de timp ca să fie asimilate de toți membrii echipei.

Ca și în cazul asimilării unor colegi noi, și aici vorbim de timp de absorbție și de efort.

Vorbind strict de tool-urile de creație, mi se par foarte utile ca parteneri de brainstorming. Nu aș lăsa însă produsul finit în mâna lor, deși e posibil să nu văd eu încă potențialul lor real.

AI-ul aduce viteză, date, insighturi, premise, cifre, exemple – aduce bucăți din puzzle care în trecut se culegeau în zile de research sau prin accesarea unor resurse costisitoare.

Poate aduce și un nivel de craft și rafinament peste medie, chiar și din cele mai novice mâini – ceea ce ridică, cumva, nivelul lucrurilor în general.

Eu consider însă că diferența dintre good și great vine din alte nuanțe și inflexiuni. Jumătate din soluția unei probleme se găsește într-un brief bine scris și în niște întrebări deștepte.
Dacă ar fi să pun degetul pe un lucru de care sunt sigură, acela este că „păpușarul”, omul de la butoane, rămâne totuși ghidul în proces.

O strategie generată în AI pe un prompt gen „dă-mi și mie o strategie” poate fi la ani lumină distanță de una lucrată de un om deștept, care a pus întrebările corecte și a știut unde să împartă treaba cu AI-ul.

Așa cum recunoști de la primele rânduri un mail scris de AI, așa simți și lipsa valorii adăugate într-o strategie sau creație „rece”, făcută de „cineva” fără nuanțe.

 

Dezavantaje

La partea negativă, AI-ul aduce însingurare, o schimbare a dinamicii în echipe și reașază modelele.
Mai eficient din punct de vedere resursă? Clar. Dar în timp, nu instant.
Rewarding sau motivant pentru dinamica echipelor și spiritul creativ? Nu neaparat.

Se vorbește în piață despre faptul că AI-ul va frâna formarea de noi generații de creativi & oameni de agentie – că nu îi va mai „crește” nimeni dacă munca devine mai autonoma.
Aici am niște dubii privind luciditatea noastră în a evalua azi cum ar trebui să fie profilul creativului din viitor. Și prin viitor înțeleg 3-4 ani, nu mai mult.

Noi plecăm de la presupunerea că acest creativ, strateg, account, ar trebui să rămână cel din anii 2000, cu nevoile și metodele lui.
Ori eu cred că aici e marea provocare: lucrurile nu vor rămâne la fel.
Ne vom redefini ca way of work, ca standarde, nevoi și exigențe legate de cum ar trebui să fie viața într-o agenție sau cum ne formăm ca profesioniști.

Mai văd un minus și la capitolul depreciere a muncii.
Evident că tool-urile de genul ăsta ne fac pe toți să ne simțim „puțin experți” în toate – iar asta se reflectă în bugetele diminuate și în viteza la care se pretinde un produs de consultanță bun.

Cred că există riscul să vedem multă uniformitate în output – produs de igienă, cum îi spun eu.
Nu cred că oricine știe să folosească AI-ul cum trebuie – și nici că asta se va schimba.
La fel cum cred că sunt joburi care merită scoase din flow-ul tradițional și delegate AI-ului, din start.

 

Cum a schimbat AI munca

Input-ul major îl văd în viteza cu care putem accesa date și face research, în ușurința cu care putem genera schițe, premise de artwork și pe partea de spell check, traduceri, cosmetizări.
Lucrăm însă la această schimbare. Revenind la paralela cu etapele de formare a unei echipe, cred că cei care vor reuși să treacă repede la norming vor fi cei care vor reașeza lucrurile la nivel de industrie.

 

Dezvoltarea AI-ului

Am observat că sunt foarte multe platforme – și cu siguranță vor fi din ce în ce mai multe.
AI is the new milk cow și toată lumea se va strădui să creeze platforme.
Multe sunt pilot, multe neoptimizate, așa că tu, ca user, trebuie să-ți aloci timp să le parcurgi, testezi, curatoriezi. Iată un rol nou, poate :)

 

Granițe etice

Granițele etice sunt și ele în testare. Am citit despre diverse situații, însă mi-e greu să vorbesc despre etica acestui teritoriu.

Cred că specialiștii în proprietate intelectuală sunt mai legitimați să aprofundeze speța, limitele, reglementările necesare.

 

Dacă AI-ul ar fi un coleg: cum l-ai descrie?

Este un coleg nou, care pare că le știe pe toate și de care cumva echipa se simte amenințată, dar pe care, totodată oamenii vor să și-l apropie, pentru că îi ajută real :)

 

Ce evaluare de final de an ar primi? :)

Având în vedere că nu i-am configurat încă un job description, mi se pare un pic nedrept să-l evaluez :) E cineva productiv, in orice caz.

Dar nu poate fi niciodată un manager și nici un lider.

*Text generat de inteligenta umana :)

*Spell check & diacritice by chatgpt :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Line Agency

We are a New Age Marketing Agency. A team of awarded specialists in cross-disciplinary marketing with thorough experience and great credentials achieved in the biggest marketing practices in Romania, France and... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related