Ioana Mucenic (pastel): Pentru noi, 2012 a insemnat doua lucruri: cresterea volumului de lucru si comunicare interna

Ioana Mucenic (Managing Partner, pastel) despre clientii din 2012 si tipurile de proiecte realizate, despre schimbari in cadrul agentiei si asteptarile pentru anul urmator.

Branduri si clienti activi in 2012

Inca de la inceputul agentiei, ne-am dorit ca, inainte de orice, sa fim o experienta placuta pentru clienti. Iar acest lucru este ceva natural pentru fiecare dintre colegii nostri si pot spune cu siguranta ca ne iubim clientii si oamenii care reprezinta brandurile pentru care lucram.

Poate si din acest motiv, relatiile pe care le dezvoltam sunt active pe termen lung, iar pierderile sunt mai degraba contextuale. Asadar, in 2012, am avut mandria de a lucra pentru clientii nostri cu care am inceput colaborarea in anii trecuti. Mai mult, pentru fiecare client, volumul de lucru a crescut, ceea ce ne-a bucurat enorm.

De asemenea, noi companii au ales sa aiba incredere in noi in 2012.

Printre cele mai dragi conturi ale noastre sunt Avon, Bonduelle, Coilprofil, Federatia Romana de Atletism, GDF Suez Energy Romania, Grundig, Hochland, Honda, Mondelez (Milka, Barni, Jacobs, Halls, Belvita), Nestle, Tenaris Silcotub, Vichy.

Anul acesta, am inceput colaborarea cu 7 noi companii si speram ca in 2013 sa putem face cat mai multe proiecte frumoase impreuna.

Cele mai importante schimbari din agentie

Noi suntem o companie antreprenoriala si lucrurile evolueaza in permanenta. Dinamica noastra este foarte mare – de multe ori glumim si spunem ca avem un management al schimbarii excelent.

Din 2010, cand am facut rebrandingul agentiei, nu am mai facut schimbari majore, ci doar imbunatatiri permanente. Asadar, am imbunatatit aspecte operationale, care ne permit sa facem fata unui flux mai mare de lucrari si, mai ales, sa gestionam mai bine proiectele complexe. Am investit mult in comunicarea interna, pentru a crea cu adevarat un spirit pastel si pentru a avea o echipa solida, in care oamenii sunt foarte apropiati unul de celalalt. Programul nostru de comunicare interna este unul foarte amplu si, spre final de an, se vad si roadele.

Nu in ultimul rand, am invatat sa ne ascultam mai bine clientii, sa intelegem mai mult si mai bine din strategia lor corporate, pentru a putea oferi si noi propuneri mai aplicate si mai strategice.

Pentru 2013, estimam un an exploziv, cu multe lucruri bune. Multe dintre initiativele de anul acesta se vor vedea anul viitor.

Modificari in departamentul de creatie

Anul acesta a fost primul in care nu am putut sa mai folosim expresia: baietii din creatie. Si asta pentru ca avem doua fete in echipa: un art si un DTP. In afara extinderii departamentului, nu au fost schimbari structurale majore. Este o echipa frumoasa, care functioneaza bine impreuna si se completeaza.

Extinderea departamentului a venit odata cu extinderea competentelor: trei dintre colegii nostri au know-how in zona video, ceea ce ne-a ajutat anul acesta sa internalizam multe dintre proiectele de acest tip. De asemenea, am avut energia sa propunem mai multe materiale video clientilor nostri si sa experimentam mai mult. Este o arie de competenta pe care vrem sa o dezvoltam. De asemenea, doi dintre colegi lucreaza 3D, ceea ce iarasi ne asigura un mare avantaj de timp in proiectele cu termene scurte.

Este o mare mandrie pentru noi ca avem oameni atat de buni, cu competente atat de diversificate.

Tipuri de campanii create

Anul acesta, am avut un numar mare de campanii de comunicare in-store si foarte multe evenimente, aproximativ de 4 ori mai multe decat anul trecut. De asemenea, in a doua jumatate a anului, am primit cereri pentru campanii integrate pe care le vom executa in 2013.

Ne-a bucurat sa vedem o crestere a proiectelor de brand, care in ultimii ani au fost mult diminuate in favoarea celor promotionale.

Pentru in-store, ne-au placut mult de tot proiectele facute pentru Mondelez (Milka, Barni si proiectele mixte in mod deosebit). Pentru evenimente, Tenaris Silcotub ne-a adus multe satisfactii profesionale, caci am organizat Maratonul International al companiei, cu angajati veniti din 12 tari. De asemenea, lansarea categoriei de fresh cheese, pentru Hochland, a fost un adevarat deliciu.

De asemenea, am avut parte de niste team-buildinguri extraordinare, pentru Nestle si Coilprofil – clienti foarte deschisi si creativi.

Evenimentele de trade pentru Dr. Oetker ne-au invatat multe lucruri, la fel si cele pentru Honda. Daca la inceputul anului nu stiam ce este creme patissiere si nici motor naked street, ei bine acum stim asta si mult mai multe.

Media folosite in campanii

Din ce in ce mai mult, avem solicitari pentru mediul online. Nu cred ca mai avem vreun proiect care sa nu aiba aceasta componenta considerabil crescuta fata de anii trecuti. Aceasta este principala schimbare pe care cred ca o resimtim cu totii in breasla.

Pe de alta parte, se observa cresterea proiectelor de trade. Pe langa campaniile promotionale clasice, anul acesta ne-am bucurat de multe proiecte speciale. Am finalizat primul proiect de category branding, de care suntem extrem de mandri si avem inca doua in derulare. De asemenea, am observat tendinta de a atinge mai multe dintre punctele de distributie, nu doar key-accountii. Am avut sansa sa participam la un proiect amplu destinat comertului traditional, la care echipa clientului a lucrat mai bine de un an, iar noi am contribuit in ultimele luni pentru partea de design.

Nu in ultimul rand, evenimentele, pe care noi le iubim, au venit anul acesta in forta. Ceea ce ne-a entuziasmat a fost faptul ca am putut sa cream adevarate experiente de brand, nu doar management de eveniment. Am putut sa implementam niste concepte grozave, nu neaparat costisitoare, dar creative, cu accent pe interactiune, pe implicarea participantilor, prin crearea ocaziilor de a trai brandul.

Noi am avut ocazia anul acesta sa lucram pe zona de online pentru GDF Suez, Grundig si Honda, ca proiecte principale. Pentru trade, clientul nostru campion la numarul si ineditul proiectelor ramane Mondelez. Pentru evenimente, am organizat peste 30 anul acesta, in toate domeniile, de la cele sportive, la team-building-uri, expozitii, lansari si conferinte.

Evolutia bugetelor in campanii

Pentru noi, bugetele au ramas la fel. In a doua parte a anului, am vazut o contractie in octombrie-noiembrie. E oarecum tipic, in fiecare an, lunile februarie-iunie sunt cele mai productive, urmate de septembrie si decembrie.

Am apreciat deschiderea clientilor de a face lucruri mai inedite, cu accent mai mare pe experienta, ceea ce noua ne-a dat energie si curaj sa ne deschidem orizontul si mai mult. Nu stiu cum este in cazul altora, dar clientii nostri sunt minunati din acest punct de vedere – am invatat in timp ca acceptarea ideilor deosebite venite de la agentie vine odata cu increderea in aceasta. Pe masura ce relatia cu clientii nostri evolueaza, putem face lucruri din ce in ce mai frumoase.

Cererea ce insoteste bugetele a ramas aceeasi – sa facem cat mai mult cu cat mai putin. In schimb, nu ne-am mai simtit la fel de presati, si asta tocmai datorita relatiilor construite cu clientii. Reusim sa comunicam mai bine, noi intelegem mai clar focusul lor si rezultatele dorite, iar ei inteleg mai bine limitarile de productie, de programare, de design, pe care le explicam in cadrul proiectelor.

Fata de anii trecuti, nu ne mai necajim din cauza limitarilor bugetare. Facem ce putem mai bine cu ce avem. Si aceasta gandire, generalizata in agentie, si-a aratat beneficiile anul acesta, prin multele proiecte special facute cu bugete reduse sau medii.

Lucruri care au influentat cel mai mult activitatea agentiei in 2012

Pentru noi, anul acesta a insemnat doua lucruri: cresterea volumului de lucru si comunicare interna. In prima parte a anului, am avut placerea sa lucram mult, dar cu termene scurte, pentru clienti extrem de diferiti, pe cerinte foarte diferite. Rezultatele au fost grozave, experienta acumulata ne va folosi cu siguranta. In schimb, spre vara s-a simtit oboseala echipei. Asa ca am decis ca, desi suntem 23, sa avem un program de comunicare interna si o persoana care sa il implementeze. Am simtit nevoia sa cream noi resurse de energie pentru colegi, sa imbunatatim climatul de lucru, sa intarim cultura organizationala.

A fost un efort pentru noi, ca timp, ca buget, ca schimbare de mentalitate, dar se vad rezultatele. La finalul anului, in chestionarul de evaluare a agentiei, toti colegii nostri au declarat ca sunt mandri si foarte mandri sa lucreze la pastel.

Asadar, anul acesta, mai mult ca oricand, am inteles ce important este sa dezvolti relatii pe termen lung, atat cu colegii, cat si cu clientii, sa depasim barierele angajat-angajator, client-agentie si sa formam cu adevarat o echipa.

Premii castigate in 2012

Fiind o companie antreprenoriala, cu doi manageri razvratiti impotriva sistemului educational autohton, nu am pus niciodata pret pe premii.

In schimb, anul acesta am invatat ca aceste premii sunt recunoasteri importante pentru client, valideaza expertiza, creativitatea, eficienta agentiei. De asemenea, sunt relevante si pentru echipa, oferind un boost de incredere. Asa ca, dupa o nominalizare si o pozitie de finalist la Premiile de Excelenta IAA, ne-am facut curaj si am decis ca, in 2013, sa fim si noi prezenti la competitiile de profil.

O parere despre industria de publicitate in 2012

Domeniul este din ce in ce mai competitiv. Agentiile mari devin mai mari si mai puternice, beneficiind de know-how international solid. Agentiile locale au devenit mai bune, au angajati cu experienta si asta se simte. Cred ca in bransa mai e loc de crestere si mai sunt multe lucruri de imbunatatit, dar suntem pe drumul cel bun. De asemenea, agentiile devin mai proactive, chiar incisive uneori, pentru a obtine si materializa proiecte. In acest context, e mai greu sa incepi colaborarea cu noi clienti si este extrem de greu sa o mentii pentru o perioada lunga de timp.

Asa ca le multumim celor care sunt alaturi de noi de ani de zile, precum Avon, Tenaris, Bonduelle, cat si celor care au decis ca in 2012 sa isi lase campaniile pe mana noastra, precum Mondelez, GDF Suez, Grundig, Honda.

Ca nivel de creativitate, vad multe exercitii in digital – un spatiu ce permite extrem de multe. Aici se vede cel mai bine si inovatia, atat ca tehnologie, cat si ca integrare a tehnologiei in proiecte de brand. Din pacate, am uneori senzatia ca mai toata creativitatea s-a mutat pe online si ca multe alte arii de comunicare au ramas in urma.

Cred ca 2013 se anunta un an interesant, cu un context economic dificil, asa ca si concurenta va fi mare.

Asteptari de la 2013

Noi suntem pastel – a bright experience – asa ca noi privim totul cu optimism si entuziasm. De aceea, toate planurile noastre sunt pe plus. Ne asteptam sa muncim mai mult, dar mai eficient, mai organizat. De asemenea, ne asteptam sa fim mai creativi, insa pe un fond strategic mai bine conturat.

Credem ca o sa fie un an greu, cu bugete un pic mai mici fata de 2012, dar asta nu ne sperie. Suntem foarte incantati de ce am facut anul acesta si vrem sa punem in aplicare multe invataminte pentru 2013.

Ne asteptam ca 2013 sa ne aduca rezultate pe marimea eforturilor si dedicarii noastre. Iar asta inseamna ca 2013 va fi un an grozav!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Oameni

Sectiune



Branded


Related