Manuela Stoicescu (HyperActive) despre administrarea paginilor de Facebook

Manuela Stoicescu (Social Media Strategist, HyperActive) vorbeste despre administrarea paginilor de Facebook, alcatuirea strategiei de continut, integrarea cu celelalte medii, cerintele si criteriile de performanta urmarite de clienti, structura continutului si a promovarii si activitatile care aduc fani noi.

Conturi administrate pe Facebook anul acesta de HyperActive
In momentul de fata, HyperActive administreaza zece conturi de Facebook pentru clienti precum Ferrero Romania, Bergenbier S.A sau UPC Romania. Ne pregatim sa lansam sau sa preluam cel putin alte doua conturi in viitorul foarte apropiat.

Stabilirea strategiei de continut
Strategia de continut si planul editorial, frecventa de postare si temele abordate, se definesc in etapa anterioara lansarii unei pagini sau in momentul in care un cont este preluat de noi. Apoi detaliile se stabilesc impreuna cu clientul, iar aprobarea posturilor propriu-zise este un proces care difera de la brand la brand, tinand cont de obiectivele clientului. In mod normal, pe conturile pe care le administram, pregatim planurile de continut cu o saptamana inainte de postare si le aprobam cu clientul. In timp si direct proportional cu succesul pe care il inregistram cu fiecare prezenta in mediile sociale, clientul intervine din ce in ce mai putin, odata ce se simte confortabil si sigur pe continutul pe care il livram pe pagini. Cateodata exista si posturi spontane, generate in mare parte de evenimentele curente, de activari in-store, de aplicatii si concursuri desfasurate pe pagina, petreceri sau alte evenimente, acestea fiind publicate de obicei fara aprobari prealabile.

Integrarea activitatilor de pe Facebook cu celelalte medii
Exista activitati care pornesc de pe Facebook, activitati desfasurate exclusiv pe Facebook si activitati din mediul offline pe care le sustinem prin comunicarea de pe Facebook. Atunci cand avem activari in-store, le sustinem prin posturi pe Facebook, iar mesajul campaniilor desfasurate in offline este in permanenta dezvoltat prin atitudinea si temele continutului de pe Facebook. La fel am realizat aplicatii unde userii puteau incarca o poza personala, isi alegeau o coafura si ulterior isi puteau printa rezultatul pentru a-l duce apoi la stilist.

Cerintele si criteriile de performanta urmarite de clienti
Exista cativa indicatori de performanta urmariti de toti clientii si cativa care difera in functie de tool-urile de monitorizare preferate sau obiectivele comunicarii in Social Media. In general este urmarita cresterea numarului de fani si evident, o rata de engagement cat mai mare pe pagina, aceasta masurandu-se fie cu ajutorul FaceBrands, fie prin SocialBakers sau cu metrice precum IPM (interactions/thousand fans). Clientii isi doresc, mai presus de un fan base cat mai extins, crearea unei legaturi reale si durabile cu fanii brandului lor.

Structura continutului postat
La inceput, odata cu planul de continut si cu strategia generala, noi propunem, pe baza experientei noastre in managementul prezentelor in mediile sociale, o structura a continutului optima pentru fiecare client. Ulterior lansarii monitorizam evolutia paginii si dispunem de tool-uri care ne ajuta sa observam si sa analizam tipurile de content la care consumatorii raspund cel mai bine si, in functie de aceste informatii, venim catre clientii nostri cu propuneri de ajustarea a strategiilor. Pe de alta parte, fiecare tip de continut postat are rolul sau, motiv pentru care in general folosim toate optiunile existente. Nu exista o structura predefinita a continutului pentru o pagina. Evident insa, exista anumite tipuri de continut care  „merg”  mai bine. De exemplu posturile insotite de fotografii, pentru ca acestea sunt mai vizibile in news feed si ofera o incarcatura emotionala si o dimensiune vizuala continutului postat, inregistrand rate de raspuns mai bune.

Frecventa postarii
Si aici, depinde de la brand la brand. In Social Media nu exista o reteta universala, demna de urmat si cu eficienta dovedita pentru orice pagina. Nu depasim in general 3 postari pe zi, iar acelea se aduna in momentul in care avem de comunicat actiuni si evenimente speciale. Bunele practici si recomandarile in aceasta privinta sunt ca paginile sa spuna "o data si bine" ce au de spus. Un interval prea mare intre postari iti estompeaza imaginea din mintea "fanului", iar mai mult de 3 posturi pe zi determina userii sa dea "Hide" continutului respectiv.

Frecventa organizarii de concursuri si mecanismele folosite
Nu exista o frecventa anume cu care se organizeaza concursuri. Unele branduri organizeaza concursuri aproape lunar, in timp ce altele aleg sa-si premieze fanii doar cu anumite ocazii. Pentru concursuri, dezvoltam aplicatii in care participarea imbraca cele mai diverse forme, de la a creste si ingriji un pui de pinguin pana la a da din cap pe muzica in fata webcam-ului. Pentru premiere incercam sa evitam pe cat posibil mecanismele care pot fi fraudate, astfel ca alegem metoda tragerii la sorti sau a clasamentelor de punctaje.

Disponibilitatea clientilor fata de bugetele acordate social media in ultimul an
Cu siguranta toata lumea a simtit ca anul 2011 a fost anul social media. Fanii pe Facebook de exemplu au crescut de la 1 milion la 4 milioane in decursul lui 2011 si este normal ca in acest context al migratiei audientei catre acest mediu sa creasca si bugetele investite de clienti in mediul social. Da, clientii sunt mult mai deschisi propunerilor care contin elemente de social media sau care se desfasoara exclusiv in mediile sociale. De exemplu noi, HyperActive, am lansat in 2011 mai multe aplicatii de Facebook decat site-uri.

Structura promovarii paginii
Facebook Ads reprezinta principala metoda de promovare paid, iar foarte multi dintre clienti au inteles deja importanta acestora. In rest, am inregistrat pe foarte multe pagini cresteri organice impresionante, care au ca sursa Facebook recommendations sau share-urile date de fani continutului publicat.

Actiunile care aduc fani noi paginii
Proportia dintre sursele pentru New Likes difera pe fiecare pagina. Este evident ca un buget substantial de Facebook Ads va aduce nu numai mult mai multi fani decat continutul publicat, dar ii va aduce si mult mai repede. Discutia pe care o implica acest lucru se refera la cat de interesati sunt fanii care ajung pe pagina prin Facebook Ads si cat de “loiali” sunt ei brandului. Dar aici este o dezbatere separata.

3 recomandari pentru administrarea eficienta a paginilor de Facebook
Dupa cum am spus si mai devreme, retete de succes universal valabile nu exista. Unul dintre cele mai importante lucruri pe care ar trebui insa sa-l stie oricine administreaza o comunitate pe Facebook este ca, dincolo de fani, consumatori, useri sau oricum sunt numiti, cei cu care comunicam pe Facebook sunt oameni. Oameni ca si noi, pentru care Like-ul inseamna ca le-a placut ceva, care intra intr-o aplicatie pentru ca le ofera o experienta placuta, care vor sa citeasca, sa vada si sa experimenteze lucruri interesante. Deseori se face greseala unei distinctii intre cei din spatele continutului si cei la care ajunge acesta. Cel mai pretios sfat inainte de a gandi un status update sau o aplicatie este sa te intrebi daca tu ai da Like sau Share sau daca tu ai participa. Daca ceea ce ai gandit trece testul asta, pornesti cu sanse duble.

Foarte important este de asemenea sa definesti foarte clar scopul paginii tale de Facebook si sa stii de ce-ai ajuns in stadiul de a vrea sa creezi si administrezi o comunitate. Brandurile n-ar trebui sa vina in Social Media cu intentia de a trambita promotii sau atribute stralucitoare ale produselor, de a tine un monolog sau de a duce conversatia doar in directiile care le sunt confortabile. In Social Media, nu impui si nu conduci. Te alaturi conversatiei. Transparenta, disponibilitatea si atitudinea sunt 3 lucruri cheie de care trebuie sa tina cont orice Community Manager. Cei mai abili dintre Community Manageri vor reusi, dupa ce se alatura unei conversatii, sa o si directioneze spre subiecte interesante pentru brandurile lor. Odata cu paginile de Facebook, comunicarea nu se mai realizeaza doar dinspre brand spre consumator, iar feedbackul e real si rapid. Asa ca a treia recomandare ar fi "Asculta". Iar dupa ce asculti, adapteaza-te.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related