[Brand Pulse] Raluca Rotaru: Ce cred că ne-ar ajuta breasla să țină pasul mai bine cu timpurile este mai degrabă combinația dintre instrumente clasice cu instrumente moderne

[Brand Pulse] Raluca Rotaru: Ce cred că ne-ar ajuta breasla să țină pasul mai bine cu timpurile este mai degrabă combinația dintre instrumente clasice cu instrumente moderne

Poziționare clară, autenticitate, prezență și o poveste cu care să rezoneze oamenii, acestea ar fi atributele unui brand solid, pentru Raluca Rotaru, Marketing Communication Director, Druid AI. Are mereu ochii pe minge, cu gândul la scopul final în ceea ce face, chiar dacă unele decizii pot părea frustrante, aceasta fiind printre cele mai importante învățături în domeniu.

"O altă lecție, pe care o știam încă din ucenicia în comunicare, dar pe care am realizat-o deplin abia acum, este aceea că, de multe ori, și mai ales într-un mediu cum este tehnologia, mai binele este dușmanul binelui. Dar, chiar și așa, în marea schemă a lucrurilor, să nu mă mulțumesc cu ce merge, ci să caut mereu să ating nivelul următor", spune Raluca.

Printre campaniile de care este mândră se numără Symbiosis 4, evenimentul anual al Druid AI, desfășurat la Londra pe 22 octombrie, pe care l-a coordonat și pregătit, cu peste 100 de participanți în sală și peste 500 la transmisiunile live pe website-ul companiei și LinkedIn. Cantitatea enormă de informație prin care trebuie să navigheze, presiunea și viteza, sunt printre cele mai mari provocări ale unui om de marketing, consideră Raluca.

 

Cum ai ajuns să lucrezi în marketing

Am pregătire de om de comunicare, însă dintotdeauna mi-am dorit să înțeleg mai mult decât doar comunicare – mi-am dorit să am imaginea de ansamblu a unui business, ca să pot integra comunicarea cât mai bine în strategia de creștere a afacerii. Am realizat destul de devreme că mai am nevoie de informație pentru a avea cuprinderea profesională pe care mi-o doream, așa că mi-am completat studiile cu un Master în Strategii de Marketing la ASE. Mi-a plăcut foarte mult și mi-a fost de ajutor, mai ales că la scurtă vreme am deschis biroul Chapter 4 România – o oportunitate uriașă de a învăța business chiar pe pielea mea pentru care le sunt extrem de recunoscătoare acționarilor din grupurile GMP și Chapter Four.

Pe măsură ce timpul a trecut, am simțit din ce în ce mai acut nevoia să îmi extind expertiza – era însă nevoie să mă întorc la ucenicie. Druid AI este un scale-up care a crescut foarte mult în ultimii ani. Este încă o companie antreprenorială, dar una care deja se pregătește să treacă la următorul nivel – am simțit încă de la primele discuții cu echipa de aici că avem multe lucruri în comun, dar și foarte multe de învățat unii de la ceilalți.

Un an și jumătate mai târziu, pot spune cu mâna pe inimă că a fost decizia cea mai bună – am învățat în acest timp cât alții în 5 ani, mediul tech este extrem de dinamic și nu te lasă să respiri, dar, dacă îi dai șansa, e o adevărată școală de meserie.

 

Cum a fost începutul

Paradoxal, dar mai... început mi se pare momentul în care am intrat în marketing, acum un an și jumătate, decât începutul în comunicare de acum 20 de ani :) Și sunt încă în perioada de ucenicie, din multe perspective. Mi-a fost greu, admit. Știți vorba aceea românească despre calul bătrân pe care îl înveți greu în buiestru – a fost nevoie să mă reinventez, să-mi schimb modul în care lucrez, să nu mai fiu eu cea care decide, dar să învăț să contribui la decizii. Dar mi-am extins enorm de mult orizonturile profesionale, văd altfel comunicarea acum, în contextul lărgit al marketingului, gândirea strategică devine mai matură și mai eficientă, iar elementul internațional adaugă multă greutate în economia comunicării business-ului.

 

Cele mai bune învățături adunate până acum

Era o vorbă undeva: ”eyes on the ball” – cred că este cea mai importantă lecție pe care am învățat-o în ultimii ani. Unele decizii sunt frustrante, dureroase chiar, dar dacă ai în minte obiectivul pe care ți l-ai setat și este unul cu care ești împăcat 100%, este cel mai important motivator din lume și te poate scoate din multe situații aparent imposibile.

O altă lecție, pe care o știam încă din ucenicia în comunicare, dar pe care am realizat-o deplin abia acum, este aceea că, de multe ori, și mai ales într-un mediu cum este tehnologia, mai binele este dușmanul binelui. Dar, chiar și așa, în marea schemă a lucrurilor, să nu mă mulțumesc cu ce merge, ci să caut mereu să ating nivelul următor.

 

Cum s-a schimbat rolul tău în ultimii ani

Sunt privilegiată să am o carieră care a trecut peste numeroase epoci de transformare a economiei românești, iar industria de PR este una care reflectă direct aceste schimbări. Acum 20 și ceva de ani încă legam manual rapoarte de monitorizare cu clippings (tăieturi din ziare) lipite pe coli A4... astăzi există aplicații care își iau singure tot ce au nevoie de pe internet și generează un raport foarte bun, cu tot cu analytics, în numai câteva minute.

Cu alte cuvinte, multe dintre activitățile pe care un om de PR le făcea manual acum 20 de ani sunt complet automatizate astăzi. Nu, nu va dispărea meseria – o bună parte din valoarea pe care o aduce este dată de intuiția educată, de raționamentul exersat, de pluridisciplinaritate, de empatie. Dar cu siguranță e în curs de reinventare, iar măiestria vine din ce în ce mai mult din stăpânirea instrumentelor moderne de lucru și din folosirea lor creativă pentru a crea vizibilitate într-o lume din ce în ce mai aglomerată cu informație.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra domeniului

Am citit recent un studiu în Harvard Business Review care menționa că serviciile profesionale, așa cum este și comunicarea, sunt cele mai rezistente la schimbările tehnologice. Și, ne place sau nu, așa este. Ce cred că ne-ar ajuta breasla să țină pasul mai bine cu timpurile este mai degrabă combinația dintre instrumente clasice cu instrumente moderne – mass-media de calitate și relevantă va rămâne un canal de notorietate consistent și în anii următori, doar că este din ce în ce mai selectivă, jurnaliștii buni și-au format adevărate radare de depistare a informației autentice și valoroase. Ca să ajungi la ei, ai nevoie să știi ce se scrie, cum se scrie, care sunt tendințele în domeniul pentru care comunici etc. Asta a fost valabil dintotdeauna, numai că astăzi totul se întâmplă cu viteza luminii, nu mai poți petrece ore întregi făcând cercetare - pierzi teren, concurența nu stă, startups inovatoare apar în fiecare oră undeva pe planetă. Și aici intervin aplicațiile AI, instrumentele de scheduling etc...

 

Cele mai mari provocări pe care le întâmpină un om de marketing în 2025

Cantitatea enormă de informație prin care trebuie să navigăm (intern și extern), presiunea, viteza. Totul în aceleași 24 de ore.

 

Filosofia ta de lucru într-o propoziție

Be relevant. Be smart.


Credit foto: Cristian Vasile (IGU)

 

Brandul pentru care lucrezi

La Druid AI am trecut recent printr-o repoziționare și reîmprospătare de brand care vine într-un moment extrem de potrivit pentru locul în care este compania ca evoluție de business. Iar promisiunea pe care o facem companiilor-client este aceea că prin controlul, acuratețea și rezultatele pe care le obțin cu soluțiile noastre livrăm AI care chiar funcționează și în care poți avea încredere.

 

Cea mai recentă campanie de care ești mândră 

Symbiosis 4, evenimentul anual al Druid AI, desfășurat la Londra pe 22 octombrie, pe care l-am coordonat și pregătit, alături de echipa noastră de marketing: peste 100 de participanți în sală, peste 500 de participanți la transmisiunile noastre live pe website-ul companiei și pe LinkedIn, o întâlnire cu adevărat valoroasă cu parteneri și clienți cu care am stat de vorbă în fața publicului despre modul în care funcționează platforma Druid și soluțiile noastre AI.

 

Relația brand–consumator în era social media și AI

Relația devine mult mai umană în prezența AI – sună paradoxal, știu, dar eu cred că automatizarea ne lasă timp și spațiu să gândim creativ și să simțim mai mult. Cel mai important este să învățăm să profităm de acest avantaj :)

 

În ce constă puterea brandurilor în 2025

Am un singur răspuns: autenticitatea.

Faptul că avem social media să ne spunem părerea și AI să facem comparații documentate și să ne informăm creează multă libertate de exprimare. Astfel, dacă înainte de aceste evoluții tehnologice principala penalizare pe care o primeau brandurile care nu performau era abstinența de la consum (nu mai erau cumpărate, pur și simplu), astăzi mai și vorbim despre asta, iar recuperarea unui business după o astfel de dublă pierdere – de venituri și de reputație – devine mult mai grea, dacă nu chiar imposibilă.

Dar contemporaneitatea mai are un avantaj: brandurile au numeroase canale proprii sau personalizabile pe care le pot folosi pentru a construi nu numai acceptare, ci chiar comunități în jurul lor, comunități care pot fi inspiraționale și care pot participa la dezvoltarea produselor sau serviciilor pe care le oferă, la inovare. Este o resursă extrem de valoroasă care poate fi atrasă și fidelizată printr-un singur mod: comunicare.

 

Cele mai importante atribute ale unui brand solid

Poziționare clară, autenticitate, prezență, o poveste cu care să rezoneze oamenii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related