AdMarket 2004 - Agentiile privite in oglida retrovizoare

Interviu cu Dan Petre, director de cercetare si Dragos Iliescu, director general D&D Research 

Acesta a fost un interviu mai neobisnuit, fiindca in indelungata mea cariera in postura de om care ia interviuri, a fost primul pe care l-am organizat avand doi interlocutori in acelasi timp. Pentru cine nu-i cunoaste pe Dan Petre si Dragos Iliescu, as spune ca sunt doi oameni destul de diferiti, aproape opusi. Dan este tacut, introspectiv, meditativ, isi cantareste foarte bine cuvintele. Vorbeste rar si pare sa nu-si piarda niciodata autocontrolul si calmul. As spune ca se apropie de elementul nocturn, Yin, ca si fel de a fi. Dragos este in schimb un vulcan. Are o energie debordanta, vorbeste repede si entuziast, gesticuleaza mult si insufletit si ai avea senzatia ca poate face si o piatra sa se entuziasmeze, atunci cand explica teoria disonantei cognitive sau dihotomia atributelor calitatii.

Cei doi sunt ca doua fete ale unei monezi, si au un singur lucru fundamental in comun : materialul din care e confectionata moneda, care este aur pur. Nu stiu in ce masura am reusit, in scurta mea discutie cu ei, sa scot la iveala ceea ce au de spus in si despre publicitate. Pentru cei care vor reusi insa sa intrevada acel metal din care sunt « confectionati » si vor dori mai mult, le propun cartea lor « Psihologia consumatorului ». Am inteles ca si « Psihologia reclamei » e pe drum…

IQads: A aparut « AdMarket 2004 », un studiu aflat in al doilea an de existenta, dupa cunostintele mele, si care evalueaza perceptia clientilor de publicitate asupra agentiilor. Care este istoricul acestui studiu ? A fost o initiativa a D&D Research, sau a fost o solutie oferita de agentie la un studiu comandat ?

Dan Petre: Initiativa apartine RAAA (Romanian Association of Advertising Agencies). Noi ne-am ocupat de editia din 2003, dar inainte de asta a mai avut doua editii, cand studiul a fost realizat parca de Daedalus. In 2003 a fost un pitch la care am participat si noi si solutia propusa de noi a fost aleasa.

Dragos Iliescu: In 2000 s-au facut primele demersuri privind acest studiu, iar in 2001 a fost realizat de Dedalus, studiul reprezentand unul dintre obiectivele majore RAAA. Ei au mai multe obiective, pe care au inceput sa si le atinga in timp, dar doua dintre acestea sunt majore : Ad'or-ul (adica un festival mare) si AdMarket (adica o oglinda mare). « Oglinda » s-a facut pentru prima data in mod cu adevarat profesionist de Daedalus in 2001, in 2002 a urmat o pauza, iar in 2003 s-a organizat un pitch la care au participat 5 sau 6 agentii de research si s-a ales propunerea noastra. Anul asta a fost o selectie de oferta si s-a ales din nou solutia noastra, mai ales in lumina a ceea ce facusem anul trecut. Solutia in sine, daca analizezi studiul (cu software-ul si filtrele si posibilitatile pe care le are), e de fapt una foarte profesionista, e un quality format.

IQads: Cine sunt respondentii la studiu ? Sunt numai clientii agentiilor mari, sau sunt si potentiali clienti, care nu lucreaza inca cu una dintre aceste agentii ?

Dan Petre: Sunt numai clienti ai agentiilor de publicitate care fac parte din RAAA, insa dupa ce am completat lista, baza de date a aratat ca sunt acoperiti cam 95% din marii spend-eri de publicitate din Romania.

Dragos Iliescu: Acest procent a fost calculat luandu-se ca punct de plecare lista marilor spend-eri, asa cum a fost ea publicata de Biz si de Advertising Maker, si dupa ce au fost eliminati cei neinteresanti pentru studiu (in lista aceea gasesti si Guvernul Romaniei, Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti, PHARE, clienti care fac publicitate, dar ne-comerciala). A rezultat ca acoperim 95%-96% din marii spend-eri de publicitate, ceea ce inseamna foarte mult. Practic, aproape toata piata. Nu am acoperit mai mult de atat, pentru ca exista si unii spend-eri care au ca si politica de corporatie sa nu participe la astfel de investigatii.

IQads: Care sunt schimbarile importante in lista de agentii care au fost obiectul studiului ?

Dan Petre: Nu putem vorbi despre niste schimbari importante, pentru ca aici lucrurile sunt foarte simple : RAAA are niste proceduri prin care o agentie poate deveni membru. Din momentul in care ea este membru, intra automat si in lista. Deci nu sunt mari schimbari, s-au adaugat doar agentiile aparute intre timp si care au trecut de o perioada de proba.

Dragos Iliescu: In plus, RAAA nu te primeste imediat ce iti exprimi dorinta de a adera la organizatie, trebuie sa ai cel putin 2 ani de activitate si trebuie sa indeplinesti niste criterii de performanta. De anul trecut si pana acum au intrat in RAAA inca 11 agentii si una a plecat.

IQads: Par multe.

Dan Petre: Sunt 35.

Dragos Iliescu: Sunt multe si fragmentate si asta se vede in studiu.

IQads: Studiul a avut si o latura calitativa ?

Dan Petre: E un studiu cantitativ. Putem spune ca in analiza, in interpretare si in faptul ca a avut si un capitol de life-styles gasim ceva calitativ, dar nu in sensul academic al cuvantului.

Dragos Iliescu: In plus, nici nu ni s-a cerut asta in mod expres. Totusi, dat fiind grupul de « data carry », grupul de oameni pe care ii intervievezi, nu se putea aplica chestionarul dupa tiparul obisnuit : i-l pui in fata si-l completeaza. A fost un interviu pe baza de chestionar, iar interviul e eminamente calitativ. Dupa fiecare intalnire am facut un protocol de interviu, care este un output calitativ al acestuia. Insa aceste protocoale nu au fost prelucrate foarte ferm pentru ca nu ni s-a cerut asa ceva. Noi avem la dispozitie si putem oferi mult mai multe lucruri calitative, insa tinta acestui demers a fost alta decat investigatiile calitative.

IQads: Considerati ca rezultatele pe care le-au obtinut agentiile la concursuri de creatie nationale si internationale au influentat ierarhia agentiilor in ceea ce priveste perceptia asupra creativitatii ? Se simt influente externe in aceste evaluari, sau ele se rezuma la experienta directa a clientului cu agentia ?

Dan Petre: Noi chiar am avut in studiu o intrebare directa ce a cautat sa masoare acest lucru si a rezultat ca influenta este undeva la nivel mediu. Din analiza mai multor indicatori a reiesit ca e o influenta destul de importanta. Si pentru a duce intrebarea ta putin mai departe, as preciza ca nu doar performanta la festivaluri, ci orice prezenta publica in viata comunitatii de marketing si advertising conteaza. Are importanta si PR-ul, si prezenta la emisiuni, conteaza si interventiile publice.

Dragos Iliescu: Fata de anul trecut, asta e singura schimbare majora in chestionar, respectiv o intrebare de genul « Cat de mult conteaza pentru dumneavoastra ca agentia cu care lucrati sa castige premii ? ». Din rapunsuri rezulta ca clientii sunt polarizati. Exista o minoritate de clienti care sunt indiferenti, carora nu le pasa daca agentia castiga premii sau nu, si o majoritate de clienti carora le pasa in diverse grade. Trebuie insa sa luam in consideratie si faptul ca acesti clienti sunt si ei oameni. La « cea mai creativa agentie » sunt nominalizate agentii cu care clientul nu a lucrat niciodata. NextCap este o agentie care acum creste si nu a apucat sa lucreze cu foarte multi clienti, si totusi foarte multi au cotat-o drept cea mai creativa agentie.

Dan Petre: Chiar si prezente mai putin cuantificabile (cum ar fi faptul ca agentia semneaza spotul, sau ca apar articole despre spot, sau word of mouth despre o anumita campanie) se reflecta in perceptia asupra agentiei respective.

Dragos Iliescu: Experienta directa a clientului cu agentia conteaza, insa nu atat de mult pe cat am fi tentati sa credem, cel putin in ce priveste perceptiile lor globale despre creativitatea sau orientarea strategica a agentiei.

Dan Petre: Putem deduce astfel ca nu este deloc intamplator ca cele doua obiective majore ale RAAA sunt Ad'or-ul si AdMarket-ul - pentru ca isi reflecta ecoul unul asupra celuilalt. Din acest motiv la festivaluri se gasesc destul de multi clienti pe listele de invitati, ca sa nu mai vorbim de Effie, care este orientat in special catre clienti.

Dragos Iliescu: Din aceste considerente si studiul se face anterior Ad'or-ului, fiindca altfel ar fi aparut distorsiuni mari. Impactul de dupa Ad'or este imens si datele se culeg imediat inainte de Ad'or, cat sa se stinga ecourile vechiului Ad'or si sa nu inceapa inca ecourile celui nou.

IQads: Mi se pare foarte relevanta aceasta concluzie la care ati ajuns in urma studiului, mai ales in lumina faptului ca prin agentii opiniile graviteaza in jurul ideii ca aceste concursuri au mai mult o miza personala, nu una de business. Iata ca deja lucrurile trec spre o latura mult mai serioasa si palmaresul poate influenta chiar business-ul unei agentii, nu mai ramane doar o chestiune de orgoliu personal…

Dragos Iliescu: Evident, o agentie e un business, un produs care trebuie vandut unui client, si trebuie sa aiba awareness, trebuie sa construiesti prefference pentru el.

Dan Petre: Trebuie sa construiesti diferentiere, pozitionare.

IQads: Continuand discutia pe aceasta linie, vi s-a parut surprinzator sau previzibil faptul ca agentia Leo Burnett se situeaza pe locul I in topul celor mai creative si celor mai strategice agentii ?

Dan Petre: N-am putea sa ne pronuntam in aceasta directie. Ar fi doar opiniile noastre ca indivizi, nu ca specialisti.

Dragos Iliescu: Leo Burnett a crescut foarte mult si sigur ca era de asteptat sa fie printre primii, dar nu poti sa stii, inainte sa masori, cat de mare e diferenta intre fruntasi sau cine iese in cele din urma pe primul loc. Sigur ca advertising-ul este o industrie obisnuita sa faca topuri si doritoare de a fi cel mai bun. As indrazni insa sa spun ca toti cei care-s acolo-n frunte sunt foarte buni si diferentierile sunt minime.

Dan Petre: Asta ar fi o alta particularitate, si anume ca exista un soi de lista scurta a agentiilor care sunt mai predispuse de a fi pe primele locuri : vreo trei agentii mai mari si inca vreo trei mai micute. In functie de ceea ce s-a intamplat in anul respectiv, aceste agentii au sanse mai mari sau mai mici.

IQads: Ce miza are la ora asta un astfel de studiu pentru agentii ? La Ad'Or erau spiritele incinse atat inainte cat si dupa.

Dragos Iliescu: Ad'Or-ul poate fi contestat mai usor, fiindca criteriile sunt subiective. E drept, vorbim de subiectivitatea a 5 oameni care sunt experti. In plus, toata lumea traieste cu convingerea ca se pricepe la ceea ce se-ntampla acolo, si de aceea am vazut foarte multe contestari, si acelasi lucru il vezi si la Cannes. In ce priveste AdMarket, e greu sa contesti un astfel de studiu, pentru ca reprezinta opinia a 300 de clienti, si cel mult poti sa spui ca opinia aceea nu-i justificata, dar nu ca nu e corecta. E opinia lor. Valva nu face, fiindca toata lumea il ia asa cum e.

Dan Petre: Eu nu cred ca putem vorbi despre o miza, sau cel putin nu din perspectiva noastra. Fara indoiala ca fiecare agentie isi doreste sa fie acolo, sus, dar n-ai cum sa influentezi perceptia clientilor decat prin activitatea pe care o ai intr-un anumit interval.

Dragos Iliescu: In plus, piata e din ce in ce mai matura. Si agentiile au inteles, multe dintre ele inca de anul trecut, si aproape toate anul asta, ca de fapt AdMarket nu-i un concurs, e un instrument de management pentru ei. Daca il intelegi ca atare, ai un instrument in plus prin care sa faci managementul propriei imagini. Daca nu intelegi asta, poti sa te bati pe topuri si pe cine e cel mai bun, dar nu asta era scopul…

Dan Petre: Asta este o alta concluzie importanta. Presa ia de obicei lucrurile mai interesante : topuri, harti perceptuale, competitii intre agentii. Insa asta reprezinta cel mult 10% din studiu. De fapt, obiectivul principal al acestui studiu este acela de a surprinde realitatile profunde ale pietei de advertising din Romania si relatia dintre advertising si marketing. Sunt lucruri mult mai profunde: de pilda, care sunt criteriile pe care le folosesc clientii pentru a-si selecta agentiile la pitch, care sunt nemultumirile lor, ce apreciaza sau ce si-ar dori de la agentiile de publicitate (luate pe fiecare heading - pe creativitate, pe client service, pe PR, pe media). Astea sunt de fapt lucrurile cele mai relevante, chiar daca ele nu sunt cele mai izbitoare, si o agentie care tine cont de ele poate avea progrese considerabile.

Dragos Iliescu: Din acest motiv se si intituleaza studiul « advertising market research » si nu « advertising agencies research », si prin el stim niste lucruri despre piata pe care multi dintre vecinii nostri nu le stiu. Bulgaria sau Ungaria nu face anual un astfel de studiu, si nu stiu, bunaoara, care este « durata medie de viata » a relatiei dintre o agentie si un client. Este un lucru interesant. Adica, la cat timp isi concediaza clientul agentia, sau agentia rupe relatiile cu acesta ? E interesant sa stii cam cat : 6 luni, un an, trei ani ?

Dan Petre: Pentru management, asta e o chestiune extrem de importanta.

Mai ales ca cel putin 90% din banii care se ruleaza in advertising se ruleaza prin agentii membre RAAA, putem spune ca avem toata piata investigata. Si e foarte interesant sa stii daca piata isi cheama la pitch sau isi selecteaza agentiile pe alte criterii. Ce alte criterii (asta daca sunt alte criterii) ? Si observam ca exista o minoritate de clienti care incep sa lucreze cu o agentie, la initiativa acesteia. Adica agentia are initiativa si merge si face o prezentare si asta este suficient pentru 6% sau 8% din clienti, ceea ce inseamna foarte mult.

Dragos Iliescu: Asta inseamna new business. Prin urmare poti sa fii agresiv si sa cuceresti clienti, fara ca sa mergi neaparat la pitch-uri. Studiul ofera concluzii despre piata si despre cum functioneaza ea, despre cat de loiali sunt clientii, despre ce anume induce loialitate si ce distruge loialitatea, despre cat de satisfacuti sunt. In felul asta devine un instrument de management, si asa a si fost gandit prin acel software si acele fitre care-ti permit sa izolezi clientii din farmaceutice bunaoara si sa observi cum gandesc ei (poate gandesc diferit de clientii din alcool).

IQads: Nu stiu in ce masura puteti intra intr-o detaliere, dincolo de ceea ce ati spus pana acum. Am discutat despre preferintele clientilor atunci cand invita o agentie la pitch, si voiam sa va-ntreb daca exista anumite categorii de clienti, anumite tipologii, care au preferinte intr-o directie sau alta..

Dan Petre: Da, exista anumite tipologii de clienti, cam cinci sau sase am identificat noi. Sunt clienti care cauta mai degraba creativitatea, sunt clienti care cauta mai degraba increderea si puterea unui brand al unei agentii, sunt clienti care-s preocupati de strategie…

IQads: Sa luam ca exemplu zona mai atractiva a acelor clienti preocupati de creativitate. Care ar fi portretul unui astfel de client, fara sa nominalizam clientul « X » ? Care ar fi un prototyping al unui astfel de client ?

Dragos Iliescu: Raspunsul pe care-l astepti de la noi e mai degraba calitativ, si un astfel de raspuns e greu de dat. Sunt clienti la fel de diversi cum sunt si agentiile. E adevarat ca exista o parte dintre clienti pentru care fresh ideea este mai importanta decat orice alt criteriu, dar n-as putea sa fac o caracterizare a lor pe alte dimensiuni. Intre cei care cauta in mod special creativitate avem si clienti din FMCG-uri, unii chiar mari de tot. Dar avem la fel de bine si retaileri, avem si importatori, reprezentante auto-moto, deci e un grup divers. Nu stiu daca au un profil comun.

IQads.ro : Aceasta optiune pentru fresh ideea se leaga mai degraba de politica companiei sau de optiunea unui anumit manager ?

Dragos Iliescu: Asta n-am putea sa spunem. Am discutat si noi daca orientarea spre creativitate sau strategie este o expresie a companiei si-a politicii ei, sau a preferintelor individuale ale managerului de marketing. In mod cert insa, la unele companii este o chestiune care tine de politica de corporatie, dar pentru a putea da un raspuns competent ar trebui sa initiem un demers mai aparte. Momentan nu avem decat niste ipoteze de lucru. Unii dintre marii marketeri, ca Procter&Gamble, sau Unilever sunt orientati in primul rand spre strategie, pentru ca asa functioneaza ei.

Dan Petre: Ei sunt orientati spre market, spre marketing, spre consumator - si aici vorbim despre consumer knowledge si strategie. E o zona pe care n-am investigat-o.

IQads: Intorcandu-ne la pitch-uri, puteti comenta mai in adancime criteriile care au reiesit din studiu ?

Dragos Iliescu: Pitch-ul este cea mai importanta modalitate de selectie a agentiei, 52% dintre clienti chemand la pitch si de acolo selectand agentia cu care urmeaza sa lucreze. In ce priveste criteriile de selectie, atunci cand invita agentiile la pitch, in primul rand conteaza activitatea trecuta a agentiei si in al doilea rand felul in care aceasta se prezinta efectiv la pitch.

IQads: In ce masura clientul chiar schimba agentia la pitch, stiut fiind ca de obicei se prezinta si agentia cu care clientul a lucrat in mod curent ?

Dan Petre: Asta nu putem preciza.

Dragos Iliescu: Putem insa corobora datele din alte sectiuni. De exemplu, perioada medie la care se schimba o agentie este de 2 ani.

IQads: Cum vi se pare acest lucru, raportat la ce se intampla in strainatate ?

Dragos Iliescu: Nu prea poti sa faci astfel de comparatii. In State exista legaturi intre clienti si agentii care dateaza de zeci de ani, uneori fiind chiar married for life sau facand parte din acelasi grup, si in astfel de cazuri nici nu se pune macar problema de a da altcuiva publicitatea. In plus, acolo conturile sunt si foarte mari…

Dan Petre: Acolo se gasesc cartierele generale, acolo e centrul imperiului. Daca se hotarasc « casatorii » intre conturi si agentii la nivel global, se poate intampla ca 5 ani sau 10 ani clientul sa ramana in « curtea » aceleiasi agentii.

IQads: In ce masura este libera (versus impusa) o astfel de colaborare pe piata din Romania ? Ce procent din publicitate este alocata de la nivel global ?

Dragos Iliescu: Avem in studiu o intrebare care atinge problema asta : « In ce masura decizia de a lucra cu o agentie apartine companiei mama ? ». Procentul este de 20% in studiul din 2004, in scadere fata de 2003, cand acesta era undeva in jur de 29%.

Dan Petre: Dar asta masoara tangential problema. E o chestiune care nu poate fi masurata…

Dragos Iliescu: Lucrurile nu stau chiar in alb si negru. Sa spunem ca un client si o agentie sunt « maritati » la nivel international si atunci grosul contului nu poate fi luat de altcineva. Insa exista activitati care pot fi externalizate si spre alte agentii, si BTL-ul intra in aceasta categorie. De exemplu, Danone lucreaza parca cu Young&Rubicam, dar pentru BTL totdeauna a facut pitch. Si am vazut parca anul trecut o reclama la Danone facuta de Leo Burnett, cu batraneii care sareau capra. Deci a fost o mica bucatica pentru care s-a facut pitch…

IQads: In ce masura reprezinta acest studiu o reflectare a branding-ului si pozitionarii agentiilor ?

Dan Petre: Clientii sunt la randul lor consumatori, atat consumatori de tip end-user, cat si consumatori comerciali si pozitionarea, comunicarea si diferentierea au un efect considerabil asupra lor. Ei asta fac, sunt oameni de marketing si aceste operatiuni de diferentiere, de pozitionare, de comunicare reprezinta munca lor de zi cu zi, si sunt in stare sa recunoasca si sa aprecieze profesionalismul unui « actor » caruia ii vor cere mai tarziu sa faca aceste lucruri pentru brand-urile de care se ocupa.

IQads: Nu este un paradox al industriei de publicitate din Romania faptul ca agentiile sunt tocmai in business-ul asta de a pozitiona produsele si serviciile clientilor, de a oferi consultanta si servicii de branding, si ele nu se pozitioneaza ?

Dragos Iliescu: Sunt destul de putini cei care comunica consistent si coerent o imagine. O parte din agentii prefera sa zica « noi suntem buni in toate », si comunica foarte divergent: si ca sunt foarte creativi, si ca sunt foarte strategici, si ca sunt prietenosi cu clientii… Sigur ca poti fi bun in toate, dar nu e bine sa le comunici pe toate, ca-l bulversezi de tot pe cel caruia incerci sa-i vinzi acest tip de brand.

IQads: Si-atunci nu se respecta ceea ce incearca sa faca orice campanie publicitara, respectiv sa aiba un unic diferentiator pe care sa marseze.

Dragos Iliescu: Da, unic diferentiator inseamna unic diferentiator. Mai degraba unic, decat diferentiator. Totusi, unele agentii respecta regula.

IQads: Exista agentii foarte active in pozitionare ?

Dragos Iliescu: Exista agentii foarte active in a-si face PR. O parte din ele sunt si foarte coerente in pozitionarea pe care o afirma.

Dan Petre: Astea sunt observatiile noastre, fiindca suntem atenti la ce se intampla in acest mediu, dar nu putem identifica aceste lucruri din studiu.

IQads: Ati primit reactii la studiu din partea agentiilor ?

Dragos Iliescu: Am primit strangeri de mana, calduroase, si foarte multe cereri de secondary data analysis. Cred ca mai mult de 50% din agentii ne-au cerut pana acum explicitari pe profilul lor, felul in care stau ei, lamuriri uneori sau ajutor in interactiunea cu software-ul pare pare simplu, dar nu e…

Dan Petre: Agentiile au reactionat cu maturitate si normalitate in sensul ca l-au privit ca pe un instrument de management in cea mai mare parte a lor, si au fost mai preocupate de aspectele de profunzime ale lui, respectiv de informatiile pe care le pot folosi in procesul de management si mai putin de aspectele mai spectaculoase care au atras presa.

IQads: Puteti face previzionari pentru 2005 ?

Dragos Iliescu: Nu. Se schimba lucrurile… Cine s-ar fi asteptat anul trecut ca Next sa ajunga anul asta atat de sus ? E-n frunte aproape peste tot. Nu te-ai fi asteptat… La anul e posibil sa fie altcineva. Anul trecut s-ar fi asteptat cineva ca D'Arcy sa dispara ? Sigur ca remanenta e mare si D'Arcy e inca mentionata intre primele zece agentii aproape peste tot.

IQads: Isi continua activitatea ?

Dragos Iliescu: Nu, e defuncta, dar in mintea oamenilor ramane. Multi clienti nici nu stiu ca D'Arcy nu mai e. Poate D'Arcy va fi chemata si la pitch-uri in viitorul apropiat… Glumesc! Cateva trend-uri se vad totusi, si s-a vazut un trend foarte clar spre satisfactia mai mare a clientilor. Si se intrevede un trend (e drept ca nu foarte consistent) de loializare a clientilor. Se profesionalizeaza piata si din alte puncte de vedere : procentul clientilor care selecteaza agentia prin pitch e in crestere. E in scadere procentul de clienti care-si selecteaza agentia pe baza de recomandari.

IQads: Exista in acest moment si un studiu invers ? Despre cum ii evalueaza agentiile de publicitate pe clienti ?

Dan Petre: Nu exista, cred ca ar fi bine sa il propui tu. Pentru o astfel de initiativa, o instanta de presa ar fi mai potrivita.

IQads: Dar pentru asta ar trebui s-avem metodologia…

Dan Petre: Know-how si instrumente de lucru pentru asta nu sunt greu de asamblat, trebuie doar sa existe vointa.

IQads: In incheiere as dori sa va intreb ce alte aplicatii mai faceti, lasand la o parte AdMarket ?

Dan Petre: Ne ocupam de toata gama de studii de marketing, cu doua exceptii : nu facem cercetare de retail si nu facem cercetare de media cantitativa, facem doar calitative. Ne-am specializat destul de mult pe zona business-to-business, si astfel de aplicatii software pe aceasta zona sunt foarte spectaculoase si de mare folos clientilor. De asemenea, ne ocupam si de cercetare organizationala, unde astfel de aplicatii au rezultate la fel de spectaculoase.

Dragos Iliescu: In principiu, ca diferentiator, venim mai degraba din zona psihologiei, si punem mai mult accent pe insight de consumator, si facem niste lucruri foarte interesante pe care nu multa lume le poate face, cum ar fi segmentarile psihografice. Ne concentram pe psihografie, pe psihologia consumatorului.

Dan Petre: Diferentiatorul nostru principal este faptul ca facem studii personalizate. Noi nu suntem si nici nu vrem sa facem industrie, vrem sa fim un soi de boutique de creatie in zona de research, si punem mult timp si pasiune in acest demers.

Dragos Iliescu: Avantajele acestei abordari sunt multiple. In primul rand, cand creezi un brici fin pentru tine, el taie mult mai bine decat drujba cu care ti-ai putea face treaba, dar care e facuta sa taie tot. In plus, de cele mai multe ori, aceste solutii costa mai putin, sunt good value for money.

IQads: Aveti un as in maneca, un studiu spectaculos pe care sa-l aruncati pe piata in 2004 ?

Dan Petre: Noi nu gandim si nu lucram in aceasta ecuatie, si poate ca asta e un minus al nostru, si anume ca nu ne gandim foarte mult la promovare, dar asta e o caracteristica a noastra. Vrem ca oamenii sa ne cunoasca lucrand cu noi si de regula lucram pe sistemul de recomandari directe. Avem niste lucruri interesante, dar nu le gandim ca evenimente, ca si lucruri pe care sa le comunicam. Ele se comunica doar daca exista interes din partea clientului. Chiar si in cazul AdMarket, tot ceea ce a insemnat comunicare a fost facuta de catre RAA. Noi am raspuns intrebarilor presei doar ulterior, doar pentru ca suntem in masura sa oferim un suport tehnic ceva mai aprofundat.

Dragos Iliescu: In ultima instanta, proprietatea asupra studiului este a RAAA.

Dan Petre: Ei sunt principalii beneficiari. Noi mergem doar ceva mai in adancime, pentru ca pana la urma suntem tehnicienii care au realizat studiul, si pentru presa de specialitate, acolo unde sunt intrebari mai specifice, incercam sa rapundem, dar nu avem un obiectiv de comunicare vizavi de AdMarket.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Related