Buzzwords si trenduri versus cunoasterea consumatorului de online

In advertising e ca in moda. Avem trenduri, avem tendinte, avem colectii de toamna-iarna, intotdeauna e ceva in voga.

Flash bling bling, UGC, joculete, goodies, wallpapers. Am trecut la realitate augmentata, geolocare, microsite-uri derivate din publicatii online, campanii pe bloguri si bineinteles in retele sociale: Twitter, Facebook, comunitati, aplicatii, joculete, quizz-uri, gifturi si perne care zboara. Social Media este "trendy, stylish, cool, the next big thing".

Vorbim despre flash, css, cms, html, fbml, python, php, cpc, cpm, plm. Vorbim despre comunitati, despre necesarul de a fi prezenti online, tweet-uri, retweet-uri, liste, bloguri, grupuri, pagini, buzz, engagement, potentialul pe care il ofera mediul online pentru brand, facem tutoriale si mega-campanii disecate pe bloguri, dar in tot acest context uitam sa ne gandim si la consumator/utilizator. Nu, nu la cat de mult o ard pe net, ca toti pustanii sunt pe Hi5 si mess, ca mamicile au forumuri si taticii au $#%^.

Hai sa vorbim despre comportamentul consumatorului pe net. Despre nevoi si obiceiuri, despre motivatii de consum de online, despre aceste lucruri marunte care fac atat de mare diferenta atunci cand vine vorba de eficienta si rezultate. Ne inchipuim ca daca noi punem un link, atunci e natural ca utilizatorul va da click; daca noi punem un formular online, e natural ca el sa il completeze cu datele personale corecte si daca noi ii spunem 'uite ce-am facut', el va zice 'wow' si "va face engagement". Apoi ne intrebam de ce nu functioneaza.

Vrem ca ei sa faca engagement cu noi. Intrebarea e, cat engagement facem noi cu ei?

Ce stim despre rel, elebele, dany, MjWasted, nandika, Craw, Lawr, Iceman, Kyan, topaz, in afara de niste demografice si niste id-uri de utilizator? Ce ii motiveaza pe ei sa stea pe un site sau altul? De ce creste intr-un ritm aproape halucinant Facebook si de ce a ajuns TPU la un milion de unici intr-un an? De ce site-urile de succes in Romania au succes?

Cand lansezi si dezvolti un produs sau serviciu online sau cand faci un plan editorial pentru o publicatie online te gandesti la audienta si la afinitatea pe care o vei avea cu consumatorul. Te gandesti la o nevoie pe care o satisfaci sau pe care poti sa o creezi cu succes. Te gandesti la consumator/utilizator, intri in lumea lui, observi, asculti, discuti, analizezi si o iei de la capat. Nici un studiu de caz, nici un training sau conferinta nu pot sa inlocuiasca aceasta experienta. Contactul si dialogul cu consumatorul. Discutiile in mediul online, pe site-ul tau, in comentarii, rabufnirile, e-mailuri infinite, contactul direct cu ei in activarile si evenimentele offline sau pur si simplu pe strada, sau atunci cand vin sa isi ia un premiu de la un concurs.

Un manager sau un om de online stie deja cine sunt rel, elebele, dany, MjWasted, nandika, Craw, Lawr, Iceman, Kyan sau topaz, ca profile reprezentative deja pentru o masa de oameni. Au invatat mult si intuiesc care vor fi reactiile lor, ce isi doresc, de ce consuma un produs online sau altul si cum sa relationezi cu ei.

Insa, pe de alta parte, cand trebuie sa gandeasca o campanie de comunicare online, "specialistii" se pare ca nu se gandesc decat la seturi de buzzwords legate de tehnologie, cum sa indese produsul in ele, la ce tipare au functionat in alta parte, in alt context, sau la ce e trendy, stilish, cool. Ce ii ofera consumatorului ramane la urma, pentru ca el nu trebuie decat sa stea cu ochii holbati in monitor si sa dea click. Si ma intreb cati dintre specialistii din agentiile de publicitate online (nu juniori ci seniori) au facut asta: sa stea pe o campanie de la cap la coada, sa raspunda la nenumarate intrebari si comentarii din partea utilizatorilor, sa scrie zilnic zeci de mailuri de raspuns pe adresa de contact a campaniei, apoi sa o ia de la capat, sa cunoasca fata in fata castigatorii si sa faca mai mult decat sa le tranteasca premiul in brate. Sa ii caute si sa ii verifice pe castigatori sau pe cei care incearca sa iti fraudeze promotia online sau de pe retele sociale. Sa stea de vorba cu ei si sa primeasca feed-back direct. Mai mult, sa mearga mai departe si sa analizeze modele de succes in online, nu in comunicare online, din punct de vedere al consumatorului, al nevoilor si comportamentului sau, apoi sa nu le copieze in urmatoarea campanie la indigo ci sa fie in stare sa gaseasca o solutie originala pe brief.

Vorbim despre ce avem de invatat de la cei din industria de advertising "clasic". Insa ... ce-ar fi sa vorbim despre ce avem de invatat de la cei care dezvolta produse online de succes in Romania, sa incercam sa nu mai tratam consumatorul la nivel superficial si sa facem eforturile de a-l intelege? Si de ce nu, ce-ar fi ca, in loc sa vindem clientului cuvinte cheie si la moda, o aplicatie pe facebook, iphone...., din cand in cand sa incercam sa vindem inainte o cercetare pe targetul online vizat?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Related